Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av AJ »

Ser virkelig ut til at Yamaha har skutt gullfulgen med sin Ténéré 700!

Les mer her:

https://www.visordown.com/news/industry ... A6-germany
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av FredrikE24 »

BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.

Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Olav K »

FredrikE24 skrev: 03 des 2019, 20:08 BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.

Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
Ikke tvil om at Yamaha nok en gang skyter blink med tanke på "mye sykkel for penga"

Den treffer jo, som du skriver, en helt annen del av markedet enn GS/GSA, men så har vel også adventuremarkedet vært helt overmodent for lettere mellomvektere som likevel har litt motorveikomfort, i forhold til eldre XTer f.eks.

Prisen på denne Yamahaen er jo ikke stort mer enn verditapet jeg måtte ta på den 2,5 år gamle Tiger 1200en min, når jeg bytta den inn i nyesykkelen i vår
Godt mulig jeg hadde endt opp med denne, om de hadde kunnet levere den ved sesongstart :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av LarsE »

FredrikE24 skrev: 03 des 2019, 20:08 BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.

Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
Enig i dette er to veldig forskjellige sykler. Begge tilhører jo "adventure"-klassen, men er vel en del kilo og en del hestekrefter mellom de? Og som andre har nevnt på Facebook så koster visstnok GS nesten det dobbelte av en Tenere.

Men tror også tallene kan være litt forskrudd, på lik linje med at elbiler har braksalg i Januar her til lands: Tenere ble vel tilgjengelig for salg for ikke så særlig lenge siden? (omtrent i slutten av september/begynnelsen av oktober?) Så da er det vel naturlig at det er en del flere som kjøper en ny modell som folk har ventet på lenge nå, enn en modell som har vært på markedet lenge? Og spesielt i oktober, når sesongen begynner å bli på hell.

Sier ikke at Tenere 700 ikke er en fantastisk sykkel, som nok kommer til å selge godt framover også, men er nok ikke den revolusjonen som tittelen legger opp til :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av FredrikE24 »

Uten å ha kjørt en eneste Tenere, så kommer jeg ikke på en like «komplett» sykkel enn R1250GS. Med den nye motoren som kom med R1250GSen ble den særlig frisk i frasparket.
Om jeg skulle valgt en ADV, så hadde det blitt en sånn. Kjededrift og liten motor er særlig det som trekker ned for min del, sett bort i fra prisen. Det må monne litt og kjede vil jeg helst ikke ha.
Hjelper sikkert ikke at jeg har vært BMW-entusiast siden jeg var 4år og omtrent ikke tenkt på noe annet.
Men som tidligere nevnt, F850GS eller 700 Tenere? Ingen av dem.

700 Tenere er uten tvil mye for penga, men tror nok de aller fleste som er ute etter en ordentlig potetsykkel går for de litt større om de vil det nok.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av kjellv »

Det man gjerne kan ha i bakhodet når man sammenligner Yamaha T7 med andre sykler, er at det faktisk ikke er noen andre sykler å sammenligne med. Den er ganske alene i sitt segment. Den nærmeste er KTM 790 Adventure. Men også den passer ikke veldig godt å sammenligne med.
Yamaha T7 er en gateregistrert fullblods offroader, bygget i samarbeid med Yamahas Dakar-ryttere. Samtidig er det gjort tilpasninger for å få sykkelen så god som mulig til landevei og asfalt. Men det er offroadegenskapene som har hatt størst fokus. Alle de nærmeste konkurrenter er bygget motsatt, det er gjort offroadtilpasninger av en landeveissykkel.
T7 er ikke fullspekket med elektronikk og fancy detaljer. Den er enkelt utrustet, har det nødvendigste, og det skal fungere. Den har for eksempel ikke slangeløse hjul med lufttrykksensor. Den har solide MX slanger og eikefelger 21" foran og 18" bak. Om uhellet er ute og du skader felgen skikkelig, skal du likevel forhåpentligvis ha en mulighet til å kjøre videre om du skulle befinne deg langt fra allfarvei. Du skal også ha mulighet til å senke lufttrykket betydelig dersom underlaget krever det. Luftinntaket ligger svært høyt og veldig godt beskyttet. Dette for at sykkelen skal tåle mest mulig av både ørkensand og vann uten å få det i filteret. Det er mange slike detaljer som skiller den fra resten.
At den har begrenset med fordyrende elektronikk gjør også at prisen ble ganske lav. Du får den ferdig registrert for rundt 135k. Til sammenligning med KTM 790 Adv kan du koste på det du trenger av bagasjeutrustning osv, og likevel komme rimeligere ut.

Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av kvase »

Kjellv de sammenligner salgs tall ikke type mc sykkel i den artiklen -
så videre ikke til deg kjellv
:thumleft
Sjøl sitter jeg med en DRZ 400 + Yamaha WR450F å kongen på hagen en KTM 1090 Adventure R-
Skal jeg endre mitt kjøretøy mønster så ville jeg vurdert T7 + KTM 790 Adventure R -
For hvor voldsomt bruk har jeg som mc fører for å bruke en mc som ikke skal brukes vesentlig mer en noen fjåse turer for å dekke et ut på tur behov :-k
Jeg stiller meg undrende til alle de som kun kjører mc når det må være over 10+ grader ikke regn- ikke støvete veier- for da sitter de å gnur hode rundt meg plagsomme tanker.-
Å sammenligne 1090/1250/1290 opp med lette Adventure mc er bortkasta for det er 2 forskjellige mc verdener
ja ja jeg kjører fremdeles selv om gradestokken kryper under 0 men ikke spesielt kaldere en max 10 blå :O
her fra min siste tur mandag var det vel https://www.myrouteapp.com/en/social/tr ... mode=share

78200583_2592585470788514_7513262286044135424_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 03 des 2019, 21:40 Det man gjerne kan ha i bakhodet når man sammenligner Yamaha T7 med andre sykler, er at det faktisk ikke er noen andre sykler å sammenligne med. Den er ganske alene i sitt segment. Den nærmeste er KTM 790 Adventure. Men også den passer ikke veldig godt å sammenligne med.
Yamaha T7 er en gateregistrert fullblods offroader, bygget i samarbeid med Yamahas Dakar-ryttere. Samtidig er det gjort tilpasninger for å få sykkelen så god som mulig til landevei og asfalt. Men det er offroadegenskapene som har hatt størst fokus. Alle de nærmeste konkurrenter er bygget motsatt, det er gjort offroadtilpasninger av en landeveissykkel.
T7 er ikke fullspekket med elektronikk og fancy detaljer. Den er enkelt utrustet, har det nødvendigste, og det skal fungere. Den har for eksempel ikke slangeløse hjul med lufttrykksensor. Den har solide MX slanger og eikefelger 21" foran og 18" bak. Om uhellet er ute og du skader felgen skikkelig, skal du likevel forhåpentligvis ha en mulighet til å kjøre videre om du skulle befinne deg langt fra allfarvei. Du skal også ha mulighet til å senke lufttrykket betydelig dersom underlaget krever det. Luftinntaket ligger svært høyt og veldig godt beskyttet. Dette for at sykkelen skal tåle mest mulig av både ørkensand og vann uten å få det i filteret. Det er mange slike detaljer som skiller den fra resten.
At den har begrenset med fordyrende elektronikk gjør også at prisen ble ganske lav. Du får den ferdig registrert for rundt 135k. Til sammenligning med KTM 790 Adv kan du koste på det du trenger av bagasjeutrustning osv, og likevel komme rimeligere ut.

Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
Støtter fullt ut Kjellv her, det er to ulike segment. Likevel tror jeg ikke jeg var alene om å vurdere både T7 og BMW 1250 GS i år. Begge modellen appellerer sterkt til eventyr og touring, men på hver sin måte. For meg ble en erkjennelse av at mitt mc-liv per i dag foregår mest på asfalt og at jeg etter noen år med Super Tenere har blitt bortskjemt med en viss komfort. En 1250 GS er en mer komplett motorsykkel på de fleste områder sammenlignet med en T7, men den er jo også dobbelt så dyr og med sin fysikk kan den heller ikke kjøres så langt ut i bushen som Yamahaen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av FredrikE24 »

kvase skrev: 04 des 2019, 00:47 Jeg stiller meg undrende til alle de som kun kjører mc når det må være over 10+ grader ikke regn- ikke støvete veier- for da sitter de å gnur hode rundt meg plagsomme tanker.-
Det er forskjell på folk. Jeg kjører MC hver eneste dag året rundt. Jeg har dog ingen behov for turer på "måfå" i stor grad.
Jeg bruker for det meste MC til lengre turer og nyttekjøring. Til den slags er R1250GS perfekt for meg i dette segmentet.
Har kamerater som bryr seg om utseende på sykkelen fremfor funksjon, og de kjører ikke i kaldt og/eller regnvær. Kanskje er de ute en gang i uka om været er bra.

Hadde jeg kjørt i skauen for moroskyld og alle mulig slags krøtterstier så kunne sikkert Tenere vært fin, men til veibruk, tung last, passasjerer etc. Så er det stor motor som gjelder for min del.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av kvase »

Utrolig bra med mangfold av type bruks mønster å slik burde det være - Jeg mente ikke å prate nedsettende om andre bare undrende over enkelte kjøre arter - Slik de undrer seg over meg å mine kjøre art av mc raringer :crazy:
så får en håpe man ikke opplever slik forferdelig tæla-hiv under vårløysinga på de dårlige veia rundt forbi- klart dette er lettere med en liten nett sak - men dette er meg i vert fal på vei til Stavanger i for fjord å KTM den ligg der et et fal i ca.45 km hastighet
Vår kælving tælahiv.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av AJ »

Her en testrapport på Yamaha Ténéré 700:

https://advrider.com/yamaha-tenere-700/

Noen med erfaringer her i landet?
Dette var jo en modell mange så fram til og hadde store forventninger til.
Nå er modellen lansert og selv har jeg møtt flere.

Så... noen her som har prøvd og evt. skaffet seg en slik og kan fortelle oss andre om sine brukererfaringer så langt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kun kjørt noen få meter (et par runder rundt lokalene der kjellv jobber) på en T7 og min første reaksjon var ganske dårlige bremser (sammenlignet med min egen, som sikkert er en uhyre dårlig sammenligning) ellers så virket den "enkel" og morsom. Utseende er en smakssak, men hvis det stemmer at dette er en fullblods offroader tror jeg Yamaha kan ha en liten men ganske solid kjøpegruppe på denne.

Jeg testet som sagt ikke offroad egenskapene så det kan jeg ikke si noe som helst om. Ikke er jeg kapabel til å teste offroad egenskapene fullt ut heller.

Men!! Jeg bet meg merke i en ting. Sykkelen var velsig høy! Var så vidt jeg rakk ned med tåballene. Ikke noe negativt for min del, bare en obsevasjon. Så dette er nok ikke en sykkel for kortvokste eller nybegynnere. :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Dansekris »

Jeg har prøvekjørt og falt helt pladask!

Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.

Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.

EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av AJ »

@Dansekris:
Veldig spennende tilbakemelding, må jeg si :D !

For egen del er eneste innvending før evt. prøvekjøring sittehøyden. Virker en drøy smule i høyeste laget for en kortbeint en på i utgangspunktet 184 cm... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!

Legg inn av Dansekris »

Jeg har vel en cm på deg på en god dag, og stussa ikke over høyden.

Opplevde den som litt lavere enn min. Comfortsetet mitt legger på en cm eller to, og det er også uproblematisk selv om jeg ikke får fotbladene i bakken samtidig.

Svar