Serviceintervaller- og kostnader

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av FJZZR »

AJ skrev:
frankh skrev:
Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.

Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
Det er nok ingen grunn til å skifte olje oftere enn fabrikanten oppgir :-)
Oljene er blitt bedre med åra, og derfor er skiftintervaller også lengre. MC'er er også blitt termisk "sunnere" med vannkjøling etc.
På Fj'en har jeg skiftet olje/filter hver 10000 km (halvsyntetisk olje). Den har etterhvert gått "et stykke" :-) og motor er ikke overhalt, og den bruker heller ikke nevneverdig mer enn den gjorde som ny.
Det hører med til historien at ved oljeskift var gubben på pletten og tok spillolja (som hadde gått 10000) og kjørte 5000 km til på den i en Opel Kadett 1100 (71 mod) :lol . Denne bilen avgikk med døden etter ca 170000 km, men p.g.a. rust. Motoren gikk som ei klokke den...
FJ'en har skiftintervall fra fabrikk på 5000 km, men da med 10W-40 mineral olje. Merk at service manualen IKKE krever noen spesiell mc-olje. (Jeg har brukt shell Quattro-TX og Valvoline)

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av donkeyman »

Selv skaffer jeg meg gjerne servicemanualer og gjør mest mulig selv. Mye er uhyre enkelt, men likevel dyrt hvis man skal betale noen tusen kroner timen (+verkstedmateriell og moms). Andre ting kan være mest for å øke inntektene til verkstedene. Mange som feks leverer inn sykler for dyre ventiljusteringer må nok betale regningen for dette selv om de kanskje bare har kontrollmålt klaringen og konstatert at den er innen for toleransen. Mange sykler går glatt tre ganger så mye som kontrollintervallene uten behov for justeringer.

Dette med alle disse dyre servicene tror jeg kom i forbindelse med at forhandlernes fortjeneste på syklene ble redusert, og at dette skulle kompenseres med større inntjening i ettermarkedet.

Tror som fjzzr at filter og oljeskiftintervaler er noe mange kunne forlenge. Mitt merkeverksted insisterer på olje og filterskift hver 500 mil. Fabrikken derimot foreskriver 1200 mil. Bruker man syntetisk olje er det ikke noe fare og følge fabrikantens intervaller i sommerhalvåret. Når det gjelder den nyeste generasjonen oljefilter kunne man antagelig kjøre dobbelt så langt med disse også. En pent innkjørt motor som kjøres normalt produserer svært lite forurensning.

Men man bør absolutt ikke gamble med ventilstilling hvis man ikke vet hvor stabile de er.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av FJZZR »

... men jeg passer på å ha noenlunde "fersk" olje når sykkel settes til vinterlagring.

JEg har justert ventiler på Fj'en EN gang!
Da måtte jeg skifte 12 shims, og måtte først ta de ut, sjekke mot tabell, og sette de tilbake igjen. Deretter var da å ta en tur til Kolbotn mc-service for å få tak i de jeg trengte.
Så var det å demontere herligheten på nytt :lol og sette inn riktig shims.
Deretter har jeg bare kontrollert i ny og ne..
Til ogbegynne med hver 10000 km, men jeg skjønte snart at dette var stabile saker... så nå er det 70 000 siden sist.

Men det er no' dritt å kjøre med feil klaring. Så for all del ... sjekk! Selv om det som regel ikke trenges justering.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

dokeyman: Gode poenger. Forøvrig vet jeg ikke om noen verksteder som tar flere tusen kroner timen, men de finnes kanksje? Løvaas, som jo er Ducatiforhandler- og verksted nr. 1 på Østlandet, tar 700 kr. timen. AMD i Oslo tar 800,-. På SS-en min er det vel ikke mer enn 4 ventiler, så selve målingen og justeringen tar neppe mer enn et par timer. Hva de resterende 5.000+ pluss går til er jeg ikke sikker på, men selve servicen kostet litt over 7.000,- i fjor. Nå var det 20.000 service, så det medførte kanskje et par tusen mer enn 10.000.

