Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!
Artig å høre andres erfaringer, og spesielt artig er det når det ligger litt tyngde bak, siden du er elektroingeniør. Det liker jeg :)
Når det er sagt så har loddestasjonen min fra Clasern holdt nå i snart 8 år og jeg har enda ikke byttet spiss. Det skal dog sies at jeg har brukt den svært lite, men til mitt bruk er denne mer enn bra nok, selv om man tar i betrakning de negative egenskapene du nevner. Hadde jeg driti penger så hadde jeg selvsagt kjøpt både Weller og Fluke samt en drøss andre ting, men lommeboken har også en bunn hos meg. Jeg foretrekker heller og bruke pengene på og kjøpe noe som gir meg muligheter til å lære litt elektronikk. Så får heller en bedre loddestasjon komme senere hvis behovet skulle komme.
Jeg har også sett en loddebolt som heter TS100 som faktisk har fått mye skryt. Dette er en DC loddebolt som holder varmen bedre enn Weller og varmer seg opp vesentlig fortere også. Jeg sier ikke at den er bedre enn Weller totalt sett, men til rundt 500 kroner tror jeg denne er ganske bra. Spesielt fordi den er ganske liten og nett :)
Når det er sagt så har loddestasjonen min fra Clasern holdt nå i snart 8 år og jeg har enda ikke byttet spiss. Det skal dog sies at jeg har brukt den svært lite, men til mitt bruk er denne mer enn bra nok, selv om man tar i betrakning de negative egenskapene du nevner. Hadde jeg driti penger så hadde jeg selvsagt kjøpt både Weller og Fluke samt en drøss andre ting, men lommeboken har også en bunn hos meg. Jeg foretrekker heller og bruke pengene på og kjøpe noe som gir meg muligheter til å lære litt elektronikk. Så får heller en bedre loddestasjon komme senere hvis behovet skulle komme.
Jeg har også sett en loddebolt som heter TS100 som faktisk har fått mye skryt. Dette er en DC loddebolt som holder varmen bedre enn Weller og varmer seg opp vesentlig fortere også. Jeg sier ikke at den er bedre enn Weller totalt sett, men til rundt 500 kroner tror jeg denne er ganske bra. Spesielt fordi den er ganske liten og nett :)
- Bjerknez
- Kontakt:
I dag fikk jeg en bunke led dioder i posten. Virket gjorde dem også :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Den følelsen når man pakker opp denne gaven fra madammen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Kontakt:
Madammen skal man som sagt ikke kimse av. Hun har det med å komme med de beste julegavene
Når det er sagt dukker det stadig opp julegaver til meg selv i posten om dagen også. Det drøsser nærmest ned i postkassa. Her er gårsdagens ladning:

Når det er sagt dukker det stadig opp julegaver til meg selv i posten om dagen også. Det drøsser nærmest ned i postkassa. Her er gårsdagens ladning:
- Bjerknez
- Kontakt:
Julen har så langt vært veldig fuktig for min del. Det ene kalaset etter det andre, men allikevel har jeg klart og få litt kvalitetstid i furtebua hvor jeg har testet ut ESP32 i kombinasjon med Blynk appen.
Jeg må si at jeg etter å ha testet ESP32 nesten ikke ser poenget med en Arduino. ESP32 er mindre, har innebyget wifi og bluetooth etc. og har rikelig med pinner man kan leke seg med.
Prøvde og sette opp samt "programmere" rele, temp sensor og vifte og det fungerte utmerket.
Jeg må si at jeg etter å ha testet ESP32 nesten ikke ser poenget med en Arduino. ESP32 er mindre, har innebyget wifi og bluetooth etc. og har rikelig med pinner man kan leke seg med.
Prøvde og sette opp samt "programmere" rele, temp sensor og vifte og det fungerte utmerket.
- Bjerknez
- Kontakt:
I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.
Jeg mistenker at jeg fikk rundt 30 volt og 8-10 ampere.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall
Godt Nytt År til alle sammen!
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall

Godt Nytt År til alle sammen!

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg er helt sikker på at Edison fikk strøm i seg noen ganger han også i forbindelse med hans første oppfinnelse, en automatisk reléstasjon som skulle forbedre telegrafen. Du er helt sikkert ikke førstemannBjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall![]()
Godt Nytt År til alle sammen!![]()

God Nytt År Ove. Det gleder meg at du tilslutt tok til fornuft og beholdt motorsykkelen

Tidlig på flaska synes jeg, husk kvelden skal vare hvertfall til midnattBjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.
Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall![]()
Godt Nytt År til alle sammen!![]()

Godt nytt år
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Enda noen timer igjen til du har overlevd 2019, så vær forsiktig med elektrisiteten.
Ikke prøv å lage avfyringsautomatikk til fyrverkeriet og husk vernebriller.
Godt nyttår
Ikke prøv å lage avfyringsautomatikk til fyrverkeriet og husk vernebriller.
Godt nyttår
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Kontakt:
Da kan jeg meddele at jeg har overlevd 2019. Formen er overraskende bra situasjonen tatt i betrakning. Det nye året ble feiret med både krutt og alkohol å jeg må si at det ikke ble rent lite av sistnevnte heller...
Igjen, Godt Nytt År til alle sammen
Igjen, Godt Nytt År til alle sammen

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!![]()
Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på med service på hogstmaskina jeg kjørte den gangen. Jeg var uheldig og klokkelenka kortsluttet startmotoren et øyeblikk. Resultatet ble et solid brannsår på handleddet, klokkelenka ble avsvidd og klokka stoppa permanent. Dette var bare 24V.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror nok mulig det at jeg skvatt og datt av stolen som var det værste her for min del. Jeg vet bare at jeg fikk to sorte tomler og hørte et lite smell samt så et lysglimt. Men objektivt sett var nok ikke dette særlig alvorlig.
Når det gjelser ESP32 er dette etterkommeren til ESP8266. En genial modul som faktisk er langt mer nyttig enn Arduino. Bakdelen med ESP32 er at den deives med 3.3v og ikke 5 volt. Det betyr egentlig ikke så mye, men man må huske på og kjøpe 3.3v sensorer etc.
Når det gjelser ESP32 er dette etterkommeren til ESP8266. En genial modul som faktisk er langt mer nyttig enn Arduino. Bakdelen med ESP32 er at den deives med 3.3v og ikke 5 volt. Det betyr egentlig ikke så mye, men man må huske på og kjøpe 3.3v sensorer etc.
- FredrikE24
Det er klart. Mye strøm gir mye varme. Kortslutning i likestrømsanlegg er skumle greier. Men å få strømgjennomgang hånd til hånd, eller gjennom kroppsdeler er litt verre ved når vi snakker om slike spenninger. Regnes som rimelig ufarlig. Problemet er når uhell skjer og man potensielt har mye energi som settes i sving. Målinger og vedlikehold på batterianlegg er det verste jeg vet. Sjekker at jeg har flytta måleledningen til riktig bøssing på multimeteret både to og tre ganger før jeg foretar en måling.kjellv skrev: 01 jan 2020, 16:03Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette.FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.
Imponerende mengder ledning du har kjøpt!![]()
Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på med service på hogstmaskina jeg kjørte den gangen. Jeg var uheldig og klokkelenka kortsluttet startmotoren et øyeblikk. Resultatet ble et solid brannsår på handleddet, klokkelenka ble avsvidd og klokka stoppa permanent. Dette var bare 24V.
Bjerknez har vel strømbegrenser i lab.aggregatet sitt og kan skru kortslutningsstrømmen ned.
Strøm igjennom kroppen er ikke å spøke med. Regnes ikke som ufarlig, skal ikke mange mA. før du kan få skader. Å få støt ved 30 V er ikke vanlig, da må det være en del fukt tilstede. Ref. FSE kursene vi må gjennom årlig er 20 - 30 mA. nok til skade dersom det går gjennom rette kroppsdeler, spesielt hjerte. Det er veskebalansen i kroppen som bestemmer hvor strømmen tar veien. Normalt ved strømgjennomgang i kroppen skal man til sykehus og overvåkes med EKG i 24 timer med tilhørende etterkontroll...
Har selv fått en del smeller oppigjennom årene og har heftigste smell ved 27 k. Lever ennå men har fått en del plager som jeg ikke klarer å dokumentere !!!!
Har selv fått en del smeller oppigjennom årene og har heftigste smell ved 27 k. Lever ennå men har fått en del plager som jeg ikke klarer å dokumentere !!!!
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- Bjerknez
- Kontakt:
Som nevnt så vet jeg ikke om jeg fikk rare støtet. Jeg husker bare et lite lysglimt og et lite smell. Jeg skvatt til, og ramlet av stolen ved et uhell. Det endte med to sorte merker på tomlene. Ikke akkurat noe traume jeg opplevde altså. Men refleksene mine var det vertfall ikke noe galt med 

- FredrikE24
Får man støt, så kjennes det godt.
Strøm er farlig, men selv om du kan lage lysbuer med strømforsyningen, så kan du ta og føle på ledningene uten å kjenne en dritt. Verre er det om man øker spenningen fra feks 30V til 80-90volt.
Da kan man fort få seg en karamell bare ved berøring.
Om du ikke har et kjempebehov for høy strøm kan du like gjerne justere opp strømbegrenseren på strømforsyningen din. Om den har mulighet for steømbegrensning da. Så slipper du å grille utstyret så fort om du kobler feil. Justeres som regel ved å kortslutte strømforsyningen. Så skrur du på strømknotten til ønsket strøm.
Det er noe litt annet å få seg en karamell når man driver med 230/400V og får strømgjennomgang mellom fase og jord eller fase-fase. Da er det lurt å ta seg en tur til sykehus(helst) og få tatt EKG og ta noen blodprøver. Hjerteflimmer og den slags er en ting, men musklene strømmen går gjennom får seg en omgang som medfører døde celler og greier. Dette renses i nyrene og fraktes med blodet. Blir man sittende fast en stund så kan det bli såpass mye å rense for nyrene en tid etter at strømulykken skjedde at det kan være kritisk. Derfor skal man også helst ta blodprøver jevnlig.
Har fått en og annen karamell oppigjennom, men ikke gjennomgang heldigvis.
Strøm er farlig, men selv om du kan lage lysbuer med strømforsyningen, så kan du ta og føle på ledningene uten å kjenne en dritt. Verre er det om man øker spenningen fra feks 30V til 80-90volt.
Da kan man fort få seg en karamell bare ved berøring.
Om du ikke har et kjempebehov for høy strøm kan du like gjerne justere opp strømbegrenseren på strømforsyningen din. Om den har mulighet for steømbegrensning da. Så slipper du å grille utstyret så fort om du kobler feil. Justeres som regel ved å kortslutte strømforsyningen. Så skrur du på strømknotten til ønsket strøm.
Det er noe litt annet å få seg en karamell når man driver med 230/400V og får strømgjennomgang mellom fase og jord eller fase-fase. Da er det lurt å ta seg en tur til sykehus(helst) og få tatt EKG og ta noen blodprøver. Hjerteflimmer og den slags er en ting, men musklene strømmen går gjennom får seg en omgang som medfører døde celler og greier. Dette renses i nyrene og fraktes med blodet. Blir man sittende fast en stund så kan det bli såpass mye å rense for nyrene en tid etter at strømulykken skjedde at det kan være kritisk. Derfor skal man også helst ta blodprøver jevnlig.
Har fått en og annen karamell oppigjennom, men ikke gjennomgang heldigvis.
- Bjerknez
- Kontakt:
Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...
På tide og oppdatere loggen her med hva som skjer i furtebua. Jeg begynner nå så smått endelig og forstå hvordan C-programmering henger sammen. Jeg har tidligere kun endret i ferdige koder som er funnet, men har nå så smått begynt å skrive koder selv. Dog holder jeg det enkelt inntil videre, men mye er gjort når man forstår selve oppbyggingen.
Egentlig ganske gøy når man kan sitte der å skrive koder som for mange ser ut som bibelen opp ned med bind for øynene. Enda morsommere er når man etter kompilering ser at koden fungerer. :)
Egentlig ganske gøy når man kan sitte der å skrive koder som for mange ser ut som bibelen opp ned med bind for øynene. Enda morsommere er når man etter kompilering ser at koden fungerer. :)
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Sikker gøy med litt god gammel C-koding, men hvis du faktisk koder deg til himmelen så foreslår jeg at du tar kontakt med nærmeste biskop. Du har åpenbart funnet en bakdør....
- Bjerknez
- Kontakt:
Hehe, bare vent til jeg finner Da Vinci koden 

- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
...bedre det enn å bli "uploaded" til "skyen"...cannon skrev: 14 jan 2020, 13:44 Sikker gøy med litt god gammel C-koding, men hvis du faktisk koder deg til himmelen så foreslår jeg at du tar kontakt med nærmeste biskop. Du har åpenbart funnet en bakdør....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- FredrikE24
Gøy å programmere, og C er jo et ålreit sted å begynne synes jeg. Fra noen instruksjoner kan man få ganske mye til å skje med en mikrokontroller.
Det som stoppet meg for å brenne av time etter time på dette er når ting blir såpass komplisert at det å sette dette permanent i drift på en ordentlig måte krever veldig mye mer enn hva det gjør å prototype på benken. Så det stopper liksom litt opp der for min del.
Mulig jeg går litt fort lei sånt. Kan bruke mye mer tid på å skru på ting av ren nytte.
Det som stoppet meg for å brenne av time etter time på dette er når ting blir såpass komplisert at det å sette dette permanent i drift på en ordentlig måte krever veldig mye mer enn hva det gjør å prototype på benken. Så det stopper liksom litt opp der for min del.
Mulig jeg går litt fort lei sånt. Kan bruke mye mer tid på å skru på ting av ren nytte.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg ser problematikken.FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 15:23 Gøy å programmere, og C er jo et ålreit sted å begynne synes jeg. Fra noen instruksjoner kan man få ganske mye til å skje med en mikrokontroller.
Foreløpig synes jeg det morsomste er å prøve meg litt frem på benken, samt lære meg dette. Men som du sier, å sette dette i et permanent system krever at alt er på stell. Ikke så farlig med tanke på hjemmebruk selvsagt, men komersielt bør man nok ha litt mer "tyngde". Jeg er ikke helt der og har aldri planer om å komme dit heller .
Planen min er å lage et litt avansert alarmsystem i kjelleren på sikt. Men det krever mer kunnskap enn jeg først trodde. Det er jo ikke snakk om å sette opp en dørmagnet og henge Arduinoen i en spiker på veggen liksom...
Jeg har planer om å lage et overdimensjonert alarmsystem (for morroskyld). Jeg har bare en dør inn til kjelleren og et lite vindu, så ikke den mest kravstore jobben som kreves, men planen er å lage noe som dette:
1. Man lukker opp døren. Lysene slår seg sporenstreks på (masse LED lys i kjelleren og der blir det dagslys!) og man hører en varsellyd som forteller at man må slå inn riktig kode innen feks. 20 sekunder. Dette skal vises på et LCD display.
2. Hvis ikke man slår inn koden etter en viss tid eller taster feil kode, så kommer en kraftig lyd fra et annet sted i rommet som får vedkommede (som ikke vet om lyden) til å snu seg. Etter ett sekund skal det tas flere bilder og bildene skal lagres i skyen.
3. Så skal jeg selvsagt bli varslet på SMS/mail etc.
Ikke spesielt vanskelig å lage dette hver for seg, men dette skal jo sys sammen og fungere sømløst. Å det er nok der jeg får den største utfordringen. Tror jeg.
- FredrikE24
Jeg liker ideen, og sålenge det holdes innenfor furtebua, er det lov med litt "åpent anlegg".
Eneste jeg ville addet var en powerbank til å drive Arduino etc. ved strømbrudd.
Arduinoen tar seg selvfølgelig av at powerbanken er i god form(ladet) og når strømmen forsvinner, så slipper en relékontakt og du er over på powerbank.
Eneste jeg ville addet var en powerbank til å drive Arduino etc. ved strømbrudd.
Arduinoen tar seg selvfølgelig av at powerbanken er i god form(ladet) og når strømmen forsvinner, så slipper en relékontakt og du er over på powerbank.