Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
paulmag
Innlegg: 1
Registrert: 14 okt 2019, 10:19
Motorsykkelen din: Suzuki 500 cc

Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av paulmag »

Hei. Jeg har planlagt en langtur. Oslo-Stavanger 17. oktober og tilbake 22. oktober. Av de jeg snakker med sier noen at det høres bra ut, mens noen sier at det er alt for sent på året og at det ikke er trygt, så jeg vil høre med erfarne folk her for flere opinions.

Et viktig poeng er at jeg er nybegynner. Tok nylig oppkjøring klasse A og dette er min første tur alene. Har ikke egen MC, men skal låne (mellomtung) sykkel og utstyr. Ønsket mitt med turen er å få noe kjøreerfaring nå etter oppkjøring før våren, og så passet det fint med denne turen siden jeg skal til Rogaland denne helga uansett. Er 28 år. Har kjørt bil.

Den planlagte reiseruta mi er [Oslo - Hofsveien 68 - Drangedal - Sveindal - Ganddal] (trykk link for Google Maps). Det kommer til å ta 8 timer, pluss pauser.

Været ser ut som det skal være 5-12 grader Celcius langs hele ruta. Ofte lett regn, av og til regn. Jeg er klar over at det er en lang og slitsom tur og har tenkt til å ta pauser. Den største faren er vel at jeg blir våt/kald/sliten mens det fortsatt er langt igjen, og at jeg ikke har erfaring med å kjøre i regn. Jeg har iallefall MC-regndress og masse ulltøy.

Ville du kjørt denne turen selv? Tror du det er forsvarlig for en nybegynner?
Takk for råd. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av AJ »

Heisan paulmag :vs !

Gratulerer med nyervervet førerkort og velkommen hit til oss her på MCsiden.no :) .

I sommer var jeg på tur i samme område helt sør der du har tenkt å kjøre, dog noen andre veier. Veldig fint område for MC-kjøringen! Skal tilbake hit beste sesong!
Har også hatt flere turer de siste årene i Skien - Drangedalsområdet. Også her er det, som du sikkert allerede vet, mange fine MC-veier.
Men jeg har aldri vært på tur i disse områdene så sent i sesongen, som for mange allerede er avsluttet.
Det er meldt rimelig grei temperatur i perioden du har tenkt å kjøre, så det er all grunn til å tro at det ikke er fare for frost på veien og dermed glatte partier. Men det betyr jo ikke at at veiene likevel kan være glatte mange steder.
Jord fra traktorer på vei fra jordene og som som bruker en del av de offentlige veiene til og fra gårdene og jordene er noe man bør være ekstra oppmerksom på i innhøstningstiden vi er inne i. Det samme med nedfall av løv, som på vår asfalt kan være svært skumle greier, spesielt i svinger.

Hva gjelder temperatur og bekledning så bør ikke dette være noe stort problem med temperaturer fra 7 grader og oppover, er min erfaring. Tykke hansker og ullundertøy under kjøredressen bør funke helt fint.

Og som nybakt motorsyklist tenker jeg du utvider tålegrensen mer enn oss mer erfarne med tanke på å legge ut på en slik langtur såpass sent i oktober :P .
Så hvorfor ikke? Husk bare på de tingene jeg har nevnt og som jeg kom på i farten.
Andre her inne har kanskje og forhåpentligvis flere gode råd å gi som du kan ta med deg på veien.

Lykke til med turen!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Hobba
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2018, 12:15
Motorsykkelen din: BMW F900XR 2021
Sted: Sandnes

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av Hobba »

Jeg har kjørt alene Oslo-Sandnes flere ganger sent på høsten. Ingen problem så lenge du unngår frost (is).
Kle deg tørt og varmt. God hjelm med pinlock (antidugg) er en stor fordel. Ha gjerne med et par ekstra tørre buffer og hansker.

På den siste turen min i fjor var det regelrett møkkavær og ned mot 2 grader. Kjørte da via Haukeli/Sirdal.
Stoppet på flere bensinstasjoner og fikk meg en kopp varm kaffe.

Kjør med vett og vær obs på blader fra trær som kan gjøre veibanen glatt.
God tur :thumleft

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av mekkern »

Som jeg svarte deg et annet sted-Har sykkelen noe vindbeskyttelse? hvis ikke blir det nok kaldt med lav temp og ev nedbør etter noen timer uansett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av ZZR-Erling »

tjaaa...litt skeptisk...ikke til deg, men om jeg selv vile gjort det :-k
Er tempen høy nok, over 5-6 og det ikke har vært frost, eller at det ikke ligger snø i veibanen...ja, da kan det bli en fin tur.
Typiske kritsike strekninger i ruta de er Gautefallheia mellom Drangedal og Treungen/Nisser, og høyda rett vest om Tonstad, noe øst om Tonstad også, (om jeg husker rett).

Selve ruta er fin fin den :roll ..mange fine svingkombinasjoner!, (om vær, føre og fører er "i laget"..les varm fører). Kjører den ca 1 gang i året mellom Hvittingfoss og Stavanger. Det blir cabriolet eller mc alt ettersom.
Blir det akkurat ikke mulig har du jo valget E18/E39 som ligger ett par knepp lavere, men 4 knepp kjedeligere..

Les værmeldingene nøye!
Sist redigert av ZZR-Erling den 14 okt 2019, 20:20, redigert 1 gang totalt.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av TrondA »

Spennende! Langtur i kulde med ferskt førerkort! Kjør omveien «rundt», altså langs kysten om Kr.sand for å unngå høyden over Tokke-Sirdal. Anbefaler solide hansker, gjerne flere par. Ull, ull, ull! Bruk tykk hals mellom jakke og hjelm. Pinlockvisir er allerede nevnt. Om det likevel dugger, må du åpne visiret litt. Da er det smart med kuldekrem over nesen. Du kan bli kald på beina. Hvis du har, bør du bruke tynne fotposer over støvlene. Klærne bør/må være romslige. Trange klær stopper blodsirkulasjon. Ikke spis altfor mye. Bruk heller pausene godt med varmt drikke og litt småløping hvis du blir kald. Har du kompiser som driver med isfiske, er det tips å få der. Aktiviteten kan nemlig sammenliknes! Dette er egentlig touring for tøffinger og bare at du har kommet på ideen beviser at du er nettopp det! Lykke til!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøre Oslo-Stavanger 17.-22. oktober?

Legg inn av Geiroe »

Ta på deg vindtett, type regndress fungerer utmerket. Et par rema poser funger godt på beina, tre de utenpå sokken, å ta på deg støvlene. Utrolig hva litt vindsperre gjør for temperaturen. Kjørte en Telemarkstur for to uker siden, da solen var på hell, var det vindsperre som gjaldt. Virket fortreffelig. :twothumbs:
God tur, om veien er kjørbar. Kanskje et godt tips å kjøre via Kristiansand.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar