Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hei alle sammen,
Jeg er ute etter ny sykkel, og denne gangen blir det nok en typ "Adventure" sykkel.
Av mange alternativer har jeg landet på ett par, og Africa Twin er en av dem som står høyest på listen.
Jeg har prøvekjørt den nye, og den kjører veldig bra og har en artig motor (20.modell).
Men det kommer ett stort "MEN" her.
Jeg er medlem av Africa Twin gruppen på facebook, og det virker som det en god del problemer med korrosjon og rust på sykkelen.
Jeg har hørt før at de har hatt problem med rust og korrosjon på eikejulene, men det virker som det er utbredt på både ramme, motor og endene på bremsekablene.
Jeg har fått inn med morsmelka at Honda=kvalitet, så dette overrasker meg mye.
Noen her som har sykkelen eller har hørt eller opplevd de samme problemene som nevnt over?
Takk for alle svar :)
Jeg er ute etter ny sykkel, og denne gangen blir det nok en typ "Adventure" sykkel.
Av mange alternativer har jeg landet på ett par, og Africa Twin er en av dem som står høyest på listen.
Jeg har prøvekjørt den nye, og den kjører veldig bra og har en artig motor (20.modell).
Men det kommer ett stort "MEN" her.
Jeg er medlem av Africa Twin gruppen på facebook, og det virker som det en god del problemer med korrosjon og rust på sykkelen.
Jeg har hørt før at de har hatt problem med rust og korrosjon på eikejulene, men det virker som det er utbredt på både ramme, motor og endene på bremsekablene.
Jeg har fått inn med morsmelka at Honda=kvalitet, så dette overrasker meg mye.
Noen her som har sykkelen eller har hørt eller opplevd de samme problemene som nevnt over?
Takk for alle svar :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Regner med at AT eiere her inne melder seg på med sine erfaringer. Det er, om jeg husker riktig, i hvert fall én bruker her inne som har kjørt langt ned i E¤uropa under forskjellige forhold med en slik.Bjørnar skrev: 19 feb 2020, 09:55 Men det kommer ett stort "MEN" her.
Jeg er medlem av Africa Twin gruppen på facebook, og det virker som det en god del problemer med korrosjon og rust på sykkelen.
Jeg har hørt før at de har hatt problem med rust og korrosjon på eikejulene, men det virker som det er utbredt på både ramme, motor og endene på bremsekablene.
Jeg har fått inn med morsmelka at Honda=kvalitet, så dette overrasker meg mye.
Noen her som har sykkelen eller har hørt eller opplevd de samme problemene som nevnt over?
Takk for alle svar :)
For egen del høres dette med korrosjon og rust høres rart ut, og ikke minst en smule betenkelig...

Min forrige KTM 1290 hadde eikehjul, men ingen antydning til korrosjon og rust der. Heller ingen andre steder på sykkelen. Det samme med den jeg har nå.
Heller ikke på skruehoder eller kjedene. Men så sørger jeg for god kontinuerlig oljesmøring på disse...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 344
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Bosted: Sarpsborg
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hei
Mener det var et problem med rust på eikene på de første modellene(2016)
Ingen rust på mine felger som er en 2017 modell. Rust ellers har jeg heller ikke sett verken på min eller samboeren sin.
Mener det var et problem med rust på eikene på de første modellene(2016)
Ingen rust på mine felger som er en 2017 modell. Rust ellers har jeg heller ikke sett verken på min eller samboeren sin.
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hei.
Jeg har en 2016 mod. Og holder på å sjekke litt opp i dette nå.
Slik jeg forstår det var det brukt galvaniserte eiker på 2016 (og kanskje 2017) modellen. Dette ble byttet til rustbestandig på et punkt.
På den nye er det helt annen type både felg og eiker i og med den er tubeless.
Har ellers ikke sett noe spesielt av rust.
Jeg har en 2016 mod. Og holder på å sjekke litt opp i dette nå.
