Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6943
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av Jompa »

Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 230
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av Subsea79 »

Jeg skal gjøre noe så irriterende som å svare, uten å vite svaret :sorry

Jeg googlet dette tidligere og kom frem til 2 svar:
1. Det er toleranse pga. Variasjonen i momentnøkkel som brukes, og det er vanlig å legge seg ca midt på.
2. Det er meningen og trekke til på laveste, sjekke om alt ser Ok ut, for så å trekke høgste.

Vil presisere at dette var Google resultat og andre diskusjonsfora, så jeg aner ikke.
Jeg satset på det var alternativ 1, Men drog til på høgste.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 13 jan 2020, 17:46 Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
Jeg vet heller ikke svaret, men kan det være forskjellen på våt (med låsemiddel som Locktite e.l.) og tørr (metall mot metall) tiltrekking :-k ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av FredrikE24 »

BMW som jeg skrur mest tar seg sjeldent slike friheter. Ingen som jeg vet om på egen sykkel. Jeg ville tatt noe midt i mellom. Om du skal trekke i to omganger blir det som regel spesifisert.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av BlåBil »

Om man skal trekke mer enn en omgang så omfatter det som oftest også mer enn en bolt. I ditt eksempel er det innafor spekteret.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 13 jan 2020, 17:46 Av og til kan det stå to forskjellige momenter i verkstedmanualen, f eks 1,2 -1,6 kg/m.
Betyr det at man kan velge ett moment imellom disse eller skal man trekke til i to omganger ?
Dette burde jeg som gammel mekaniker vite, men spør allikevel. :redface
Regner med det er Ultra'en du skrur på nå, og svarer ut fra det.

I HD sine manualer så skal det tolkes som max og minimum moment.

Spesielt om du skrur på dekslene (primærdeksel, derby-cover, og timing-cover), så er det lurt å holde seg ned mot minimum om du skal ha håp om å få ut skruene igjen.

De originale skruene er laget av chinesium og har strekkfasthet som smør og bruddstyrke som flatbrød! :lol

Sist jeg bytta primærolje måtte jeg bore ut to av skruene (går greit siden skruene er veeeeeeldig myke) fordi jeg hadde trukket de litt for godt til (opp mot max moment).

Så mitt tips er:
Bruk loctite KUN der manualen foreskriver det, og bruk KUN den type loctite som foreskrives.

Trekk til med lavt moment, og vær nøye med å dra til i rett rekkefølge!
Dra gjerne til alle boltene "finger tight" (i rett rekkefølge) før du går over og drar de til med rett moment.

Kanskje litt omstendelig, men jeg har holdt motoren min tett og fin ved å følge denne fremgangsmåten. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tiltrekningsmoment, hva er rett ?

Legg inn av AJ »

KåreDump skrev: 14 jan 2020, 09:40
De originale skruene er laget av chinesium og har strekkfasthet som smør og bruddstyrke som flatbrød! :lol
Chinesium, ja...
Den var ny, må jeg innrømme.
Artig :knegg :

https://www.urbandictionary.com/define. ... =chinesium
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar