Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

I dag tenker jeg at det blir et multimeter til. Har funnet ut (via Youtube videoer) at det er veldig smart og forenklende og har to multimetere når man driver og kobler elektronikk med convertere, power supply's etc.

Da har man hele tiden oversikt over spenningen flere steder samtidig. Bestillte meg også noen "krokodilleklemmer" til multimeterne.

Jeg er jo veldig fornøye med Biltema sitt Multimeter som jeg kjøpte her om dagen, men tenker jeg skal prøve det Multimeteret Clasern har som heter Uni-T UT61D til 699,-

Nå gleder jeg meg bare til jeg mottar en ganske så enorm pakke fra det store utland med masse julesnacks :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Hva med et Fluke-instrument?
Jeg har vel 3 Fluke 179TRMS og et 177TRMS privat, samt et 179TRMS på jobb, og de holder meget bra.
Til feltarbeid og enkle elektronikkting så finner man nok ikke mye som er bedre.

Det er tilbud på 177 hos Instrutek for tiden.
Ellers kan man kjøpe 179TRMS med en fin pakkeløsning med temperaturmåler som er temmelig nøyaktig.

Du har instrumentet resten av livet. Ganske ålreit.

Krokodilleklemmer er kjekt, men også helt spisse, tynne måleledninger er enda kjekkere.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 nov 2019, 14:12 Hva med et Fluke-instrument?
Jeg har vel 3 Fluke 179TRMS og et 177TRMS privat, samt et 179TRMS på jobb, og de holder meget bra.
Det er tilbud på 177 hos Instrutek for tiden.
Ellers kan man kjøpe 179TRMS med en fin pakkeløsning med temperaturmåler som er temmelig nøyaktig.

Du har instrumentet resten av livet. Ganske ålreit.

Krokodilleklemmer er kjekt, men også helt spisse, tynne måleledninger er enda kjekkere.
2 stk. Fluke'r koster jo skjorta og dessuten er det ingenting Fluke har som ikke den fra Biltema har som vil gjøre dagen bedre for meg. Fluken du nevner har heller ikke temperaturmåler. To slike Fluker koster fort 7.000 kroner. De pengene jeg sparer der bruker jeg med glede andre steder :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 21 nov 2019, 14:18
FredrikE24 skrev: 21 nov 2019, 14:12 Hva med et Fluke-instrument?
Jeg har vel 3 Fluke 179TRMS og et 177TRMS privat, samt et 179TRMS på jobb, og de holder meget bra.
Det er tilbud på 177 hos Instrutek for tiden.
Ellers kan man kjøpe 179TRMS med en fin pakkeløsning med temperaturmåler som er temmelig nøyaktig.

Du har instrumentet resten av livet. Ganske ålreit.

Krokodilleklemmer er kjekt, men også helt spisse, tynne måleledninger er enda kjekkere.
2 stk. Fluke'r koster jo skjorta og dessuten er det ingenting Fluke har som ikke den fra Biltema har som vil gjøre dagen bedre for meg. Fluken du nevner har heller ikke temperaturmåler. To slike Fluker koster fort 7.000 kroner. De pengene jeg sparer der bruker jeg med glede andre steder :)
For å måle spenninger på 12 v er Biltema godt nok, men til måling av milliampere osv, helt ubrukelig. Det finnes ikke nøyaktig på de.
Fluke og Biltema kan ikke sammenlignes overhode.
Biltema sitt er ikke egnet til elektronikk dessverre. Dette er typisk ett produkt du ikke bør kjøpe på Biltema med mindre du skal måle lading på bil o.l.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 21 nov 2019, 15:34
Bjerknez skrev: 21 nov 2019, 14:18
FredrikE24 skrev: 21 nov 2019, 14:12 Hva med et Fluke-instrument?
Jeg har vel 3 Fluke 179TRMS og et 177TRMS privat, samt et 179TRMS på jobb, og de holder meget bra.
Det er tilbud på 177 hos Instrutek for tiden.
Ellers kan man kjøpe 179TRMS med en fin pakkeløsning med temperaturmåler som er temmelig nøyaktig.

