Lyd&Bilde-hjørnet.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

Lydfrik har jeg aldri vært, men jeg har likt anlegg med skikkelig "trøkk" i. Når man setter på "James Brown Is Dead" med L.A. Style på full guffe, så driter man i nyanser og lydbilde. Da skal det spilles så rutene klirrer! :)

Så jeg hadde i min ungdum to feite Serwin Wega høytalere med 2x 15" i hver og en sinnsyk forsterker. Fy feite å jeg spilte fletta av de fleste med disse med tanke på trøkk. Skal man ha slike høytalere samt utnytte dem skikkelig så må man bo for seg selv på landet, helst på en gård.

Hadde med mine høytalere på et ungdomsdiskotek hvor jeg var discjockey (jada... jeg har drevet med mye rart) på samfunnshuset og jeg fikk beskjed om å dra ned lyden. Dette var med en innleid værsting av en forsterker.

Jan Thomas hadde sikkert ikke fått gåsehud av disse, men dette var heller ikke høytalere for "fintfolk" :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel litt hva man er vant med. Musikk nytes ikke på Cerwin Vega, og joda jeg har eid over 60 par med Cerwin Vega i nyere tid faktisk.
Har faktisk hatt fire par av de med 2x15" bass som du nevner.
Nå sitter jeg bare igjen med et par. De sleper jeg med meg på fest.

Prøv å dra på ordentlig hardt på et skikkelig anlegg så vil du merke at du kan få klirrende ruter, nyanser og et godt lydbilde samtidig :)
Cerwin Vega er treige i responsen, og mangler "snert" selv om man dytter på de en forsterker med høy dempningsfaktor..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2019, 09:44 Er vel litt hva man er vant med. Musikk nytes ikke på Cerwin Vega, og joda jeg har eid over 60 par med Cerwin Vega i nyere tid faktisk.
Har faktisk hatt fire par av de med 2x15" bass som du nevner.
Nå sitter jeg bare igjen med et par. De sleper jeg med meg på fest.

Prøv å dra på ordentlig hardt på et skikkelig anlegg så vil du merke at du kan få klirrende ruter, nyanser og et godt lydbilde samtidig :)
Cerwin Vega er treige i responsen, og mangler "snert" selv om man dytter på de en forsterker med høy dempningsfaktor..
Jeg har dratt på skikkelig med de jeg hadde. Helt sinnsykt. Vasene på stuebordet i 2.etg. sto ikke på bordet lenge, for å si det sånn. Men skal sies at jeg også har spilt både Celin Dion og annet på disse med suksess, men som nevnt... jeg er ingen lydfrik når det kommer til nyanser etc. På full guffe (på diskoteket) så sang hu som f*** ho! :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Det finnes jo ikke noe bedre til festbruk. Trøkket i mellomgulvet er helt enormt. PA-systemer kan som regel spille høyere, men må ha subber for å matche basstrøkket. Så for å være kun et par høyttalere for hjemmebruk så spiller de både høyt og med bra trykk.

Det er ekstra gøy å kjøre med 2 par samtidig.
Forsterkerne jeg bruker kan pushe ut drøyt 4kW i korte perioder. Så det er nok med power.

Det er allikevel en hel del morsommere å spille ordentlig høyt med noe som er litt mer gjennomtenkt i konstruksjonen.
Cerwin Vega er ikke annet enn sponkasser med noen elementer skrudd inn og et delefilter.

Lydfrik eller ikke, man trenger ikke handle dyrt for å få en god lytteropplevelse på Lørdagskveldene, men det skjer noe i prisleie 30-50 000kr skal sies. Og oppover selvfølgelig. Cerwin Vega etc. blir man bare det jeg kaller "lyttetrøtt" av. Samme med Infinity og tilsvarende andre Amerikanske merker i lavere prisklasser. Søppel. Infinity Kappa derimot.
Sist redigert av FredrikE24 den 30 sep 2019, 11:33, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 30 sep 2019, 10:30 Det finnes jo ikke noe bedre til festbruk. Trøkket i mellomgulvet er helt enormt. PA-systemer kan som regel spille høyere, men må ha subber for å matche basstrøkket. Så for å være kun et par høyttalere for hjemmebruk så spiller de både høyt og med bra trykk.

Det er ekstra gøy å kjøre med 2 par samtidig.
Forsterkerne jeg bruker kan pushe ut drøyt 4kW i korte perioder. Så det er nok med power.

Det er allikevel en hel del morsommere å spille ordentlig høyt med noe som er litt mer gjennomtenkt i konstruksjonen.
Cerwin Vega er ikke annet enn sponkasser med noen elementer skrudd inn og et delefilter.

