kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Bjerknez »

600.000,- i verditap på 7 år ja... Jeg kunne tatt taxi på jobb hver eneste dag i 6 år for den summen :twothumbs:
SOm trolig også er en lignende volvo...

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Rune75 skrev: 15 okt 2019, 10:19
TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch
Dette er jo gull for småbarnsfamilier som endelig har råd til å kjøpe en trygg familiebil. Får veldig mye bil for rundt 100k og opptil 200k nå om dagen. Dette er jo utjevningspolitikk i praksis. De som kjøper biler fra trekvart million og oppover lider neppe noe nød uansett.
Trur det er marginalt med vinnere her gitt. De fleste småbarnsfamilier sitter jo også med en bruktbil, som de heller ikke får en fornuftig pris for.

Dessuten, så har jo denne politikken medført at svært mange er i min situasjon. Dvs, det er jo overhodet ikke tema å selge en god bil for en drittpris. Nei, dette er ingen vinn - vinn situasjon, det er snarer tat - tap :sorry

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Rune75 »

TGR skrev: 15 okt 2019, 12:02
Rune75 skrev: 15 okt 2019, 10:19
TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Dette el-bilhysteriet er det reneste galemattias, og har sparket ben under hele bilmarkedet :[-(

Nå er ingenting verdt noenting lenger. Min Volvo XC60 fra 2012 ( da våre topp-politikere instendig ba hele nasjonen om å kjøpe dieselbiler ) kostet 762.000. I dag har den rullet 172.000 km, den har smekkfullt servicehefte, er fulgt opp med bytte av slitedeler, hel og pen og i topp stand, og typisk innbyttepris er kr. 160.000. Avskriving på hele 600.000 på 7 år. Galskap, intet mindre :scratch
Dette er jo gull for småbarnsfamilier som endelig har råd til å kjøpe en trygg familiebil. Får veldig mye bil for rundt 100k og opptil 200k nå om dagen. Dette er jo utjevningspolitikk i praksis. De som kjøper biler fra trekvart million og oppover lider neppe noe nød uansett.
Trur det er marginalt med vinnere her gitt. De fleste småbarnsfamilier sitter jo også med en bruktbil, som de heller ikke får en fornuftig pris for.

Dessuten, så har jo denne politikken medført at svært mange er i min situasjon. Dvs, det er jo overhodet ikke tema å selge en god bil for en drittpris. Nei, dette er ingen vinn - vinn situasjon, det er snarer tat - tap :sorry
Ja jo, det å eie bil er et stort tapsprosjekt uansett. Målet må kanskje være å klare seg uten bil.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Rune75 skrev: 15 okt 2019, 12:23 Ja jo, det å eie bil er et stort tapsprosjekt uansett. Målet må kanskje være å klare seg uten bil.
Ja, det er jo tydeligvis en del politikere uten særlig evne til realitetsorientering, som tror at folk flest kan klare hverdagen uten privatbil. Det lar seg jo gjøre i Oslo, Bergen, Trondheim, og noen få andre steder i landet. Men folk flest i dette grisgrendte landet har jo ikke den muligheten. :roll

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Geiroe »

Kanskje det er på tide å ta tapet på gamle V70 og svinge seg oppover litt. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 15 okt 2019, 10:34 600.000,- i verditap på 7 år ja... Jeg kunne tatt taxi på jobb hver eneste dag i 6 år for den summen :twothumbs:
SOm trolig også er en lignende volvo...
Jeg kjøpte bilen brukt for 5 år siden i januar. Da betalte jeg kr 479.000,- for den, så jeg personlig bærer ikke hele avskrivningen. Heldigvis. Men poenget mitt var at den totale avskrivningen ikke henger på greip pga incentiver som ensidig gjelder for el-biler.

Myndighetene burde ha lagt opp til likeverdige incentiver for moderne biler som forurenser minimalt, dvs Euro 6. Man kunne også gradert dette, slik at avgiftsnivået varierte med grad av forurensing. Da hadde markedet vært mer stabilt og forutsigbart, og folk kunne ha byttet til mindre forurensende biler uten å gå på kjempesmeller pga hinsides avskrivninger.

