Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, bare vent til jeg finner Da Vinci koden :knegg

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av E-strom »

cannon skrev: 14 jan 2020, 13:44 Sikker gøy med litt god gammel C-koding, men hvis du faktisk koder deg til himmelen så foreslår jeg at du tar kontakt med nærmeste biskop. Du har åpenbart funnet en bakdør....
...bedre det enn å bli "uploaded" til "skyen"...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Gøy å programmere, og C er jo et ålreit sted å begynne synes jeg. Fra noen instruksjoner kan man få ganske mye til å skje med en mikrokontroller.

Det som stoppet meg for å brenne av time etter time på dette er når ting blir såpass komplisert at det å sette dette permanent i drift på en ordentlig måte krever veldig mye mer enn hva det gjør å prototype på benken. Så det stopper liksom litt opp der for min del.

Mulig jeg går litt fort lei sånt. Kan bruke mye mer tid på å skru på ting av ren nytte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 15:23 Gøy å programmere, og C er jo et ålreit sted å begynne synes jeg. Fra noen instruksjoner kan man få ganske mye til å skje med en mikrokontroller.

Det som stoppet meg for å brenne av time etter time på dette er når ting blir såpass komplisert at det å sette dette permanent i drift på en ordentlig måte krever veldig mye mer enn hva det gjør å prototype på benken. Så det stopper liksom litt opp der for min del.

Mulig jeg går litt fort lei sånt. Kan bruke mye mer tid på å skru på ting av ren nytte.
Jeg ser problematikken.

Foreløpig synes jeg det morsomste er å prøve meg litt frem på benken, samt lære meg dette. Men som du sier, å sette dette i et permanent system krever at alt er på stell. Ikke så farlig med tanke på hjemmebruk selvsagt, men komersielt bør man nok ha litt mer "tyngde". Jeg er ikke helt der og har aldri planer om å komme dit heller .

Planen min er å lage et litt avansert alarmsystem i kjelleren på sikt. Men det krever mer kunnskap enn jeg først trodde. Det er jo ikke snakk om å sette opp en dørmagnet og henge Arduinoen i en spiker på veggen liksom...

Jeg har planer om å lage et overdimensjonert alarmsystem (for morroskyld). Jeg har bare en dør inn til kjelleren og et lite vindu, så ikke den mest kravstore jobben som kreves, men planen er å lage noe som dette:

1. Man lukker opp døren. Lysene slår seg sporenstreks på (masse LED lys i kjelleren og der blir det dagslys!) og man hører en varsellyd som forteller at man må slå inn riktig kode innen feks. 20 sekunder. Dette skal vises på et LCD display.

2. Hvis ikke man slår inn koden etter en viss tid eller taster feil kode, så kommer en kraftig lyd fra et annet sted i rommet som får vedkommede (som ikke vet om lyden) til å snu seg. Etter ett sekund skal det tas flere bilder og bildene skal lagres i skyen.

3. Så skal jeg selvsagt bli varslet på SMS/mail etc.

Ikke spesielt vanskelig å lage dette hver for seg, men dette skal jo sys sammen og fungere sømløst. Å det er nok der jeg får den største utfordringen. Tror jeg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg liker ideen, og sålenge det holdes innenfor furtebua, er det lov med litt "åpent anlegg".

Eneste jeg ville addet var en powerbank til å drive Arduino etc. ved strømbrudd.
Arduinoen tar seg selvfølgelig av at powerbanken er i god form(ladet) og når strømmen forsvinner, så slipper en relékontakt og du er over på powerbank.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 16:15 Jeg liker ideen, og sålenge det holdes innenfor furtebua, er det lov med litt "åpent anlegg".

Eneste jeg ville addet var en powerbank til å drive Arduino etc. ved strømbrudd.
Arduinoen tar seg selvfølgelig av at powerbanken er i god form(ladet) og når strømmen forsvinner, så slipper en relékontakt og du er over på powerbank.
Det med powerbank var en gid ide. Hvordan kobler man dette, slik at arduinoen automatisk suger strøm fra denne samt lader den opp ved behov?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Du trenger et 230V-relé(230VAC spole!) egentlig.

Dersom strømmen i kontakten forsvinner, så slipper relleet. Du har da koblet powerbanken til Arduino via NC-kontaktsettet på relleet.
På NO-kontaktsettet kan du koble til lading av powerbanken, som evt. kan seriekobles med et relé til om du vil styre det av og på med arduinoen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 14 jan 2020, 16:54 Du trenger et 230V-relé(230VAC spole!) egentlig.

Dersom strømmen i kontakten forsvinner, så slipper relleet. Du har da koblet powerbanken til Arduino via NC-kontaktsettet på relleet.
På NO-kontaktsettet kan du koble til lading av powerbanken, som evt. kan seriekobles med et relé til om du vil styre det av og på med arduinoen.
Hmmm... interresant...

Rele har jeg, men mangler powerbank. Det må settes på handlelisten.

Høres enkelt ut når du sier det, men tiden får vise om det faktisk blir det, hehe.