Lydfrik eller ikke, man trenger ikke handle dyrt for å få en god lytteropplevelse på Lørdagskveldene, men det skjer noe i prisleie 30-50 000kr skal sies. Og oppover selvfølgelig. Cerwin Vega etc. blir man bare det jeg kaller "lyttetrøtt" av.
Det har du rett i. JBL Charge med trådløs lyd rett fra Spotify skal ikke undervurderes :thumleft

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av SprintS955 »

Vel. Nå har eg ett par mission høyttalere i stua. Gitt bort på finn.no
Da eg hentet de så spurte han om eg ville ha med forsterker og. Fikk da en denon surround forsterker. Funker greit nok til vårt bruk. Oppgradering fra bose 2.1 pc høyttalere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.
6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.
Wow! Gratis med minsterhøyttalere :crazy: .
Et par klasser over Infinity høyttalerne jeg selv har her hjemme på "gutterommet" ;) .
Som begynner å dra på åra... De har jobba jevnt og godt i godt over 10 år så langt. Satser på at de holder koken en god stund til.
Beste høyttalerne jeg har hatt så langt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av kaiu »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Vekker gamle minner. Hadde selv Klipsch La Scala i 10 år på 80 tallet, og så Kappa 9 i til år på 90 tallet.
Kappa 9 er helt fantastiske. Gratulere :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan ikke se jeg har eid mye High-End utstyr, men det jeg har hatt har vært veldig bra. Da jeg studerte kjøpte jeg ekstremt mye CV og restaurerte. Det var det perfekte tidspunktet hvor 25-30 år gammelt oppheng på passene begynte å smuldre opp. Kjøpe for mellom 0-1000kr, nye oppheng for 3-400kr og nye stofftrekk så var det ut på Finn igjen for 4-18 000kr avhengig av modellen. Anlegget jeg har brukt for musikklytting har dog ikke endret seg stort siden 2009-2010.
Kjøpte RF7ene og har matet dem med Oberon 6.1 monoblokker hele tiden da disse drar CV-høyttalere svært godt. Så har jeg hatt en Parasound P3 Halo forforsterker og en Abrahamsen A-DAC II på signalsiden. Har vært innom Tandberg 3000, Doxa, Cary, McIntosh etc. på effektsiden, men jeg har alltid synes de har tilført sin egenlyd fremfor å fremstå nøytralt. Der Oberon fremstår som helt nøytral.

Selv om høyttalerne har bestått i lang tid, så betyr det ikke at jeg ikke har hørt på mye annet er ute. Er stadig på Hi-Fi kneiper og Hortenmessa, og en kamerat av meg har kjøpt og solgt mengder med elektronikk og høyttalere siste årene.

Noe vi begge er ganske enige om: «bigger is better». Det handler om å overdimensjonere elektronikk og høyttalere så man føler at man ved normal bruk går helt på tomgang, og om man vil, så kan man dra skikkelig på. Han har selv et par PBN Montana XP, et par høyttalere på over 110kg bestykket med intet mindre enn 7 elementer hver.

Store høyttalere maler lydbildet i rommet og alt føles helt ekte. Det viktige for meg er at lyden reproduseres slik den ble mastret i studio på en troverdig måte. Bass skal låte bass, symbal skal låte symbal om så ørene blør når man spiller høyt. Du er da ikke på rockekonsert uten å ha litt vondt i ørene. Plages man bruker man propper i ørene, du skal ikke proppe igjen høyttalerne med varm elektronikk.

Infinityene har vist seg å levere knall over hele registeret, vokal og instrumenter låter så troverdig at man skulle tro musikken skapes forran deg.
Klipschene har horn. Særdeles kult på metal og rock, men har begrenset spredning. Romfølelsen uteblir derfor på de fleste opptak.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av overlay »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Oooh, gratulerer! :D
Leilighet eller hus? :roll

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av dypen »

Lyd&Bilde hjørnet, mange som bruker litt tid på underholdning ser jeg. Selv er jeg i motsatte enden men brukte litt tid for mange år siden, har hjemmeunderholdning fra 2007 tror jeg det ble kjøpt som fortsatt funker som gull. Komponentliste fra gammel logg.