I tillegg hadde verden da ruslet videre mens man venter på ny, bedre og bærekraftig batteriteknologi. Alle forstår jo at det ikke er mulig å stenge oljekrana og dumpe alle fossilbiler over natta. Dvs alle bortsett fra våre politikere. De tror derimot åpenbart at dersom man samler hele verdens el-bilproduksjon i Norge, ja da er kloden reddet. Det er betenkelig at det sitter så naive mennesker på Løvebakken.... :roll

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Men avgiftene er jo i stor grad vridd nettopp slik de siste årene. Fra vekt og effekt til utslipp. Noe som har ført til store avgiftskutt på f.eks Volvoer med T8-motoren. Så at man nå kan kjøpe hybridvolvo med 400hk til langt under millionen har også bidratt til stort prisfall på halvgamle dieseldyr. Hybridene har riktignok ikke 0-moms, men mange av dem har ganske lave avgifter ift det de ville hatt for noen år siden (om de var tilgjengelige)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Nomade »

Esveen skrev: 14 okt 2019, 23:02 Sammenligner for min egen del vår BMW I3 med min mor som solgte sin 2011 BMW 116D i sommer. Litt samme biltype, klasse og pris.

Hun kjøpte denne bilen for 311.000 kr da den var 6mnd. Gammel. Nypris var 360.000, godt utstyrt Edition Sport. Denne ble solgt i sommer for 70.000kr etter 8år/105.000km.

Vi kjøpte ny I3 i 2014, betalte 325.000kr for en greit utstyrt utgave. Etter 5.5år/90.000km har bilen i følge Finn en verdi rundt 100-130.000kr.

Med tanke på det utrolige billige bilholdet samt ingen billån kan vi tåle at bilen faller videre i pris. Kan ikke merke noen stor endring i rekkevidde, det har heller ikke vært noe tull med bilen (enda).

Er ingen svoren elbilelsker, men synes det er mye bedre å legge pengene i mc. 👌👍
Kunne du lagt ut litt om kostnader på bilholdet av I3`en? Er det årlig service, hva koster det? Skifta noe bremse/understellsdeler? Sliter den mer gummi enn fossilbil?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Esveen »

Hei ja, det er mulig.

Kjøpte servicepakke, den kostet 5200kr og varte i 5 år. Siden service er annenhvert år, betaler vi ikke neste service før etter 6 år. Service er i prinsippet vehicle check og bremseveskebytte.

Årsavgift er 525kr.

Forsikring koster oss 4500kr i året med toppkasko. 16.000km, full bonus.

Har kjørt på samme sommerdekk samt byttet 2 vinterdekk pga. Punktering. De har holdt 90.000km. Sommerdekk må byttes og vinter holder ut sesongen. Dekk er forøvrig dyrt pga. Rar dimensjon.

Har byttet klosser og skiver etter EU pga. Rust. Man bremser ikke nok pga. Kraftig regenerering. Har lært meg til å sette bilen i fri i nedoverbakker og bremse litt. Dette hjelper. Bremseskifte rundt om kostet 12.000kr.

Ellers har det ikke vært noe mer tull. Vi sparer rundt 3-4.000 kr. Mnd. I bom og drivstoff sammenlignet med bilen den erstattet. Med vårt bruksmønster har det vært lønnsomt. Bruker elbilen til all småkjøring som igjen sparer vår X1 for slitasje.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Sakkle »

TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Jeg er helt enig i at man skal satse på grønnere industri, godstransport, ferger osv. Det betyr da ikke at man kan bare drite i bilene. Som du sier står de for rundt 10% av utslippet totalt. Om halvparten av bilene er elektriske betyr det at du allerede har senket totalutslippet med 5%. Skal vi drite i alle tiltak som ikke kutter utslippene fullstendig? Skal vi blåse i det som ikke kutter med minst 20%? Eller skal vi kutte der vi kan, når vi kan slik at vi faktisk får lavere utslipp på sikt?

Forhåpentligvis finner de mer etiske måter å utvinne kobolt på. Eller kanskje de finner en erstatning for kobolt i batteriene? Dette er forøvrig ikke et problem som kun gjelder el-biler, men det nevnes av en eller annen grunn stort sett i den sammenhengen. Kanskje fordi elbil motstanderne ikke har så lyst til å klare seg uten smarttelefonen sin...?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Sakkle skrev: 15 okt 2019, 19:39
TGR skrev: 15 okt 2019, 00:13 Tross alt så står personbiltrafikken i Norge for kun 10% av Norges totale utslipp. Det betyr at dersom vi skal redusere med 10%, så må alle fosilbiler på dynga, og erstattes av el-biler. Enhver idiot må jo forstå at det ikke går. Innsatsen må settes inn på de tunge forurenserne, så som godstransport, ( fra vei til bane ) tung kraftkrevende industri, overgang til landstrøm i alle havner osv. Men neida, på Løvebakken danser de fremdeles rundt el-bilgullkalven. Merkelig skylapprus....
Jeg er helt enig i at man skal satse på grønnere industri, godstransport, ferger osv. Det betyr da ikke at man kan bare drite i bilene. Som du sier står de for rundt 10% av utslippet totalt. Om halvparten av bilene er elektriske betyr det at du allerede har senket totalutslippet med 5%. Skal vi drite i alle tiltak som ikke kutter utslippene fullstendig? Skal vi blåse i det som ikke kutter med minst 20%? Eller skal vi kutte der vi kan, når vi kan slik at vi faktisk får lavere utslipp på sikt?

