Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?
Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?
Gi det et par dager nå, så stabiliserer det seg litt. Jeg kan i grunn forstå alles reaksjoner. Noen blir bekymret og hamstrer mat og dopapir, andre synes alle overreagerer. Det er vel helt naturlig å reagere litt instinktivt nå, da dette er en relativt ukjent situasjon for de fleste.
Det har vært en meget spesiell uke på min arbeidsplass også, der 50-60% har hjemmekontor. Og for min del er barnehagen stengt fra nå, der de to guttene mine er i ukedagene. Så jeg forventer at vi har et par spente uker foran oss.
Håper alle er flinke og respekterer karantener, restriksjoner og retningslinjer, slik at vi snart er i normal gjenge igjen. Ikke minst burde vi gjøre en skikkelig innsats nå for å redde flest mulige menneskeliv.
Jeg vil rette kritikk mot de politikerne som brukte litt for lang tid til å få ut fingeren. Vi visste jo hvilken retning dette ville ta, for lenge siden, og her har folket og kommunene tatt saken i egne hender og handlet , før "lederne" har kommet slentrende etter. Gjengen der ska du få billig av meg asså!
Det har vært en meget spesiell uke på min arbeidsplass også, der 50-60% har hjemmekontor. Og for min del er barnehagen stengt fra nå, der de to guttene mine er i ukedagene. Så jeg forventer at vi har et par spente uker foran oss.
Håper alle er flinke og respekterer karantener, restriksjoner og retningslinjer, slik at vi snart er i normal gjenge igjen. Ikke minst burde vi gjøre en skikkelig innsats nå for å redde flest mulige menneskeliv.
Jeg vil rette kritikk mot de politikerne som brukte litt for lang tid til å få ut fingeren. Vi visste jo hvilken retning dette ville ta, for lenge siden, og her har folket og kommunene tatt saken i egne hender og handlet , før "lederne" har kommet slentrende etter. Gjengen der ska du få billig av meg asså!
Jepp, i går kveld søkte jeg opp en passende PC-skjerm som oppgradering til hjemmekontoret. Tenkte jeg skulle hente i lunsjen i dag. Men sjekka nettprisen før jeg stakk ut, og da var prisen gått opp 900kr.AJ skrev: 12 mar 2020, 18:58 En annen følge av situasjonen vi står oppe i og som vi antakelig vil merke mer av i tiden framover, nemlig økte priser.
Klart med den kronekursen vi har nå vil importvarer bli dyrere.AJ skrev: 12 mar 2020, 18:58 En annen følge av situasjonen vi står oppe i og som vi antakelig vil merke mer av i tiden framover, nemlig økte priser.
Jeg fikk nettopp denne kundemailen fra en sentral aktør innen salg av utstyr og deler til MC og bil:
Prisøkning.JPG
Men ved langvarig permitteringer og mulig konkurser vil det nok bli mange gode muligheter på Finn i framtiden.
Ja så mye folk har hamstret nå så blir det overflod neste uke.Dansekris skrev: 12 mar 2020, 18:49Vi andre kan vel kose oss med fulle butikkhyller i neste uke når alle de andre sitter hjemme og slurper trøndersoddsimpson skrev: 12 mar 2020, 18:26Du må vel snart utenlands for å faktisk få handlet.AJ skrev: 12 mar 2020, 16:47Selv på de travleste handledagene har det aldri vært spesielt folksomt på Hypermat i Charlottenberg.Dansekris skrev: 12 mar 2020, 16:38 Hvor mange tror du vil være på Charlottenberg eller Nordby samtidig som du er der?
Tror neppe det blir verre i disse tider.
Men når det er sagt; jeg handler naturligvis helst lokalt. Så interessant et det ikke å reise langt for å handle mat og andre nødvendige husholdningsartikler - uten å hamstre.
Valutasituasjonen gjør det heller ikke spesielt interessant.
Men skulle det bli nødvendig kommer jeg ikke til å nøle med å sette kursen mot Sverige.![]()
For her til lands er jo snart alt tomt....
Men sodd er jo godt det også, men kanskje du blir lei hvis du har 10 bokser

- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Ganske interessant å lese denne tråden fra 1.innlegg igjen. Ca 14 dager tilbake i tid.
Skal bli spennende å se om 14 dager, hva vi vet da.
Det er vel omtrent når jeg er ferdig med karantenetida
Nå leste jeg at FHI forventer toppen av epedemien her til lands i løpet av sommeren, og at vi vil slite med dette gjennom hele resten av året.
Om dette slår til, skal vi jaggu ha en bratt læringskurve på mange områder...

Skal bli spennende å se om 14 dager, hva vi vet da.
Det er vel omtrent når jeg er ferdig med karantenetida

Nå leste jeg at FHI forventer toppen av epedemien her til lands i løpet av sommeren, og at vi vil slite med dette gjennom hele resten av året.
Om dette slår til, skal vi jaggu ha en bratt læringskurve på mange områder...

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Var innom vår lokale Jokerbutikk på hjemturen fra jobb i ettermiddag.
Jeg kan ikke huske å ha sett så mye folk innenfor døra noen gang før. Jada, det var tomt for dasspapir, havregryn og mel, til og med hermetikke som Spagetti ala Capri begynte det å tømmes for...….
I MOTSETNING til det meste av dagligvarebransjen gliste hun som eier butikken fra øre til øre. Det er nok lenge siden den butikken har hatt en dagsomsetning som dagens.
Jeg kan ikke huske å ha sett så mye folk innenfor døra noen gang før. Jada, det var tomt for dasspapir, havregryn og mel, til og med hermetikke som Spagetti ala Capri begynte det å tømmes for...….
I MOTSETNING til det meste av dagligvarebransjen gliste hun som eier butikken fra øre til øre. Det er nok lenge siden den butikken har hatt en dagsomsetning som dagens.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Tror vi har en spennende tid foran oss ja, men kun tiden vil vise
På jobb er vi normalt 8stk, nå er vi redusert til 3. De resterende har hjemmekontor eller må være hjemme pga stengt barnehage/skole, så her taes alle forhåndsregler.
Forhåpentligvis får vi kontroll på dette fort, så sesongen ikke ryker

Forhåpentligvis får vi kontroll på dette fort, så sesongen ikke ryker

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg er faktisk ikke så bekymret for MC sesongen 2020. Ingenting ved motorsykkellivet kommer i konflikt med smitterisiko slik det er definert i dag. Vi sitter ikke tett sammen og dråpesmitter hverandre. Vi er stort sett aleine på sykkelen, evt ville begge to på sykkelen i de fleste tilfeller ha så nært bekjentskap at de ville dråpesmitte hverandre i andre sammenhenger uansett
For årets sommertur trenger det heller ikke gjøres store endringer, i hvertfall ikke dersom turen allerede er tenkt innenlands. Den blir nok annerledes enn vi er vant til, men det er nok bare å tilpasse seg. Jeg ser for meg at vi kanskje må "back to basic" touring. Med telt og primus, kanskje også litt villcamping. Det blir nok betydelig romsligere på veiene og ved de store turistmagnetene. Turistbussene forsvinner, turistbåtene uteblir.. Men ikke bobilene, de vil nok rulle som normalt tror jeg.

For årets sommertur trenger det heller ikke gjøres store endringer, i hvertfall ikke dersom turen allerede er tenkt innenlands. Den blir nok annerledes enn vi er vant til, men det er nok bare å tilpasse seg. Jeg ser for meg at vi kanskje må "back to basic" touring. Med telt og primus, kanskje også litt villcamping. Det blir nok betydelig romsligere på veiene og ved de store turistmagnetene. Turistbussene forsvinner, turistbåtene uteblir.. Men ikke bobilene, de vil nok rulle som normalt tror jeg.
- Jompa
Det kan nok bli telt., ja.
Regner med at mange campingplasser holder stengt eller driver på et minimum. Altså ingen hytter.
Mulig det ikke blir noen mc-treff heller ?
Regner med at mange campingplasser holder stengt eller driver på et minimum. Altså ingen hytter.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Tanken har streifet meg de siste par ukeneJompa skrev: 12 mar 2020, 22:54 Det kan nok bli telt., ja.

Vi tar ikke den avgjørelsen nå. Vi får se hvordan dette utvikler seg utover våren og sommeren, så tar vi en avgjørelse i felleskap som ansvarsfulle samfunnsbevisste borgere vi er. Men, vi må være forberedt på at det kan være at å utsette årets treff til 2021 vil bli det riktige ja

- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Var på Harrytur igår, skulle hente en pakke i Strømstad. Det var liten trafikk på ferja, det var også lite folk på Norbyn kjøpesenter. Idag har visst alle gått bananas, og det er kaos på Norbyn. Merkelig greier.AJ skrev: 12 mar 2020, 16:47Selv på de travleste handledagene har det aldri vært spesielt folksomt på Hypermat i Charlottenberg.Dansekris skrev: 12 mar 2020, 16:38 Hvor mange tror du vil være på Charlottenberg eller Nordby samtidig som du er der?
Tror neppe det blir verre i disse tider.
Men når det er sagt; jeg handler naturligvis helst lokalt. Så interessant et det ikke å reise langt for å handle mat og andre nødvendige husholdningsartikler - uten å hamstre.
Valutasituasjonen gjør det heller ikke spesielt interessant.
Men skulle det bli nødvendig kommer jeg ikke til å nøle med å sette kursen mot Sverige.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Jompa
Nå tenkte jeg på mc-treff generelt.kjellv skrev: 12 mar 2020, 23:03Tanken har streifet meg de siste par ukeneJompa skrev: 12 mar 2020, 22:54 Det kan nok bli telt., ja.
Mulig det ikke blir noen mc-treff heller ?![]()
Vi tar ikke den avgjørelsen nå. Vi får se hvordan dette utvikler seg utover våren og sommeren, så tar vi en avgjørelse i felleskap som ansvarsfulle samfunnsbevisste borgere vi er. Men, vi må være forberedt på at det kan være at å utsette årets treff til 2021 vil bli det riktige ja![]()
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ikke utenkelig at større MC-treff som eksempelvis det tradisjonsrike Trollrally må avlyse i år...
NMCUs Norgestreff er vel ikke så aktuelt siden dette treffet har hatt merkbar synkende interesse de siste årene uten treffarrangementer...
Jeg er ikke sikker, men tror ingen MC-klubber her i landet har meldt interesse for å arrangere Norges-treffet i år - heller...
Når det gjelder MCsidens treff håper jeg selvfølgelig at dette kan gå av stabelen som planlagt.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Jeg tenker at jeg syns det spøker for den planlagte turen sydover til til Kroatia, over til Italia, og nordover igjen.....
Men, det er mange år siden jeg kjørte Norge på langs, så det er helt klart et alternativ....
Men, det er mange år siden jeg kjørte Norge på langs, så det er helt klart et alternativ....

Folk valfarter til Sverige for «koronahandel»:
Spredningen av koronaviruset får folk til å trosse smitteråd og valfarte over svenskegrensa for å hamstre mat.
Over Svinesundsbrua var det torsdag lange bilkøer, melder Moss Avis. Matbutikkene på svenskesiden av grensa var fulle av folk, mens butikkhyllene begynte å bli tomme.
Mange nordmenn ser dermed ut til å gi blaffen i rådet fra helsemyndighetene om å holde avstand til andre og unngå steder med mange mennesker.
En mann fra Halden sier at kaoset minner litt om slutten av 1990-tallet, da det ofte var kaos på kjøpesenteret i Svinesund.
– Inne på MaxiMat kom jeg bare ti meter inn i butikken før køen til kassa begynte, sier han.
Spredningen av koronaviruset får folk til å trosse smitteråd og valfarte over svenskegrensa for å hamstre mat.
Over Svinesundsbrua var det torsdag lange bilkøer, melder Moss Avis. Matbutikkene på svenskesiden av grensa var fulle av folk, mens butikkhyllene begynte å bli tomme.
Mange nordmenn ser dermed ut til å gi blaffen i rådet fra helsemyndighetene om å holde avstand til andre og unngå steder med mange mennesker.
En mann fra Halden sier at kaoset minner litt om slutten av 1990-tallet, da det ofte var kaos på kjøpesenteret i Svinesund.
– Inne på MaxiMat kom jeg bare ti meter inn i butikken før køen til kassa begynte, sier han.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
I forhold til det olavk skrev så siterer jeg min første post her i tråden.Bjerknez skrev: 26 feb 2020, 22:38 Som vanlig har jeg ikke så stor tro på at dette viruset er noe farligere enn andre virus vi er vant med her hjemme. Fra før friske mennesker blir sjelden alvorlig syke eller dør av dette viruset.
Å kjøre motorsykkel i seg selv er nok hakket farligere vil jeg tro. Så personlig tenker jeg ikke noe spesielt over det. Media lever av overskrifter og reklameinntekter, så det som står der skal man ra med en klype salt. Ikke at det er direkte usant, men at det blir malt litt ekstra tror jeg nok vi kan regne med.
Å slik går no dagan :)
Dette viruset tror jeg fortsatt ikke er noe farligerte i seg selv enn andre virus. Derimot er spredningen og usikkerheten det som er problemet, samtidig som at det blir større nyhetsoverskrifter når fra før syke dør av dette viruset.
Å kjøre motorsykkel er fortsatt en god del farligere vil jeg påstå. Media lever fortsatt av overskrifter, men nå har dem jo faktisk fått noe å skrive om. Problemet er at folk er så vant til slike overdrevne titler at det må noen på øverste nivå til å ta tak for at folk skal forstå hva som foregår.
For det er etter gårsdagens pressekonferanse at det virkelig har tatt av. Det viser bare at media heldigvis kanskje ikke har så mye makt som dem tror.
På min jobb er dte en som er hjemme i karantene da han nylig kom hjem fra ferie i Australia. Vi andre durer på som før. Jobber i et lite kontorlandskap hvor vi ikke gå oppå hverandre og ellers på fritiden er jeg mest for meg selv samens med bikkja og madammen som også er i full jobb. Utover det så befinner jeg meg i furterommet.
Så fortsatt kan jeg si at jeg ikke frykter dette viruset. Å skulle jeg få det, så er jeg nok frisk nok fra før til å stå han av.
Å slik går no dagan :)
Med fare for og fremstå som litt grinete nå.
Jeg tror det er lurt av alle og anerkjenne fagområder og utdanninger på generell basis.
Det vil si at vi bør stole på at piloter kan føre fly bedre enn oss, at bilmekanikere kan å reparere bil bedre enn oss, og at pianostemmere kan stemme piano bedre enn oss.
Dette gjelder også da forskere, leger og annet helsepersonell.
Det er ikke vits i å tro at dette ikke er farligere enn et «vanlig» influensa virus, for det ER farligere enn ett «vanlig» influensa virus.
Usikkerheten er om det er 10 eller 50 ganger farligere.
Jeg tror det er lurt av alle og anerkjenne fagområder og utdanninger på generell basis.
Det vil si at vi bør stole på at piloter kan føre fly bedre enn oss, at bilmekanikere kan å reparere bil bedre enn oss, og at pianostemmere kan stemme piano bedre enn oss.
Det er ikke vits i å tro at dette ikke er farligere enn et «vanlig» influensa virus, for det ER farligere enn ett «vanlig» influensa virus.
Sist redigert av Subsea79 den 13 mar 2020, 07:03, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Kontakt:
Pøh... oppfatter deg ikke som grineteSubsea79 skrev: 13 mar 2020, 06:59 Med fare for og fremstå som litt grinete nå.

