Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Relax »

Hvordan er reglene?

Kollektivfeltet opphører å være kollektivfelt før avkjøringen , men det kommer MANGE el biler susende i "kollektivfeltet" så , selv om man blinker, så er det noen "umulig" å få lagt seg ut i det feltet for så og kjøre av motorveien.
Hvordan er reglene?

Anyone?
"Do the right thing"

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av cannon »

Relax skrev: 26 mar 2020, 13:15 Hvordan er reglene?

Kollektivfeltet opphører å være kollektivfelt før avkjøringen , men det kommer MANGE el biler susende i "kollektivfeltet" så , selv om man blinker, så er det noen "umulig" å få lagt seg ut i det feltet for så og kjøre av motorveien.
Hvordan er reglene?

Anyone?
Vikeplikt når du bytter fil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Bjerknez »

Ja, når man bytter fil så har man vikeplikt. Det er en ganske så kjent trafikkregel. Så kan man jo velge å like den eller ikke, men ja, det er vel slik det er. :)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Relax »

Ja, tenkte det siden Kollektivfelt opphører, så blir likt med all annen feltskifte.

Da får man bremse ned sakte før avkjøringen og stoppe (!!) , sperre hele det feltet til noen slipper en inn til feltet for avkjøring. :knegg

Eller, etter hvert som det feltet blir mer og mer opptatt, så bør kanskje "Kollektivfelt opphører" området utvides ganske mye.
Vi som fremdeles kan være litt frekke, greier oss nok, men tante Olga , på 78 år har andre opplevelser på dette!
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg er enig i at dette er en håpløs ordning. Blir jo feil at biler på motorvei som ligger i midterste felt og skal til høyre må vike for kollektivfeltet og i værste fall bråbremse. Det er ikek særlig smart på en motorvei. Derfor burde kollektivfeltet avsluttet tidligere lenge før avkjøringen, men da mister den ko også litt hensikten.

Samtidig har jeg vel ikke opplevd noen problemer med slike felt, men så kjører jeg også ikke so ofte på slike steder...

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av pekle »

Problemstillingen er vel også en av grunnene til at man nå begrenser elbil-tilgang til kollektivfelt enkelte plasser. Tar nok ikke så lang tid før muligheten forsvinner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 26 mar 2020, 15:33 Problemstillingen er vel også en av grunnene til at man nå begrenser elbil-tilgang til kollektivfelt enkelte plasser. Tar nok ikke så lang tid før muligheten forsvinner.
Ja, det er jeg enig i. Kjører jo elbil selv, men sliter litt med å argumentere i mot det :)

APettersen
Innlegg: 73
Registrert: 02 apr 2018, 15:59
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av APettersen »

Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Geiroe »

APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29
APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.
Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg tro :knegg

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 09:34
Geiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29
APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.
Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg tro :knegg
Vel, å fortsette på kollektivfeltet er pr. definisjon et regelbrudd, men jeg tror du har ganske gode argumenter, hvis onkel blå står der. Du bare tøyer den litt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 27 mar 2020, 09:58
Bjerknez skrev: 27 mar 2020, 09:34
Geiroe skrev: 27 mar 2020, 09:29
APettersen skrev: 27 mar 2020, 01:07 Opplevde dette på vei hjem fra Valdres, kom ut på rampa e18 Sandvika og var ikke snakk om at det var plass (eller vilje) til å flette. Så peiset bare på videre i kollektivfeltet, var i det minste fullt opp av passasjerer i bilen, og bak kom elbilene i full fart. Det var IKKE populært. Skulle man heller ha stoppet?
Shell'n på E-18 Høvik er vel en god kandidat for å benytte kollektivfeltet som akselerasjonsfelt, det gjør jeg nesten hver gang. Avkjøringa til ring-3, og Fornebu, kan det være greit å benytte sjansen når den byr seg, selv om det blir litt før du har lov, mange elbiler som skal fortsette inn mot byen, å de slakker ikke av.
Det er ikke alltid det lønner seg å følge trafikkregla, noen ganger er det bedre å ta seg litt til rette.
Det lønner seg nok helt til det smeller vil jeg tro :knegg
Vel, å fortsette på kollektivfeltet er pr. definisjon et regelbrudd, men jeg tror du har ganske gode argumenter, hvis onkel blå står der. Du bare tøyer den litt.
Disse reglene er vel så vidt meg bekjent ganske klare og kjører man i kollektivfelt med vanlig bil så tror jeg det vanker en ganske saftig bot som svir. Hvor nøye politiet er på dette kommer vel an på dagsform vil jeg tro. I disse dager burde dme ha mer enn nok andre ting å henge fingrene i. Feks. hente hyttefolk og dele opp folk i større forsamlinger etc. :knegg

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 144
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Sted: Moss

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av PWL »

Relax skrev: 26 mar 2020, 15:15 Da får man bremse ned sakte før avkjøringen og stoppe (!!) , sperre hele det feltet til noen slipper en inn til feltet for avkjøring. :knegg
Høres sånn ut, ja. Jeg dummet meg skikkelig ut en gang jeg skulle til Drammen fra Oslo, og visste ikke hvilken avkjøring som gikk dit. Midt i en tunnel starten en laaang kø i høyre felt som jeg ikke forstod var ment for meg også. Da jeg endelig kom til selve avkjøringen stod jeg jo plutselig og blokkerte hele venstre felt med 20 dritsure trailere bak meg og en haug med sjåfører i høyre felt som ikke var så veldig fornøyde med at jeg skulle inn foran i køen :lol
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Avkjøring av motorvei med kollektivfelt? ( Med bil)

Legg inn av Geiroe »

Ja, sånn er det når skiltingen kommer i seineste laget, og de som er kjent legger seg riktig lenge før skiltet dukker opp.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar