Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Hvis ledelsen vil "reklamasjonsproblemet" til livs, så har de helt sikkert mange eksperter blant de "vanlig dødlige på gølvet". Disse vet helt sikkert hva som har vært feil, hva som har blitt rettet på de ulike produktene.

Tar de fatt i dette på rette måten så vil det kunne snus til en positiv opplevelse å få rettet dette. Det å syte hjelper ingen ting.

Det er alltid mulig å finne en root cause, og de færreste setter pris på å løpe og rette feil eller å motta klager. De aller fleste setter pris på å levere et godt produkt.

Er ledelsen lure her, så har de helt sikkert noen dyktige nøkkelpersoner som kan bistå med å fikse problemet en gang for alle. Nå har han vel gravd opp skjelettet.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev: 03 nov 2019, 23:54 Man trenger ikke alltid å dele sine tanker med alle rundt seg.
Jeg er ofte deprimert og i dårlig humør, og har med årene lært meg at det beste er ofte å klemme kjeften igjen.
Av og til må jeg allikevel si ifra.
På jobben har vi felles kantine, og det syns jeg er fint, bare så det er sagt.
De fleste i ledelsen sitter ved "sjefsborder" , formenn og baser sitter i lag med oss "vanlige arbeidere" , og polakkene har sine bord.
Etpar fra øverste ledelse sitter i lag med oss "vanlige" , en av dem ved samme bordet som jeg.

Her en dag da jeg kom litt sent til lunchen satt han som sitter ved samme bord som meg og beklaget seg høylytt over at vi har for mange og dyre reklamasjoner, og det hadde han helt rett i.
Men da han begynte å påstå at de som gjør jobben på fabrikkgolvet er mer eller mindre idioter syntes jeg det var nok pissprat.
Så, ettersom jeg allerede var i dårlig humør og litt opptrekt, sa jeg bare at grunnen til at folk jobber på betongfabrikker er at vi ikke er blant dem som kan velge på øverste hylle. Og la til at det gjelder alle her i rommet.
Mulig jeg var litt høyrøsta, for det ble ganske stille i hele kantina.
Han som var godt igang med utredninga si drakk bare opp kaffen sin og gikk.


Tipper det var mange som flira godt i skjegget når du stoppa rallinga til den surmaga mellomleder'n.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg skal være litt forsiktig med å brette ut bedriftens indre liv på nett.
Fyren jeg nevnte i mitt forrige innlegg er til vanlig en svært trivelig mann, jeg er vel selv en større grinebiter til vanlig. Særlig om morran.

I kveld satte jeg på varme i garasjen og fikk ryddet litt plass til å ta service på sykkelen.
Olje, oljefilter, eksospakninger og pakning til registerdeksel skal bestilles denne uka.
Bremseklossene får en sesong til, de var ikke så tynnslitte som det så ut til først, wear limit er 1mm og det er enda minst 3mm igjen.
DSCF4471.JPG
Årets siste vask i slutten av oktober. Jeg vasket en sen ettermiddag og var storfornøyd med resultatet helt til dagen etter da jeg så alle insektrestene som enda satt fast på kåpa. Vel, jeg får trøste meg selv med å polere chromen desto bedre...... :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av rolf-arne »

Ja ,sette på varmen, jo du sier noe, her ute på kysten e det bein kaldt, - 4-5 gr . Ja bare flir, vi er bedre vant. Men det har vært stabilt kaldt og det betyr heldigvis, eller det motsatte, at sneen har ligget i ro siden den kom tidlig oktober. Så no må æ moe mæ opp, og ta tak i garasjen..ryde,kaste nå gammalt ræl, så jeg kan sette på varmen å begynne å skru. Ikke så mye for å reparere , men modifisere..håpe sykkelen ser ut som det an var bygget som når æ bli ferdig.. ha ei god uka der inne.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 12 nov 2019, 20:54 Årets siste vask i slutten av oktober. Jeg vasket en sen ettermiddag og var storfornøyd med resultatet helt til dagen etter da jeg så alle insektrestene som enda satt fast på kåpa. Vel, jeg får trøste meg selv med å polere chromen desto bedre...... :-k
Bugs er no dritt, og restene dukker ofte frem igjen når sykkelen har tørka :-k
Men om du tar en skikkelig våt klut og legger over stedet der klinet henger igjen, og lar kluten ligge der en stund, så løser møkka seg opp, og er lett å få bort :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Straffer seg med dårlig vedlikehold med tanke på hyppig vask :knegg