Jeg synes vi skal se tilbake på denne episoden om ett års tid og dra frem tråden og se ting litt i perspektiv, så ser vi fort hvor gode synsere eller ikke vi har vært :)
Jeg synes dte er helt innafor å diskutere dette her inne og mene hva man vil om saken. Det kan da umulig ta noen skade?
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Denne tråden startet for flere uker siden, og mye har skjedd siden da. Vår holdning til virusfaren, faren for å pådra seg smitte, faren for å bli en smittebærer vet forskerne stadig mer om. Vi må derfor være villige til å endre vår holdning til dette etterhvert som fakta kommer fram.
Men vi må klare å skille mellom fakta og enkeltpersoners holdninger og meninger. Vi kan ikke tillate oss å neglisjere myndighetenes råd og tiltak, og heller velge å tro at dette ikke er så farlig. Myndighetene støtter seg til fagpersoner som er våre fremste til å forstå hvordan dette viruset spres, hvordan det kan bekjempes og hvordan det påvirker oss. Tiltakene vil derfor endres etterhvert som de vet mer og hvordan viruset har påvirket oss. Men tiltakene vil også kunne forsterkes dersom publikum ikke innretter seg etter råd.
Vi må være klar over at dette viruset er nytt, og ingen av oss har immunforsvar som er forberedt og klart for å bekjempe dette. Vi må derfor bidra med det vi kan hver enkelt av oss slik at vi ikke sprer viruset.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Men vi må klare å skille mellom fakta og enkeltpersoners holdninger og meninger. Vi kan ikke tillate oss å neglisjere myndighetenes råd og tiltak, og heller velge å tro at dette ikke er så farlig. Myndighetene støtter seg til fagpersoner som er våre fremste til å forstå hvordan dette viruset spres, hvordan det kan bekjempes og hvordan det påvirker oss. Tiltakene vil derfor endres etterhvert som de vet mer og hvordan viruset har påvirket oss. Men tiltakene vil også kunne forsterkes dersom publikum ikke innretter seg etter råd.
Vi må være klar over at dette viruset er nytt, og ingen av oss har immunforsvar som er forberedt og klart for å bekjempe dette. Vi må derfor bidra med det vi kan hver enkelt av oss slik at vi ikke sprer viruset.
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/ ... karantene/SprintS955 skrev: 12 mar 2020, 18:24 Er i Polen nå. Blir vel hjemmekarantene i 2 uker nå. Er kjøring av mc ok i denne perioden?
Slik jeg tolker det er mckjøring innafor

