Himalaya - Upper Mustang Nepal

Her kan du boltre deg med så mye tekst og bilder du bare vil fra korte og lange turer - alene eller sammen med andre.
Link gjerne bilder fra eksterne bildedatabaser.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

7. (Og siste) kjøredag, Kagbeni-Pokhara

Dette skulle vært nest siste dag men guiden mente vi holdt såpass bra tempo at vi kunne klare de siste 2 dagene på én hvis vi ville. Måtte da droppe stopp ved varme kilder og bading der men ga oss mulighet til å være turist i Kathmandu dagen etter. Så da gjorde vi det. Ikke så mye bilder fra denne dagen, delvis fordi kom oppover denne veien første 2 dagene (med en del omveier/avstikkere) så allerede tatt bildene vi trengte, delvis fordi var busy med å kjøre og delvis fordi mindre spektakulært enn høyere opp.

Men jeg hadde det moro jeg, liker å kjøre MC og hadde bra flyt. Første tredel var på rufsete vei men en del trafikk, som å kjøre på (enkel) crossbane med trafikk :D Så bedre grusvei, kanskje ikke så spennende, og så på asfalt siste tredelen med mye trafikk...men street racing har vi litt erfaring med så det var moro det også :twisted

Litt småspennende innimellom med 700m rett ned (hvor 700m ikke må tolkes helt bokstavelig = skikkelig høyt men mindre enn 1000m) på siden mens kjører slalåm mellom bilene :eh



Vel fremme var stemningen høy og humøret på topp :prf Og på kvelden var vi ute og spiste med guiden Prabin, mekaniker Surja og Bishnu som jobber på kontoret hos H&T og er gift med Prabin.

Bilde

Stor takk til særlig Prabin og Surja (på bilder under) men også gutta i følgebil samt Matt og Bishnu som hjalp med alt det praktiske før og under turen, alle har sin del av æren for en helt utrolig tur, virkelig "Once in a Lifetime experience" :clap:

Bilde

Bilde

Da bare litt bilder fra Katmandu som gjenstår...kommer straks SÅ er jeg ferdig ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Katmandu :D

Booket om lokalfly så dro lørdag morgen til Katmandu. Fikk dyttet 5 mann (2 dro neste dag) med bagasje inn i verdens minste varebil ved ankomst (mini-maxitaxi?) :lol

Bilde

Etter innsjekking tok vi taxi til apetempelet på høyde i byen og levde opp til navnet, mysset med aper, men også mye annet å se på:

Bilde

Bilde

Bilde

Så delte vi oss litt, noen gikk for å se på kortesjen med kinesiske presidenten som landet samme dag, men jeg og en til dro til Durbar square, det gamle kongelige palasset i det tidligere Kathmandu Kingdom. Men fakstisk vel så artig å gå dit gjennom masse trange gater med 1000 små butikker og markeder, masse lyder, lukter og synsinntrykk, følte fikk sett det virkelige Katmandu.

Bilde

Bilde

Så på søndag var det ubønnhørlig slutt...men fikk da siste kikk på Himalaya fra flyvinduet :thumleft

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av niko »

Igjen; fantastisk. Tusen takk!

KawaKjetil

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av KawaKjetil »

Ser ut som dere har hatt en knallfin tur. Fine bilder som beskriver spektakulære opplevelser :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Mange takk :D Håper å komme med video fra turen etter hvert :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 03 nov 2019, 11:16 Mange takk :D Håper å komme med video fra turen etter hvert :vs
Video, ja :D !
Det ser vi fram til :twothumbs: !

Takker så langt for fantastisk bra turreferat :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Så vidt begynt å redigere egen video fra turen men en av de andre gutta var kjappere enn meg :thumleft Nokså lang så kanskje mest for oss som var med på turen men er jo frivillig om og hvor mye man vil se av videoen ;)

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av KawaKjetil »

Ser ut som en knall mc tur. Mye stein i veiene ser det ut til på filmen!
Selv om jeg liker best høyhastighets svinger på strøken asfalt, så kunne dette vært en fin opplevelse på «to do and bin there» listen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

KawaKjetil skrev: 02 jan 2020, 00:57 Ser ut som en knall mc tur. Mye stein i veiene ser det ut til på filmen!
Selv om jeg liker best høyhastighets svinger på strøken asfalt, så kunne dette vært en fin opplevelse på «to do and bin there» listenBilde
Er en del stein Himalaya, ikke til å komme bort fra det ;) Demperne tar heldigvis unna det grøvste selv om Kina har litt å lære av KTM.

