Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37884
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Jeg tror 2020 fort kan bli et kraftig motbakkeår med tanke også på andre ting som er rimelig nært forestående.
Da tenker på de enorme og mange steder rekordstore snømassene i fjellet som skal smelte og flomme ned i vassdragene våre...

Jeg var nettopp en tur på en butikk i Jevnaker og på vei dit er det god utsikt mor bl.a. Norefjell. Heldekt med mye snø, mer enn jeg kan huske å ha sett på flere år.
Og sånn er det mange flere steder i år.
Stigende og vedvarende vårtemperatur gir kraftig snøsmelting og ganske sikkert flom og oversvømmelse mange steder. Kommer det mye regn samtidig vil vi stå overfor en uoversiktlig situasjon på antakelig svært mange steder her i landet.
Dette i kombinasjon med at Norge er "satt på vent" og hjemmekaratene vil i verste fall gi sammfunnsberedskapen nærmest uoverstigelige utfordringer.

Og bare nevnt sånn for ordens skyld; da jeg var i butikken på Jevnaker ga jeg hendene mine en god dose Sterisol Hand Disinfectant Ethanol før jeg plukket varer fra hyllene og betjente betalingsterminalen...

Andre koronafølger:
Hører nå på NRK nyhetene at European Song Contest i mai er avlyst. Antakelig ikke det verste for de fleste av oss.
Verre er det nok med vår egen 17. mai feiring.
Man må vel nå nærmest ta for gitt at koronasituasjonen også vil påvirke måten vi pleier å feire denne store dagen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 18 mar 2020, 16:06
TGR skrev: 18 mar 2020, 15:49
simpson skrev: 18 mar 2020, 15:40 DU sier det selv, du bør følge med før du påstår noe bastant., hvordan i all verden kan du påstå at flere hundre tusen hadde daua av dette?
Selve korona er ikke dødelig med mindre du har underliggende sykdommer.
De aller, aller fleste har ingen eller små symptomer.
Det er helt feil. Så sent som på Debatten i går kveld ble det antydet dødsfall potensielt over 200.000 i Norge, dersom vi ikke får kontroll over smitten.

Det er heller ikke slik at kun folk med underliggende sykdommer dør. Friske folk i sin beste alder kan også dø. Det kan skyldes flere ting, noen får til og med overaktive immunsystemer som tar knekken på dem. Andre friske folk i sin beste alder kan også stryke med, dersom det ikke er kapasitet til å gi dem intensivbehandling. Dette er ikke et svart / hvitt scenario.

Men nå gidder jeg ikke denne tråden mer.
Ja den debatten er jo ikke omstridt......usaklig er vel rette ordet på den.
At du tror at det hadde stryket med flere hundre tusen er jo noe du må få lov til å mene, men at det er ett hysteri som forgår er det ikke tvil om. Jeg er helt enig med Bjerknez og håper ikke aller mister hue.
Du må gjerne tolke meg som du vil, deg om det. Men jeg har altså ikke helsefaglig kompetanse, så jeg forholder meg kun til hva fagfolk mener. I dette inngår denne «omstridte» dama, Dr. Nyborg, som altså ikke er noen hvem som helst i faget. Og høyst sannsynlig så er ikke du heller spesialist på området.

Det eneste jeg sier, er at vi alle bør ta del i dugnaden, og rette oss etter de retningslinjer som besluttes. Det å slakte forordninger og beskrive tiltak som «tullete», det er det motsatte, og bidrar til at folk gir faen. Og det er også hva jeg mener med «surmuling». Man sitter hjemme i godstolen og mener at det ene eller andre tiltaket er tullete eller meningsløst, uten å kjenne til begrunnelsen for beslutningen.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av BlåBil »

Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 15:59
BlåBil skrev: 18 mar 2020, 15:53 Forklar gjerne hvorfor du mener at de har gått for langt?
Hvis denne var til meg, så har jeg vel gitt svar på dette i tidligere poster. Men jeg mener følgende etter alle tilltakene dem gjør på sikt vil være mer alvorlig enn dette viruset med tanke på hvor mange mennesker som blir berørt. Ikke på kort sikt, men langsikt.

Depresjoner, selvmord, psykologiske lidelser, familier går i oppløsning etc etc. grunnet store omveltninger i økonomien og det som følger med noe slikt.

Man fjerner stabiliteten og folk står der å klør seg i huet og aner ikke hva dem skal gjøre. Helt greit hvis staten spytter inn nok penger til å hjelpe dem over kneika, men dette kommer neppe til å skje.
Det er ikke stort man kan gjøre med disse servicebransjene som blir berørte når vi som en nasjon må være med på dugnaden ved å holde oss inne. Man må også skjønne at man ikke kan ha krav på å få dekket 100% av det økonomiske tapet når verden er i denne spesielle situasjonen.

Jeg må bare beklage meg at jeg ikke har orket å gå igjennom alle postene her, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du mener myndighetene har gått for langt. Med dette sikter jeg til de grepene de har gjort for å få befolkningen til å høre på dem. At de som blir økonomisk berørt blir det uansett, men spredningen skjer nå og det må da være førsteprioritet å fordele pengene på sektorer som kan bidra med å jobbe med dette. Frisørsalonger og liknende bransjer har null rolle i denne situasjonen.

Det kan hende jeg har bommet helt nå, men utifra det jeg har lest her så ville jeg bare vite hvorfor du mener det du mener. Bare for å reflektere litt

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 15:59Helt greit hvis staten spytter inn nok penger til å hjelpe dem over kneika, men dette kommer neppe til å skje.
Men staten, det er oss. Det er alles penger, så uansett hvordan det går har vi alle allerede blitt fattigere. Nå er Norge i en fantastisk mye bedre økonomisk situasjon enn Italia i utgangspunktet, men dette spiser av pensjonskapitalen hver dag.

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av BlåBil »

17. Mai, russefeiring, MGP og andre feiringer blir uviktig i denne situasjonen. At folk trosser reglene som har blitt gitt ut nå og samler seg blir bare flaut. Ikke bare for Norge, men for menneskeheten.

Jeg har en følelse på at det kommer til å skje.

Jeg er en av de som roser Dr. Nyborg for å fremheve tallene hun kom med igår. De tallene er fra før av tilgjengelige for alle. Jeg syns også at myndighetene må være klarere og strengere på å forklare strategien de vil følge, for å få befolkningen til å skjønne alvoret. Det at de ikke tok viruset på alvor fra første stund kan man ikke noe annet enn å tilgi nå, men vi er ikke i en tid der alvorlighet og info bør holdes tilbake.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

Smittevern-strategien vil virke – men man risikerer at smitten blusser opp igjen

Mye R-verdier og greier. Men poenget er vel å ha riktig timing og riktige tiltak (sikkert lettere sagt enn gjort...fasiten har vi neste år, da kommer nok en del etterpåkloke på banen uansett hvordan det går).

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

BlåBil
Innlegg: 121
Registrert: 28 jun 2019, 00:07
Motorsykkelen din: Dyna

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av BlåBil »

Leste kommentarfeltet. Jeg syns det er sykt at folk fortsatt mener det å bli smittet bare for å bli "immune" er en strategi. Dette syns jeg at myndighetene burde gi en klarere forklaring på at dette er en dårlig ide og direkte farlig.

Det at grafen vil stige igjen etter å flate seg ut er i mine øyne en bedre plan enn å fikse alt nå med en gang. Vi har ikke nok helsepersonell og det å få mer tid er gull verdt enn å bli smittet og bli slått ut :-k

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av KåreDump »

Nå kom det tall fra Italia som viser at 0.8% av de 2.978 som har omkommet av COVID-19 til nå ikke hadde underliggende sykdommer.
Så friske mennesker kan også stryke med av viruset...

Av de øvrige omkommede hadde:
76,1% hadde arteriell hypertensjon (høyt blodtrykk).
35,5% hadde diabetes.
33% hadde iskemisk hjertesykdom.
24,5% hadde atrieflimmer.
9,6% hadde hjerneslag.
6,8% hadde demens.
13,2% hadde kols.
20,3% hadde hatt aktiv kreft de siste fem årene.
3,1% hadde kronisk leversykdom.
18% hadde kronisk nyresvikt.
Som dere ser "går ikke prosenten opp" fordi flere av de omkommede hadde flere av disse sykdommene samtidig.
Dette er nok de mest pålitelige tallene vi har pr. i dag.

Forøvrig oppga italienske myndigheter at til sammen 35.713 har påvist smitte. Men her er det nok store mørketall?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 18 mar 2020, 16:23
Bjerknez skrev: 18 mar 2020, 15:59Helt greit hvis staten spytter inn nok penger til å hjelpe dem over kneika, men dette kommer neppe til å skje.
Men staten, det er oss. Det er alles penger, så uansett hvordan det går har vi alle allerede blitt fattigere. Nå er Norge i en fantastisk mye bedre økonomisk situasjon enn Italia i utgangspunktet, men dette spiser av pensjonskapitalen hver dag.
Vi får bare vente å se hva følgene etter dette blir. Jeg har sagt mitt, så får andre mene sitt. :thumleft

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av pingvin »

BlåBil skrev: 18 mar 2020, 17:23 Det at grafen vil stige igjen etter å flate seg ut er i mine øyne en bedre plan enn å fikse alt nå med en gang. Vi har ikke nok helsepersonell og det å få mer tid er gull verdt enn å bli smittet og bli slått ut :-k
Joda, den blå er bedre enn den rød på den måten at den får ned toppen og forhåpentligvis under kapasiteten til helsevesenet. Men samtidig mener de da at for tidlige/kraftige tiltak vil gjøre at blusser opp igjen når tiltakene heves og vi blir "aldri" ferdige. Så det beste er den grønne, da har man sykehuskapasitet og blir ferdig med epidemien fortere (om noe senere enn den rød uten tiltak). Men dette er jo hypoteser/teorier, ikke nødvendigvis virkeligheten.
Sist redigert av pingvin den 20 mar 2020, 23:20, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av gsx750_80 »

BlåBil skrev: 18 mar 2020, 16:28 17. Mai, russefeiring, MGP og andre feiringer blir uviktig i denne situasjonen. At folk trosser reglene som har blitt gitt ut nå og samler seg blir bare flaut. Ikke bare for Norge, men for menneskeheten.