Slik jeg forstår det var det brukt galvaniserte eiker på 2016 (og kanskje 2017) modellen. Dette ble byttet til rustbestandig på et punkt.
På den nye er det helt annen type både felg og eiker i og med den er tubeless.
Har ellers ikke sett noe spesielt av rust.
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Men, ser at midtbjelke rett bak framdekk (vet ikke hva den heter) er utsatt for steinsprut, og at noen velger å legge på en beskyttelse her, samt montere skjermforlenger.
Edit:
Det er vel også vesentlig hvordan sykkel skal brukes. Har inntrykk av (Africa Twin forum) at mange av disse syklene blir brukt mye off road, og til dels veldig tøff bruk. Det er jo på papiret en off-road sykkel, mer enn en touring sykkel, der av CRF.
Edit:
Det er vel også vesentlig hvordan sykkel skal brukes. Har inntrykk av (Africa Twin forum) at mange av disse syklene blir brukt mye off road, og til dels veldig tøff bruk. Det er jo på papiret en off-road sykkel, mer enn en touring sykkel, der av CRF.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Jeg har ikke kjørt den nye, men den gamle. For å si det sånn, ikke en sykkel for meg.
Du kan lese om mine førsteinntrykk her:
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/
Du kan lese om mine førsteinntrykk her:
https://bjerknez.no/provekjort-honda-africa-twin-7467/
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
R1250GS, prøv en! Jeg ble veldig overrasket sammenlignet med den gamle R1200 LC motoren.
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Takker for svar :)
Det er vel solgt bort i mot 100k eksemplarer siden 2016, så hvis dette hadde vært ett reelt problem så burde vel allmennheten hørt mer om det tenker jeg :)
Det er vel solgt bort i mot 100k eksemplarer siden 2016, så hvis dette hadde vært ett reelt problem så burde vel allmennheten hørt mer om det tenker jeg :)
- StiaWe
- Innlegg: 39
- Registrert: 18 jul 2019, 11:58
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Sitat AJ.
"Det er, om jeg husker riktig, i hvert fall én bruker her inne som har kjørt langt ned i E¤uropa under forskjellige forhold med en slik"
Om dette er meg, det vet jeg ikke, men jeg kjørte i sommer snaue 5000 km nedover og gjennom Europa med min 2018 Africa Twin Adventure Sports.
Denne kjøpte jeg ny i 2018 og kjenner til de fleste steinsprang og småmerker sykkelen allerede har fått.
Jeg har selv blitt spurt om dette med rustne eiker osv. men, som tidligere nevnt i tråden her så skal dette være utbedret for på min sykkel er det ingenting å se etter snart 16000 kjørte km.
Plukket av tanken når jeg monterte ekstralysene mine så jeg har fått tatt en titt under der også
På stolpen/rammen rett bak fremhjulet som også har blitt nevnt her så har jeg noen fine steinsprut og hvor jeg ser rett i metallet på noen de etter diverse offroad- og turer på diverse fjellveier.
Dette har jeg tenkt å gjøre noe med før sesongen starter og når temperaturen tillater det.
Har selv tenkt tanken om å kanskje legge en folie e.l på denne, men igjen vil det være fare for steinsprut og at fuktighet samles bak denne folien har jeg ikke lyst til.
Så jeg kan ikke si noe annet enn positivt om min sykkel hvertfall
Det skal sies at det er 17 år siden sist jeg hadde sykkel, da en 2000 GSX R så disse kan ikke sammenlignes, men til at det er en relativt stor sykkel, så vil jeg si at den er både lettkjørt og leken.
Jeg har manuell versjon, men kjørte automat på demosykkelen jeg prøvde og det passer ikke for meg. I mine øyne passer det bedre på en ren touringsykkel. Men vi er heldigvis forskjellige alle mann. Noen liker mora og noen liker dattera osv.
Samtidig så vil jeg også ha muligheten til å kunne jobbe med clutchen om dette behøves på diverse skogsveier/stier.
At noe vil dukke opp over tid og jo eldre sykkelen blir, det må man nok bare regne med tenker jeg.
Og kjøper man en ny sykkel i dag så har man jo garanti og reklamasjonsrett.
At den kan være litt myk i demperene har jeg hørt litt om, men det blir også sagt at disse er justert etter snittvekten til folkene der sykkelen er laget, og uten å fornærme noen, så veier vi kanskje litt mer her til lands, så det er kanskje ikke så rart at disse kan oppleves som litt myke
Bakdemperen har jeg selv justert litt på siden jeg hadde med meg ganske mye bagasje på turen min nedover og det skulle nesten ikke dreies noe på justeringen før sykkelen ble merkbart stivere bak.
Foran vil jeg nok ha hjelp til dette, om jeg skulle ville justere noe.
Jeg synes personlig at den passer meg godt i dempingen ettersom jeg også trives på fjellveiene og med litt TET-kjøring
Den helt nye har vel fått elektrisk justering på bakdemperen avhengig av vekten den får på seg om jeg ikke tar feil.
Africa Twin er en knall sykkel i mine øyne, og denne kan jeg anbefale på det varmeste, men jeg er kanskje inhabil
"Det er, om jeg husker riktig, i hvert fall én bruker her inne som har kjørt langt ned i E¤uropa under forskjellige forhold med en slik"
Om dette er meg, det vet jeg ikke, men jeg kjørte i sommer snaue 5000 km nedover og gjennom Europa med min 2018 Africa Twin Adventure Sports.
Denne kjøpte jeg ny i 2018 og kjenner til de fleste steinsprang og småmerker sykkelen allerede har fått.
Jeg har selv blitt spurt om dette med rustne eiker osv. men, som tidligere nevnt i tråden her så skal dette være utbedret for på min sykkel er det ingenting å se etter snart 16000 kjørte km.
Plukket av tanken når jeg monterte ekstralysene mine så jeg har fått tatt en titt under der også

På stolpen/rammen rett bak fremhjulet som også har blitt nevnt her så har jeg noen fine steinsprut og hvor jeg ser rett i metallet på noen de etter diverse offroad- og turer på diverse fjellveier.
Dette har jeg tenkt å gjøre noe med før sesongen starter og når temperaturen tillater det.
Har selv tenkt tanken om å kanskje legge en folie e.l på denne, men igjen vil det være fare for steinsprut og at fuktighet samles bak denne folien har jeg ikke lyst til.
Så jeg kan ikke si noe annet enn positivt om min sykkel hvertfall

Det skal sies at det er 17 år siden sist jeg hadde sykkel, da en 2000 GSX R så disse kan ikke sammenlignes, men til at det er en relativt stor sykkel, så vil jeg si at den er både lettkjørt og leken.
Jeg har manuell versjon, men kjørte automat på demosykkelen jeg prøvde og det passer ikke for meg. I mine øyne passer det bedre på en ren touringsykkel. Men vi er heldigvis forskjellige alle mann. Noen liker mora og noen liker dattera osv.
Samtidig så vil jeg også ha muligheten til å kunne jobbe med clutchen om dette behøves på diverse skogsveier/stier.
At noe vil dukke opp over tid og jo eldre sykkelen blir, det må man nok bare regne med tenker jeg.
Og kjøper man en ny sykkel i dag så har man jo garanti og reklamasjonsrett.
At den kan være litt myk i demperene har jeg hørt litt om, men det blir også sagt at disse er justert etter snittvekten til folkene der sykkelen er laget, og uten å fornærme noen, så veier vi kanskje litt mer her til lands, så det er kanskje ikke så rart at disse kan oppleves som litt myke
Bakdemperen har jeg selv justert litt på siden jeg hadde med meg ganske mye bagasje på turen min nedover og det skulle nesten ikke dreies noe på justeringen før sykkelen ble merkbart stivere bak.
Foran vil jeg nok ha hjelp til dette, om jeg skulle ville justere noe.
Jeg synes personlig at den passer meg godt i dempingen ettersom jeg også trives på fjellveiene og med litt TET-kjøring
Den helt nye har vel fått elektrisk justering på bakdemperen avhengig av vekten den får på seg om jeg ikke tar feil.
Africa Twin er en knall sykkel i mine øyne, og denne kan jeg anbefale på det varmeste, men jeg er kanskje inhabil
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports
Instagram: photography_by_sw
Instagram: photography_by_sw
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Takk for du delte dine erfaringer ”StiaWe“!
DCT syns jeg fungerte veldig bra i sport modus, men vanlig modus var det litt tamt og kjedelig.
Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.
Jeg kommer uansett til å vente på den nye Triumph Tiger 900 rally pro.
Ser jo ut som den har mer eller mindre alt som AT har bare for en mye billigere penge, men det gjenstår å se
Hvordan den føles :)
DCT syns jeg fungerte veldig bra i sport modus, men vanlig modus var det litt tamt og kjedelig.
Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.
Jeg kommer uansett til å vente på den nye Triumph Tiger 900 rally pro.
Ser jo ut som den har mer eller mindre alt som AT har bare for en mye billigere penge, men det gjenstår å se
Hvordan den føles :)
- StiaWe
- Innlegg: 39
- Registrert: 18 jul 2019, 11:58
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin AS - CRF 1000L2 - 2018
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Bare hyggelig
Viktig å ikke ta for raske beslutninger
Viktig å ikke ta for raske beslutninger
2018 Honda Africa Twin Adventure Sports
Instagram: photography_by_sw
Instagram: photography_by_sw
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hentet akkurat ut min fra 50000 km service. Fikk lakkert rammerøret foran på garantien, men ikke uten diskusjon. Fikk fortalt at syklene lakkeres med en miljølakk som er dårligere enn brennlakkeringen før. De bruker ikke en gang grunning, så skaller det av så er det bart metall. Kjedelig for Hondas renomme dette, men vet ikke nok om andre merker har tilsvarende problem. Veisalting er en kjent kilde til korrosjon, og de siste årene har det blitt adskillig mer av dette på grusveier og hele året, siden salt nå brukes som bindemiddel i grusen. Derfor vil man se stor forskjell i korrosjon på sykler som kjøres mye på grus versus mye på asfalt, det har selvfølgelig også betydning om den blir vasket godt særlig etter gruskjøring.
Ellers er dette en fantastisk sykkel til mitt bruk!
Ellers er dette en fantastisk sykkel til mitt bruk!
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7154
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Manuel gear med quickshift anbefales ... det er bare rått under akselrasjon i selve funksjon og lydBjørnar skrev: 21 feb 2020, 15:46 Men spørs om jeg ikke bare kjører manuell med quickshifter heller.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Som dypen sa


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7154
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Triumph Tiger 900 Rally Pro er helt sikkert en fin sykkel men sammenligne med Honda CRF 1100 blir det rått parti eller ...Bjørnar skrev: 21 feb 2020, 15:46 Jeg kommer uansett til å vente på den nye Triumph Tiger 900 rally pro.
Ser jo ut som den har mer eller mindre alt som AT har bare for en mye billigere penge, men det gjenstår å se
Hvordan den føles :)
https://youtu.be/KpI-NWTm3rI
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Har en 2019 AT1000 '19 modell som har bikka rett over 17k kjørte km.
Er enig med StiaWe at den kan virke noe bløt under kjøring, men mye av det kan heldigvis stilles på om man er tyngre en antatt standardsjåfør.