Forhåpentligvis finner de mer etiske måter å utvinne kobolt på. Eller kanskje de finner en erstatning for kobolt i batteriene? Dette er forøvrig ikke et problem som kun gjelder el-biler, men det nevnes av en eller annen grunn stort sett i den sammenhengen. Kanskje fordi elbil motstanderne ikke har så lyst til å klare seg uten smarttelefonen sin...?
Når du først skal sitere meg, så syns jeg kunne gjøre det på en måte som gjenspeiler hva jeg mener i sakens anledning, ikke bare noen linjer som er tatt ut av sin sammenheng.

Og jeg mener altså ikke at man skal drite i noen som helst tiltak. Tvert i mot har jeg skrevet at man burde ha lignende incentiver for Euro 6 biler, for å stimulere overgangen til en mindre forurensende bilpark. Euro 6 motorer slipper allerede ut mindre enn de krav som skal møtes for 2020, og representerer på den måten en forbedring i fht eldre motorer. Og en slik tilnærming ville ha forhindret den demonisering av dieselmotorer som nå dominerer. Men myndighetene har begrenset slike incentiver til biler med elektrisk drift, og altså til en viss grad hybrider.

Hva angår dette med kobolt, så handler det vel ikke bare om etikk, men også at det ikke finnes tilstrekkelige forekomster til å bytte ut verdens bilpark. Og da kan det vel neppe kalles bærekraftig, tenker jeg....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Sakkle »

TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Når du først skal sitere meg, så syns jeg kunne gjøre det på en måte som gjenspeiler hva jeg mener i sakens anledning, ikke bare noen linjer som er tatt ut av sin sammenheng.
Jeg siterte det jeg svarte på...
TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Og jeg mener altså ikke at man skal drite i noen som helst tiltak. Tvert i mot har jeg skrevet at man burde ha lignende incentiver for Euro 6 biler, for å stimulere overgangen til en mindre forurensende bilpark. Euro 6 motorer slipper allerede ut mindre enn de krav som skal møtes for 2020, og representerer på den måten en forbedring i fht eldre motorer. Og en slik tilnærming ville ha forhindret den demonisering av dieselmotorer som nå dominerer. Men myndighetene har begrenset slike incentiver til biler med elektrisk drift, og altså til en viss grad hybrider.
Skjønner... Hverken veldig enig eller uenig i det egentlig. Jeg tror kanskje det er bedre å få flest mulig over på elektrisk før heller enn senere. Usikker på om et "hvileskjær" med Euro 6 motor er veien å gå...

Når det gjelder demonisering av diesel, gjelder vel dette primært luftkvaliteten i byene(?). Som Osloborger kan jeg bekrefte at luftkvaliteten om vinteren ikke alltid er på topp, så jeg skjønner hva de vil oppnå der. At det frustrerer de som har kjøpt dieselbil kan jeg forstå, men jeg mener nå at lungene til astmatikere og barn som vokser opp i tettbygd strøk kanskje er viktigere.
TGR skrev: 15 okt 2019, 20:02 Hva angår dette med kobolt, så handler det vel ikke bare om etikk, men også at det ikke finnes tilstrekkelige forekomster til å bytte ut verdens bilpark. Og da kan det vel neppe kalles bærekraftig, tenker jeg....
Dette kan jeg rett og slett ikke nok om til å kommentere...


Men, jeg innrømmer gjerne at jeg er inkonsekvent. Synes elbil er fint men har ikke veldig lyst på elektrisk MC. Her vil jeg ha bensin... Så, jeg skal ikke moralisere for mye... :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av TGR »

Sakkle, du hopper over litt av poenget mitt, når du mener at "flest mulig" burde konvertere til elbil. Produksjonen av el-biler, og tilgangen til kobolt, er ikke tilstrekkelig til at alle kan det. Og man må se dette i et globalt perpektiv, ikke isolert til Norge. Det globale klimaet endres ikke av at man konsentrerer alle elbiler til et lite geografisk område (Noreg)

Min mening er altså at en mykere overgang, med stimulering også av renere dieselmotorer, hadde vært langt mer fornuftig. Jeg skal ikke gå god for sannhetsgehalten i denne artikkelen, men at nyere dieselmotorer ville forbedre klimaet både lokalt og globalt, det er det liten tvil om.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor- ... 39527.html

I tillegg er det jo også slik, at våre myndigheters politikk er en form for dobbeltmoral, når vi har gjort oss avhengige av oljeproduksjon, men altså forsøker å true hele nasjonen over på el-biler. Det er dumt å skjære av seg hele hue når man bare skal barbere seg. Om man hadde innført de samme stimuli for å fornye til Euro 6, så hadde det hele hengt bedre på greip. Diesel i pumpene, en nyere bilpark bestående av renere motorer, deriblant elbiler, og legitim opprettholdelse av oljeproduksjonen. Som en nyttig bieffekt hadde man da også sluppet denne vanvittig negative prisutviklingen på dieselbiler.

