kjellv skrev: 17 okt 2019, 19:32
Vi kan vel alltids mene hva vi vil om dette, men slik er vel realitetene over hele fjøla. Ikke bare i MC-markedet.
Slik selges biler også. I et marked i sterk priskonkurranse er en lav utropspris viktig. Biler annonseres med "pris fra kr." Når kontrakt skal skrives er det tillegg for alt mulig av utstyr, interiør osv. før den endelige salgspris kommer fram.
Litt sånn er det med motorsykler også. Standardutgaven er ofte ganske strippet for utstyr. Mange kjøper den slik, og bygger på etter hvert. Andre kjøper sykkelen ferdig montert med masse fancy, nyttig og bråkete utstyr. Både som selger, og som motorsyklist synes jeg dette er helt greit. Skulle en motorsykkel vært ferdig spekket i standardutgave, ville det være færre valg for å bygge sykkelen slik man ønsker den.
Meget godt poeng! Gjerne ikke like godt for BMWs bommert med hovedlykten (vanskeligere å bytte ut en hoved/baklykt enn for eksempel blinklys), men absolutt for kritikken min mot Yamaha.
Må dog si at jeg er ikke spesielt imponert over Yamaha sine ettermarkeds LED-blinklys. Synes de ser veldig ut som slike billige blinklys man får omtrent overalt, og inntrykket blir ikke akkurat bedre av at man også med Yamaha sine egne blinklys må kutte ledninger og koble selv. Opp mot tredjeparts-blinklys så stiller de ganske bra, men når andre produsenter tilbyr blinklyskit som ser originale ut (så originalt som LED-blink ser ut på en 10 år gammel sykkel) og som er 100% plug-n-play, så virker det ganske billig.