Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 okt 2019, 07:34 Det dyreste disse karene bruker er nok treverket.
Ikke noen vanlig norsk gran det derre der. :knegg
Men det ble jo veldig kult.
I norge er nok disse treslagene dyre ja, men der borte er dme nok mer tilgjengelig.

Nå som jeg har både tykkelseshøvel og bordsag etc. kan jeg bare følge med på finn og hente alt av gamle mahogni og eikemøbler som gis bort. Bare å kappe opp i biter og høvle det ned, så har jeg tilnermet gratis eksotisk treverk :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Har du kjøpt epoxy?
Ser du får glassklar 5 kg til ca 1500 kr, ikke så galt det, synes du?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 01 okt 2019, 07:42 Har du kjøpt epoxy?
Ser du får glassklar 5 kg til ca 1500 kr, ikke så galt det, synes du?
Ja, har kjøpt Glassklar til 1.500 ja. Er jo dyrt nok det når man ikke skal selge noe av dette :knegg
Men 5 liter Epoxy går fort når man skal lage noe slikt. På det bordet i videoen brukte dem vel fort 12 liter.

Går mye epoxy til slikt :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Men skal du kjøpe ett av de bordene må du nok ut med en del penger tenker jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Joda, men markedet er tynt der tror jeg. Skulle jeg giddet å lage noe slikt skulle jeg vertfall minst hatt 20.000 kroner for bordet. Å det er vel ikke flust av dem som blar opp noe slikt vil jeg tro.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av cannon »

Jeg har et bord-prosjekt liggende, og kunne tenke meg å bruke noe av denne teknikken. Hvor kjøper dere epoxy i sånne mengder?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Gustavsen.no :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da blir det snart gøy i furtebua :twothumbs:
A26648EC-1D13-4CF4-9056-221E24AFBAC7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Fikk testet med litt epoxy i sted i noen testhull som jeg freste ut i en planke i går. Jeg gjorde en bommert fra første stund og det var å nullstille vekten når jeg skal blande herderen. Så jeg hadde nok for lite herder i blandingen. Men det var lett og blande produktene og fargepigmentene jeg kjøpte i samme slengen er utrolig drøy i bruk virker det som.

Jeg fyllte opp to utfreste groper i treverket så får det stå til i morgen. Det jeg skal teste i første omgang er hvor lett det er å slipe ned samt jevne overflaten med tykkelseshøvel samt pusse ned og polere epoxyen til høyglans.

I følge youtube videoer så trenger man å gå gradene helt opp til vannsliping med 1200 grit. Da er man straks over i polering og dette er heldigvis noe jeg har kjennskap til. En liten Rupes Nano har jeg også som passer perfekt til slike små formål som dette :)

Men jeg tviler på at denne vil herde på en stund. Jeg tror jeg hadde alt for lite herder i blandingen. Men vi får se...
F17150D5-8850-4466-AE1C-507F591A4081.jpeg
46851CE1-FF2B-4B9E-A5CC-DBD9CC1D42EC.jpeg
C561E2D2-D815-417B-9D31-DE8742A1698C.jpeg
13057E0B-2029-4A16-BADD-FA11198A7FFE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Geiroe »

Er du sikker på at epoxy'n og herdern har samme vekt? Kanskje bedre å måle opp i dl.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Det står målene på flasken. Man kan velge, men måler man med vekt blir det nøyaktig 2:1.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 01 okt 2019, 15:10 Jeg har et bord-prosjekt liggende, og kunne tenke meg å bruke noe av denne teknikken. Hvor kjøper dere epoxy i sånne mengder?
Hvilket bordprosjekt snakker vi her?

Vil gjerne høre hva du har planer om :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 02 okt 2019, 14:40
cannon skrev: 01 okt 2019, 15:10 Jeg har et bord-prosjekt liggende, og kunne tenke meg å bruke noe av denne teknikken. Hvor kjøper dere epoxy i sånne mengder?
Hvilket bordprosjekt snakker vi her?

Vil gjerne høre hva du har planer om :thumleft
3 stk 5 meter lange og 8-9 cm tykke furuplanker. Side ved side blir 90-100 cm brede, altså en bordplate. Har ligget utendørs under tak til tørk i 15 år, fikk sagd de på et sagbruk etter felling av en 120 år gammel furu i hagen. Må nok tørkes litt inne også.
Midtplanken er rettsagd på begge sider. Sideplankene har naturlig overflate på den ene siden og rettsagd på den andre. Opprinnelig tenkt å la de naturlige sidene være bordkanten, men hvis jeg snur den siden inn mot midplanken så får jeg 2 langsgående, ujevne skjøter. Der tenker jeg å kunne bruke epoxy, evt med farve.
Har sett flere eksempler på at det "støpes ned" små gjenstander i epoxyen, for eksempel tomhylser etter jakt, geværkuler som er tatt ut av vilt, skruer og muttere, what ever. Gjenstandene blir liksom "svevende" i et tommerom. Da kan det ikke brukes mye pigment, siden det skal være gjennomsiktig. Dette gjøres ved at "rommet" fylles halvveis. La det herde. Legg inn gjenstander og fyll opp resten. Ny herding. Resten er opp til fantasien:) Vet ikke når jeg tar meg tid til dette. Kanskje neste år, kanskje om 5 år.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 okt 2019, 14:58
Bjerknez skrev: 02 okt 2019, 14:40
cannon skrev: 01 okt 2019, 15:10 Jeg har et bord-prosjekt liggende, og kunne tenke meg å bruke noe av denne teknikken. Hvor kjøper dere epoxy i sånne mengder?
Hvilket bordprosjekt snakker vi her?

Vil gjerne høre hva du har planer om :thumleft
3 stk 5 meter lange og 8-9 cm tykke furuplanker. Side ved side blir 90-100 cm brede, altså en bordplate. Har ligget utendørs under tak til tørk i 15 år, fikk sagd de på et sagbruk etter felling av en 120 år gammel furu i hagen. Må nok tørkes litt inne også.
Midtplanken er rettsagd på begge sider. Sideplankene har naturlig overflate på den ene siden og rettsagd på den andre. Opprinnelig tenkt å la de naturlige sidene være bordkanten, men hvis jeg snur den siden inn mot midplanken så får jeg 2 langsgående, ujevne skjøter. Der tenker jeg å kunne bruke epoxy, evt med farve.
Har sett flere eksempler på at det "støpes ned" små gjenstander i epoxyen, for eksempel tomhylser etter jakt, geværkuler som er tatt ut av vilt, skruer og muttere, what ever. Gjenstandene blir liksom "svevende" i et tommerom. Da kan det ikke brukes mye pigment, siden det skal være gjennomsiktig. Dette gjøres ved at "rommet" fylles halvveis. La det herde. Legg inn gjenstander og fyll opp resten. Ny herding. Resten er opp til fantasien:) Vet ikke når jeg tar meg tid til dette. Kanskje neste år, kanskje om 5 år.
I see :thumleft

Jeg ser det fort kan gå med 5-10 liter Epoxy til slike prosjekt. Jeg ser også at man må ha tunga i munnen hele veien. Kjipern når det går skeis når man har brukt Epoxy til flere tusen kroner :knegg

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kvase »

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar