Subsea79 skrev: 09 des 2019, 21:01
Takk takk
Jeg får prøve meg litt forsiktig frem.
Jeg kjenner kanten på de dekalene så godt, at jeg er jammen litt usikker på om det ligger lakk over.
Kjenner du en skarp kant så tyder mye på at dekalene er satt på etter lakkering uten påføring av klarlakk. Men ser du (og antakelig vil du kjenne det det med fingerneglen oså) at det er en myk og jevn overgang så tyder det på at det er påført flere lag klarlakk etter at dekalene er satt på.
På sykkelen jeg har, KTM 1290, er det klarlakk i uvisst hvor mange lag over alle dekalene.
En annen enkel måte å se om dekaler er klistret på uten dekkende klarlakk er å polere flaten med voks og se om det er rester av tørket voks som kan pirkes vekk med fingerneglen mot dekalkanten.
Går helt fint og polere over klistremerker/dekaler, bare man husker og fjerne polishrester med en gang og ikek tar i alt for hardt. Det med maskinpolering har lite med makt å gjøre forøvrig. Det skapes friskjon når man polerer og varmen man får avhenger av grovheten på pute og poleringsmiddel.
En grovere pute og grovere middel fjerner skavanker fortere med samme press. Man kan i teorien fjerne dyoe riper med finere polish også, men det tar mye lenger tid.
Når man maskinpolerer skal man faktisk ikke legge mer press enn det maskinen veier (omtrent). Bare et veldig lett press. Når man begynner og presse på i den tro at det blir mer effektivt skjer det fort ting som ikke skal skje.
En liten sak til jeg lurer på som sikkert ikke er så lett og svare på, men prøver uansett.
Honda har fått litt tyn for at de ikke har slangeløse dekk på Africa Twin, men på mine dekk står det tubeless.
Hvordan henger dette sammen? Tror ikke det er byttet felger på den.
Dekkene er Dunlop trailsmart Max
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
En liten sak til jeg lurer på som sikkert ikke er så lett og svare på, men prøver uansett.
Honda har fått litt tyn for at de ikke har slangeløse dekk på Africa Twin, men på mine dekk står det tubeless.
Dekkene er Dunlop trailsmart Max
Det kan være ombygd, de legger en slags tape inni felgen, som gjør at du kan kjøre slangeløst.
Eller så er det bare merket "tubeless" på dekka, nettopp fordi de kan kjøres uten slange.
Ingen problem å ha slange inni der, om det er "tubeless" dekk.
Står "tubeless" på TKC 80 dekka på min gamle Ténéré, men har slange inni
Olllrite! Spent a few hours this weekend to install a new rear tire, and seal the rims so I can ride tubeless. been wanting this for a long time. I never liked the idea of spooning these tires off in the middle of nowhere if I ever had a flat, and boy was I right! These are tough mf's!
I used a tire stand/bead breaker like this, and a few tire spoons. One of which 2' long, the rest were shorties. I used 3M 4412N tape to seal the rims, and a few 90 degree valve stems from Amazon (the 8.3mm ones, so I didn't have to drill the holes). Sealing the rear rim was a straight forward job. Clean the rim with brake cleaner, install the tape. Roll/rub the tape down everywhere -this activates the sticky layer-, and use a small piece to bond the ends together. After I was done I installed the valve stem, and as a final protection layer I put the rim band back on. I know how tight the STR sits on the rim, and I didn't want the tire to mess up the tape.
Front was a bit harder because of the well in the rim, and the spoke holes that are close to the rim wall. I used the same 2" tape which is actually too wide to sit in the deep section of the rim. I knew this in advance and masked off the part of the rim where the tire sit once installed with electrical tape, so I could cut off the 3M tape right where the electrical tape ends. So all I had to do was peel off the electrical tape instead of the 3M sealant tape, because once activated this sticks like hell.
Again, after I was done I reinstalled the rim band as a protective layer.
I did not seal the spokes with some silicone first, just the tape. And actually when you think about it, once inflated, the pressure difference at the non-sealed spoke nipples will actually press the tape against the spoke nipple, sealing it off.
Reinstalled the front, aired it up and it stand for a few hours. No Leaks.
Ser på ventilen din at det med ganske stor sikkerhet er slange i dekket.
Felger med løse eiker har ofte det, og det er en veldig god løsning. Det er ganske komplisert jobb å få disse felgene tette nok til at du kan kjøre dem slangeløse, det er eikene som er utfordringen. Det er der det gjerne oppstår lekkasjer.
At det står tubeless på dekkene betyr bare at de er forberedt for slangeløs montering, at de tetter godt nok mot felgen. Men de fungerer selvfølgelig like godt med slange i. Ulempen er at det ikke er noen quickfix hvis du skulle være uheldig å få en skrue eller spiker i dekket og punktere når du er på tur. Nødplugging funker ikke gjennom dekk og slange. Da må hjulet av, dekket av og lappesakene fram.
