Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.

Jeg mistenker at jeg fikk rundt 30 volt og 8-10 ampere.

Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall :twothumbs:

Godt Nytt År til alle sammen! :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.

Jeg mistenker at jeg fikk rundt 30 volt og 8-10 ampere.

Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall :twothumbs:

Godt Nytt År til alle sammen! :knegg
Jeg er helt sikker på at Edison fikk strøm i seg noen ganger han også i forbindelse med hans første oppfinnelse, en automatisk reléstasjon som skulle forbedre telegrafen. Du er helt sikkert ikke førstemann :crazy:

God Nytt År Ove. Det gleder meg at du tilslutt tok til fornuft og beholdt motorsykkelen :prf

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 31 des 2019, 16:25 I dag fikk jeg strøm i meg for første gang i mitt liv. Ikke mye tror jeg, men nok til at jeg skvatt til og datt av stolen. To sorte tomler fikk jeg også.

Jeg mistenker at jeg fikk rundt 30 volt og 8-10 ampere.

Men det er vel en grunn til at alkohol ikke er forenerlig med slikt uansett. Jeg overlevde vertfall :twothumbs:

Godt Nytt År til alle sammen! :knegg
Tidlig på flaska synes jeg, husk kvelden skal vare hvertfall til midnatt :crazy:
Godt nytt år

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Jompa »

Enda noen timer igjen til du har overlevd 2019, så vær forsiktig med elektrisiteten.
Ikke prøv å lage avfyringsautomatikk til fyrverkeriet og husk vernebriller.
Godt nyttår
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Da kan jeg meddele at jeg har overlevd 2019. Formen er overraskende bra situasjonen tatt i betrakning. Det nye året ble feiret med både krutt og alkohol å jeg må si at det ikke ble rent lite av sistnevnte heller...

Igjen, Godt Nytt År til alle sammen :vs

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.

ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.

Imponerende mengder ledning du har kjøpt!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.

ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.

Imponerende mengder ledning du har kjøpt!
Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette. :vs

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40
FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.

ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.

Imponerende mengder ledning du har kjøpt!
Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette. :vs
Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!
Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på med service på hogstmaskina jeg kjørte den gangen. Jeg var uheldig og klokkelenka kortsluttet startmotoren et øyeblikk. Resultatet ble et solid brannsår på handleddet, klokkelenka ble avsvidd og klokka stoppa permanent. Dette var bare 24V.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok mulig det at jeg skvatt og datt av stolen som var det værste her for min del. Jeg vet bare at jeg fikk to sorte tomler og hørte et lite smell samt så et lysglimt. Men objektivt sett var nok ikke dette særlig alvorlig.

Når det gjelser ESP32 er dette etterkommeren til ESP8266. En genial modul som faktisk er langt mer nyttig enn Arduino. Bakdelen med ESP32 er at den deives med 3.3v og ikke 5 volt. Det betyr egentlig ikke så mye, men man må huske på og kjøpe 3.3v sensorer etc.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

kjellv skrev: 01 jan 2020, 16:03
Bjerknez skrev: 01 jan 2020, 15:40
FredrikE24 skrev: 01 jan 2020, 13:20 Rundt 30 volt? Hvor da? Skal du kjenne det, så må du ha vært rimelig fuktig på henda. Helst lagt ledningene på tunga.

ESP32 ser interessant ut. Den må jeg sjekke opp.

Imponerende mengder ledning du har kjøpt!
Jeg tror nok jeg muligens skvatt av det lille smellet samt lysglimtet. Jeg hadde vertfall to sorte streker på hver tommel etterpå. Ikke noe alvorlig som går inn i historiebøkene dette. :vs
Nåja, 30V kan være heftig nok om det er nok Ampere!
Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på med service på hogstmaskina jeg kjørte den gangen. Jeg var uheldig og klokkelenka kortsluttet startmotoren et øyeblikk. Resultatet ble et solid brannsår på handleddet, klokkelenka ble avsvidd og klokka stoppa permanent. Dette var bare 24V.
Det er klart. Mye strøm gir mye varme. Kortslutning i likestrømsanlegg er skumle greier. Men å få strømgjennomgang hånd til hånd, eller gjennom kroppsdeler er litt verre ved når vi snakker om slike spenninger. Regnes som rimelig ufarlig. Problemet er når uhell skjer og man potensielt har mye energi som settes i sving. Målinger og vedlikehold på batterianlegg er det verste jeg vet. Sjekker at jeg har flytta måleledningen til riktig bøssing på multimeteret både to og tre ganger før jeg foretar en måling.

Bjerknez har vel strømbegrenser i lab.aggregatet sitt og kan skru kortslutningsstrømmen ned.

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av bm »

Strøm igjennom kroppen er ikke å spøke med. Regnes ikke som ufarlig, skal ikke mange mA. før du kan få skader. Å få støt ved 30 V er ikke vanlig, da må det være en del fukt tilstede. Ref. FSE kursene vi må gjennom årlig er 20 - 30 mA. nok til skade dersom det går gjennom rette kroppsdeler, spesielt hjerte. Det er veskebalansen i kroppen som bestemmer hvor strømmen tar veien. Normalt ved strømgjennomgang i kroppen skal man til sykehus og overvåkes med EKG i 24 timer med tilhørende etterkontroll...
Har selv fått en del smeller oppigjennom årene og har heftigste smell ved 27 k. Lever ennå men har fått en del plager som jeg ikke klarer å dokumentere !!!!
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av Bjerknez »

Som nevnt så vet jeg ikke om jeg fikk rare støtet. Jeg husker bare et lite lysglimt og et lite smell. Jeg skvatt til, og ramlet av stolen ved et uhell. Det endte med to sorte merker på tomlene. Ikke akkurat noe traume jeg opplevde altså. Men refleksene mine var det vertfall ikke noe galt med :lol

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - synger julen inn for full hals!

Legg inn av FredrikE24 »

Får man støt, så kjennes det godt.

Strøm er farlig, men selv om du kan lage lysbuer med strømforsyningen, så kan du ta og føle på ledningene uten å kjenne en dritt. Verre er det om man øker spenningen fra feks 30V til 80-90volt.

Da kan man fort få seg en karamell bare ved berøring.

Om du ikke har et kjempebehov for høy strøm kan du like gjerne justere opp strømbegrenseren på strømforsyningen din. Om den har mulighet for steømbegrensning da. Så slipper du å grille utstyret så fort om du kobler feil. Justeres som regel ved å kortslutte strømforsyningen. Så skrur du på strømknotten til ønsket strøm.

Det er noe litt annet å få seg en karamell når man driver med 230/400V og får strømgjennomgang mellom fase og jord eller fase-fase. Da er det lurt å ta seg en tur til sykehus(helst) og få tatt EKG og ta noen blodprøver. Hjerteflimmer og den slags er en ting, men musklene strømmen går gjennom får seg en omgang som medfører døde celler og greier. Dette renses i nyrene og fraktes med blodet. Blir man sittende fast en stund så kan det bli såpass mye å rense for nyrene en tid etter at strømulykken skjedde at det kan være kritisk. Derfor skal man også helst ta blodprøver jevnlig.

Har fått en og annen karamell oppigjennom, men ikke gjennomgang heldigvis.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

På tide og oppdatere loggen her med hva som skjer i furtebua. Jeg begynner nå så smått endelig og forstå hvordan C-programmering henger sammen. Jeg har tidligere kun endret i ferdige koder som er funnet, men har nå så smått begynt å skrive koder selv. Dog holder jeg det enkelt inntil videre, men mye er gjort når man forstår selve oppbyggingen.

Egentlig ganske gøy når man kan sitte der å skrive koder som for mange ser ut som bibelen opp ned med bind for øynene. Enda morsommere er når man etter kompilering ser at koden fungerer. :)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av cannon »

Sikker gøy med litt god gammel C-koding, men hvis du faktisk koder deg til himmelen så foreslår jeg at du tar kontakt med nærmeste biskop. Du har åpenbart funnet en bakdør....

Svar