Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

GeirK. skrev: 28 sep 2019, 10:34 AJ renser du kjedet eller holder kjedet seg reint siden den får olje konstant? og hvor mye oljesøl blir det rundt drev felg?
Jeg har pleid å gjøre reint kjede og drev et par ganger i løpet av sesongen med god gammaldags parafin kjøpt på bensinstasjon.
Nå får jeg dessverre ikke lenger tak i slik parafin og har derfor brukt diesel i stedet.
Så dukket dette tilbudet fra XL Moto opp og jeg bestilte to sprayboker iPone kjederens, som funket veldig bra.

Sprayer på, gjelder også parafin og diesel og spyler av med vann fra hageslangen med vanlig hageslangetrykk, ikke høytrykk.

I regnvær sørger oljen for at kjedet faktisk vaskes rent. Så en regnværstur med slikt smøresystem er bare en fordel.

Når det gjelder Tutoro kjedesmøreren så tar det gjene litt tid før man finner den ideelle smørefrekvensen. Så litt oljesøl på felg ble det i starten. Men etter hvert greier man fint å justere dette. Litt oljeskvetting på felgen må man nok regne med siden dette også er temperaturavhengig. Oljens viskositet påvirkes jo av temperaturen.
Så ved høye temperaturer blir oljen mer tyntflytende med oljesøl som resultatet. Da er det bare å justere ned dryppfrekvensen på oljesmøreren.

Når det gjelder oljepåføringen har jeg prøvd flere forskjellige løsninger og kommet til at denne, men oljepåføringsslangen lagt helt ned til bakdrevet med en kort hardplastdyse er den beste. For at slangen og dysen skal holde seg best mulig på plass i drevsporet, som vist på bildet, hva jeg ført inn en ståltråd som gjør slangestussen rigid samtidig med at den kan bøyes til slik man ønsker å ha den:
Tutorodyse.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av biker7 »

Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 07:32 En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

biker7 skrev: 28 sep 2019, 11:43
Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 07:32 En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Du kjører da altså lenger enn meg pr. Kjede/drev bytte og smører mindre... interresant... :-k

Du har i tillegg kvalitetsdrev. Uten at jeg sier at mitt kjede og drev ikke er kvalitet. Er vertfall det som sto på fra fabrikk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 28 sep 2019, 15:06
biker7 skrev: 28 sep 2019, 11:43
Bjerknez skrev: 27 sep 2019, 07:32 En god kjedespray koster fort 200 kroner. Jeg bruker ett par slike bokser i sesongen. Vertfall gjorde jeg det før. 400 kroner pr. sesong + tiden det tar å gjøre dette. Kjører man i snitt 10.000km. pr. sesong kan man annta at bytte av kjede og drev bør gjøres på hvert tredje år ca. Da har man brukt 1200 kroner i kjedespray. Jeg har da ikke tatt med utgiftene på evt. rens av kjede som vel også må legges til. Selv bruker jeg parafin og det har jeg nok av i kjelleren.

Spørsmålet er... Hvil jeg bruke penger og tid på og tyne det meste ut av kjede og drev, eller vil jeg drite i hele vedlikeholdet og heller bytte kjede og drev oftere? Jeg kan tenke meg at du gjør dette selv uten problemer og da er vel sikkert kostnaden rundt dette forsvinnende liten vil jeg tro. ?
Hvis det brukes 2 bokser ( store, 400ml) med kjedespray på 1000mil, smøres det ihverfall nok vil jeg si :roll
Hvis det ikke kjøres veldig mye i sprutregn da, noe jeg tipper du ikke gjør. Jeg bruker vel en snau boks tipper jeg, på ca
1200-1500mil. Og bytter da kjede (525) og drev på ca 30000km. Smør litt ca hver 50-60 mil kanskje,
og tar kanskje en rens av kjede i sessongen.
Kvalitet på kjede/drev har nok en del å si, og selv bruker jeg DID/JT. Riktig stramming (IKKE for stramt !) er jo også viktig.
Og kjørestil har nok også MEGET mye å si for levetid. Kjører selv sånn passe "små-friskt" vil jeg si ;)
Du kjører da altså lenger enn meg pr. Kjede/drev bytte og smører mindre... interresant... :-k

Du har i tillegg kvalitetsdrev. Uten at jeg sier at mitt kjede og drev ikke er kvalitet. Er vertfall det som sto på fra fabrikk.
Du smører nok ikke "mer" selv om du har større forbruk av kjedespray. Smører man for ofte, eller påfører mer enn nødvendig, så har det overskytende ingen smørende effekt. Det bare forsvinner.
Min 400 ml kjedespray har vart i snart 4 sesonger, og den er nesten tom. Den har vært brukt på én sykkel (CBR929RR), kjørelengde drøyt 20.000 på de 4 årene. Kjedegangen på den sykkelen skiftet jeg i fjor, og den hadde da gått ca 44.000. Litt slitt var den, men ikke på langt nær så mye som framdrevet til AJ indikerer. Forrige kjedegang ble strammet 2 eller 3 ganger i hele levetiden. D.I.D. x-ring(det dyreste) og JT ståldrev.
På Bane-R1 samme kjedekvalitet (520) og alu bakdrev. Slike bakdrev er forbruksvare til høy pris.

Noe mange "glemmer" ved vurdering av slitasje, skift og varighet, er at kostnaden for ny kjedegang er nesten irrelevant ift. kostnaden ved å skifte litt tidligere. Det å få en ny, tight kjedegang er mer verdt for meg enn å spare de 5 til 10 prosentene av en kjedegang-kostnad ved å tyne den noen km lengre. Samme tankegang som med dekkskift. Nye dekk er MYE mer verdt, enn besparelsen ved å kjøre til corden står ut av dekket.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med deg cannon. Tror jeg da...

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Vedr vasking av kjede med parafin, hvor viktig er det å skylle med vann hvis det går litt tid før du sprayer på kjedespray fra innsiden og lar det stå over natta? Selv så spylte jeg kjede med hageslangen og sveivet kjede gjennom en bommullsfille sist gang.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 28 sep 2019, 20:20 Vedr vasking av kjede med parafin, hvor viktig er det å skylle med vann hvis det går litt tid før du sprayer på kjedespray fra innsiden og lar det stå over natta? Selv så spylte jeg kjede med hageslangen og sveivet kjede gjennom en bommullsfille sist gang.
Jeg spyler alltid av parafin, evt. diesel med vann etter noen minutter for deretter å påføre kjedet samme type olje som jeg bruker på kjedesmøreren.

Tror neppe det er noen risk å la parafinen virke en god stund. Er ikke parafin og diesel ganske feit og oljete,da? Noe O/X-ringene neppe tar noen skade av.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Det var det som var tanken min også ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

AJ skrev: 27 sep 2019, 10:49En fullstendig innkapslet kjede- og drevløsning i oljebad ville kanskje vært den optimale løsningen på MC.
Men en slik løsning har man altså ikke på MC i dag.
På Jawa’n er kjede og drev helt innkapslet.
Kjøper kjede fra Tsjekkia til en hundrings, da uten o-ringer. Første vintersesong gadd jeg ikke å smøre. Da var kjedet utslitt på våren. Andre vintersesong la jeg det i giroljebad over natta, la det på og lukket systemet. Tok deretter kjedespray og stakk røret inn forbi den ene kjedeslangen. Roterte bakhjulet mens jeg guffa på litt. I våres da jeg tok en titt på kjedet så det helt nytt ut. Ikke antydning til slakke i lenkene heller. Fortsatt fett og fint!
Jeg er veldig fornøyd! Kommer til å kjøre en ny vintersesong på samme kjedet, og ser ingen grunn til å smøre noe mer. Skal også sies at alt overløp fra gasseren er ment å renne ned på blokka og deretter ned i et dreneringshull, som går ned på framdrevet. Er man like slumpete til å blande olje i bensina som meg, så kommer det tidvis rikelig med olje fra gasseren som smører kjedet :knegg

Når det gjelder kostnad Kardang vs. Kjededrift er nok Kardang billigere på lang sikt, men tusenlappene kan fort fly om det blir komplikasjoner og man setter jobben bort. Jawas løsning er for meg levelig da jeg ikke liker å smøre og justere kjedet «støtt». Vil helst ikke ta på noe annet enn kicken og holkene i vintersesongen for å være ærlig. Alt er så utrolig møkkete og klinete..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

For oss kjedegangnerder :crazy: :

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

:prf Stadig ikke noe nytt innen mekanikken-rens og smør som før. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Det fine med Youtube er at man finner videoer for alt. Man finner til og med videoer som skal overbevise at jorden er flat.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 04 okt 2019, 20:55 :prf Stadig ikke noe nytt innen mekanikken-rens og smør som før. :prf
Sant nok :knegg .
Men gode sekvenser i videoen for nybegynnere, spesielt om hvorfor og hvordan :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Thomas1523
Innlegg: 43
Registrert: 28 aug 2019, 16:43
Motorsykkelen din: Suzuki GSX R125 125cc 2018

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av Thomas1523 »

mekkern skrev: 05 okt 2011, 22:42 men ikke bruk noe stivere børste enn en malerkost ellers kan du dytte dritten inn i o/x ringene og skade dem og vaske ut fettet.. såkaldt radiatorpensel er fin.
Hva med tannbørste?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Rengjøre kjedet?

Legg inn av gsx750_80 »

Thomas1523 skrev: 05 okt 2019, 11:22
mekkern skrev: 05 okt 2011, 22:42 men ikke bruk noe stivere børste enn en malerkost ellers kan du dytte dritten inn i o/x ringene og skade dem og vaske ut fettet.. såkaldt radiatorpensel er fin.
Hva med tannbørste?
Da ville jeg tatt en tilhørende et annet familiemedlem i så fall. Evt kjøpt en slikhttps://www.biltema.no/bil---mc/mc/vask-og-reng ... 2000021500

Svar