BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

Boxer er fine saker. Så lenge man bor i Norge, og kjører etter landeveien, så er det mye artigere med en kortpusta motor som byr på masse torque helt fra bånn, enn en hysterisk firer som må jages i gang og hyler og bærer seg før den leverer varene :lol :twothumbs:

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: BMW R1200RS

Legg inn av xyvind »

Mente ikke å kuppe denne gjennomførte tråden med en sånn diskusjon på siden :scratch
Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene. Spesielt ikke S1000R, som jeg kjørte i 4 sesonger, og var på flere turer med.
Jeg har derimot ikke kjørt så mange sykler med boxermotor, men jeg er ikke enig i at de mister pusten så voldsomt. Med quickshifter er det en utrolig leken motor, spør du meg. Momentet kommer tidlig i turtallsregisteret, som også går relativt høyt. Det tar litt tid å bli vant med kardang og motorbrems, etter min mening, hvis man ikke er vant med det, for det er en veldig direkte følelse kontra å kjøre rekkefirer meg kjede.

Det finnes sikkert bedre videoer på nettet av R1200GSA som kjøres litt friskt og med høyt turtall. Men man kan jo sjekke ut denne https://www.youtube.com/watch?v=xDQ1E_3CKeg
Tom i videoen her har vel kjørt mye "dirtbikes", i tillegg til sportssykler, og han eide en S1000RR på tidspunktet hvor han gjorde denne test-kjøringen. Han kjører med høyere turtall enn jeg som regel gjør med min boxermotor, men litt gøy å se noen "hoone" den rundt på denne måten. Det er en del pust og prust i toppen der også :twothumbs:
EDIT: Kan gjerne hoppe et drøyt minutt ut i videoen.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

xyvind skrev: 29 mar 2020, 23:04 Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene......
Man må jo ha det litt moro, i disse tider .... :lol

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: BMW R1200RS

Legg inn av xyvind »

TGR skrev: 29 mar 2020, 23:12
xyvind skrev: 29 mar 2020, 23:04 Men jeg synes nå dere overdriver veldig i begge retninger her :crazy:
Jeg har kjørt en del rekkefirere, og jeg synes ikke de må jages i toppen før de leverer varene......
Man må jo ha det litt moro, i disse tider .... :lol
Ja, det er klart :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Men vi kan vel alle sammen uansett være enig o men ting:

Om man kjører en 125kubikk eller en S1000RR eller en nedlesset GSA på norske svingete landeveier så er det føreren som er begrensingen for hvor fort man kan kjøre og ikek sykkelen.

På bane derimot ville nok forskjellene blitt mer tydelige.

Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.

Men slik grisekjøring driver man jo selvsagt heller ikke med...

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: BMW R1200RS

Legg inn av pekle »

Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28 Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.
Tidenes off-topic :knegg

Har ikke noe vitenskaplig belegg for dette, men om jeg som en middels-minus sjåfør skulle kjørt mot meg selv på en treg bane eller ganske svingete vei tipper jeg at jeg hadde kjørt raskere med R1250 enn med en mer langbeint firer. Multistradaen også forsåvidt, da den ikke våkner særlig før 4000 og dermed er mer avhengig av riktig gir ut av kurvene. Bokseren bryr seg ikke så mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

pekle skrev: 30 mar 2020, 11:37
Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28 Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.
Tidenes off-topic :knegg

Har ikke noe vitenskaplig belegg for dette, men om jeg som en middels-minus sjåfør skulle kjørt mot meg selv på en treg bane eller ganske svingete vei tipper jeg at jeg hadde kjørt raskere med R1250 enn med en mer langbeint firer. Multistradaen også forsåvidt, da den ikke våkner særlig før 4000 og dermed er mer avhengig av riktig gir ut av kurvene. Bokseren bryr seg ikke så mye.
Jeg tror (jeg sier tror) du hadde blitt overrasket hvor liten forskjell det hadde vært. Med en slik sammenligning er dte selvsagt viktig at man har vent seg til alle syklene skikkelig før man sammenligner.

Å gå fra en sykkel man har kjørt i mange år og kjenner ut og inn og rett over på en en annen type sykkel er ikke særlig smart med tanke på sammenligningen. Da kjører man selvsagt fortere nesten uansett på den man kjenner best. :)

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: BMW R1200RS

Legg inn av pekle »

Helt klart, statistisk gyldig sammenligning er vanskelig for oss amatører. Personlig ville jeg ikke vært i nærheten av konsistente rundetider på samme sykkel heller. Men gitt den forutsetningen tror jeg bokseren er mer tilgivende.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer selvsagt også ann på hvordan banen er. Er det mange rettstrekker vil en RR sykkel trolig vinne med glans. Er det mange krappe svinger hvor man sjelden eller sldri oppnår fart over 200km/t vil jeg tro det blir mer likt.

Jeg er selv ingen proff kjører og en hvilken som helst daredevil på en sliten adventure sykkel hadde kjørt dritten av meg på en bane uansett hvilken sykkel jeg kjørte.

For egen del kjøpte jeg ikke S1000R for å kjøre fort, men grunnet følelsen man får med en sykkel som KAN gå styggfort :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Jeg lar diskusjonen om teoretiske banetider med kjente eller ukjente mc'er ligge for denne gang, for nå har våren endelig kommet i Trondheim. 👍

Sleit faktisk litt med å starte sykkelen før jeg skulle kjøre. Startet den for en uke siden og satt den på vedlikeholdsladeren. Måtte alikevell lade 30min før jeg fikk start. Håper ikke batteriet er dårlig. Ladinga lå på 14,4V under kjøring, så alt i orden der.

