Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Ser virkelig ut til at Yamaha har skutt gullfulgen med sin Ténéré 700!
Les mer her:
https://www.visordown.com/news/industry ... A6-germany
Les mer her:
https://www.visordown.com/news/industry ... A6-germany
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.
Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Ikke tvil om at Yamaha nok en gang skyter blink med tanke på "mye sykkel for penga"FredrikE24 skrev: 03 des 2019, 20:08 BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.
Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
Den treffer jo, som du skriver, en helt annen del av markedet enn GS/GSA, men så har vel også adventuremarkedet vært helt overmodent for lettere mellomvektere som likevel har litt motorveikomfort, i forhold til eldre XTer f.eks.
Prisen på denne Yamahaen er jo ikke stort mer enn verditapet jeg måtte ta på den 2,5 år gamle Tiger 1200en min, når jeg bytta den inn i nyesykkelen i vår
Godt mulig jeg hadde endt opp med denne, om de hadde kunnet levere den ved sesongstart

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Enig i dette er to veldig forskjellige sykler. Begge tilhører jo "adventure"-klassen, men er vel en del kilo og en del hestekrefter mellom de? Og som andre har nevnt på Facebook så koster visstnok GS nesten det dobbelte av en Tenere.FredrikE24 skrev: 03 des 2019, 20:08 BMW R1250GS er langt dyrere og ikke for alle. Så populært det segmentet med mindre, lettere Adventure er, så er jeg ikke overrasket.
Personlig hadde jeg ikke vurdert Yamahaen en gang. Ei heller BMW F850GS for den saks skyld.
Men tror også tallene kan være litt forskrudd, på lik linje med at elbiler har braksalg i Januar her til lands: Tenere ble vel tilgjengelig for salg for ikke så særlig lenge siden? (omtrent i slutten av september/begynnelsen av oktober?) Så da er det vel naturlig at det er en del flere som kjøper en ny modell som folk har ventet på lenge nå, enn en modell som har vært på markedet lenge? Og spesielt i oktober, når sesongen begynner å bli på hell.
Sier ikke at Tenere 700 ikke er en fantastisk sykkel, som nok kommer til å selge godt framover også, men er nok ikke den revolusjonen som tittelen legger opp til