Rust har jeg ikke sett noe til, og selv om det havner en del dritt på midtstammen bak forhjulet, ser jeg ingen skader hvor det har blitt hull i lakk som kan forårsake rust. Var på dagslang grustur i Mai, og jeg så ikke antydning til skader etter dette. Her også merket jeg at den bar seg godt med hensyn til understellet, da jeg satt mesteparten av dagen på grusturen
Eiker og felger ser helt strøkne ut selv etter intens vask med midler for å få de blanke igjen :)
Jeg har DCT versjonen og jeg har ikke savnet manuell et øyeblikk. Til vanlig kjøring er D-modus OK, er det sportslig kjøring, er S-modus 3 med knapper mer en nok til at sykkelen endrer karakter helt. Er litt Dr. Jekyll og Mr. Hyde på 2 hjul.
Gikk fra en '15 V-Strom 1000 og kan si at jeg føler AT'en er lettere å balansere, manøvrere og håndtere selv om den er 25-30 kg tyngre en V-Stromen var.
Håper det var til litt hjelp i vurderingen :)
Er enig med StiaWe at den kan virke noe bløt under kjøring, men mye av det kan heldigvis stilles på om man er tyngre en antatt standardsjåfør.
Rust har jeg ikke sett noe til, og selv om det havner en del dritt på midtstammen bak forhjulet, ser jeg ingen skader hvor det har blitt hull i lakk som kan forårsake rust. Var på dagslang grustur i Mai, og jeg så ikke antydning til skader etter dette. Her også merket jeg at den bar seg godt med hensyn til understellet, da jeg satt mesteparten av dagen på grusturen

Eiker og felger ser helt strøkne ut selv etter intens vask med midler for å få de blanke igjen :)
Jeg har DCT versjonen og jeg har ikke savnet manuell et øyeblikk. Til vanlig kjøring er D-modus OK, er det sportslig kjøring, er S-modus 3 med knapper mer en nok til at sykkelen endrer karakter helt. Er litt Dr. Jekyll og Mr. Hyde på 2 hjul.
Gikk fra en '15 V-Strom 1000 og kan si at jeg føler AT'en er lettere å balansere, manøvrere og håndtere selv om den er 25-30 kg tyngre en V-Stromen var.
Håper det var til litt hjelp i vurderingen :)
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Jeg fikk jo kjørt den gamle versjonen og jeg må inrømme at sykkelen jeg kjørte faktisk så langt bedre ut i virkeligheten enn den gjorde på bilder. Den hadde noen interresante detaljer og den virket ikke "kjip" slik jeg trodde når det kommer til utseendet.
Demperne var vannvittig bløte ja og jeg trodde nesten jeg skulle subbe hakepartiet i asfalten når jeg bråbremset. Funker sikkert på grus og i ulent terreng (Hva vet vel jeg om det), men jeg hadde nok ønsket et mye strammere oppsett til asfaltbruk.
DTC (automatkassen) var i mine øyne helt håpløs i vanlig modus. I sport funket det bedre. men jeg ble aldri noen fan av automat. Jeg synes ikke det hører hjemem på en motorsykkel og spesielt ikke en sykkel som er beregnet for turer i skog og mark og kanskje en del gruskjøring. har for meg at at man har mer kontroll med manuell gir.
Motoren var som vanlig kruttsterk på laveturtall og ikke veldig spennende i motsatt fall. Vindskjermen funket ikke på denne heller. Jeg har gitt opp dette med vindskjermer og må bare innse at dette ikke er helt meg. Turbulens er stikkordet.
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Når alt kommer til alt så synes jeg traktorer av ale slag blir veldig gubbete. Jeg blir så alt for fort eldre og gubbe kan jeg være den dagen jeg blir det. Men at Africa Twin eller andre sykler er dårlige sykler tror jeg ikke og det kommer jeg aldri til å mene. Men det passer bare ikke for meg.
Demperne var vannvittig bløte ja og jeg trodde nesten jeg skulle subbe hakepartiet i asfalten når jeg bråbremset. Funker sikkert på grus og i ulent terreng (Hva vet vel jeg om det), men jeg hadde nok ønsket et mye strammere oppsett til asfaltbruk.
DTC (automatkassen) var i mine øyne helt håpløs i vanlig modus. I sport funket det bedre. men jeg ble aldri noen fan av automat. Jeg synes ikke det hører hjemem på en motorsykkel og spesielt ikke en sykkel som er beregnet for turer i skog og mark og kanskje en del gruskjøring. har for meg at at man har mer kontroll med manuell gir.
Motoren var som vanlig kruttsterk på laveturtall og ikke veldig spennende i motsatt fall. Vindskjermen funket ikke på denne heller. Jeg har gitt opp dette med vindskjermer og må bare innse at dette ikke er helt meg. Turbulens er stikkordet.
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Når alt kommer til alt så synes jeg traktorer av ale slag blir veldig gubbete. Jeg blir så alt for fort eldre og gubbe kan jeg være den dagen jeg blir det. Men at Africa Twin eller andre sykler er dårlige sykler tror jeg ikke og det kommer jeg aldri til å mene. Men det passer bare ikke for meg.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7154
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Hva er inntrykket av KTM 1290 Super Adventure da ...Bjerknez skrev: 30 okt 2020, 14:37 Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel".
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Tru'kke Bjerknez'en har prøvd 1290 SA enda...dypen skrev: 30 okt 2020, 18:50Hva er inntrykket av KTM 1290 Super Adventure da ...Bjerknez skrev: 30 okt 2020, 14:37 Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel".

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Nei, den har jeg til gode å ha prøvd ja. Men jeg vil tippe denne vil gi meg en opptur i forhold til andre traktorer jeg har kjørt. Men jeg har kjørt 1290 superduke da. Motormessig mangler det jo ikke noe :) litt rykk og napp husker jeg, men det er det jo med slike motorer. Ikke noe jeg ser på som negativt.dypen skrev: 30 okt 2020, 18:50Hva er inntrykket av KTM 1290 Super Adventure da ...Bjerknez skrev: 30 okt 2020, 14:37 Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel".

-
Onlinedypen
- Innlegg: 7154
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Bjerknez Var det quickshift på SuperDuke’n du testa ...
Sist redigert av dypen den 30 okt 2020, 22:08, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Yamaha Tracer (regner med du her mener "900") nevnes her i "traktor"-segmentet slik jeg forstår det.Bjerknez skrev: 30 okt 2020, 14:37
Men ja, jeg har kjørt mer spennende sykler i den klassen. Ingen har overbevist meg ennå, men jeg holder en knapp på Triumph Tiger 1200 av de jeg har kjørt som kan kalles "traktor". Yamaha Tracer vinner på motor, og er en "mye-for-pengene-sykkel". Afrika Twin er nok mer seriøs når det kommer til den tekniske biten vil jeg tro.
Den har i mine øyne egentlig ingenting å gjøre i sammenligning med de andre nevnte "traktorer".
En rein asfalt-sykkel med forholdvis hard fjæring uten lang vandring, dekk/felger i gate-dim. , lav bakkeklaring +,+..
Altså helt motsatte egenskaper i forhold til en slik Traktor skal ha for å kunne fungere greit på både løst og fast underlag etc.
Eneste er vel at den for den uvitende kanskje kan ha litt av utseendet av en "Adventure-sykkel", selv om jeg personlig ikke synes det.
En halvnaken sport-tourer med forholdsvis oppreist sittestilling er vel min definisjon sånn cirka kanskje.
Og med en overraskende sprek og artig trippel-motor !

Hilsen en som koste seg 45000km på sin -16 MT09 Tracer før salg

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7154
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Africa Twin
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Honda Africa Twin (Ny modell)
Det husker jeg faktisk ikke. Jeg kjørte sykkelen til Tommas som han dengang kjøpte. Mener det var en 2015 modell. Den var vertfall ny dette året. Kan ha vært en 2016 modell også.
Jeg har også kjørt en ett år nyere enn etter dette men denne hadde ikke quickshift tror jeg. De nye nå tipper jeg vel har dette?