Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

Nå sier vel justisministeren at det ikke er lovlig å hindre folks generelle bevegelsesmulighet så sant man ikke sitter i isolasjon. Kommune eller ikke.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Sattphalat »

oivindg skrev:
Men så ser jeg at det er mange som rapporterer om motorsykkelturer på mange timer, og at de møter mange på motorsykkel også. hva er tankene rundt dette her inne?
Hei
Tenker at en må forsøke å følge reglene som er gitt. Ta ting litt alvorlig nå.
Dagsturer på mc i nærmiljøet tenker jeg er innafor. For meg Oslo og Viken. Har ikke funnet noe som forbyr det så lenge en ikke er satt i isolasjon eller karantene.
Generelle regler er jo å holde distanse på noen meter, og generell hygiene.
I dag tok jeg en runde gjennom flere kommuner. stoppet bare et sted uten å være i kontakt med noen. Å hilse på møtende trafikk oppfatter jeg som lite smittefarlig. Ellers i uka har jeg bare vært på jobb og hjemme. Litt selvisolasjon for å ikke dra smitte inn på arbeidssted. Og for at smittesporing skal være overkommelig om jeg blir syk.
Har jeg tolket reglene feil så er det fint om noen oppdater meg.
Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 21 mar 2020, 18:51 En av tankene jeg har rundt dette er at MC-eiere må få hente syklene sine fra vinterlagringen utenfor egen kommune, noe som ikke er uvanlig for mange.
Bl.a. hos den lokale MC-butikken i nabokommunen ikke langt unna her jeg bor.
Der har en del hatt sykkelen vinterlagret i kombo med årlig service lagt til vintermånedene. Koronasituasjonen var jo ingen problemstilling for disse eierne i fjor høst. Hadde det vært det ville de antakelig valgt andre løsninger for vinteren.
Etter min mening vil det være høyst urimelig å nekte disse eierne fra nabokommunene og andre tilliggende kommuner, som Ringerike, Nittedal, Oslo osv., å hente syklene sine nå som det er blitt kjørbart for mange.
Hva tenker du rundt bruken når sykkelen står hjemme på tunet, da?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev: 21 mar 2020, 19:07 Nå sier vel justisministeren at det ikke er lovlig å hindre folks generelle bevegelsesmulighet så sant man ikke sitter i isolasjon. Kommune eller ikke.
Helsedirektoratets sier: "Unngå reiser som ikke er strengt nødvendig, unngå offentlig transport hvis du kan, og andre steder hvor du lett kommer nær andre."

Hva er strengt nødvendig? I mitt hode er ikke motorsykkelkjøring for turens skyld strengt nødvendig. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at jeg ofte tolker dette strengere enn mange andre. Folk rundt meg finner grunner til å gjøre det ene og det andre som jeg anser som utelukket på grunn av den store dugnaden mot koronaviruset.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 21 mar 2020, 19:10 Hva tenker du rundt bruken når sykkelen står hjemme på tunet, da?
Tja...
Her på Hadeland er vi tre kommuner som vi hadelendinger på mange måter ser på som én. Eller sagt på en annen måte; vi er hjemmehørende på Hadeland. Med "usynlige" kommunegrenser, kan man vel si.
Så det er egentlig ganske unaturlig for oss å tenke kommunegrenser. Ikke minst fordi Gran sentrum er det store handelsenteret her på Hadeland, med butikker man ikke har i Lunner og Jevnaker, spesielt hjemkommunen min, Lunner.
I tillegg har ikke Lunner kommune, hvor jeg altså bor, lensmannskontor, siden Gran og Lunner lensmannskontor ble slått sammen for en tid tilbake og er i nabokommunen Gran. Jevnaker kommune tilhører et annet politidistrikt og må forholde seg Hønefoss i Ringerike kommune.
Så hvis man har behov for å oppsøke lensmannskontoret må man kanskje (strengt tatt) be om dispensasjon siden man må krysse komunegrensa :scratch ?
Det vil jo være for drøyt!