Men uansett fikk jeg kjørt en times tid rundt omkring i byen i 10 grader og sol. Det gjorde underverker. Ble en vask + pils etterpå 👌👍
20200407_175759_50.jpg
20200407_180911_50.jpg
20200407_182301_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke bra! Fyra min i forigårs. Stått siden Oktober uten å ha blitt rørt. Ikke lading eller noe, og trøkka på startknappen. Momentant ble det fyr.

Batteriet må være dårlig? Er no dritt for brått kortslutter en celle og da står man der :-k

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Startet lett når jeg flyttet sykkelen i går kveld, men blir det antydning til noe mer tull, bytter jeg batteriet. Som du sier, ikke kult om man plutselig får problemer når man er på tur.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Sitter å depper i garasjen over enda ett snøfall i Trondheim. Heldigvis har jeg med en av mine absolutt favorittøl:

Ønsker alle en riktig fin påske!
20200409_222918_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Kveldstur 👍😎
20200422_215020_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Feiret 35årsdag i dag. Ble vekket av ungene med hver sin pakke. to stk. Innervesker til sidekoffertene. Perfekt 👍👍 Etter en god frokost med kaffe, egg og bacon ble det 10mil i 6 grader og oppholdsvær. Litt i kaldeste laget. Men utrolig godt å kjøre sykkel.
20200426_205344_50.jpg
Etter middag ringte en kompis og det ble en liten runde til. Merker at hvis sykkelen står på tomgang, kommer det noen ganger varsel om check oil level. Dette skjedde noen ganger på slutten av forrige sesong, men tenkte det var tilfeldig. Sykkelen har ny olje og ser bra ut i siktglasset. Må være en sensor som tuller litt.
20200426_205458_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Så på fjasboka at du fylte år ja!
Gratulerer med dagen og innervesker!

Såfremt du ikke har lavt oljetrykk hadde jeg ikke bekymret meg stort!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Da selger vi bilen vår. Løp og kjøp 👍👍

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177212372
20200428_200102_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Jobbet kveldskift i går, og siden ungene er tilbake i bhg. og skole fikk jeg en formiddag uten planer for første gang på lenge. Hadde kvelden i forvegen kjørt en tur med en kompis som har en nyere Africa Twin. Fikk rett å slett lyst til å prøve noe tilsvarende.

Dro til Mc-Tuning der de hadde både F850GSA og R1250GS som demo. Startet med førstnevnte.

Kjørte en times tid over Fremo, Ler og tilbake til Tiller. Behagelig sittestilling, fine betjeninger og flott display. Ble desverre ikke helt fornøyd med motoren, den hadde verken bunndraget til boxeren eller noe ekstra på topp. Måtte ligge rundt 3-4.000 for at det skulle være noe å hente. Gearbox og quickshift var bedre enn min RS. Lettkjørt og forutsigbar.

Dro deretter tilbake for å prøve R1250GS. Denne var akkurat så bra som jeg tenkte. Motoren hadde litt mer sprut enn R1200, samt sittestilling var perfekt for meg (190cm). Utrolig komfortabel fjæring, enda mer forutsigbar. Heller ikke så stor/høy når man først kommer seg på den. Synd den koster deretter.

Etter å ha prøvd begge sykklene ble RS'en liten på tur hjem 🤔👍
20200430_130539_50.jpg
20200430_120154_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW R1200RS

Legg inn av TGR »

Farlig å prøvekjøre nye godbiter..... :crazy:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: BMW R1200RS

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 30 mar 2020, 07:28

Jeg kjørte en Ducati (rundt 700kubikk) en slags mini adventure jeg ikke husker navnet på på E6 og det var triste greier. Lå man i 120 med denne var det ikke mye power igjen til de heftige forbikjøringene.

Men slik grisekjøring driver man jo selvsagt heller ikke med...
Da må du ha kjørt den minste motarden eller noe sånt. De er jo ikke akkurat laget for å bedrive motorveikjøring i høye hastigheter.
Minste adventuren er 950 og den har nok power til heftige forbikjøringer hvis du bedriver sånne aktiviteter :) :D
Blir litt som å si at jeg prøvde en S1000R på en grusvei, og det var ikke akkurat mye til sykkel å skryte av gitt.......
Hver sin sykkeltype til hvert sitt bruk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW R1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

R12GS er utrolige maskiner.
Jeg favoriserer imidlertid sittestillingen på R12RS(og K12RS), selv om det til tider virker litt trangt.

Motoren i R1250 er det ingenting å si noe på. Boxeren har blitt ganske spenstig i frasparket.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Etter tidenes dårligste sesongstart bynner det endelig å ligne på noe her. Fikk kjørt sykkel til jobb idag, og satser på noen turer i helga 😁👍

Har også skaffet ny bil. Leaser en 2020 530e X-drive med endel utstyr og m-sport. Hybrid, firehjulstrekk, hengerfeste og service inkludert. Bilen er fantastisk å kjøre. Vil påstå at dette er mye bil for pengene. Ikke minst forutsigbarheten dette gir.
20200519_200916_50.jpg
20200519_200725_50.jpg
20200519_194939_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: BMW R1200RS

Legg inn av MortenL »

G30 er utrolig bøse biler! Like fine som forrige generasjon 5-serie i mine øyne :)

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW R1200RS

Legg inn av Esveen »

Fin kveldstur i 18-20 grader.

Godt avbrekk fra husmaling. Bytter farge på hus, garasje og bod. Det er skikkelig hat å bruke finværsdagene på å male, ser heller ingen ende på det 😅😬
20200601_205315_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: BMW R1200RS

Legg inn av MortenL »

Maling er faktisk det verste jeg vet av "sesongarbeid" hjemme. Misunner deg ikke der. Når det gjelder garasjen din og innholdet, derimot.. :redface

Svar