Registerreim Opel Insignia

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Registerreim Opel Insignia

Legg inn av ireit »

Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.

Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av dypen »

Litt info mens du venter ...

https://www.tv2.no/a/8118596/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av mekkern »

Dette blir nok desverre dyrt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av Rune75 »

ireit skrev: 09 mar 2020, 08:43 Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.

Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
Et googlesøk bekrefter dine mistanker. Forvent havari av ventiler. Er reimen byttet på anbefalte interval?

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av ireit »

Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager. :sorry
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av gsx750_80 »

ireit skrev: 09 mar 2020, 08:43 Da stoppet det brått...
Min sønn var kommer nesten helt hjem etter en hjelp på fjellet og vår 2009 Opel ville ikke mer. Og NAF verifiserte at register reimen var røket.
Og bilen står nå utenfor et verksted og venter på tur.

Og jeg er selvfølgelig spent på dommen. Blir det bare bytte reim eller blir dette mye mer. Siden dette er en diesel vil jeg anta at det er mindre klaring mellom stempler og ventiler... men man hører jo både god og dårlige historier om dette.
Har noe erfaring med dette på en Opel diesel?
Føler med deg.. Har hatt 4 motorhavarier på Opel Vectra (registerreim probl. og/eller dårlige topper), og ett på Mitsubishi Spacewagon.

Kjører nå gamle Toyota i stedet. Kjedelig, men billige i drift og vedlikehold. (Har hatt VW, Volvo, Opel og Mitsubishi)

Det kan hende det er rimeligst å få satt inn en brukt motor, framfor evt å reparere den som står i bilen. Vet ikke, men et verksted kan
vel gi noen gode råd.. (?)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av LarsE »

ireit skrev: 09 mar 2020, 15:40 Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager. :sorry
Intervaller på reim pleier å oppgis i år og km. Fra min erfaring med VW høres det ut som den kanskje skulle ha vært bytta snart (har vært 5 års interval på VW jeg har hatt), men ei reim skal i grunn ikke ryke i det du passerer 5 x 365 dager... Spørs om det er mye å hente hos de som har laget reima også, så da gjenstår det vel egentlig bare for oss å kondolere :(

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Registerreim Opel Insignia

Legg inn av gsx750_80 »

ireit skrev: 09 mar 2020, 15:40 Reima ble byttet etter 6 år, og nå er bilen straks 11.
Det jeg har fått info om så langt, er at på denne type motor blir det alltid kollisjon mellom stempel og ventiler... Og som oftest knekker/bøyer ventilene seg over toppen. Mens stemplene stort sett greie seg...
Og vi snakker minst 35.000...
Har hatt bedre dager. :sorry
Jeg fikk fatt i motor, gearkasse og fordelingskasse til en Space Wagon for 23 000 med moms. Bestilte fra hugger og fikk levert verksted
i Trondheim.
En lærling hos Bilcentrum i Trondheim monterte alt for ca samme sum (inkl. moms). Solgte delene for rundt 5-10000.
Tror hele kalaset kostet netto 39000.- Dette var for 5-10 år siden.
Brukte motorer kan skaffes til ned i 8-10 000 kr feks her: https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1503&bk=502801
Sverige: https://www.bildelsbasen.se/index.php?e ... er=Fritext
Kan jo være en mulighet om bilen vurderes som i bra stand forøvrig.
mvh

-gsx750_80

Svar