Ingenting slår fine svinger på bra asfalt, måtte jeg velge mellom enduro og asfalt hadde det blitt asfalt :twisted

Pleier å sammenligne enduro og gatekjøring med slalåm og langrenn. Er litt det samme, begge deler er på snø med ski og staver og har man gått en del på langrenn så fikser man slalåm mye enklere enn en som ikke har stått på ski før. Samme med enduro, en erfaren gatesjåfør vil fikse moderat enduro ganske greit, alt er jo der du er vant til. Men likevel 2 forskjellige ting som dekker forskjellige behov. Hovedgrunnen min til å begynn med offroad var nettopp for å kunne dra på slike turer som dette :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

KawaKjetil

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av KawaKjetil »

pingvin skrev: 02 jan 2020, 14:30
KawaKjetil skrev: 02 jan 2020, 00:57 Ser ut som en knall mc tur. Mye stein i veiene ser det ut til på filmen!
Selv om jeg liker best høyhastighets svinger på strøken asfalt, så kunne dette vært en fin opplevelse på «to do and bin there» listenBilde
Er en del stein Himalaya, ikke til å komme bort fra det ;) Demperne tar heldigvis unna det grøvste selv om Kina har litt å lære av KTM.

Ingenting slår fine svinger på bra asfalt, måtte jeg velge mellom enduro og asfalt hadde det blitt asfalt :twisted

Pleier å sammenligne enduro og gatekjøring med slalåm og langrenn. Er litt det samme, begge deler er på snø med ski og staver og har man gått en del på langrenn så fikser man slalåm mye enklere enn en som ikke har stått på ski før. Samme med enduro, en erfaren gatesjåfør vil fikse moderat enduro ganske greit, alt er jo der du er vant til. Men likevel 2 forskjellige ting som dekker forskjellige behov. Hovedgrunnen min til å begynn med offroad var nettopp for å kunne dra på slike turer som dette :thumleft
Kjørte en GSA i 6 år :O Den var for stor og uhamstelig til å ha det gøy på grus. Men et bra frakte esel, det skal den ha :thumleft Sikkert noen som ikke liker høre det, men for meg ble det for tamt. Uansett var det GSA så langt øyet kunne se på feks Adventuredays i Sverige da jeg prøvde det første året.
Kanskje jeg en dag finner ut at jeg vil kjøre en lettere og kvikkere enduro, Jeg tror det hadde vært morro :D

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Kunne gjennomført turen med GSA men ville droppet en del av avstikkerne (som ikke ville vært foruten, f.eks. helt umulig å kommet opp på 5000moh). Men greit med liten sykkel også på noen av "hovedveiene" der smalt, løst og 400m rett ned uten rekkverk :crazy:

Også en av de andre gutta fikk video ferdig nå så fikk sparket bak til å snekre sammen egen omsider. Siden de andre 2 laget litt lengre videoer så gjorde jeg en vri å laget et veldig KORT video, 1 uke kondensert ned til 3 minutter :thumleft

2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

jalekss92
Innlegg: 77
Registrert: 26 jun 2017, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av jalekss92 »

Ser fantastisk ut, må definitivt komme meg på en sånn tur en gang!
:)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

jalekss92 skrev: 05 jan 2020, 12:39 Ser fantastisk ut, må definitivt komme meg på en sånn tur en gang!
:)
Lever visstnok bare en gang og vet aldri hvor lenge helsa holder (passert 50) så jobber meg gjennom bucket lista (som blir lengre og lengre så går egentlig feil vei :eh ). IOM TT nå i juni og Mongolia neste år er de neste større turene som er banket :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Himalaya - Upper Mustang Nepal

Legg inn av pingvin »

Top Gear: Nepal Special ⛰️⛰️⛰️

Top Gear har vært i Nepal og kjørt samme rute som vi tok opp til Lo Manthang, masse steder kjenner igjen fra turen vår (litt pussig de ikke dro til grensen mot Kina/Tibet når de først var så langt, bare par timer på ganske bra vei). Dvs. vi fløy fra Kathmandu til Pokhara så slapp hovedveien med crazy trafikk som vist i begynnelsen av programmet. Og vi kjørte jo masse avstikkere og alternative veier de ikke kunne ta med Peugot 106 og Renault 4.

Om du har Altibox, gå på "Programarkiv", velg "BBC Brit" og søk på "Nepal". De er ikke like morsomme som May, Hammond og Clarkson (selv om de prøver) men artig å gjennoppleve turen og selvfølgelig masse fine bilder med drone etc. Også på Amazone for de som har det ser jeg. Går forøvrig kl22:30 på BBC Brit i kveld.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar