Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 21 nov 2019, 18:17 Hente fram igjen tommestokken din Ove.. Prøv å måle noe nøyaktig med den :lol
Haha, tommestokken er i søpla for lengst :lol

Slett ikke alt på Biltema som er bra for å si det mildt. Men multimeteret imponerte meg. Til litt over 700 kroner er det et meget godt kjøpt tror jeg. Vanntett er det også, selv om akkurat dette ikke var avgjørende for min del. Men det virker robust.

Man skal ha meget sære og spesielle behov tror jeg før man forsvare kjøp en Fluke forsi man trenger den påståtte nøyaktigheten. I følge tester jeg har sett er ikke Fluke mer nøyaktig enn andre. Forskjellene er uansett så små at det nesten blir idiotisk å legge det frem som argument.

Hadde jeg driti penger hadde jeg kjøpt Fluke ja. Men jeg trenger det ikke :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Det med tommestokken er egentlig ett godt eksempel. Prismessig ganske lik forskjell i prosent på Biltema og Hultafors, som multimeter kontra fluke. Og det å tro at ett multimeter til 700 kr har tilnærmet nøyaktighet som ett til 4-5000 kr er ikke rasjonelt.
Akkurat som tommestokken, god nok om det ikke er nøye og du holder deg innenfor nærmeste tomme.
Sånn er multimeteret også. God nok om det ikke er så nøye.
Du sier fluke ikke er mer nøyaktig enn andre, nei ikke mer enn andre tilsvarende, men mye mer enn billige som claes, jula, Biltema og andre billige typer.
Dette er som det aller aller meste, du får det du betaler for.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Har ikke strømforsyningen du har kjøpt display for strømtrekk og innstilt spenning? Strømbegrenser?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 21 nov 2019, 18:53 Det med tommestokken er egentlig ett godt eksempel. Prismessig ganske lik forskjell i prosent på Biltema og Hultafors, som multimeter kontra fluke. Og det å tro at ett multimeter til 700 kr har tilnærmet nøyaktighet som ett til 4-5000 kr er ikke rasjonelt.
Akkurat som tommestokken, god nok om det ikke er nøye og du holder deg innenfor nærmeste tomme.
Sånn er multimeteret også. God nok om det ikke er så nøye.
Du sier fluke ikke er mer nøyaktig enn andre, nei ikke mer enn andre tilsvarende, men mye mer enn billige som claes, jula, Biltema og andre billige typer.
Dette er som det aller aller meste, du får det du betaler for.
Kan du bevise den påstanden om at Fluke er "mye mer nøyaktig" enn den fra Biltema som jeg kjøpte? Jeg skjønner at du ikke liker Biltema. Jeg er ingen stor fan selv, men enkelte ganger glimter dem til.

Jeg er ganske overbevist om at du tar feil med den påstanden.

Jeg har sett mange tester og mangfoldige videoer som omtaler multimetere og gjengangeren er at det er ikke målenøyaktigheten som bekymrer meg. Der er dem gode nok de aller fleste. Forskjellen ligger i sikkerheten. Byggekvalitet, type sikringer som er brukt, verifiseringer, medfølgende utstyr etc.

Jeg snakker da altså ikke om det billigste multimeteret til Biltema her. Selv om jeg tror dette også hadde holdt for meg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Ta en titt på denne før du kommenterer videre:
https://youtu.be/jXvGpFMKj5U

"Nøyaktighet" er ikke den største bekymringen min som sagt. Byggekvalitet og sikkerhet samt verifiseringer er nok der forskjellene ligger tror jeg ut fra timevis med videoer jeg har sett.

En annen ting som ofte forveksles med "nøyaktighet" når det kommer til multimetere er "oppløsning". Altså enkelt sagt hvor mange decimaler den viser. Jeg trenger egentlig ikke mer enn maks tre decimaler for å lese av motstand i komponenter for den bruken jeg har. Men de aller fleste multimeter med respekt for seg selv (Biltema sin inkludert) har oppløsning nok. Den billigste til Biltema har nok ikke like høy oppløsning.

Ta en titt på Dave Jones og Youtube kanalen "EVVBlog". Han skrur dem i fra hverandre og ser på innmaten og hvordan elektronikken er sikret etc. Det er her forskjellene ligger. Enkelte er rett og slett livsfarlige, og det er gjerne dem aller billigste. Dave Jones er elektroingeniør og vet hva han snakker om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Som jeg skrev tidligere, så må man også huske på hva bruken er. En Fluke ville ikke gitt meg noen fordeler i det hele tatt. Kun en slankere lommebok. Bedrifter etc. Derimot som trenger å verifisere målinger til kunde med kalibrerte apparater er nok dem som velger Fluke.

Uansett er det helt hinnsides og mene at en hobbyelektromaker må ha Fluke grunnet nøyaktigheten ut fra den informasjonen jeg har fått rundt om.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Det med tommestokken var jo helt tragisk ja. Jeg er ingen forkjemper for Biltema. Dem har sine klart svake sider. Men her snakker vi nok om verifiseringer igjen samt kvalitetssikring under produksjon. Skal jeg tippe så var den første meterstokken innenfor målene. Så gikk maskinen, dem tok matpause, og dermed skjedde det noe som gjorde at det ble spyttet ut mange slike meterstokker.

Jeg er ganske sikker på at ikke alle meterstokkene var slik. Skal ta en tur på Biltema å sjekke dette faktisk. Men når det er sagt, så koster disse så lite at jeg nok velger noe annet uansett.

Jeg har hatt dyrt verktøy også som ikke har holdt mål, selv om det er lenger mellom de dårlige produktene når man betaler litt for dem.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Jøss, det må jeg si. Som jeg sier, de billige er ok for å se om Lada`n til mor lader.
De nøyaktihetstestene på youtube bruker som sagt ganske høye spenninger og da er de helt innafor.
Men som navnet sier, det er ett multimeter med så mange funksjoner at jeg ikke har bruk for en brøkdel av de som er på min Fluke. Så at enkelte tester, som kun viser måling av høye spenninger, hvor lang tid de bruker på å nullstille seg, refleksjon i display osv er jo typisk TV2 hjelper deg test og sier egentlig ikke noe som helst om forskjellen på de. At ett billig instrument til 6-700 kr er like bra for enkle målinger hjemme er greit nok men det er likevel stor forskjell på ett til 600 og ett til 6000. Du får batteridrill på Biltema til 500 som skrur en skrue like fint inn som en Milwaukee som koster 5000, men de kan ikke sammenlignes på noen måte likevel.
En Fluke eller tilsvarende til rundt 6000 er jo faktisk også for billige multimetere å regne. Skal du virkelig ha ett supert multimeter kan du gange det med 2-3. Men dessverre er det ikke sånn på Biltema at 90% av det de har er dritt, mens 10% kan måle seg med produkter som koster 8 ganger mer. Det er en grunn til at ting er billig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Vi er nok egentlig i bunn og grunn enige, men du ordlegger deg på en litt spesiell måte for å fremheve enten irritasjon eller andre ting. Du drar frem ladan til mor etc.

Her har du forøvrig et multimeter som er identisk med det Biltema selger.:
https://www.amecal.com/product-page/pro ... r-st-9927t

Her er Biltema sitt:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverk ... gIftfD_BwE

Å her har du en Yotube video som tar en nærmere titt på den:


I bunn og grunn har jeg gjort såpass med research den siste tiden at jeg har klokketro på Biltema sitt Multimeter. Altså det jeg kjøpte og ikke de billige variantene som åpenbart er laget av noen andre.

Etter at jeg i går også testet Uni-T UT61D multimeteret som selges på Clasern etc. så må jeg si jeg ble meget skuffet. Dette multimeteret har kommet bra ut i mange tester og til prisen skal det være vedlig bra, men jeg har også funnet flere indikasjoner på at folk har slitt med de samme problemene med denne. Problemet er at når man kortslutter pinnene så kommer det ingen lyd, og når man skrur den til mA settingen så kommer en kontinuerlig pipelyd som ikek skal være der.

Dette skjedde utrolig nok også på dne jeg kjøpte. Jeg testet det nemlig i bilen før jeg kjørte fra Clasern, noe jeg gjorde smart i. (sparte meg for en tur ekstra). Jeg fikk tilbake pengene og i dag kjøper jeg ett til av Biltema sitt. Biltema sitt både føles mer robust og er bedre enn Uni-T på alle måter.

Testpinnene som fulgte med Biltema sitt er faktisk også ganske gode. Ikke best... men veldig gode til prisen. ledningene er av gummi og virker myke. Kortsltningstesten (for å sjekke responsen) er ganske bra (og mer enn bra nok for mitt bruk).

Konklusjonen min er at jeg mener dte blir for enkelt og avfeie det som selges med Biltema. Det som er negativt med Biltema er at kvaliteten på varne dems er veldig ujevn. Det kommer selvsagt av at dem har flere leverandører og produsenter etc.

Nå har jeg derimot aldri sagt at Biltema sitt multimeter er bedre enn Fluke og det er heller ikke meningen at det skal fremstå slik, men jeg har vanskelig for å tro at nøyaktigheten på Biltema sitt vil sette noen av oss i fare.

La oss heller snakke om innmaten og hvordan disse er laget. Er dte brukt glasssikringer, keramiske sikringer? Hvordan er inngangene isolert, finnes det loddebroer etc.? Dette er langt mer viktig og det er her de store forskjellene kan ligge.

Når man ser videoen over, så ser dte vertfall ut til at Biltema sitt apparat kan måle seg med langt dyrere enheter. I billige enheter blir det ofte brukt glasssikringer som vistnok ikke skal være bra, i følge elektroingeniøren jeg linket til lenger opp hevder. Jeg velger vertfall uansett og forholde meg til en elektroingeniør, selv om det også er underholdende og litt artig og høres andre meninger :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Det skal også nevnes at mange av Fluke multimeterene er laget i Kina. Spesielt de som selges noe rimeligere. Kanskje på samme samlebånd som Biltema sitt? Who knows...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

I forumet til denne elstroingenøren er det mange geeker. Her er dte noen som har kikket litt på Biltema multimeteret. Amecal er en produsent som lager multimetere for mange.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/ ... ultimeter/

Av de testene jeg har sett så langt (å det er veldig mange) så er innmaten på Biltema sin langt over gjennomsnittet i den prisklassen. Å samtidig mer enn bra nok for oss hobbybrukere :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

At ting på Biltema er identiske med andre produkter er dessverre ikke garanti for at de er identiske.
Ett godt eksempel er brytere til båt. Skal du ha BEP bryter, koster de sånn ca 250 og oppover. Biltema har helt identiske brytere som BEP som koste ca 39 kr. Disse er helt identiske helt du demonterer de og faktisk ser forskjellen. Tror det var på baatplassen.no jeg leste om disse Biltemabryterne. Folk følte seg lurt av forhandlere som tok 7-8 ganger mer for identiske brytere. Men det viste seg at i verste fall kunne båten brent opp pga Biltema sin bryter, dårlig og billige materialer og korrosjon etter meget kort tid pga snarveier under produksjon for å få ned kosten osv var prisen du måtte betale for å kjøpe billige, identiske produkter.
Men kjøper du anerkjente kvalitetsprodukter så vet du hva du får. Som sagt, det er en grunn til at mange ting koster mange ganger mer enn det du må betale for "identiske" produkter på Biltema, Jula osv. Og fortjenesten er helt sikkert også større på billige kinavarer enn på dyre merkevarer nettopp fordi de bruker dyrere komponenter, dyrere produksjonsmetoder og kvalitetskontroller. Men dette har også mye med bakgrunnen din å gjøre. Kjenner elektrikere som nekter å montere el materiell fra Biltema som gladelig kjøper rør og lignende på Biltema, og rørleggere som aldri rører rør fra Biltema, men gjerne kjøper el materiell.
Jeg er mekaniker som jobber med hydraulikk, styresystemer, spenninger opp til 1000v og jeg kjøper ikke verktøy eller annet på Biltema, men kunne sikkert kjøpt noe annet som ikke går under mitt fagfelt. (egentlig ikke da jeg har dessverre sett hva Biltema selger) men du skjønner hva jeg mener.
Jeg kjøper heller anerkjente merker for da vet jeg hva jeg får og blir ikke skuffet. At det er mange ganger dyrere bryr jeg meg ikke om for det er ikke mye som er verre enn å kjøpe billig og bli misfornøyd.
Og av erfaring, billig verktøy kan ødelegge mye nettopp fordi det er billig og ikke egnet for jobben.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 06:53 Det skal også nevnes at mange av Fluke multimeterene er laget i Kina. Spesielt de som selges noe rimeligere. Kanskje på samme samlebånd som Biltema sitt? Who knows...
De aller fleste store, kjente merkevarene fra hele verden er laget i Kina. Men Kina er ikke problemet, det er komponentene, kvaliteten og kontrollen av dette. Du kan kontakte en fabrikk å få produsert dine egne multimeterer med ditt navn, identiske med Biltema sine, men du kan ikke få laget en Fluke med ditt navn.
Det er strengt regulert dette, men kinesere er verdensmestere til å lage kopier. Men om de ser identiske ut, så er de fortsatt kopier.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 22 nov 2019, 07:25 At ting på Biltema er identiske med andre produkter er dessverre ikke garanti for at de er identiske.
Ett godt eksempel er brytere til båt. Skal du ha BEP bryter, koster de sånn ca 250 og oppover. Biltema har helt identiske brytere som BEP som koste ca 39 kr. Disse er helt identiske helt du demonterer de og faktisk ser forskjellen. Tror det var på baatplassen.no jeg leste om disse Biltemabryterne. Folk følte seg lurt av forhandlere som tok 7-8 ganger mer for identiske brytere. Men det viste seg at i verste fall kunne båten brent opp pga Biltema sin bryter, dårlig og billige materialer og korrosjon etter meget kort tid pga snarveier under produksjon for å få ned kosten osv var prisen du måtte betale for å kjøpe billige, identiske produkter.
Men kjøper du anerkjente kvalitetsprodukter så vet du hva du får. Som sagt, det er en grunn til at mange ting koster mange ganger mer enn det du må betale for "identiske" produkter på Biltema, Jula osv. Og fortjenesten er helt sikkert også større på billige kinavarer enn på dyre merkevarer nettopp fordi de bruker dyrere komponenter, dyrere produksjonsmetoder og kvalitetskontroller. Men dette har også mye med bakgrunnen din å gjøre. Kjenner elektrikere som nekter å montere el materiell fra Biltema som gladelig kjøper rør og lignende på Biltema, og rørleggere som aldri rører rør fra Biltema, men gjerne kjøper el materiell.
Jeg er mekaniker som jobber med hydraulikk, styresystemer, spenninger opp til 1000v og jeg kjøper ikke verktøy eller annet på Biltema, men kunne sikkert kjøpt noe annet som ikke går under mitt fagfelt. (egentlig ikke da jeg har dessverre sett hva Biltema selger) men du skjønner hva jeg mener.
Jeg kjøper heller anerkjente merker for da vet jeg hva jeg får og blir ikke skuffet. At det er mange ganger dyrere bryr jeg meg ikke om for det er ikke mye som er verre enn å kjøpe billig og bli misfornøyd.
Og av erfaring, billig verktøy kan ødelegge mye nettopp fordi det er billig og ikke egnet for jobben.
Du har rett i at man ikke kan vite 100% at disse multimeterene er identiske, men man kan ikke sammenligne brytere til bår og et multimeter. En bryter er langt enklere og kopiere enn et multimeter. Det er jo ikke særlig lønnsomt for Biltema å starte en egen fabrikk med det formålet og lage noe som er helt likt. Da er dte mye billigere og kjøpe noe som allerede blir produsert og slenge på sin logo.