Vurderer faktisk å bruke ESP32 i steden for arduino grunnet Wifi mulighetene...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

ESP32 har jeg forøvrig funnet ut er en meget brukanes microcontroler. Den har jo alt og mere til enn det Arduino Uno har med tanke på antall pins, og raskere CPU, mer minne etc. I tillegg har den WIFI og Bluetooth etc.

Jeg klarer faktisk ikke å se noen grunn til å velge en Arduino fremfor denne. Prisen er også ganske lik. Fra kina betaler man kun drøye 3 dollar for en ESP32. Inkludert frakt!

Har 10 ESP32, 6 stk. Arduino Uno, 4 stk. Nano, 4 stk. Mega og en drøss med sensorer, og flere varer ventes :)

Er jo så billig at man like godt kan bestille en del når man først holder på. Tar tross alt en måneds tid før varene kommer i posten. Skal man kjøpe en vaskeekte Arduino via dems egen hjemmeside, så koster jo denne rundt 200 kroner. Jeg forstår jo hvorfor selvsagt, men det får jeg meg rett og slett ikke til å gjøre når jeg får 6-7 stk. for den samme prisen via Aliexpress.

Blir mange timer i furtebua fremover nå.... :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av FredrikE24 »

Såpass! Skal si du handler! Neste steg er jo RPi og Python(eller hva du vil). Det er også en artig sak.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 15 jan 2020, 20:41 Såpass! Skal si du handler! Neste steg er jo RPi og Python(eller hva du vil). Det er også en artig sak.
Jeg tenker litt sånn... En ting av gangen :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Nå begynner igjen bestillingene mine fra AliExpress og renne inn. En drøss med microcontroller sensorer og en haug andre ting som skal sørge for at jeg til en hver tid har det jeg trenger for å lage det jeg skulle komme på av ideer. 

Jeg venter fortsatt over 60 pakker til fra AliExpress så her blir det julaften langt utover våren!
IMG_2293.jpg
IMG_2292.jpg
IMG_2290.jpg
IMG_2291.jpg
IMG_2289.jpg
IMG_2288.jpg
IMG_2287.jpg
Appropo julaften... Jeg var å leverte firmabilen på til EU kontrol i dag på Fredrikstad Motorsenter (Der hvor dem spilte inn Lange Flate Ballær hvor verkstedet ble kalt "ED garasjen"). Der ble jeg faktisk også påminnet på at julen fortsatt ikke er helt over. 
IMG_2284.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Koser meg i kjelleren med duppeditter som stadig dukker opp :)
IMG_2306.jpg
IMG_2300.jpg
IMG_2299.jpg
IMG_2297.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

I går gikk jeg i innkjøp av en slik. Dog ikke på Aliexpress denne gangen, men hos Elektroimportøren i Fredrikstad.
IMG_2312.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

I går ble det noen timer i furtebua igjen. Jeg lærer noe nytt hver dag og det er alltid befriende og endelig få til noe man har prøvd på lenge. Det kan være i utgangspunktet enkle ting som stopper opp grunnet små feil i koden etc. men når man har klødd seg i hodet i nesten to timer for å få LCD displayet til å fungere med ESP32, for så og finne ut at displayet trenger 5V og ikke 3.3V som ESP32 leverer for å fungere skikkelig. Da er det jo bare å koble den til 5V og vipps så funket displayet slik det skulle.
20.JPG
Jeg har heller aldri tenkt på såkalt "hot glue" som noe seriøst lim. Madammen har en slik liten limpistol til 19.90 på Nille (eller noe...) og denne er grei å bruke til scrap booking, men ikke til noe mer. Derfor har jeg alltid sett på slik type lim som "hobbylim" for dem som driver med slikt.

Men i veldig mange Youtube videoer brukes det slike limpistoler og spesielt innenfor elektronikk sjangeren da limet ofte brukes til å lime samt tette og isolere. Jeg gikk derfor i innkjøp av en slik, men da en skikkelig pistol med såkalt "powerlim". Du store jeg fikk bakoversveis når jeg fant ut hvor allsidig det limet var, ved siden av at det er meget prisgunstig i forhold til andre lim.

På bilde under kan dere se jeg har limt sammen to plastrør samt en trekloss til en annen. Limet er "herdet" når det blir kaldt og fester så og si på få sekunder. Etter fem minutter klarte jeg ikke å dra trebitene eller plastrørene fra hverandre i det hele tatt. Ingen superlim eller epoxylim jeg har testet har klar dette.
21.JPG
Man kan regelrett fylle et kretskort med lim og koble det til kilden og kaste det i vannet. Det er helt vanntett og fungerer som bare det. Siden limet er ganske tykt er dte også perfekt å bruke som et slags silikon. men man får selvsagt ikke smurt det utover uten hjelpemidler. Limet holder vel rundt 200 grader så dette er ikke noe man skal ta på med fingene :)

Faktisk er slik type lim det mest allsidige limet jeg noensinne har testet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar