Ny sykkel til sommeren
Ny sykkel til sommeren
Jeg oppgraderer førerkort fra a2 til a når sommeren kommer, ser mange mcer ligger som a2 reg med elektronisk sperre, hva er faren/konsekvenser om jeg blir stoppet å kjører med fulleffekt? Syklene ligger jo vesentlig mye billigere i pris.
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Ny sykkel til sommeren
Spørs helt på hvordan det oppdages. Da jeg hadde A2-lappen kjørte jeg selv uten plombering, og slapp unna til tross for både bot og førerkortbeslag pga fart, men da var det fart og ikke sykkelen. Hadde det vært teknisk kontroll så hadde du måttet vise sykkelen på vegvesenet i tilbakeført tilstand så den stemmer opp mot vognkort, men havner du i en ulykke du selv er skyld i, og de finner ut at du ikke kjørte en nedstrupet sykkel slik vognkortet sier, så kan du ende som gjeldsslave for livet da forsikring blir ugyldig. Dette blir spesielt ille om du ender med å skade noen.
Over til noe annet, hvilke sykler er billigere som A2 enn A?
Over til noe annet, hvilke sykler er billigere som A2 enn A?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ny sykkel til sommeren
Som JK95 framhever, spesielt om du kommer ut for noe kan du være riktig ille ute. Dette er strengt tatt nesten som å kjøre uten forsikring, for forsikringsselskapet avviser ethvert krav fra deg om du kommer ut for noe og har fjernet plombering på A2-sykkel. Faktisk selv om du ikke har skyld i ulykka! Avdekkes noe sånt er det ingenting å hente.
Re: Ny sykkel til sommeren
Vet noen om dette med forsikringen gjelder kjøretøyer med motorer som er oppgraderte? Det høres logisk ut i hodet mitt men man vet aldri... men om ja, til hvilken grad?
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Ny sykkel til sommeren
Det gjør det. En enkel optimalisering har ofte lite å si, så jeg er ikke nervøs før chiptuning, men motorbytter, store turboer og lignende gjør fort forsikring ugyldig. Vi hadde en her i Trøndelag for sikkert 20 år siden som kjørte på og drepte et barn med en bil med større motor enn den var godkjent med. Mener å huske han fikk noen år bak murene samt over 4,5 millioner i gjeld for erstatning til foreldrene.BlåBil skrev: 24 jan 2020, 17:17 Vet noen om dette med forsikringen gjelder kjøretøyer med motorer som er oppgraderte? Det høres logisk ut i hodet mitt men man vet aldri... men om ja, til hvilken grad?
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Ny sykkel til sommeren
Avhengig av hvor mye billigere disse A2-syklene er, så kan det muligens lønne seg å registrere sykkelen som fulleffekt. Vegvesenets kontrollør skal ha 500,- for å lette på rumpa, ta et par bilder, og skrive alt sammen ned. Så kommer det da an på hvor mye det koster å fjerne plomberingen og få papirene på det. Kommer veldig an på merke og modell, noen sykler er det bare å legge inn ny programvare, mens på andre må du bytte styrebokser, m.m. Deretter må du muligens betale mellomlegget i effektavgift.Steffen94 skrev: 24 jan 2020, 15:54 Jeg oppgraderer førerkort fra a2 til a når sommeren kommer, ser mange mcer ligger som a2 reg med elektronisk sperre, hva er faren/konsekvenser om jeg blir stoppet å kjører med fulleffekt? Syklene ligger jo vesentlig mye billigere i pris.
Re: Ny sykkel til sommeren
Trist historie:(
Motorbytte skjønner jeg, men å feks eksosanlegg som ikke er godkjente(som en del kjører med) og bytte ut sylindere og alt som hører til. Er det antall prosentøkning på krefter det gjelder eller er det så å si ganske strengt? Med chiptuning så tenker jeg at motorvolumet ikke blir lekt med og vanskeligere å se med blotte øyne. Jeg tror heller ikke at forsikringsselskapene driver og kobler opp motoren til systemet sitt for å sjekke om alt er som det skal være etter en ulykke.
Motorbytte skjønner jeg, men å feks eksosanlegg som ikke er godkjente(som en del kjører med) og bytte ut sylindere og alt som hører til. Er det antall prosentøkning på krefter det gjelder eller er det så å si ganske strengt? Med chiptuning så tenker jeg at motorvolumet ikke blir lekt med og vanskeligere å se med blotte øyne. Jeg tror heller ikke at forsikringsselskapene driver og kobler opp motoren til systemet sitt for å sjekke om alt er som det skal være etter en ulykke.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ny sykkel til sommeren
Det er ingen rutinemessig sjekk på sykler etter en ulykke. Men det skal ikke rare mistanken til før politi, vegvesen eller forsikringsselskapet krever nøyere kontroll. Har du f.eks fått en smekk på pungen etter å ha blitt tatt med trimma moped en gang, kan dette gi grunnlag for slik mistanke dersom ulykka er alvorlig nok.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Ny sykkel til sommeren
Hvorfor gjøre livet så komplisert, når det er så enkelt å la det være ... 
