Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 19 apr 2019, 16:32 Det er akkurat det mange tenker......
Men nå skal jeg ta på "miljøhatten", (som jeg ikke har), ikke klag på stormer, mye nedbør o.l. som vi får, ikke klag på tap av isbreer, sydpolen som får vannet til å stige, ja hele debatten om global oppvarming.
Storm gir oss billig vindkraft, mye nedbør gir oss billig vannkraft. Synes egentlig det er litt langt til sjøen fra her jeg bor så om havet kom litt nærmere kan jeg klare meg uten både sydpolen og isbreer. Global oppvarming gleder jeg meg til hele vinteren. Det er tre ting som er viktig når vi snakker miljø, og det er meg meg meg.

Fly kan du forresten gjøre med god samvittighet. De flyene flyr stort sett alltid så høyt at ingen mennesker eller dyr puster inn den luften allikevel. Den eksosen forsvinner bare rett ut i verdensrommet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

Takk skal du ha Rune75, nå sover jeg godt i natt :thumleft
Og jeg som ble bekymret pga EL biler... :knegg :knegg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
...
Når jeg lette etter en passende tråd for å nevne prisfall på elbiler, kom jeg over denne.
112 km/t er jo virkelig imponerende, må jeg si.
Jeg har kjørt hundrevis av turer mellom Oslo og trøndelag. De gangene jeg store deler av turen lå tett opptil grensa for førerkortbeslag, og noen ganger over,
var snitthastigheten 83-84 km/t. Med en bil med cruisekontroll oppnådde jeg en gang et snitt på 87 km/t. Antakelig holdt jeg raskere fart gjennom svingene med cruisekontroll, enn det jeg ville gjort ellers.
Jeg kjørte alt for fort, i forhold til fartsgrensene, med et snitt på 83 km/t. (Stoppet bare for urinering og bensinpåfylling). Dersom du virkelig har holdt bortimot 30 km/t høyere gjennomsnittshastighet må du ha grisekjørt til gangs.
Mister du førerkortet ofte? ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.
Jeg smører ikke tjukt på her, jeg ble forbauset selv jeg da jeg beregnet snittfarten. Jeg tok klokkeslettet fra Ferjebilletten og klokkeslettet jeg kom opp i oppkjørselen hjemme.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.

Min erfaring er uansett at dersom man stopper, så stuper snittfarten. Det ser man særlig når man kjører i Europa. Står man stille fremfor å bevege seg i 200km/t «taper» man mange meter pr. sekund.
Jeg har over tid funnet et mønster som passer meg. Men jeg tenker at det hadde vært noe helt annet å holde på sånn i en Toyota. BMWer er gode å kjøre langt med. Støvsvakt, harmonisk og passe med krutt under panseret.
Kjørte tur-retur Kristiansand igår. Hverken spiste eller drakk på hele turen, ingen behov for lensing og en bensinfylling på veien tilbake. I fin form. Da med henger, så farten begrenset seg selv. Dro vel fra Follo klokka 12, var tilbake klokka 20:25. Henta en Jawa, så var jo litt tid hos selger og noe stropping. Fornøyd med turen tidsmessig. Trafikken var svært bra også denne gangen.
Sist redigert av FredrikE24 den 13 okt 2019, 21:33, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:16 Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.
Hastigheten må ofte ha vært langt over 114 km/t for å få et snitt på 112.. Dersom det er sant at du har hatt et snitt på 112 km/t inkludert fergetur, må du ha kjørt som en gris, i mangel av bedre uttrykk.
Jeg tillater meg å tvile på opplysningene dine.

Som nevnt, så har jeg kjørt mellom Oslo og trøndelag et tresifret antall ganger. Jeg er rimelig godt kjent med strekningen og har dermed fått med meg at det er motorvei mellom Oslo og Elverum. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Jada, du får lov til å tvile :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av pekle »

Det er forøvrig mulig å kjøre distansen med eksisterende elbiler (både model 3 long range og model S Long range) uten stopp, men ikke med den snittfarten 😄 .

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av kvase »

Ja ja skal vel tas med en klype sukker
10 av de mest spennende elbilene som kommer i 2020
https://www.tek.no/artikler/10-av-de-me ... 020/475770
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av kvase »

70143483_2474233099567199_1623480861745741824_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:24
FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:16 Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.
Hastigheten må ofte ha vært langt over 114 km/t for å få et snitt på 112.. Dersom det er sant at du har hatt et snitt på 112 km/t inkludert fergetur, må du ha kjørt som en gris, i mangel av bedre uttrykk.
Jeg tillater meg å tvile på opplysningene dine.

Som nevnt, så har jeg kjørt mellom Oslo og trøndelag et tresifret antall ganger. Jeg er rimelig godt kjent med strekningen og har dermed fått med meg at det er motorvei mellom Oslo og Elverum. ;-)
Kjøte Assen-Ålborg for ett par år siden med sykkel. Brukte ca 4t på 75 mil. Ett snitt på 187 kmt.
Kun stopp for bensinfylling.
Var aldri under 200 kmt borsett fra når vi fylte bensin, ofte opp mot 240 kmt.
112 kmt i snitt i norge høres unektlig mye ut. Skal ikke si det ikke går, men ville ikke ha sittet på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte ganske fort til Molde for en del år tilbake når jeg skulle opp og hente noe i løpet av en helg. Lå vel sikkert 20km/t over fartgrensen hele veien og tett inntil førerkortbeslag på E6. Snittfarten jeg hadde på denne turen var i følge kjørekomputer 91km/t og jeg tror jeg brukte rundt 6 timer og stoppet kun en gang (Åndalsens for å fylle bensin).

Jeg kunne selvsagt kjørt fortere, men da hadde jeg ligger over førerkortbeslag hele veien og det var jeg ikke veldig hippen på. Dette var før prikkbelastningen kom og jeg hadde nærmest budsjettert med en bot på denne turen. men det gikk bra...

Men det gikk unna ja. Har nok ikke nerver til det en gang til.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 14 okt 2019, 12:37 Var aldri under 200 kmt borsett fra når vi fylte bensin, ofte opp mot 240 kmt.
112 kmt i snitt i norge høres unektlig mye ut. Skal ikke si det ikke går, men ville ikke ha sittet på.
Himmel... Var ikke klar over at det var fri fartsgrense i Danmark og Nederland(?). Eller er du ikke så redd for å spikre paller? :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 14 okt 2019, 13:10
simpson skrev: 14 okt 2019, 12:37 Var aldri under 200 kmt borsett fra når vi fylte bensin, ofte opp mot 240 kmt.
112 kmt i snitt i norge høres unektlig mye ut. Skal ikke si det ikke går, men ville ikke ha sittet på.
Himmel... Var ikke klar over at det var fri fartsgrense i Danmark og Nederland(?). Eller er du ikke så redd for å spikre paller? :lol
Var ikke fri fartsgense overalt i tyskland heller, men nivået på bøter er akseptabelt og fyktet ikke for førerkortbeslag.
Har kjørt mye til Assen, men har tilgode å bli stoppet pga fart. I danmark kom politiet opp på siden en gang og ba oss dempe farten med håndbeveglese. Forskjell på å kjøre fort og idiot. Kjører du fort, men ordentlig er det ikke som i norge, der du garantert blir straffa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Uten at JEG skal være noen verbal paragrafrytter, så vil jeg da mene at det spiller liten trille hvor "ordentlig" man kjører når man ligger i 200km/t. I den farten kvester man lett andre enn seg selv også.

Dette viser bare at dagens bøtesystem med rikkbelastning fungerer slik det skal. Jeg har ikke lyst til å mene det, men jeg tror jaggu det har en god effekt :knegg

Vi nordmenn tjener bra og noen av oss budsjetterer gjerne med en bot eller to for å ha det litt gøy. Men har man seks prikker fra før, så blir nok muligens konsekvensene litt for store og man tar det derfor litt piano. Been there done that :redface

Svar