- Bjerknez
- Kontakt:
Selvsagt kjellv. Helt enig med deg.
Som nevnt så er det svært lite jeg gjør (om noe) som setter ndre liv i fare vedrørende smitte. Man kan jo ikke gardere seg helt, men mener selv jeg er ganske oppdatert på smittefaren vedrørende hvordan man bør oppføre seg etc.
men det betyr ikke at jeg går rundt og er redd for selve viruset. Jeg er heller ikke redd fordi landets skoler og mange butikker og arrangement stenger. Mitt liv foregår som noenlunde normalt, men noen få forholdsregler.
Jeg frykter ikke døden for å si det sånn. Og skulle det værste skje, så får jeg heller evelge mine ord i graven og håpe på at vertfall mine nærmeste vil felle en tåre :)
jeg har heller ingen gjenlevende bestemødre som er syke og svake. Svigermor derimot, kan det jo kanskje passe og avgi et besøk kanskje?
Som nevnt så er det svært lite jeg gjør (om noe) som setter ndre liv i fare vedrørende smitte. Man kan jo ikke gardere seg helt, men mener selv jeg er ganske oppdatert på smittefaren vedrørende hvordan man bør oppføre seg etc.
men det betyr ikke at jeg går rundt og er redd for selve viruset. Jeg er heller ikke redd fordi landets skoler og mange butikker og arrangement stenger. Mitt liv foregår som noenlunde normalt, men noen få forholdsregler.
Jeg frykter ikke døden for å si det sånn. Og skulle det værste skje, så får jeg heller evelge mine ord i graven og håpe på at vertfall mine nærmeste vil felle en tåre :)
jeg har heller ingen gjenlevende bestemødre som er syke og svake. Svigermor derimot, kan det jo kanskje passe og avgi et besøk kanskje?

- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Jeg er heller ikke spesielt bekymret for egen helse, jeg er svært sjelden syk. De fleste influensabølger pleier å passere meg uten at jeg blir syk. Og ble jeg syk så er det ikke verre enn at jeg fortsatt fungerer noenlunde normalt. 20 % av de som blir syke av dette virus blir veldig syke sier statistikken, og 1% dør av det.
Men dette handler ikke bare om at vi skal gjøre tiltak for å beskytte oss selv. Vi skal også gjøre tiltak slik at vi ikke bringer smitte videre, for eksempel til svigermor.
I løpet av et MC treff vil om en av deltakerne er smittebærer potensielt kunne smitte kanskje 20% av de andre på treffet. Disse tar smitten med hjem og smitter sin egen familie og arbeidskolleger før han selv blir syk. Slik har vi det gående.
Men dette handler ikke bare om at vi skal gjøre tiltak for å beskytte oss selv. Vi skal også gjøre tiltak slik at vi ikke bringer smitte videre, for eksempel til svigermor.
I løpet av et MC treff vil om en av deltakerne er smittebærer potensielt kunne smitte kanskje 20% av de andre på treffet. Disse tar smitten med hjem og smitter sin egen familie og arbeidskolleger før han selv blir syk. Slik har vi det gående.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det med svigermor var ment ironisk kjellv. Å jeg er selvsagt klar over at det viktigste er at man ikke menger seg med andre unødig. Spesielt ikke eldre og de som er syke fra før.kjellv skrev: 13 mar 2020, 08:29 Jeg er heller ikke spesielt bekymret for egen helse, jeg er svært sjelden syk. De fleste influensabølger pleier å passere meg uten at jeg blir syk. Og ble jeg syk så er det ikke verre enn at jeg fortsatt fungerer noenlunde normalt. 20 % av de som blir syke av dette virus blir veldig syke sier statistikken, og 1% dør av det.

Og det kan dere garantere at dere klarer eller?Nomade skrev: 13 mar 2020, 07:58 Slik jeg tolker det er mckjøring innaforDet er jo bare å unngå nærkontakt med andre....
Hva om du for eksempel går på snørra og blir hentet i ambulanse. Dersom du da har corona har du muligens smittet ambulansepersonellet og andre passienter. Gratulerer.
Det er ikke Ebola dette her, men hva med å bare gjøre som man får beskjed om. Unngå fritidsreiser. Med mindre du er på vei til jobb er vel MC-kjøring nettopp det?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690