Jeg har vurdert å lære meg å kontrollmåle ventilene selv - kan jeg det så vil jeg jo kunne vite om justering trengs eller ikke, enten jeg kan gjøre det selv eller ei. Men jeg er usikker på om det bare er ventilene som skal sjekkes hver 10.000 km? Når man først har den på service gjør det ihvertfall mer enn det.

Når det gjelder olje og oljefilter så er vel dette ganske avhengig av hvor hardt man kjører. Og hvis man er av den mer konservative typen (som jeg er) og ikke kjører som en idiot rundt på vanlige veier, så vil det jo evt. kun være banekjøring som _virkelig_ gir motoren noe å jobbe med. Men selv banekjøring under normale forhold (ikke RR-kjøring) vil jo neppe medføre behov for hyppigere oljeskift for de fleste av oss. Jeg skifter olje og filter ca. hver 5.000 (passer greit med midt mellom servicene). Jeg skifter ikke olje før jeg setter den inn for vinteren, men nesten umiddelbart når jeg tar den ut.

Forøvrig er ventilene et kritisk punkt på Ducatimotorer, og konsekvensene av at de ikke er ordentlig justert kan være store. Det er også et eller annet som lett "irrer" e.l. (her husker jeg ikke detaljene), og som må kontrolleres jevnlig.

Men, som du sier - mye kan man jo gjøre selv hvis man er normalt nevenyttig. Sist jeg hadde SS-en til service måtte jeg i tillegg bytte clutch og styreelager, noe som kostet 5.000,- i tillegg til de 7.000,- for selve servicen. Det første kunne jeg jo ha byttet selv, men der er jo deleprisen en støre kostnad enn arbeidet. Det siste ville jeg ikke vurdert å forsøke meg på, engang. Nå må jeg ha nytt kjede og drev til rundt 3.000,- for deler og arbeid (evt. mye mer hvis jeg vil ha noe heftigere). Jeg kunne sikkert spart en tusenlapp ved å gjøre det selv, men det er neppe verdt det når jeg aldri har gjort det før.

donkeyman
Innlegg: 52
Registrert: 18 jan 2010, 12:33
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av donkeyman »

Frankh:
Du her nok rett i at jeg tok i litt da jeg sa 1000 kr timen. Men reelt sett ser jeg slike timepriser litt i sammenheng med noe jeg f.eks leste om i et toyotablad. Toyotamekanikere hadde hatt "norgesmesterskap i serivice". Fadesen ved å publisere dette var at vinneren hadde tatt en "storservice" på noen ganske få minutter. Men kunder blir fakturert med timer.

Det er nok litt slik som jeg en gang sa til en kundemottaker på et bilverksted. Hvem ønsker egentlig å betale noen tusen kroner timen for å etterfylle spylerveske til firedobbel pris? Det er jo forståelig at de ønsker å tjene penger på folk. Men like forståelig at vi ikke ønsker å betale mer enn vi må. En servicemanual eller en slik håndbok som det selges så mange av kan gi oss dypere innsikt i hva som er nødvendig og unødvendig.

Og når man har hatt en sykkel noen år kan man ofte finne servicepunkter som sjelden blir utført på verksted. En dusj med biltema "understellsvoks for hulrom" på enkelte elektriske komponenter og koblinger kan f.eks hindre dyre reparasjoner på sykkelen min. Dusjen koster 1. øre, og kan hindre korrusjon i en kontakt til spenningsregulatoren med påfølgende svært skadelig overspenning.

frankh
Innlegg: 159
Registrert: 26 des 2009, 19:58
Motorsykkelen din: Blablabla

Re: Serviceintervaller- og kostnader

Legg inn av frankh »

Enig i det du sier, selvsagt. Når det gjelder sykkelen jeg har nå så har jeg jo ikke noen planer om at den skal selges med det første, så jeg er ikke så nøye på servicepapirene utenom det som faktisk er kritisk. "Overfladiske" ting som oljeskift, skifting av klosser, bremseskiver og genrellt vedlikehold synes jeg at jeg må kunne klare selv.

Svar