Og skulle jeg få lyst til å ta meg en MC fritidsreise langs Randsfjorden, vest eller østsida eller rundt hele fjorden, så har jeg ikke "lov" til dette ut fra ordførerens anmodning om ikke å foreta fritidsreiser utenfor egen kommune.
En MC-runde rundt Randsfjorden - uten stopp og kontakt med andre mennesker - betyr kryssing av flere kommunegrenser og er altså ikke i tråd med hva vi har fått beskjed om å forholde oss til i dagens situasjon...

En drøy smule for drøyt etter min mening.

Så hva gjør jeg?
Det får vi se når det er kjørbart her...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av mekkern »

oivindg skrev: 21 mar 2020, 19:17
mekkern skrev: 21 mar 2020, 19:07 Nå sier vel justisministeren at det ikke er lovlig å hindre folks generelle bevegelsesmulighet så sant man ikke sitter i isolasjon. Kommune eller ikke.
Helsedirektoratets sier: "Unngå reiser som ikke er strengt nødvendig, unngå offentlig transport hvis du kan, og andre steder hvor du lett kommer nær andre."

Hva er strengt nødvendig? I mitt hode er ikke motorsykkelkjøring for turens skyld strengt nødvendig. Grunnen til at jeg spør er at jeg ser at jeg ofte tolker dette strengere enn mange andre. Folk rundt meg finner grunner til å gjøre det ene og det andre som jeg anser som utelukket på grunn av den store dugnaden mot koronaviruset.
Dette er jo sagt på et generelt grunnlag- dette spesielt med henblikk på kontakt med andre, derav at man skal unngå offentlig transport.
Hvis man planlegger sin reise slik at den ikke utsetter andre for smitte slik som det oppfordres til for eksempel når en går tur,så er det ikke noen prinsipiell forskjell på dette. Frakt av matvarer og annet utstyr går jo også som normalt- også stein og grus.

Til og med transport av "kinapakker" med unødvendig skrot går som vanlig..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av oivindg »

mekkern skrev: 21 mar 2020, 19:40 Dette er jo sagt på et generelt grunnlag- dette spesielt med henblikk på kontakt med andre, derav at man skal unngå offentlig transport.
Hvis man planlegger sin reise slik at den ikke utsetter andre for smitte slik som det oppfordres til for eksempel når en går tur,så er det ikke noen prinsipiell forskjell på dette. Frakt av matvarer og annet utstyr går jo også som normalt- også stein og grus.
Ja, du er litt inne på det jeg tenker også. Det er litt forskjell fra å gå tur, dog. Når man går tur er man jo i området rundt hjemmet. Kjører man sykkel til et annet distrikt så kan man jo risikere å ta med seg smitte ene eller andre veien. Jeg tenker at dersom man tar en motorsykkeltur uten å stoppe på kafeer, butikker eller bensinstasjoner når man er utenfor sitt eget nærområde så bør det vel være greit.

Vi får se hvordan det går. Før sesongen begynner har det kanskje kommet tydeligere føringer på hva som er "lovlige" reiser.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Jeg ser at JanK er pålogget fra Italia.
Der er jo situasjon svært kritisk skal vi tro det vi leser her hjemme i div. medier.

JanK, kan du informere oss litt om situasjonen der du er, i Milano, regner jeg med...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av JanK »

Hei,

Her er det ganske kjipt. Har i praksis vært portforbud i en måned her i Milano, inntil for ett par dager siden kunne man trene ute, alene, men nå er også det forbudt. Man får kun lov til å forlate hjemmet for å handle mat eller medisiner. Er også kun matbutikker og apoteker som får holde oppe.

Politi og militære som patruljerer gatene, flere titals tusen har blitt stoppet og anmeldt for å bevege seg ute uten gyldig grunn (eneste gyldige grunn er i praksis jobb, hvis du har en jobb som krever at du må ut). Bøtene er på opptil 5000 euro. Milano ser ut som en spøkelsesby.

Restriksjonene gjelder i hele landet, ikke bare milano.

Grunnen til at så mange dør i Italia er at vi har verdens nest eldste befolking, etter Japan.

Tror rundt 30 prosent av Italias befolkning er over 65 år.

Leste en rapport akkurat nå;
- Snittalder på de som har omkommet er 78,5 år
- kun 1 prosent av de omkomne er under 50 år
- bortimot 99 prosent av de døde hadde underliggende sykdommer, 2,7 underliggende sykdommer i snitt!

Problemet her er antallet smittede på en gang, det tar knekken på helsevesenet. Bortimot 800 døde siste døgn.

Regner med det blir en uke til med høye dødstall, håper det snur etter det og man ser positive resultater etter portforbudet.

Italia, som land, var ikke i allverdens skikk før dette, så vis det drar ut veldig lenge kan det få tragiske konsekvenser. Ikke noe oljefond å ta av her..

KawaKjetil

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av KawaKjetil »

JanK skrev: 21 mar 2020, 20:56 Regner med det blir en uke til med høye dødstall, håper det snur etter det og man ser positive resultater etter portforbudet.
Sikkert ikke lett å svare på JanK, men hva tror du om Dolomittene i starten av juni?
Stay safe!!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ingen menneskerett å kjøre motorsykkel. I flere europeiske land er det innført forbud om å kjøre motorsykkel forsto jeg, med mindre det er til praktisk nytte.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av AJ »

Ser ingen umiddelbart gode utsikter for årets MC-sesong med tanke på lengre turer...

Det kan kanskje bli slik at man "redder" sesongens turer med å fricampe i telt, hvis man drister seg til å ikke overholde "påbudet" om å ikke krysse kommunegrensa...
Ang. overnatting blir i verste fall moteller, hoteller og campingplasser stengt... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 719
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av JanK »

KawaKjetil skrev: 21 mar 2020, 21:43
JanK skrev: 21 mar 2020, 20:56 Regner med det blir en uke til med høye dødstall, håper det snur etter det og man ser positive resultater etter portforbudet.
Sikkert ikke lett å svare på JanK, men hva tror du om Dolomittene i starten av juni?
Stay safe!!
Medisinsk sett tror jeg nok det vil være trygt, hvis restriksjonene varer så lenge i Italia går landet, og alle selvstendige næringsdrivende konkurs.

De restriksjonene jeg nevnte over gjaldt i utgangspunktet til 3. april, nå ble det akkurat bestemt at de blir forlenget til 15. april.
ALLE kontorer og anleggsplasser må stenge, de hadde dispensasjon til å holde åpent frem til nå. Så nå er Italia stengt.

Tror dere bare må akseptere realiteten også i norge, dette kommer til å svi. Spesielt da det gjelder personlig frihet, noe ingen har opplevd tidligere. Vil tro at det ikke tar lang tid før dere har lignende restriksjoner i steinrøysa. I allefall med tanke på fri ferdsel utenfor reising til og fra jobb.

Dere ligger nesten en måned etter Italia, hvis folk respekterer hva myndighetene sier, kombinert med en mye yngre befolkning enn i Italia, kanskje det vil være over til sommeren.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av simpson »

Blir spennende om alle verdens miljøforkjempere kommer med påstander om at de ser forskjell på miljøet nå som nesten hele verden går på tomgang.
Vært veldig stille fra Greta Thunberg i den siste tiden.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 653
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2020 sesongen?

Legg inn av Nomade »

simpson skrev: 22 mar 2020, 08:35 Blir spennende om alle verdens miljøforkjempere kommer med påstander om at de ser forskjell på miljøet nå som nesten hele verden går på tomgang.
Vært veldig stille fra Greta Thunberg i den siste tiden.
Det har da vært observert delfiner og småfisk i kanalene i Venezia og spekkhoggere inne i havna i Bergen nå de siste dagene :knegg

Svar