Jeg har en følelse på at det kommer til å skje.

Jeg er en av de som roser Dr. Nyborg for å fremheve tallene hun kom med igår. De tallene er fra før av tilgjengelige for alle. Jeg syns også at myndighetene må være klarere og strengere på å forklare strategien de vil følge, for å få befolkningen til å skjønne alvoret. Det at de ikke tok viruset på alvor fra første stund kan man ikke noe annet enn å tilgi nå, men vi er ikke i en tid der alvorlighet og info bør holdes tilbake.
Flere som i stor grad støtter Gunhild Alvik Nyborg's uttalelser hos Fredrik Solvang.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/r ... a-debatten

"..– Jeg er imponert over at hun våger skinnet sitt for å kunne snakke klart fra leveren om hva som kanskje kan skje. Særlig fordi hun bruker dokumenterte tall fra WHO og folkehelsen. Det er imponerende at hun våget å legge hodet på blokka og si fra, sier Bjørg Marit Andersen, professor i hygiene og smittevern og tidligere smittevernoverlege ved Oslo universitetssykehus Ullevål. ..."

Som Camilla Stoltenberg sa for et par dager siden: Smitten er ute av kontroll. Det er kjerneproblemet som Guldvog og Aavitsland tåkelegger når de går til angrep på Nyborg. Jeg er enig i at vi trenger en sterk nasjonal enhet og oppslutning om myndighetenes tiltak og jeg støtter Erna Solberg og Høie i temposkiftet vi så sist torsdag. Men det er ikke nok. Vi tester for få, og som vi skrev i kronikken «test og du vil finne, tester du ikke vil likposene vil hope seg opp, som en WHO-ekspert har uttalt», sier M. Gilbert

Han påpeker at erfaringene fra Kina og andre smitteepisentre i Asia, viser at det etter norsk standard er relativt unge folk som blir syke.

– "I Wuhan var gjennomsnittsalderen på dem som ble kritisk syke 59,7 år, altså under 60 år, med en spredning fra rundt 40 til 70 år. For det første er det ganske unge folk i forhold til gjennomsnittlig levealder i Norge. Seks av ti hadde ingen kroniske sykdommer. For det tredje, blant dem som døde var gjennomsnittsalderen 64,6 år – blant dem som overlevde 51,9 år. Alle sammen er godt under pensjonsalderen i Norge", sier Gilbert.

Får håpe flest mulig her kan kjøre mc i 2021. :-k
mvh

-gsx750_80


Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av hakhap »

Artig og relevant visualisering av mutasjon av Coronaviruset som kan kobles til spredning
Genomic epidemiology of novel coronavirus
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av simpson »

Ikke så skeptisk til dette med Erna som statsminister, men en regjering med AP, SV, MDG og andre så hadde jeg vært skikkelig engstelig

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Etter et par dagers helvete virker det som jeg er på tur oppover igjen. Noe som er godt.
Jeg har nok vært mildt påvirket. Tror jeg. Men det har vært en litt annerledes influensa-opplevelse.

Nå skal det sies at jeg ikke vet om jeg har vært positiv eller ikke, men mest trolig. Jeg har normalt en tredagers hver vår og ferdig med det.
Dette har vært en mikstur av en masse rart. Tørrhoste, slim, litt snørr, litt feber, litt diare, litt utmattelse, kroppsverking i varierende grad hele veien.
Nå gjenstår det egentlig å få tilbake normal pust. Ikke at jeg har problemer med å puste, men jeg legger godt merke til at jeg puster på en måte.

Så hvor lenge har jeg hatt dritten? Trolig en uke lenger enn jeg har trodd. Jeg var litt små-shakey Onsdag forrige uke. Ikke som jeg koblet til å være syk eller noe sånt. Det var varierende. Men ante mistanke på Torsdagen og tok hjemmekontor på Fredag.
Satt for sikkerhetsskyld hele helga alene i en slags frivillig karantene. Dro på jobb på Mandag, altfor fin til å tenke at noe var på fære egentlig. Hadde på en måte sittet hele helga og ventet på smellet. Hadde et møte hvor alle involverte satt på forskjellige møterom og plasser. Jobbet litt utover. Snakket med en kollega på mange meters avstand, tok ikke på noe som helst. 1430 var jeg helt kjørt og dro hjem. Så gikk det brått veldig fort nedover.

Det er interessant hvor små disse symptomene er i starten og hvor mye de svinger. Fra å være helt fin, til å bli litt svinmmel, til å bli helt overkjørt av Dovre-banen.. Ikke rart smitten er så stor..

Hvor og hvordan jeg har blitt smittet vet jeg ikke. Var i Hemsedal helgen i forveien, full rulle :roll
Ellers tok vi det veldig seriøst på jobb og var vel først av alle leietakere i kontorbygget til å iverksette tiltak rundt håndvask og desinfisering.
Igjen, aner ikke om jeg faktisk har vært positiv. Når det ikke er rom for å ta test, så blir man uviten.

Svar