Men til offroadkjøring kan slanger være en fordel. Du kan for eksempel kjøre med lavere lufttrykk på underlag der du ønsker mer gummi i kontakt med underlaget enn hjul som er slangeløse kan. For lavt lufttrykk i slangeløse dekk kan ofte medføre at det oppstår lekkasje mellom dekk og felgkant. Om du skulle være riktig uheldig og skade felgen på en tur på dårlig vei, vil der være større mulighet for å kunne fortsette turen dersom du har slange i dekkene.
Med andre ord, slangeløse hjul er mest vanlig i dag. Men det trenger ikke være en fordel bestandig!
El-sykker'n til ho mor har også eiker. Veldig kjekt og kunne tappe ut litt luft når man skal kjøre litt offroad. Det eneste problemet er at blomsten i kurven forran fort hopper ut i ulent terreng.
Hva bruker du på sete/sal mtp rengjøring Bjerknez?
Det er et slags nylon/vinyl stoff på denne. Tenker da på rengjøring og evt. behov for impregnering etter dette?
Subsea79 skrev: 12 des 2019, 13:11
Noted! Da dropper jeg blomsten
Hva bruker du på sete/sal mtp rengjøring Bjerknez?
Det er et slags nylon/vinyl stoff på denne. Tenker da på rengjøring og evt. behov for impregnering etter dette?
Samme "stoffet" som meg du da sikkert.
Denne vasker jeg bare med vanlig bilshampoo og det jeg ikke får bort med vanlig vask pleier å forsvinne når man bruker vindusrens eller Jif universal. Noe alkoholbasert.
Jeg prøvde og impregnere salen min en gang, men det gjør jeg ikke en gang til. Salen ble så glatt at jeg holdt på og dette av sykke'rn bare jeg så på den.
Salen er vanntett og den tåler en støyt. Har så langt ikke noe problemer med salen på min nåværende sykkel eller den forrige. (eller noen sykler for den saks skyld).
Trenger du microfiber kluter av ypperste klasse, kan du få kjøpe mange av meg. Jeg bestilte en drøss fra The Rag Company i fjor. Men gidder ikke å selge en og en klut. Du får kjøpe en kartong med ca. 100 kluter :)
Husker ikke helt hva jeg ga for dem, men kan sjekke ut dette i løpet av dagen. Men jeg fikk dem selvsagt for en fin pris da jeg bestillte direkte fra produsent og i stort kvanta hvor jeg overførte penger før varene ble sendt etc.
Men 25 kroner kluten er VELDIG billig for disse klutene. Jeg ser The Rag Company selger disse for 4 dollar hvis du kjøper flere fra nettsiden dems, + frakt og evt. toll/moms etc.)
Skal sjekke hvor mange jeg har som er ubrukte. Kan hende jeg overdrev litt med tanke på antallet jeg har. jeg fant en epost hvor jeg kun bestillte 100 stk. men jeg mener jeg har flere. Skal sjekke.
Men HVIS du kjøper 100stk. av meg, så skal du få dem for 25 kroner stykket + evt. frakt. Jeg gidder ikke å selge noe mindre enn det siden dem ligger plastet inn.
Slik så dem vertfall ut når jeg mottokk dem. Et bilde jeg fant på mobilen. Usikker på om det er 50x eller 100x i hver pakke.
IMG_1631.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det kan faktisk se ut til at epostsen stemmer og at det er totalt 100 kluter med 50x i hver pakke. Den ene pakken vil jeg gjerne beholde selv, men den andre kan du få kjøpt for 30 kroner kluten hvis det er 50 stk. i pakka.
Sjekket litt nøye nå. jeg betalte totalt 3.260 kroner inkludert frakt for 100 kluter. Det er 50 kluter i hver pakke som du ser på bildet.
Dermed kostet klutene meg litt i overkant av 30 kroner stykket. Så du skal få dem for 30 kroner hvis du kjøper 50stk. Dette er da uåpnede og helt ubrukte kluter pakket i plast.
Kanonbra kluter og "The Rag Company" går for å være et annerkjent merke i detailermiljøet. :)
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 08:53
Sjekket litt nøye nå. jeg betalte totalt 3.260 kroner inkludert frakt for 100 kluter. Det er 50 kluter i hver pakke som du ser på bildet.
Dermed kostet klutene meg litt i overkant av 30 kroner stykket. Så du skal få dem for 30 kroner hvis du kjøper 50stk. Dette er da uåpnede og helt ubrukte kluter pakket i plast.
Kanonbra kluter og "The Rag Company" går for å være et annerkjent merke i detailermiljøet. :)
Hei.
Ser jeg ikke har svart på denne, og det beklager jeg.
Det blir litt mye peng dette, selv om det er Mc-valuta :)
Sikkert et bra produkt, og jeg hadde garantert fått bruk for dem, men det blir ikke akkurat nå ihvertfall.
Jeg skal ha meg sidekofferter og trenger pengene der.
I går ble det jammen en liten MC-tur på en liten halvtime.
Gradestokken bikket 13 grader og veiene var tørre. Drog derfor sykkelen ut av vinterdvalen og kjørte meg en tur.
Fantastisk hvor mye en liten tur hjelper på humøret
Det lokale "shoppingsenteret" har ikke tatt ned julelysene enda, så da benyttet muligheten til å forberede årets julekort