Og ja, jeg kjører også mc med bensinmotor. Men jeg kompenserer med seilbåt / vindkraft. Reinere blir det ikke ... :lol

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av Sakkle »

TGR skrev: 15 okt 2019, 20:43 Sakkle, du hopper over litt av poenget mitt, når du mener at "flest mulig" burde konvertere til elbil. Produksjonen av el-biler, og tilgangen til kobolt, er ikke tilstrekkelig til at alle kan det. Og man må se dette i et globalt perpektiv, ikke isolert til Norge. Det globale klimaet endres ikke av at man konsentrerer alle elbiler til et lite geografisk område (Noreg)

Min mening er altså at en mykere overgang, med stimulering også av renere dieselmotorer, hadde vært langt mer fornuftig. Jeg skal ikke gå god for sannhetsgehalten i denne artikkelen, men at nyere dieselmotorer ville forbedre klimaet både lokalt og globalt, det er det liten tvil om.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stor- ... 39527.html

I tillegg er det jo også slik, at våre myndigheters politikk er en form for dobbeltmoral, når vi har gjort oss avhengige av oljeproduksjon, men altså forsøker å true hele nasjonen over på el-biler. Det er dumt å skjære av seg hele hue når man bare skal barbere seg. Om man hadde innført de samme stimuli for å fornye til Euro 6, så hadde det hele hengt bedre på greip. Diesel i pumpene, en nyere bilpark bestående av renere motorer, deriblant elbiler, og legitim opprettholdelse av oljeproduksjonen. Som en nyttig bieffekt hadde man da også sluppet denne vanvittig negative prisutviklingen på dieselbiler.

Og ja, jeg kjører også mc med bensinmotor. Men jeg kompenserer med seilbåt / vindkraft. Reinere blir det ikke ... :lol
Du har nok helt rett i at løsningen på de globale problemene ikke løses utelukkende av elbiler. I alle fall ikke på kort sikt, det er helt sikkert. Dette med begrensninger i råstoffer kjenner jeg ikke til, så kan egentlig ikke kommentere.

Og dobbelmoralen ift. Norges oljeproduksjon og fokus på elbiler osv. er ikke tapt på meg heller...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: kraftig prisfall på radiobiler (oh, well... elbiler)

Legg inn av pekle »

Kobolt-tilgangen er et problem dersom man antar at alle batterier til evig tid vil bruke mye av det. Dagens VW-katoder har f.eks 12-14% kobolt. Neste generasjon fra VW vil ha 5%. ( https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... obalt-4949 )

Model S er på ca 6%, mens Model 3 er allerede på 2,8%, og både Tesla og VW ser en realistisk vei mot 0% på noen års sikt.

Men privatbilisme er ressurskrevende uansett drivstoff.

Hva man mener er fornuftig vei framover farges av mangt, f.eks om man er optimist eller ei. Personlig mener jeg det er for sent å redde det globale klimaet (selv om det teknisk sett skulle være mulig er ikke arten vår i stand til å dra tilstrekkelig i samme retning), men det er ikke dermed sagt at man ikke kan ta vare på det lokale miljøet. Oppvokst på bygda, men blitt "byfolk" og støtter det meste som kan gjøre byen mer levelig, herunder utslippsfrie biler (Euro6 er bare et blindspor i så måte), bompenger for å vri transport fra bil til fots/sykkel/kollektiv osv. (dvs ikke bare for å finansiere nye veier).

Men uansett hva jeg måtte mene om framtidas klima ville det være rimelig egoistisk av meg aktivt å motarbeide de som faktisk tror det er mulig å gjøre noe globalt. Jeg nærmer meg halvgått liv i et land som kanskje isolert sett kan tjene på oppvarming, så det er ikke jeg som får ulempene uansett.

Jeg forstår hva Toyota mener når de sier at de satser på hybrid fordi det vil gi bedre utnyttelse av nåværende tilgjengelig batteriproduksjonskapasitet ved å legge noen kg batteri i hver bil for å redusere utslipp med noen prosent. Bedriftsøkonomisk gir det mening. Men på makronivå er det ikke litt reduksjon som gjelder. Det er full reduksjon som må til. Noen prosent er bare mer av det samme som ble gjort med dieselpromoteringen for 10-12 år siden. Kommer aldri i mål på den måten.

Svar