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Uten å ha kjørt en eneste Tenere, så kommer jeg ikke på en like «komplett» sykkel enn R1250GS. Med den nye motoren som kom med R1250GSen ble den særlig frisk i frasparket.
Om jeg skulle valgt en ADV, så hadde det blitt en sånn. Kjededrift og liten motor er særlig det som trekker ned for min del, sett bort i fra prisen. Det må monne litt og kjede vil jeg helst ikke ha.
Hjelper sikkert ikke at jeg har vært BMW-entusiast siden jeg var 4år og omtrent ikke tenkt på noe annet.
Men som tidligere nevnt, F850GS eller 700 Tenere? Ingen av dem.
700 Tenere er uten tvil mye for penga, men tror nok de aller fleste som er ute etter en ordentlig potetsykkel går for de litt større om de vil det nok.
Om jeg skulle valgt en ADV, så hadde det blitt en sånn. Kjededrift og liten motor er særlig det som trekker ned for min del, sett bort i fra prisen. Det må monne litt og kjede vil jeg helst ikke ha.
Hjelper sikkert ikke at jeg har vært BMW-entusiast siden jeg var 4år og omtrent ikke tenkt på noe annet.
Men som tidligere nevnt, F850GS eller 700 Tenere? Ingen av dem.
700 Tenere er uten tvil mye for penga, men tror nok de aller fleste som er ute etter en ordentlig potetsykkel går for de litt større om de vil det nok.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det man gjerne kan ha i bakhodet når man sammenligner Yamaha T7 med andre sykler, er at det faktisk ikke er noen andre sykler å sammenligne med. Den er ganske alene i sitt segment. Den nærmeste er KTM 790 Adventure. Men også den passer ikke veldig godt å sammenligne med.
Yamaha T7 er en gateregistrert fullblods offroader, bygget i samarbeid med Yamahas Dakar-ryttere. Samtidig er det gjort tilpasninger for å få sykkelen så god som mulig til landevei og asfalt. Men det er offroadegenskapene som har hatt størst fokus. Alle de nærmeste konkurrenter er bygget motsatt, det er gjort offroadtilpasninger av en landeveissykkel.
T7 er ikke fullspekket med elektronikk og fancy detaljer. Den er enkelt utrustet, har det nødvendigste, og det skal fungere. Den har for eksempel ikke slangeløse hjul med lufttrykksensor. Den har solide MX slanger og eikefelger 21" foran og 18" bak. Om uhellet er ute og du skader felgen skikkelig, skal du likevel forhåpentligvis ha en mulighet til å kjøre videre om du skulle befinne deg langt fra allfarvei. Du skal også ha mulighet til å senke lufttrykket betydelig dersom underlaget krever det. Luftinntaket ligger svært høyt og veldig godt beskyttet. Dette for at sykkelen skal tåle mest mulig av både ørkensand og vann uten å få det i filteret. Det er mange slike detaljer som skiller den fra resten.
At den har begrenset med fordyrende elektronikk gjør også at prisen ble ganske lav. Du får den ferdig registrert for rundt 135k. Til sammenligning med KTM 790 Adv kan du koste på det du trenger av bagasjeutrustning osv, og likevel komme rimeligere ut.
Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
Yamaha T7 er en gateregistrert fullblods offroader, bygget i samarbeid med Yamahas Dakar-ryttere. Samtidig er det gjort tilpasninger for å få sykkelen så god som mulig til landevei og asfalt. Men det er offroadegenskapene som har hatt størst fokus. Alle de nærmeste konkurrenter er bygget motsatt, det er gjort offroadtilpasninger av en landeveissykkel.
T7 er ikke fullspekket med elektronikk og fancy detaljer. Den er enkelt utrustet, har det nødvendigste, og det skal fungere. Den har for eksempel ikke slangeløse hjul med lufttrykksensor. Den har solide MX slanger og eikefelger 21" foran og 18" bak. Om uhellet er ute og du skader felgen skikkelig, skal du likevel forhåpentligvis ha en mulighet til å kjøre videre om du skulle befinne deg langt fra allfarvei. Du skal også ha mulighet til å senke lufttrykket betydelig dersom underlaget krever det. Luftinntaket ligger svært høyt og veldig godt beskyttet. Dette for at sykkelen skal tåle mest mulig av både ørkensand og vann uten å få det i filteret. Det er mange slike detaljer som skiller den fra resten.
At den har begrenset med fordyrende elektronikk gjør også at prisen ble ganske lav. Du får den ferdig registrert for rundt 135k. Til sammenligning med KTM 790 Adv kan du koste på det du trenger av bagasjeutrustning osv, og likevel komme rimeligere ut.
Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Kjellv de sammenligner salgs tall ikke type mc sykkel i den artiklen -
så videre ikke til deg kjellv
Sjøl sitter jeg med en DRZ 400 + Yamaha WR450F å kongen på hagen en KTM 1090 Adventure R-
Skal jeg endre mitt kjøretøy mønster så ville jeg vurdert T7 + KTM 790 Adventure R -
For hvor voldsomt bruk har jeg som mc fører for å bruke en mc som ikke skal brukes vesentlig mer en noen fjåse turer for å dekke et ut på tur behov
Jeg stiller meg undrende til alle de som kun kjører mc når det må være over 10+ grader ikke regn- ikke støvete veier- for da sitter de å gnur hode rundt meg plagsomme tanker.-
Å sammenligne 1090/1250/1290 opp med lette Adventure mc er bortkasta for det er 2 forskjellige mc verdener
ja ja jeg kjører fremdeles selv om gradestokken kryper under 0 men ikke spesielt kaldere en max 10 blå
her fra min siste tur mandag var det vel https://www.myrouteapp.com/en/social/tr ... mode=share
så videre ikke til deg kjellv

Sjøl sitter jeg med en DRZ 400 + Yamaha WR450F å kongen på hagen en KTM 1090 Adventure R-
Skal jeg endre mitt kjøretøy mønster så ville jeg vurdert T7 + KTM 790 Adventure R -
For hvor voldsomt bruk har jeg som mc fører for å bruke en mc som ikke skal brukes vesentlig mer en noen fjåse turer for å dekke et ut på tur behov

Jeg stiller meg undrende til alle de som kun kjører mc når det må være over 10+ grader ikke regn- ikke støvete veier- for da sitter de å gnur hode rundt meg plagsomme tanker.-
Å sammenligne 1090/1250/1290 opp med lette Adventure mc er bortkasta for det er 2 forskjellige mc verdener
ja ja jeg kjører fremdeles selv om gradestokken kryper under 0 men ikke spesielt kaldere en max 10 blå

her fra min siste tur mandag var det vel https://www.myrouteapp.com/en/social/tr ... mode=share
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Støtter fullt ut Kjellv her, det er to ulike segment. Likevel tror jeg ikke jeg var alene om å vurdere både T7 og BMW 1250 GS i år. Begge modellen appellerer sterkt til eventyr og touring, men på hver sin måte. For meg ble en erkjennelse av at mitt mc-liv per i dag foregår mest på asfalt og at jeg etter noen år med Super Tenere har blitt bortskjemt med en viss komfort. En 1250 GS er en mer komplett motorsykkel på de fleste områder sammenlignet med en T7, men den er jo også dobbelt så dyr og med sin fysikk kan den heller ikke kjøres så langt ut i bushen som Yamahaen.kjellv skrev: 03 des 2019, 21:40 Det man gjerne kan ha i bakhodet når man sammenligner Yamaha T7 med andre sykler, er at det faktisk ikke er noen andre sykler å sammenligne med. Den er ganske alene i sitt segment. Den nærmeste er KTM 790 Adventure. Men også den passer ikke veldig godt å sammenligne med.
Yamaha T7 er en gateregistrert fullblods offroader, bygget i samarbeid med Yamahas Dakar-ryttere. Samtidig er det gjort tilpasninger for å få sykkelen så god som mulig til landevei og asfalt. Men det er offroadegenskapene som har hatt størst fokus. Alle de nærmeste konkurrenter er bygget motsatt, det er gjort offroadtilpasninger av en landeveissykkel.
T7 er ikke fullspekket med elektronikk og fancy detaljer. Den er enkelt utrustet, har det nødvendigste, og det skal fungere. Den har for eksempel ikke slangeløse hjul med lufttrykksensor. Den har solide MX slanger og eikefelger 21" foran og 18" bak. Om uhellet er ute og du skader felgen skikkelig, skal du likevel forhåpentligvis ha en mulighet til å kjøre videre om du skulle befinne deg langt fra allfarvei. Du skal også ha mulighet til å senke lufttrykket betydelig dersom underlaget krever det. Luftinntaket ligger svært høyt og veldig godt beskyttet. Dette for at sykkelen skal tåle mest mulig av både ørkensand og vann uten å få det i filteret. Det er mange slike detaljer som skiller den fra resten.
At den har begrenset med fordyrende elektronikk gjør også at prisen ble ganske lav. Du får den ferdig registrert for rundt 135k. Til sammenligning med KTM 790 Adv kan du koste på det du trenger av bagasjeutrustning osv, og likevel komme rimeligere ut.
Derfor, sammenligning mellom T7 og R1250GS er helt bortkastet. Det blir som å sammenligne epler og .. gulrøtter.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det er forskjell på folk. Jeg kjører MC hver eneste dag året rundt. Jeg har dog ingen behov for turer på "måfå" i stor grad.kvase skrev: 04 des 2019, 00:47 Jeg stiller meg undrende til alle de som kun kjører mc når det må være over 10+ grader ikke regn- ikke støvete veier- for da sitter de å gnur hode rundt meg plagsomme tanker.-
Jeg bruker for det meste MC til lengre turer og nyttekjøring. Til den slags er R1250GS perfekt for meg i dette segmentet.
Har kamerater som bryr seg om utseende på sykkelen fremfor funksjon, og de kjører ikke i kaldt og/eller regnvær. Kanskje er de ute en gang i uka om været er bra.
Hadde jeg kjørt i skauen for moroskyld og alle mulig slags krøtterstier så kunne sikkert Tenere vært fin, men til veibruk, tung last, passasjerer etc. Så er det stor motor som gjelder for min del.
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Bosted: Arendal
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Utrolig bra med mangfold av type bruks mønster å slik burde det være - Jeg mente ikke å prate nedsettende om andre bare undrende over enkelte kjøre arter - Slik de undrer seg over meg å mine kjøre art av mc raringer
så får en håpe man ikke opplever slik forferdelig tæla-hiv under vårløysinga på de dårlige veia rundt forbi- klart dette er lettere med en liten nett sak - men dette er meg i vert fal på vei til Stavanger i for fjord å KTM den ligg der et et fal i ca.45 km hastighet

så får en håpe man ikke opplever slik forferdelig tæla-hiv under vårløysinga på de dårlige veia rundt forbi- klart dette er lettere med en liten nett sak - men dette er meg i vert fal på vei til Stavanger i for fjord å KTM den ligg der et et fal i ca.45 km hastighet
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/






i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Her en testrapport på Yamaha Ténéré 700:
https://advrider.com/yamaha-tenere-700/
Noen med erfaringer her i landet?
Dette var jo en modell mange så fram til og hadde store forventninger til.
Nå er modellen lansert og selv har jeg møtt flere.
Så... noen her som har prøvd og evt. skaffet seg en slik og kan fortelle oss andre om sine brukererfaringer så langt?
https://advrider.com/yamaha-tenere-700/
Noen med erfaringer her i landet?
Dette var jo en modell mange så fram til og hadde store forventninger til.
Nå er modellen lansert og selv har jeg møtt flere.
Så... noen her som har prøvd og evt. skaffet seg en slik og kan fortelle oss andre om sine brukererfaringer så langt?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg har kun kjørt noen få meter (et par runder rundt lokalene der kjellv jobber) på en T7 og min første reaksjon var ganske dårlige bremser (sammenlignet med min egen, som sikkert er en uhyre dårlig sammenligning) ellers så virket den "enkel" og morsom. Utseende er en smakssak, men hvis det stemmer at dette er en fullblods offroader tror jeg Yamaha kan ha en liten men ganske solid kjøpegruppe på denne.
Jeg testet som sagt ikke offroad egenskapene så det kan jeg ikke si noe som helst om. Ikke er jeg kapabel til å teste offroad egenskapene fullt ut heller.
Men!! Jeg bet meg merke i en ting. Sykkelen var velsig høy! Var så vidt jeg rakk ned med tåballene. Ikke noe negativt for min del, bare en obsevasjon. Så dette er nok ikke en sykkel for kortvokste eller nybegynnere. :)
Jeg testet som sagt ikke offroad egenskapene så det kan jeg ikke si noe som helst om. Ikke er jeg kapabel til å teste offroad egenskapene fullt ut heller.
Men!! Jeg bet meg merke i en ting. Sykkelen var velsig høy! Var så vidt jeg rakk ned med tåballene. Ikke noe negativt for min del, bare en obsevasjon. Så dette er nok ikke en sykkel for kortvokste eller nybegynnere. :)
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg har prøvekjørt og falt helt pladask!
Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.
Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.
EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.
Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.
Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.
EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
@Dansekris:
Veldig spennende tilbakemelding, må jeg si
!
For egen del er eneste innvending før evt. prøvekjøring sittehøyden. Virker en drøy smule i høyeste laget for en kortbeint en på i utgangspunktet 184 cm...
.
Veldig spennende tilbakemelding, må jeg si

For egen del er eneste innvending før evt. prøvekjøring sittehøyden. Virker en drøy smule i høyeste laget for en kortbeint en på i utgangspunktet 184 cm...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg har vel en cm på deg på en god dag, og stussa ikke over høyden.
Opplevde den som litt lavere enn min. Comfortsetet mitt legger på en cm eller to, og det er også uproblematisk selv om jeg ikke får fotbladene i bakken samtidig.
Opplevde den som litt lavere enn min. Comfortsetet mitt legger på en cm eller to, og det er også uproblematisk selv om jeg ikke får fotbladene i bakken samtidig.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Tror jeg må innom Yamaha Vinterbro på Kalbakken og sjekke om de har en demomodell tilgjengelig der inne
!4
Denne må definitivt prøves
!

Denne må definitivt prøves

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Det har de, og de er vel de eneste som tilbyr drop in-prøving her i byen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Veldig braDansekris skrev: 31 jul 2020, 22:23 Det har de, og de er vel de eneste som tilbyr drop in-prøving her i byen.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Hvis du mener dem bremsene er gode så har jeg enten superduper bremser på min, eller så er du ikke godt vant.Dansekris skrev: 31 jul 2020, 22:03 Jeg har prøvekjørt og falt helt pladask!
Bayerkverna ryker enten i høst eller neste år, for denne skal jeg ha. Sprekere enn min, lett, veldig lettstyrt, flott girkasse, god ergonomi og som alle gruskjørere sier; fantastisk offroad.
Hadde ikke trodd jeg skulle få en så grom sykkel for den prisen, og det er attpåtil ny fra butikken.
EDIT: Bremsene er gode, og kan bli ende kvassere med litt mer aggressive klosser.
Det er faktisk det første jeg beit meg merke i. Faktisk en av de dårligere bremsene jeg har prøvd.
Men det betyr ikke at det ikke er en nettopp grunn til dette, som kjellv også fortalte meg.
Å nei... jeg sier ikke at sykkelen bør være dårlig av den grunn. Kan godt være at «dårlige» bremser er mer foretrukket på ujevt underlag etc for å få bedre feeling etc.
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.
Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.
Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.
Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Jeg skal ut på prøvetur med vår T7 demosykkel i morgen.
Jeg har knapt hatt tid eller mulighet tidligere, bortsett fra at jeg hadde den med inn i en skogsvei en kveld i vår for å ta bilder av den.
Men i morgen blir det en skikkelig tur. Eikesdalen til Sunndalsøra over Aursjøveien. Det blir vel et sted mellom 15 og 20 mil vil jeg tro.
Jeg har streva litt i kveld for å få festa gopro på sykkelen, men fant ikke noen god løsning uten å måtte lime på et feste. Det vil jeg ikke gjøre på denne. Det eneste var ved bruk av et klemfeste inne ved roten på et blinklys, men jeg tror dette blir for løst og vil vibrere for mye. Aursjøveien er jo ikke helt det samme som jeg vanligvis kjører på med FJRen. Jeg endte opp med å lime på et feste på toppen av hjelmen. Jeg har ikke villet gjøre det før. Jeg har ikke selv helt sansen for filmer som er filmet med hjelmkamera, foretrekker at kameraet følger sykkelens bevegelser og ikke hjelmens. Men det gir jo andre fordeler også, man kan vri på hodet og få med andre ting underveis som ikke fast montert kamera på sykkelen ville få med seg.
Sykkelen er hentet og står utenfor her, oppstart i morgen etter frokost. Jeg gleder meg innmari


Jeg har knapt hatt tid eller mulighet tidligere, bortsett fra at jeg hadde den med inn i en skogsvei en kveld i vår for å ta bilder av den.
Men i morgen blir det en skikkelig tur. Eikesdalen til Sunndalsøra over Aursjøveien. Det blir vel et sted mellom 15 og 20 mil vil jeg tro.
Jeg har streva litt i kveld for å få festa gopro på sykkelen, men fant ikke noen god løsning uten å måtte lime på et feste. Det vil jeg ikke gjøre på denne. Det eneste var ved bruk av et klemfeste inne ved roten på et blinklys, men jeg tror dette blir for løst og vil vibrere for mye. Aursjøveien er jo ikke helt det samme som jeg vanligvis kjører på med FJRen. Jeg endte opp med å lime på et feste på toppen av hjelmen. Jeg har ikke villet gjøre det før. Jeg har ikke selv helt sansen for filmer som er filmet med hjelmkamera, foretrekker at kameraet følger sykkelens bevegelser og ikke hjelmens. Men det gir jo andre fordeler også, man kan vri på hodet og få med andre ting underveis som ikke fast montert kamera på sykkelen ville få med seg.
Sykkelen er hentet og står utenfor her, oppstart i morgen etter frokost. Jeg gleder meg innmari

-
- Innlegg: 883
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Mulig jeg er hårsår, men å sammeligne en Tenere700 mot en GS
Har ikke prøvekjørt den, kun sittet på den og for meg sa det nok. Akkurat som Toyota mot BMW

Har ikke prøvekjørt den, kun sittet på den og for meg sa det nok. Akkurat som Toyota mot BMW
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Sykkelen er billig ja, men samtidig er hele salgsargumentet at denne er enn fullblods offroader. Noe som da i følge kjellv betyr at all fancy elektronikk er borte og LCD displayet er av simpleste sort etc.Dansekris skrev: 31 jul 2020, 23:47 Dette er jo ditt eneste ankepunkt hver gang det snakkes om en sykkel, at den på en eller annen måte ikke er like bra som din.
Bremsene er helt streite, vanlige brembobremser man finner på sykler som selges nå om dagen. Jeg har kjørt mye rart, og det er klart at det biter bedre på premiumsykler, men det er ikke ensbetydende med at disse bremsene er dårlige. For det er de ikke. Jeg har kjørt denne sykkelen, og syns de beit godt. Jeg har sett omtrent alle reviews av denne modellen, og kan ikke huske å ha sett noen nevne dårlige bremser.
Når det er sagt, så er det flere som har disse Yamahasyklene som bytter klosser for å få et hardere bitt. Men som en ting å trekke frem på en sykkel til 138k, niks.
Det jeg ikke viste var at slike bremser er foretrukket av proffe offroadere. Vertfall i følge denne videoen. Da kan det altså se ut til at dette er gjort med vilje og ikke en "flopp" for å spare inn noen kroner. For meg er dette viktig å vite når jeg kjøper en sykkel.
Det blir som jeg også skrev sikkert tullerusk å sammenligne denne med min, helt klart. Men jeg har også kjørt mange andre sykler og dette var en av de dårligste bremsene jeg har testet. Men altså... det skal være slik i følge kjellv og testere og siden jeg ikke er noen proff offroadkjører så stoler jeg på at det er sant.
Jeg tror dette kommer til å bli en skikkelig hit fra Yamaha, hvis det stemmer at denne er bygget fra bunnen av med nettopp offroad i tankene.

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Yamaha Tenere 700 gir BMW GS grisebank - i Tyskland!
Etter å ha lest litt så kan man ike sammenligne denne med en GS overhodet. Skulle Ullevållseter ha seg en offroader til skogsbruk, så hadde han nok valgt T7 uten å blunke fremfor en GS.ErikW skrev: 01 aug 2020, 02:17 Mulig jeg er hårsår, men å sammeligne en Tenere700 mot en GS![]()
Har ikke prøvekjørt den, kun sittet på den og for meg sa det nok. Akkurat som Toyota mot BMW