Commander TV-benk
Samsung LE-40A786R2F
Yamaha RX-V1900
KEF KHT3005SE 5.1
Get Box HD PVR
Sony PlayStation 3 med Schmartz PS3IRX1
Harmony One Universal Fjernkontroll
Monster Cable HT800 Power Senter
Aurora, Ground Breaker Antenna (jordskille)
Monster og WURESCR tech+link kabler
Dell Inspiron 6400 (trådløs mot PS3 for TVersity og Spotify)
E6EDA84D-A1ED-498C-A790-714C3329E7F8.jpeg
8C93BC52-2797-4A80-BD94-6408DFA92AA2.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Mine gamle høytalere jeg kjøpte for konfirmasjonspengene holder koken enda. bare noe billig skjit sett i dagens målestokk, men dem funker vertfall :P

Hvordan kan egentlig høytalere ryke? Sprekker membranen eller noe? Er det ikke bare ett par ledninger som går inn i dem? Eller snakker vi aktive høytalere?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 16 nov 2020, 12:15
FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Mine gamle høytalere jeg kjøpte for konfirmasjonspengene holder koken enda. bare noe billig skjit sett i dagens målestokk, men dem funker vertfall :P

Hvordan kan egentlig høytalere ryke? Sprekker membranen eller noe? Er det ikke bare ett par ledninger som går inn i dem? Eller snakker vi aktive høytalere?
På Oslo øst bruker man "ryke", "røyk" litt i dagligtalen. At Klipschene røyk ut døra var bare at jeg kvitta meg med dem for godt i bytte mot penger. De er ikke ødelagte.
Høyttalere kan ellers ryke om man overbelaster de. Da brenner talespolen.

Men ja, det er jo flere bevegelige deler i et høyttalerelement som ikke tåler tidens tann. Kantoppheng råtner jo ofte etter 20-30 år avhengig av hvor mye sollys de har vært utsatt for etc.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lyd&Bilde-hjørnet.

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 16 nov 2020, 14:00
Bjerknez skrev: 16 nov 2020, 12:15
FredrikE24 skrev: 15 nov 2020, 17:35 Idag røyk mine Klipsch RF7 MK1 ut døra etter over 10års eie.
Inn med noe nytt og større noe. Dette er rått.
Infinity Kappa 9.2ii.6923D75C-6C50-4B11-BB0C-3A12130F5EA7.jpeg
Mine gamle høytalere jeg kjøpte for konfirmasjonspengene holder koken enda. bare noe billig skjit sett i dagens målestokk, men dem funker vertfall :P

Hvordan kan egentlig høytalere ryke? Sprekker membranen eller noe? Er det ikke bare ett par ledninger som går inn i dem? Eller snakker vi aktive høytalere?
På Oslo øst bruker man "ryke", "røyk" litt i dagligtalen. At Klipschene røyk ut døra var bare at jeg kvitta meg med dem for godt i bytte mot penger. De er ikke ødelagte.
Høyttalere kan ellers ryke om man overbelaster de. Da brenner talespolen.

Men ja, det er jo flere bevegelige deler i et høyttalerelement som ikke tåler tidens tann. Kantoppheng råtner jo ofte etter 20-30 år avhengig av hvor mye sollys de har vært utsatt for etc.
Ahh, det skulle jeg egentlig skjønt. Jeg trodde du skrev at dem hadde gått i stykker :)

Skal vel mye til før høytalere "ryker". Har jo sprengt en del høytalere gjennom livet, men det er jo grunnet uvøren bruk og gjerne i forbindelse med alkohol og hurra-meg-rundt musikk. Lydfriker med dyre høytalere gjør vel gjerne ikke slik.

Husker forresten jeg hadde en kompis som var lydfrik. Han hadde noen rådyre høytalere av merke Infinity (tror jeg det var) hvor kablene var minst like dyre. Svære kabler med massife "gull"-koblinger etc. Samt en NAD forsterker som kostet såpass at jeg fikk ØL'en i halsen når han nevnte det. Mener han sa den kostet over 100.000 kroner....?

Når han satt på anlegget og dyttet inn en teknopop CD med musikk som ungdoman lika så må jeg vel ærlig innrømme at min veldig snevre kunnskap rundt lydkvalitet gjorde meg skuffet. Her var alt av bass fraværende.

Foretrakk heller å være på fest hos en kompis som hadde noen digre Cerwin Vega. Der smalt det bra. Såpass bra at jeg kjente jeg ble kvalm når han virkelig guffet opp. Jeg ble regelrett dårlig i magan grunnet trykket.

Om JEG fikk velge mellom Infinity høytalerne til svimlende summer eller Cerwin Vega høytalerne for 20k hadde valget vert veldig enkelt vertfall. :knegg

EDIT:
Søkte litt på nett og fant ut at det ikke var Infinity med noe som heter Bowers og Vilkins eller noe.

Svar