Fluke bruker nok (muligens) mye ressurser på utvikling etc. av disse apparatene. Denen utviklingen betaler vi som kunder for og til gjengjeld får man som oftest bedre garantier og bedre support etc. Biltema satser nok mer på Volum og omsetning.

Som sagt er vi nok enige. Jeg driver ikke med hydraulikk og måler speninger på 1000V. Jeg skal ha et multimeter hjemme i kjellern. Det at du da i et tidligere innlegg skrev at du ikke hadde kjøpt noe på Biltema til et slikt formål blir derfor feil.

Du har helt sikkert rett i at Fluke er bedre, men det er uansett irrelevant, og når det kommer til nøyaktighet bør du ta en titt på testene jeg har postet lenger opp.

Man kan mene så mangt om mye rart, men kan være greit å underbygge med noe annet enn kun egne meninger. Selv om kilden ikke alltid bør være veldig troverdig. Det blir litt som et forum. Jo flere gode tilbakemeldinger et produkt for, jo større er sjansen for at det faktisk er bra. Dritt vil man nok uansett finne om de fleste merker, uavhengig av hva det er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sjefen i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 22 nov 2019, 07:30
Bjerknez skrev: 22 nov 2019, 06:53 Det skal også nevnes at mange av Fluke multimeterene er laget i Kina. Spesielt de som selges noe rimeligere. Kanskje på samme samlebånd som Biltema sitt? Who knows...
De aller fleste store, kjente merkevarene fra hele verden er laget i Kina. Men Kina er ikke problemet, det er komponentene, kvaliteten og kontrollen av dette. Du kan kontakte en fabrikk å få produsert dine egne multimeterer med ditt navn, identiske med Biltema sine, men du kan ikke få laget en Fluke med ditt navn.
Det er strengt regulert dette, men kinesere er verdensmestere til å lage kopier. Men om de ser identiske ut, så er de fortsatt kopier.
Fluke sine modeller som slutter med en bokstav er vertfall laget i Kina har jeg lest. Fluke blir faktisk produsert i USA (har jeg lest), bortsett fra enkelte modeller som lages i Kina.

men som tidligere nevnt. Det ER forskjell på Biltema og Fluke. Det er ikke poenget mitt.

Svar