Nyttelast MC

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 05:04 Men hvem bestemmer egentlig hva nytteasten skal være? Blir det testet under kjøring og hva er evt. premissene for at en viss nyttelast skal bestemmes?
Jeg tror det er fabrikanten som fastsetter totalvekten og dermed også nyttelasten. (?)

Antar dette er basert på tester de har utført og hva de anser som forsvarlig bruk.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Om dere er redd for nyttelast så ta ihvertfall mc en din på ei vekt. Stol ikke på vognkort, den veier nok + - 20kg mer enn det som er angitt der.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjørte innom en slik veiesatasjon når jeg kjørte cruiseren med full oppakning. Ekvipasjen med meg på veide 452 kg :)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Geiroe »

Ligger rundt tillatt totalvekt på 450Kg, med passasjer, uten bagasje :O Ja her er det bare å hive seg på Grete Roede kurs, hvis jeg skal få med meg bagasje :crazy: :lol Hvis jeg idet hele tatt bryr meg da. :-k
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev: 02 apr 2020, 10:00 Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Det var en vektstasjon oppover i Gudbrandsdalen ett sted. Husker ikke eksakt hvor. Rundt Otta ett sted tror jeg.

Der sto det 452 kg. Tror kanskje jeg tok bilde av det også... men det er snart 6 år siden...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 10:41
Epylypzon skrev: 02 apr 2020, 10:00 Hvor fant du trafikkstasjonvekt med 2kgs deling?
Det var en vektstasjon oppover i Gudbrandsdalen ett sted. Husker ikke eksakt hvor. Rundt Otta ett sted tror jeg.

Der sto det 452 kg. Tror kanskje jeg tok bilde av det også... men det er snart 6 år siden...
Okay :thumleft De fleste har 20kgs deling. Og jeg har en liten greie for å kjøre innom å veie når jeg er på tur.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Relax »

AJ skrev: 01 apr 2020, 10:52
AJ skrev: 01 apr 2020, 10:37
Nyttelast: 460 kg
Sykkelvekten: 245 kg (iflg. Statend Vegvesen)
Førervekt: 75 kg (Standard)
Passasjervekt: 60 (variabel)

460 - 245 - 75 - 60 = 80 kg.
Ikke imponerende, men likevel innafor.
Eller har jeg regnet feil her :scratch

Se def. av nyttelast på Wikipedia:
https://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast
Hvis du (sjåføren) veier 75 kilo eller mindre (inkl. klær, hjelm) , så stemmer nok dette.
Mange av oss veier 25....30-40 kilo mer...noen 50 kg mer.
Hvis man har en voksen passasjer , veier denne også kanskje 70 kilo (ikke 60), m/ klær, støvler & hjelm.
Da "spises" det MYE av de de 80 kiloene.

Men, uansett, du har nok igjen til bagasjen din! :D
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av AJ »

Relax skrev: 02 apr 2020, 18:42 Hvis du (sjåføren) veier 75 kilo eller mindre (inkl. klær, hjelm) , så stemmer nok dette.
Mange av oss veier 25....30-40 kilo mer...noen 50 kg mer.
Hvis man har en voksen passasjer , veier denne også kanskje 70 kilo (ikke 60), m/ klær, støvler & hjelm.
Da "spises" det MYE av de de 80 kiloene.

Men, uansett, du har nok igjen til bagasjen din! :D
Disse tallene er så nær opptil de reelle som mulig, så det betyr at vi kan legge ut på tur med god nyttelastsamvittighet :crazy: .
Ingen nyttelastskam her i gården, nei ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nyttelast MC

Legg inn av Bjerknez »

Hverken AJ eller kona kaster noe særlig skygge, så dem er nok godt innafor :knegg

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Nyttelast MC

Legg inn av erik m »

Bmw r1100rs har tillatt totalvekt på 450 kg. Lurt å regne 5kg mc-klær på netto kroppsvekt, og da kommer vel de fleste av oss godt voksne opp i tja??? (Bare hjelmen veier jo mellom 1,5-2kg). Fulltanka veier den ca 250kg, og minus det og 2x 85kg blir det omtrent 30kg igjen. Max vekt i sidekoffertene er2x10kg, i toppboks 5 og tankveske 5, altså 30 kg, og det stemmer jo godt. Denne vekta har jeg kjørt problemfritt gjennom Europa med flere ganger, men: på mine gamle sykler har jeg lave sidevesker i tillegg til både k- og r- syklenes lave motorer og dermed i utgangspunktet lave tyngdepunkt. Når det tyngste av lasta i tillegg kommer lavt i sidekoffertene blir sykkelen stabil, og med riktig innstilt demper- og lufttrykk helt grei i både unnamanøvrer og nedbremsing (må jo alltid regne med noen % lengre bremselengde!!!) Men veier begge med fulle klær 100kg har du null igjen til last.

Og jeg stusser over folk som laster 20-30 kg oppå baksete og bakover. Hva skjer da i en unnamanøver? Og jeg skjønner ikke hvorfor nyere sykler (alt etter 2000 er nytt for meg!) absolutt må ha eksosrør pekende opp i lufta over huehøyde - for å overdrive litt. Det medfører jo at sidekoffertene kommer 20-30 cm høyere enn på eldre sykler, noe som jo endrer stabiliteten vesentlig med full last!
Men det er kanskje nødvendig for at regnet skal gi en skikkelig kjøling innvendig i potta? (Forsøk på morsomhet.)

Svar