Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av Nomade »

Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.

https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av kvase »

Nomade skrev: 04 nov 2019, 11:20 Gå for en BMW G310 GS, omtrent samme pris som CRF 250 Rally, men med større motor og effekt.

https://www.bikerdudes.no/single-post/2 ... fun-factor
Det er også prute tid på mc nå https://www.finn.no/mc/all/search.html? ... 310&sort=2
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av FredrikE24 »

Hva er egentlig budsjettet her?
Uansett hvor mye man vasker og smører, så vil sykkelen bli dritstygg, veldig fort!

Jeg husker Jawaen da jeg kjøpte den. Strøken i lakken, flotte blanke felgringer, blanke eiker.
To uker i saltet og den så helt jævlig ut.

Fartsglad
Innlegg: 7
Registrert: 05 nov 2019, 23:16
Motorsykkelen din: cb - honda - 450 - 1984

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av Fartsglad »

Borg skrev: 03 nov 2019, 19:10 250 er nok fin på vinteren, men vil nok være litt slapp på sommeren. Går du for noe større så tenk vekt. Kjekt med noe som veier lite på glatta.
Ville ikke brukt for mye på en vintersykkel da saltet spiser den opp. Kjapp måte å la sykkelen forfalle på. Ideelt sett ville jeg gått for en vintersykkel og en sommersykkel. Da kan de godt være litt eldre og rimeligere enn en nyere som uansett er ferdig etter tre sesonger i saltet.
Godt poeng med salting. Har opplevd det selv, og det tar ikke mange vintrene før skaden er skjedd.

Fartsglad
Innlegg: 7
Registrert: 05 nov 2019, 23:16
Motorsykkelen din: cb - honda - 450 - 1984

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av Fartsglad »

Den første sykkelen jeg brukte på vinterføre var en Yamaha FZ6N 600cc. Den er er veldig komfortabel å kjøre med god vektfordeling og balansering. Du bør kunne finne 10 års modeller til rundt 40-45.000. De har også relativt lavt behov for vedlikehold sammenlignet med nyere og mer avanserte sykler.

Uansett hvilken sykkel du kjøper er det kjempeviktig å skaffe gode klær som beskytter deg fra kulda.

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av snøgg »

Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.

snøgg
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2014, 08:47
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Africa Twin

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av snøgg »

Men må si meg enig at jeg ikke ville kjøpt ny sykkel til vinterbruk, pga saltet. Ev. en brukt 250 crf til rundt 35-40000. Framfor en rimelig, men ganske tung touring (xj 600), ville jeg gått for en japansk en-sylinder, med noe off-Road preg, Yamaha 600 xt, Honda dominator, f.eks, eller Suzuki freewind. Lettere å kjøre og håndtere på alle måter. Rundt 30000 for velholdte eksemplarer til høst-/vinterpris. Men regn meg en del salt-/rust-relaterte ekstrakostnader...snakker av erfaring

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel egner seg til både pendling og vinterkjøring i en og samme sykkel?

Legg inn av gsx750_80 »

snøgg skrev: 06 nov 2019, 07:27 Jeg har kjørt både crf 250 l og drz 400. Vil enkelt si at hondaen er mer komfortabel - ikke minst etter 5-6 mil - og oppleves som en mer moderne sykkel, men drz 400 er sprekere, selvsagt. Ved noen anledninger, dvs. forbikjøringer i slak oppover, savnet jeg litt krefter i hondaen. Til vinterbruk, som vel betyr forsiktig kjøring i halvmørke og variable føreforhold, ville jeg gått for hondaen. Lurer forresten på om du får mer effekt av crf 450 i forhold til 250? Er det ikke 25 hk på begge? Tror det var noe vekt/effekt-forholdet der, som begrenser noe.
crf450l koster vel 120 - 130 000 ny. 250'en rundt 56-57000. Synes 450'en virker overpriset i forhold til mye annet.
Denne cbr 250 r'en lå for noen uker siden til salgs for 26 000.- :
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=157710500 Går muligens an å få enda billigere nå. Lett, og sprek nok vil jeg tro.
Jeg har pendlet 12000 km i løpet av et drøyt år, på en slik. Lett sykkel det og. Motoren har på papiret 26 hk, men kjennes sterkere ut på
lavere turtall enn Kawasaki 250R, som hevdes å ha 33-34 hk. (Jeg har kjørt 56 000 km på Kawa'en, så jeg vet hvordan begge syklene oppfører seg.)
mvh

-gsx750_80

Svar