Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Olav K »

JuViking skrev: 26 jan 2020, 14:21 Min bekymring er at neste sett skal slippe lett grepet, bor i Troms så det er ikke alltid så varmt i været.
I fjord kunne jeg kjøre 1 time uten og få varme i dekken, og de slapp ofte i svigene...
se bort fra KM, er rosso 3 evt det beste?
Personlig hadde jeg nok gått for et sporttouringdekk. De oppnår arbeidstemperatur langt raskere enn "racingdekk"
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JuViking
Innlegg: 9
Registrert: 26 jan 2020, 12:56
Motorsykkelen din: Kawasaki z900

Re: Tips til dekk?

Legg inn av JuViking »

Olav K skrev:Personlig hadde jeg nok gått for et sporttouringdekk. De oppnår arbeidstemperatur langt raskere enn "racingdekk"

De gjør det ja! Takk.
Skal se mere etter det :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Tips til dekk?

Legg inn av JK95 »

Har kjørt på både Pirelli Angel GT og Metzeler Roadtec01, disse kan jeg kjøre ganske sporty med uten at jeg har merket problemer med hjulslipp, så sporttouring - dekk skal du ikke tulle med :thumleft
Om du føler du MÅ ha sportsdekk kan du jo vurdere Metzeler Sportec M7RR. De har jeg fått prøvd i striregn noen ganger, og de holder godt.

KawaKjetil

Re: Tips til dekk?

Legg inn av KawaKjetil »

Kjører Metzeler Roadtec 01 på ZZR 1400 i hastigheter opp til 300+. Hverken på vått eller tørt har de sviktet uansett hvor hardt jeg har kjørt. I Norge, på bane, motorvei samt alpeveier. Og de har holdt over 10 000 km på europatur i 2018 (det syntes jeg var imponerende). Har igrunn ikke lyst eller behov for å prøve andre pga jeg er meget fornøyd med Roadtec 01 :twothumbs:

JuViking
Innlegg: 9
Registrert: 26 jan 2020, 12:56
Motorsykkelen din: Kawasaki z900

Re: Tips til dekk?

Legg inn av JuViking »

Etter litt ekstra snakk endte jeg opp med conti road attack 3. Det sto mellom de eller roadtec 01, da de 2 har mykere gummi en Michelin, Dunlop osv! Perfekt for kalde veier i Troms

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Nytt dekk som åpenbart er utviklet spesielt for store adventuresykler på markedet, nemlig dette - Dunlop Mutant:
Dunlop Mutant.png
Mer info her:
https://www.dunlop.eu/no_no/motorcycle/ ... utant.html

Noen som har prøvd dette? Kanskje litt tidlig siden jeg tror dekket kom først i 2019... :-k .

Det "skrytes" (selvfølgelig... :roll ) mye av nyskapningen på Dunlopsidene. Dekkmønsteret ser "gammeldags" ut, syns jeg, og ganske annerledes enn andre dekk i samme segment på markedet. Men er mønsteret med på å gi dekket de gode egenskapene Dunlop påstår det har, så skal man fint kunne leve med Mutantmønsteret... ;) .

Jeg er nå på mitt andre sett med Mitas Terra-Force R og er godt fornøyd med slitestyrke og veigrepet på vårt og tørt føre. Men de har ført til litt mer vibrsasjoner i sykkelen, spesielt de første 2-3 tusen km.
Tenker derfor på å prøve Dunlop Mutant neste gang, men har forstått det slik at dette er dekk som havner i det øverste prissjiktet.
Får høre med den lokale dekkpusheren, som er Dunlopforhandler...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kaiu »

Test av ganske mange forskjellige dekk til adventuresykler. https://youtu.be/gjtgLz1LjnE

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TGR »

Ser ut som en mellomting mellom vanlige gatedekk og regndekk. Ser ikke bort i fra at det funker....

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Tips til dekk?

Legg inn av VindR »

Hvor er det folk stort sett kjøpet dekk? Hos en lokal dekkforhandler, eller har dere noen gode forslag? Jeg har vurdert å bestille fra XLmoto, da de ikke er så værst på pris og har godt utvalg. Men jeg har hørt at folk har hatt problemer med at de får gamle dekk. Er det noen som har noen erfaring med dette? Jeg veit at butikker har krav om å ikke selge dekk som er eldre enn tre år (?), men dette gjelder jo ikke nettbutikker.

Tenker jeg vil ha enten Michelin Pilot Road eller Pirelli Angel GT, men det er ikke alle som fører disse.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker motorsykkeldekk.com

Beregn 2-4 uker før du har dem i postkassa eller hos din dekkpusher.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av AJ »

@VindR:
For en del år siden kjøpte jeg dekk fra motorsykkeldekk.com og fikk levert gode dekk med forholdsvis ny produksjonsdato.
Disse dekkene fikk jeg det lokale verkstedet til å bytte for meg siden jeg hverken har dekkbytteverktøy eller er noen racer på gjøre sånt noe selv.

Siden har jeg benyttet med av det lokale MC-verkstedet, i mitt tilfelle Hadeland MC og fritid, som har gjort en god jobb hver gang bortsett fra et tilfelle hvor han som bytta dekket greide å punktere felgflensen i den ene eikefelgen på min forrige KTM.

Jeg har også benyttet meg av Absolut Dekk i Brumunddal en gang og de også gjorde en kjapp og utmerket jobb.

I disse tider er det kanskje viktigere enn noengang å bruke lokale dekkverksteder slik at vi også har disse etter at viruspandemien er over.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Tips til dekk?

Legg inn av VindR »

Bjerknez skrev: 19 mar 2020, 09:51 Jeg bruker motorsykkeldekk.com

Beregn 2-4 uker før du har dem i postkassa eller hos din dekkpusher.
Supert, takk for tipset! Skal absolutt sjekke dem ut. Du har ikke hatt noen problemer med det du har fått derifra? Tenker da spesielt på det med alder på dekk og slikt?

2-4 uker går fint. Var ute på gårdsplassen på gården her og prøvd å hakke is i går. Har aldri gjort det de tidligere årene, så mistenker at fruen skjønner at det var baktanker med det :P Nesten 15 centimeter med steinhard stålis, og mesteparten i skyggesiden. Samtidig så bor jeg på nesten 600mho, så mistenker at sesongen ikke er helt i gang her enda ](*,)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Tips til dekk?

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 19 mar 2020, 10:00 @VindR:
For en del år siden kjøpte jeg dekk fra motorsykkeldekk.com og fikk levert gode dekk med forholdsvis ny produksjonsdato.
Disse dekkene fikk jeg det lokale verkstedet til å bytte for meg siden jeg hverken har dekkbytteverktøy eller er noen racer på gjøre sånt noe selv.

Siden har jeg benyttet med av det lokale MC-verkstedet, i mitt tilfelle Hadeland MC og fritid, som har gjort en god jobb hver gang bortsett fra et tilfelle hvor han som bytta dekket greide å punktere felgflensen i den ene eikefelgen på min forrige KTM.

Jeg har også benyttet meg av Absolut Dekk i Brumunddal en gang og de også gjorde en kjapp og utmerket jobb.

I disse tider er det kanskje viktigere enn noengang å bruke lokale dekkverksteder slik at vi også har disse etter at viruspandemien er over.
Flott, tusen takk.

Jeg skal sjekke dem ut jeg :) Jeg skal ha sykkelen på service på Motorspeed på Lillehammer ila. våren, men tenker jeg utsetter dekkbyttet så vidt. Vil bare sikre at jeg har dekk først. Så hvis jeg ikke tar byttet sammen med service, så er det kort vei fra meg og ned til GMS på Gjøvik ;) Enig med deg i at det er viktig å støtte de lokale aktørene så godt en kan nå.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Geiroe »

Bestilte ett sett med dekk, hos motorsykkeldekk.com på fredag. De har en policy om å ikke selge eldre enn to år gamle dekk, jeg syns det er gammelt nok å jeg da. Har fått beskjed om at de er untervegs.
Må nok påregne litt ekstra leveringstid nå tenker jeg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tips til dekk?

Legg inn av Bjerknez »

VindR skrev: 19 mar 2020, 10:01
Bjerknez skrev: 19 mar 2020, 09:51 Jeg bruker motorsykkeldekk.com

Beregn 2-4 uker før du har dem i postkassa eller hos din dekkpusher.
Supert, takk for tipset! Skal absolutt sjekke dem ut. Du har ikke hatt noen problemer med det du har fått derifra? Tenker da spesielt på det med alder på dekk og slikt?

2-4 uker går fint. Var ute på gårdsplassen på gården her og prøvd å hakke is i går. Har aldri gjort det de tidligere årene, så mistenker at fruen skjønner at det var baktanker med det :P Nesten 15 centimeter med steinhard stålis, og mesteparten i skyggesiden. Samtidig så bor jeg på nesten 600mho, så mistenker at sesongen ikke er helt i gang her enda ](*,)
Eneste problemet jeg har opplevd derfra er ikke dekkene, men forsendelsen, men det har kun skjedd en gang at dekkene aldri dukket opp, men jeg fikk selvsagt nye etter at jeg tok kontakt. Så jeg anbefaler å bestille i veldig god tid før du skal på sommferie. men stort sett har dte gått greit. Har ikke opplevd og fått gamle dekk. De eldste dekkene jeg har fått var litt over ett år tror jeg.

Svar