Du har instrumentet resten av livet. Ganske ålreit.

Krokodilleklemmer er kjekt, men også helt spisse, tynne måleledninger er enda kjekkere.
2 stk. Fluke'r koster jo skjorta og dessuten er det ingenting Fluke har som ikke den fra Biltema har som vil gjøre dagen bedre for meg. Fluken du nevner har heller ikke temperaturmåler. To slike Fluker koster fort 7.000 kroner. De pengene jeg sparer der bruker jeg med glede andre steder :)
For å måle spenninger på 12 v er Biltema godt nok, men til måling et av milliampere osv, helt ubrukelig.
Fluke og Biltema kan ikke sammenlignes overhode.
Biltema sitt er ikke egnet til elektronikk dessverre. Dette er typisk ett produkt du ikke bør kjøpe på Biltema med mindre du skal måle lading på bil o.l.
Kan du gi meg et eksempel på hva Biltema sitt multimeter ikke kan måle? Så kan jeg teste når jeg kommer hjem :)

Fluke er bra saker, men ganske oppskrytt og veldig overkill til hobbybrukeren. Er vertfall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett noen tester.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

De kan måle det meste, men du kan ikke stole på målingene du får.
For store spenninger som 12 v er det OK, men på fin elektronikk? :[-X
Driver mye med Can bus styring av proporsjonal ventiler o.l på jobb og bruker kun fluke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 21 nov 2019, 15:42 De kan måle det meste, men du kan ikke stole på målingene du får.
For store spenninger som 12 v er det OK, men på fin elektronikk? :[-X
Driver mye med Can bus styring av proporsjonal ventiler o.l på jobb og bruker kun fluke.
Hvordan vet du at multimeteret til Biltema viser feil ved høye spenninger da? Har du sett noen tester som sier dette? Har du testet multimeteret som jeg kjøpte på Biltema? I hvilken setting?

Med feilmåling... mener du da 0.01 ampere feil, eller at den bommer med hele ampere etc.?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Canbus på ventiler? Eneste jeg har vært borti der er Auma.

Fluke er til å stole på.
Er derfor "alle" som bruker multimeter annet enn for å måle ladespenning på bilen sin bruker Fluke.

Da jeg begynte på videregående Elektro, så fikk vi anbefalt å kjøpe et ålreit instrument fra Elfa.
Min far har alltid vært ganske opptatt av dette med multimetere, de må måle riktig.
Så jeg fikk ta med meg et Fluke 179-instrument å ha på skolen.

Hver gang læreren i elektronikk skulle demonstrere noe, så spurte han først om jeg kunne gå og hente Fluke'n.
Målingene stemte stort sett helt greit med beregningene, men ikke alltid, og noen ganger ikke litt en gang.
Fluke'n var alltid bæng on som man sier.

Å bomme med hele ampere er kjempegrovt. Det skal nok litt til, men når man måler hele eller halve milliampere feil på elektronikk, som du har planer om å måle på.. Ja da blir det jo galt.

Hva du skal med to instrumenter skjønner jeg ikke men.

Sendte forøvrig det eldste Fluke-instrumentet som er i instrument-parken i familien til kalibrering for noen år siden. Det er fra begynnelsen av 1980-tallet. Et fluke 8060A. Det var så godt som helt på enda. Noe som er ganske imponerende.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 nov 2019, 16:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Jeg sier de er OK til høye spenninger som eks 12 v
Men ubrukelige på lave spenninger som brukes bla i PLS og can bus.
Jeg måler blant annet ventilpådrag fra 4-20 milliampere, altså 4 tusendels ampere. Dette er helt normalt på styringssystemer. Les nøyaktigheten i spec på Biltema kontra fluke så skjønner du at det er ubrukelig på annet enn grove, unøyaktige målinger. Trenger ingen tester for å forstå det.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 21 nov 2019, 15:58 Canbus på ventiler? Eneste jeg har vært borti der er Auma.

Jeg er ellers enig.
Fluke er til å stole på.
Er derfor "alle" som bruker multimeter annet enn for å måle ladespenning på bilen sin bruker Fluke.

Da jeg begynte på videregående Elektro, så fikk vi anbefalt å kjøpe et ålreit instrument fra Elfa.
Min far har alltid vært ganske opptatt av dette med multimetere, de må måle riktig.
Så jeg fikk ta med meg et Fluke 179-instrument å ha på skolen.

Hver gang læreren i elektronikk skulle demonstrere noe, så spurte han først om jeg kunne gå og hente Fluke'n.
Målingene stemte stort sett helt greit med beregningene, men ikke alltid, og noen ganger ikke litt en gang.
Fluke'n var alltid bæng on som man sier.

Å bomme med hele ampere er kjempegrovt. Det skal nok litt til, men når man måler hele eller halve milliampere feil på elektronikk, som du har planer om å måle på.. Ja da blir det jo galt.

Hva du skal med to instrumenter skjønner jeg ikke men.

Sendte forøvrig det eldste Fluke-instrumentet som er i instrument-parken i familien til kalibrering for noen år siden. Det er fra begynnelsen av 1980-tallet. Et fluke 8060A. Det var så godt som helt på enda. Noe som er ganske imponerende.
Can bus styrer alt, inklusive alt av hydrauliske ventiler ja, akkurat på lik linje som PLS gjør

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Har vært borti Canbus, så vet forsåvidt hva det er, men ikke vært borti det på andre ventilaktuatortyper enn Auma(AC01.2).
Finnes vel en eller annen kontroller(eller PLS) et sted som kommuniserer over Canbus i ditt tilfelle?

4-20mA er forøvrig favoritten. Blir jo ikke bedre(enklere) :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Det er ikke PLS i mobolitetutstyr, dvs gravemaskiner, mobilkraner tunnelrigger osv. De bruker kun Can bus
Men ja, det er selvfølgelig forskjellige kommunikasjonskalkulatorer i systemene. For å si det enkelt, Can bus i mobilitet og PLS i industri, men har samme funksjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror vi må stikke fingrene litt i jorden her, før det tar helt av. Som nevnt så er jeg ingen proff elektriker. Til det bruket jeg har, så trenger jeg ikke to fluker som til sammen koster 7.000 kr. Å dette er fra priser.

Jeg er dullstendig klar over at det er Fluke som gjelder i profesjonelt sammenheng men jeg tror ikke at jeg har gjort innteykk av at jeg er noe proff på det jeg driver med.

Det ble spurt om hva jeg skal med to multimetere. Det er veldig enkelt. Jeg skal prøve meg litt på såkalt breadboards og andrino etc. Da trenger jeg å verifisere spenning ut fra Power Supply, samt etter transistorer for å sikre at spenningen holder seg så ikke led pærer etc. Som jeg kobler til går dundas.

Man trenger ikke nøyaktighet på hundredels volt for slikt. Man trenger å få verifisert at utgangsspenningen fra forsterker stemmer når man belaster systemet.

I dag var jeg forøvrig på Clasern og skulle kjøpe Uni-T UT61D. For å si det slik, dette leverte jeg tilbake etter at jeg pakket det opp i bilen. Grunnen er at jeg har lest om noen som har opplevd feil på disse ved at kortslutningslyden i ohm instillingen er borte etc. Denne feilen var også på den jeg kjøpte. Skjermen var også vesentlig dårligere enn Biltema sin og testprobene så ut som leketøy.

Så denne når ikke Biltema sin til knærne en gang.

Jeg er klar over at Fluke er bra som nevnt, men å betale 7.000 spenn for to enheter fra Fluke er helt uaktuelt til den bruken jeg har.

Jeg skal også finne en video fra Youtube som jeg har sett hvor dem testet Fluke mot andre enheter med tanke på nøyaktighet. Den skilte seg ikke ut i positiv grad i det hele tatt. Den største forskjellen ligger i sikkerheten og verifiseringen av enheten etter hva jeg har sett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Ta en titt på denne videoen feks:
https://youtu.be/wRd2fX_1318

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av kjellv »

Hente fram igjen tommestokken din Ove.. Prøv å måle noe nøyaktig med den :lol

Svar