Erfaringer med CB1000R

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Kanskje denne testen av samme sykkel har litt av samme problemer som er nevnt her (avsnittet om kjøreegenskaper): https://www.klikk.no/motor/mc/test-hond ... 08-3119904.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Sakkle »

EspHar1 skrev: 17 okt 2019, 14:54 Kanskje denne testen av samme sykkel har litt av samme problemer som er nevnt her (avsnittet om kjøreegenskaper): https://www.klikk.no/motor/mc/test-hond ... 08-3119904.
Kjøreegenskaper 5
217 kilo er riktignok 18 kilo over den nyeste CBR 1000 RR Fireblade (som dessuten har kåpe), men vekten er fortsatt lav, og de kiloene bringer deg komfort og det vi antar er typisk Hondask uslitelighet.

Foran sitter en 43 mm oppned-gaffel. Den er både justerbar og følsom. Det samme gjelder bakdemperen, som er koblet til en lekker enbent svingarm. Vi tipper vektforskjellen mellom Fireblade og CB 1000R stammer fra dette departementet, med tyngre hjul og bakhjulsoppheng. Men i praksis er det ingen ulempe av betydning.

I de hastighetsområder hvor denne sykkelen hører hjemme, er kjøreegenskapene en nytelse. Du ganske enkelt glemmer dem, fordi sykkelen føles som en forlengelse av kroppen. CB 1000R er lettsvingt som en ballettdanser i tett bytrafikk, skarp som en høvel i krappe svinger og stabil som jernbanen på de lange hurtige partiene.


Testsykkelen hadde riktignok en liten tendens til å falle inn i svingene i sakte fart, en unøyaktighet som skyldes enten feil lufttrykk, feiljustert demperforspenn eller dekk med ikke helt kompatibel profil - eller en kombinasjon. Vi fant ikke ut av årsaken, men antar at man ganske lett justerer vekk denne lille skjønnhetsflekken.
Hva i all verden har dette med det du snakker om å gjøre?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Sakkle skrev: 17 okt 2019, 16:48
Hva i all verden har dette med det du snakker om å gjøre?

Kjøreegenskaper 5
Testsykkelen hadde riktignok en liten tendens til å falle inn i svingene i sakte fart, en unøyaktighet som skyldes enten feil lufttrykk, feiljustert demperforspenn eller dekk med ikke helt kompatibel profil - eller en kombinasjon. Vi fant ikke ut av årsaken, men antar at man ganske lett justerer vekk denne lille skjønnhetsflekken.
Min oppfører seg på samme måte, i rundkjøringene og kurver. :-k

Det samsvarer også med hva Honda skriver i sin manual skal skje når motoren "FAIL SAFE OPERATION".
Sist redigert av EspHar1 den 22 okt 2019, 15:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av FredrikE24 »

Den går jo ikke i failsafe operation i rundkjøringer. Ved failsafe, så får du varsel i instrumentet.

At den faller over i sakte fart har med styregeometri og gjøre. Det er klart at dersom man går av gassen brått, så forsterkes dette.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av mekkern »

Foreslår innbytte til tråsykkel for da vet man hvor feilen med drivenheten befinner seg.
Takk for meg gjeldene denne diskusjon. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

FredrikE24 skrev: 17 okt 2019, 19:47 Den går jo ikke i failsafe operation i rundkjøringer. Ved failsafe, så får du varsel i instrumentet.
Det er jeg også undret over. Hvorfor får jeg ikke failsafe? noe i ECU kan ikke stemme
Spørsmål er om innstillingene i ECU hvorfor de ikke er på -20°C. Det kan umulig stemme med air inntake +40°C.

Hvis så stemmer. Faller alt dette bort, og jeg beklager. :crazy:
Sist redigert av EspHar1 den 22 okt 2019, 16:03, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Rune75 »

EspHar1 skrev: 20 okt 2019, 22:47 Eg har bare en kommentar/ spørsmål er -20grader det samme som+40 grader?
Hvis det er det faller alt dette bort. og eg beklager.
Under visse forutsetninger.

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Det er ingen forutsetninger. det er IKKJE det samme

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av THagen80 »

Men da har du jo svaret ditt.

Ellers ville jeg prøvd en annen sykkel fra kanskje et annet merke og sett om den oppførte seg likt. Har selv prøvekjørt sykkelmodellen du har 15mil, og selv om den er litt stutt og lettveltende i lav fart, med litt lite følsomhetsbegrep i lavt gasspådrag, kan ikke jeg si at jeg opplever det som feil. Det er bare sånn sykkelen er laget/bygd.

Rett sykkel til rett bruk.
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Rune75 »

EspHar1 skrev: 22 okt 2019, 12:23 Det er ingen forutsetninger. det er IKKJE det samme
Ville forsøkt med 4 kanskje 6 WOT RUN ved -20, helst da i OPEN FIELD landscape surroundings.

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Jeg har funnet dette i Honda sin beskrivelse av PFI.
20191022 FSO Honda 001.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av Sakkle »

Om du mener det er noe i veien med sykkel ta den med til et verksted. Om de mener det ikke er noe feil og du mener det likevel er noe i veien, ta den med til et annet verksted. Om de også mener at det ikke er noe i veien... Ja, da tar du antagelig feil. Og det er ikke noe i veien...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

EspHar1
Innlegg: 16
Registrert: 02 jul 2019, 16:36
Motorsykkelen din: CB1000R'16
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med CB1000R

Legg inn av EspHar1 »

Sakkle skrev: 22 okt 2019, 15:41 Om du mener det er noe i veien med sykkel ta den med til et verksted. Om de mener det ikke er noe feil og du mener det likevel er noe i veien, ta den med til et annet verksted. Om de også mener at det ikke er noe i veien... Ja, da tar du antagelig feil. Og det er ikke noe i veien...
Hum... kanskje. :eh
Om du følger tråden så lurer jeg også på om jeg kan høste erfraringer fra dere. Vet du om noen steder som gjør/har erfaringer med slike oppgaver? Tar jeg gjerne imot tips. Send meg PM :-k

Svar