Det er nok ingen grunn til å skifte olje oftere enn fabrikanten oppgir :-)AJ skrev:frankh skrev:
Bytte oljefilter er heller ikke den enkleste operasjonen på TDM og helt klart noe jeg ikke gjør i tide og utide...
Men har jeg kjørt 7-8000 og skal på langtur og tar jeg meg selv i nakken og bytter før slike turer selv om jeg antakelig ikke overskrider skiftintervallet på turen, dvs. runder 10000 km merket for service.
Ingen sykkel tar skade av hyppigere oljeskift enn hva fabrikken har lagt seg på.
Og på langturer, som nevnt ovenfor, med litt høyhastighetskjøring, passasjer og bagasje som er det greit med ny frisk olje/filter selv om det er en stund til serviceintervallet.
Oljene er blitt bedre med åra, og derfor er skiftintervaller også lengre. MC'er er også blitt termisk "sunnere" med vannkjøling etc.
På Fj'en har jeg skiftet olje/filter hver 10000 km (halvsyntetisk olje). Den har etterhvert gått "et stykke" :-) og motor er ikke overhalt, og den bruker heller ikke nevneverdig mer enn den gjorde som ny.
Det hører med til historien at ved oljeskift var gubben på pletten og tok spillolja (som hadde gått 10000) og kjørte 5000 km til på den i en Opel Kadett 1100 (71 mod) . Denne bilen avgikk med døden etter ca 170000 km, men p.g.a. rust. Motoren gikk som ei klokke den...
FJ'en har skiftintervall fra fabrikk på 5000 km, men da med 10W-40 mineral olje. Merk at service manualen IKKE krever noen spesiell mc-olje. (Jeg har brukt shell Quattro-TX og Valvoline)