Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 26 sep 2019, 08:35
Esveen skrev: 26 sep 2019, 07:04 Problemet oppstår når man har mulighet til å koble på 4-5 apparater som kan trekke mye strøm igjennom de to pinnene du stikker i stikkontakten. Kobler du de i en stikk på veggen har den skrutilkobling på hvert punkt som tåler mer før det blir varmgang.
En 16a kurs kan belastes med 3,6 kw før sikringen går. Har du en varmeovn på 3,5 kw trekker den akkurat like mye på de samme 2 pinnene som om du har flere forbrukere på en fordeler.
Problemet er heller kvaliteten på mange av kontaktene og støpslene som er i salg. Dårlig kontalt skaper varme.
Høres logisk ut egentlig. Det som egentlig menes her er vel at flere kontaktpunkter kan føre til økt varme, slik at ledninger og kontaktpunkter blir varmere ved bruk af flere kontakter på samme uttak kanskje?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 01:59

Er disse kontaktene dårligere enn de som normalt blir festet og skrudd fast i veggen?
Ja så enkelt er det faktisk. De rimelige variantene har tynn ledning og dårlige kontaktpunkter. Ved konstant høy belastning går de varme. Spør elektrikeren hva han anbefaler.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 26 sep 2019, 11:27
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 01:59

Er disse kontaktene dårligere enn de som normalt blir festet og skrudd fast i veggen?
Ja så enkelt er det faktisk. De rimelige variantene har tynn ledning og dårlige kontaktpunkter. Ved konstant høy belastning går de varme. Spør elektrikeren hva han anbefaler.
Det blir vel som å spøre rørleggern om man trenger nytt bad... Jeg forstår at disse kontaktfordelerne er en viss flaskehals og øker faren for oppheting etc. men jeg tror man må se ann bruken.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 12:05
Rune75 skrev: 26 sep 2019, 11:27
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 01:59

Er disse kontaktene dårligere enn de som normalt blir festet og skrudd fast i veggen?
Ja så enkelt er det faktisk. De rimelige variantene har tynn ledning og dårlige kontaktpunkter. Ved konstant høy belastning går de varme. Spør elektrikeren hva han anbefaler.
Det blir vel som å spøre rørleggern om man trenger nytt bad... Jeg forstår at disse kontaktfordelerne er en viss flaskehals og øker faren for oppheting etc. men jeg tror man må se ann bruken.

Hehe, rørleggeren spør man aldri om råd.

Ja flaskehals er nok den mest riktige beskrivelsen. Ved fornuftig og ikke konstant bruk med høy belastning så fungerer det nok helt fint. Jeg anbefaler å styre unna de rimeligste modellene og kjøp gjerne med lokk over kontaktene så de ikke fyller seg opp med støv/spon/flis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 26 sep 2019, 12:30
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 12:05
Rune75 skrev: 26 sep 2019, 11:27
Bjerknez skrev: 26 sep 2019, 01:59

Er disse kontaktene dårligere enn de som normalt blir festet og skrudd fast i veggen?
Ja så enkelt er det faktisk. De rimelige variantene har tynn ledning og dårlige kontaktpunkter. Ved konstant høy belastning går de varme. Spør elektrikeren hva han anbefaler.
Det blir vel som å spøre rørleggern om man trenger nytt bad... Jeg forstår at disse kontaktfordelerne er en viss flaskehals og øker faren for oppheting etc. men jeg tror man må se ann bruken.

Hehe, rørleggeren spør man aldri om råd.

Ja flaskehals er nok den mest riktige beskrivelsen. Ved fornuftig og ikke konstant bruk med høy belastning så fungerer det nok helt fint. Jeg anbefaler å styre unna de rimeligste modellene og kjøp gjerne med lokk over kontaktene så de ikke fyller seg opp med støv/spon/flis.
Ja jeg tror nok jeg lett kan leve med ett par slike fordelere i kjelleren slik jeg bruker dem. Men kanskje lurt med lokk over ja. Selv om den jeg har i dag har hengt på veggen der i snart 8 år og den fungerer ennå og er aldri rengjort. Men det burde jeg kanskje ikke sagt høyt... :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Kom en pakke i posten i dag :thumleft
B8F47DA0-55C8-471B-8B9F-86F9E3371E4C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Globe »

Nice 👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Globe skrev: 27 sep 2019, 19:26Nice 👍
De limpressene der er bar helt rå :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen tenkte jeg at jeg skulle teste ut fresen som jeg kjøpte ved å lage meg et skilt med "MANCAVE" hvor jeg freser bokstavene. Målet er på sikt å lage meg en boks av tre med utfreste bokstaver, plexiglass og med en led stripe inni som skal henge i kjellern. Tror det kan bli litt kult...

Fresen står klar til i morgen :roll
05CB85B5-5867-4990-ABB0-0139AA6AB81B.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fresingen gikk ikke helt som forventet i starten. Papiret jeg limte til overflaten løsnet når jeg freste. Jeg byttet fra hobbylim til skikkelig trelim og da satt papiret bedre.

Ikke perfekt... men bra nok til å bli et "Mancave" skilt etter hvert.
E042C8CD-F821-429A-99D8-F143EC21F842.jpeg
1E30F0E3-994E-4007-A1D9-CECD6ABB87D8.jpeg
Planen med skiltet er å skjøre det til passe srørrelse, lakke bokstavene i ubestemt farge, pusse ned og lage brennmerker i platen for å få den til å se litt herjet ut. Så skal den oljes før det festes rusten kjetting på for oppheng. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har noen litt spesielle planer for dette skiltet. Som et hint, så kan jeg si at jeg har bestillt meg glassklar epoxy filler og fargepigmenter. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg begynt forberedelsene til pakken som skal hentes på posten i dag. Blir litt prøving og feiling i starten på andre ting før jeg fortsetter med dette skiltet dog.
IMG_1996.JPG
5 liter med epoxy samt noen fargepigmenter. Gleder meg veldig til å teste ut dette etter å ha sett en drøss med Youtube videoer som feks. denne:


Nå har jeg verken plass, kunnskap eller mulighet til å lage noe så omfattende som i videoen, da epoxyen er svindyr. Jeg kunne godt på sikt prøvd meg på noe slikt, men da må jeg få solgt det også, og det er vel små sjanser for det.

Men til småting som skilt, matbrett og annet går det jo fint. Jeg tror ikke jeg skal starte med å gjøre det så alt for avansert. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 01 okt 2019, 06:36 5 liter med epoxy samt noen fargepigmenter. Gleder meg veldig til å teste ut dette etter å ha sett en drøss med Youtube videoer som feks. denne:
Lykke til.... :lol :twothumbs:


Bilde
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Det dyreste disse karene bruker er nok treverket.
Ikke noen vanlig norsk gran det derre der. :knegg
Men det ble jo veldig kult.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 01 okt 2019, 07:33
Bjerknez skrev: 01 okt 2019, 06:36 5 liter med epoxy samt noen fargepigmenter. Gleder meg veldig til å teste ut dette etter å ha sett en drøss med Youtube videoer som feks. denne:
Lykke til.... :lol :twothumbs:


Bilde
Haha.. takk for det :)

Det er ikke så vanskelig seru, så lenge man ikke starter med det man ser i videoen. Det blir fort mer omfattende :thumleft

Svar