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 13 nov 2019, 10:27 Straffer seg med dårlig vedlikehold med tanke på hyppig vask :knegg
Har du kjørt mc i våre nordligste landsdeler Bjerknez? Skal ikke kjøre særlig langt før kåpa ser ut som et likhus. Hjelper ikke om du vaska dagen før.... :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 13 nov 2019, 10:34
Bjerknez skrev: 13 nov 2019, 10:27 Straffer seg med dårlig vedlikehold med tanke på hyppig vask :knegg
Har du kjørt mc i våre nordligste landsdeler Bjerknez? Skal ikke kjøre særlig langt før kåpa ser ut som et likhus. Hjelper ikke om du vaska dagen før.... :vs
Ikke MC, men har kjørt veldig mye leiebil der oppe. Alta-Kautokeino-Karasjok-Lakselv-kjøllefjord-Mehamn etc. Både morgen og natt har jeg kjørt over viddene der oppe. Leiebilen var renere når jeg leverte den enn når jeg hentet den :knegg

men ja... det blei no mykji skjit ja! :redface

Glemmer ikke første gangen jeg så samer i sameklær blant vanlige folk. Husker jeg syntes det var rare greier :lol
Sist redigert av Bjerknez den 13 nov 2019, 10:40, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

TGR skrev: 13 nov 2019, 10:34
Bjerknez skrev: 13 nov 2019, 10:27 Straffer seg med dårlig vedlikehold med tanke på hyppig vask :knegg
Har du kjørt mc i våre nordligste landsdeler Bjerknez? Skal ikke kjøre særlig langt før kåpa ser ut som et likhus. Hjelper ikke om du vaska dagen før.... :vs
En viktig grunn til at de fleste kjører med helhjelm nordafor, ja... :-k
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev: 13 nov 2019, 10:39
TGR skrev: 13 nov 2019, 10:34
Bjerknez skrev: 13 nov 2019, 10:27 Straffer seg med dårlig vedlikehold med tanke på hyppig vask :knegg
Har du kjørt mc i våre nordligste landsdeler Bjerknez? Skal ikke kjøre særlig langt før kåpa ser ut som et likhus. Hjelper ikke om du vaska dagen før.... :vs
En viktig grunn til at de fleste kjører med helhjelm nordafor, ja... :-k
Nå finnes det vel ingen statistikk som viser hva slags hjelm de fleste bruker. Uansett er ikke sammenstøt med mygg dødelig, selv bruker jeg alltid solbriller når jeg kjører med halvhjelm. Insekter i øyan gjør i beste fall vondt.

De siste kveldene har vært brukt til kvalitetstid i garagen.
Polering av lakk og krom.
I kveld har jeg demontert minst 20 kg eksosanlegg, grenrøret bak cyl nr 2 er sprukket og skal sveises.
Må vel ta noen garagebilder snart :-k

Deler er bestilt fra Trondheim. Firmaet sender aldri bekreftelse på ordre, plutselig kommer bare pakken.
Samme for meg, i alle fall når det ikke haster.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av KawaKjetil »

Er myggen i nord som de fra Toten?
Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jeg har opplevd begge typer. De er i nær slekt, men myggen i Nord er mange flere og har lært seg å jobbe i flokk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Etpar bilder av siste dagers aktiviteter i garasjen.


Setet er limt med Loctite Power Glue.
Jeg ble ikke stort klokere av svarene i tråden jeg stertet om å lime bunnen på setet, så jeg tok en råsjanse.
Limet ligner litt på epoxylim etter herding i ett døgn, DVs ikke steinhardt men bøyelig.
Jeg har bøyd setet opp og ned noen ganger uten den helt store innsatsen, og så langt ser liminga ut til å kunne holde. :thumleft
20191120_184224_resized[23].jpg
Eksosanlegget er demontert og dette grenrøret som sitter på cyl nr 2 skal sveises.
Sprekkene i røret skyldes at en festebrakett som skal støtte opp røret mangler. Ny brakett skal skaffes.
20191120_184249_resized.jpg

Her en dag fikk jeg beskjed fra fruen om at hvis jeg ikke snart begynner å kaste noen gamle boksere, blir det ingen julegave på meg i år.
Det blir mao myk pakke i år.......... :sk?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Hva legger du i "myk pakke"?
Hva (hvem) legger hun i "myk pakke "?

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Audi Mannen »

Anbefaler å borre et aldri så lite hull i enden av hver sprekke før sveising. Dette for å få en avrundet avslutning i godset og man unngår skarpe overganger i grunnmaterialet og muligheten for microsprekker som kan gå videre. Har du tilgang til penetrant er det gode greier også for å se om sprekken faktisk ender der du ser den. Men dette kan det hende du har gjort før... jobber du ikke innen sveis?
Men det er en metode vi ofte bruker på rør av forskjellige materialer her før en "nød rep".
Ducati Multistrada V4S - 2021

Svar