Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Her er en video som viser en omvisning på The Rag Company:
https://youtu.be/8ST5xHE_bH0

Å her er en video som går gjennom klutene dem har:
https://youtu.be/6dy5PbjT1Cw

De klutene jeg har heter "Eagle Edgeless 350"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Dem snakker om Eagle Edgeless 350 her hvis du spoler til 6:35.
https://youtu.be/wzIv2kSAAqk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 02 apr 2020, 21:31
simpson skrev: 02 apr 2020, 20:09
Bjerknez skrev: 01 apr 2020, 10:29 Størrelsen på dem er 40x40cm.

Nå vet du vertfall om det :)

EDIT:
Jeg har ikke målt dem selv, men dem skal i følge produsent være 16x16inches vertfall. i mitt hode blir det rundt 40x40 vertfall. man kan ta nøyaktig mål om ønskelig.
Hvis TGR eller noen andre er interessert i halvparten, så tar jeg den halvparten, hvis ikke det blir for mye jobb å dele pakka i to Bjerknez :D :D
Jeg kan godt ta en halv pakke, hvis Bjerknez gidder å dele den i to :D
Det er jo dyre ting da, ser jeg, når man får en like stor mikrofiberklut hos BT for under kr. 7,00. Men jeg har ikke filla greie på mikrofiberkluter, så jeg anter at når Mr. Bjerknez henter disse fra andre siden av Atlanteren, så er det antagelig en vesentlig bedre kvalitet. :thumleft
De er dyre i forhold til Biltema, men det er forskjell på kvaliteten ja.
Disse varer lenge hvis du behandler de rett.
Men siden du har handlet premium maskin, må du følge opp med premium kluter vet du :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 02 apr 2020, 23:09 Men siden du har handlet premium maskin, må du følge opp med premium kluter vet du :thumleft
Jepp. Kjøpt :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp en skikkelig voks også. Jeg anbefaler virkelig Collinite 845. Denne skal legges på syyyyyltynt. Hvis du er usikker på om du har lagt nok, så har du garantert lagt for mye. Du skal knapt se at det ligger noe på lakken. La den herde i 15-20 minutter og buff av :) selvsagt med Eagle Edgeless 350 kluten :)

Ønsker du premium voks med carnaupa som ikke lukter parafin, men fersken, så kjøp Svisswax Shield. En veldig god allrounder. Fusso99 er kanskje den som holder lengst, men kan være noe vanskeligere og buffe av. Men ikke sammenlignet med det klinet med skillpadden på. Skulle vert forbudt å selge den jævelskapen der.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:19 Kjøp en skikkelig voks også. Jeg anbefaler virkelig Collinite 845. Denne skal legges på syyyyyltynt. Hvis du er usikker på om du har lagt nok, så har du garantert lagt for mye. Du skal knapt se at det ligger noe på lakken. La den herde i 15-20 minutter og buff av :) selvsagt med Eagle Edgeless 350 kluten :)

Ønsker du premium voks med carnaupa som ikke lukter parafin, men fersken, så kjøp Svisswax Shield. En veldig god allrounder. Fusso99 er kanskje den som holder lengst, men kan være noe vanskeligere og buffe av. Men ikke sammenlignet med det klinet med skillpadden på. Skulle vert forbudt å selge den jævelskapen der.
Jeg må først få orden på en båt, så nå har jeg skallen og handlevogna full av båtlurium :crazy:
Så blir det mc og bil etter hvert, og da kan det hende jeg spør om råd, hvis ikke jeg finner tilbake til den posten her :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Du trenger ikke nødvendigvis egne produkter til mc. Collinite 845 kan fint brukes på bår, bil og MC. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:19 Kjøp en skikkelig voks også. Jeg anbefaler virkelig Collinite 845. Denne skal legges på syyyyyltynt. Hvis du er usikker på om du har lagt nok, så har du garantert lagt for mye. Du skal knapt se at det ligger noe på lakken. La den herde i 15-20 minutter og buff av :) selvsagt med Eagle Edgeless 350 kluten :)

Ønsker du premium voks med carnaupa som ikke lukter parafin, men fersken, så kjøp Svisswax Shield. En veldig god allrounder. Fusso99 er kanskje den som holder lengst, men kan være noe vanskeligere og buffe av. Men ikke sammenlignet med det klinet med skillpadden på. Skulle vert forbudt å selge den jævelskapen der.
Husker i gamledager, den gang vi gikk på besern å kjøpte voks.
Da ble det jo selvfølgelig skilpadde voks, stort sett det de solgte.
Gikk jo en hel dag til voksing med påfølgende tennisalbue og senebetennelse i armene.
Kjøper du ordentlige saker, så er ikke hverken polering eller voksing tungt.
Men det finnes enda mange uvitende som kjøper dritt og blir utslitt før de er ferdig.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:25 Du trenger ikke nødvendigvis egne produkter til mc. Collinite 845 kan fint brukes på bår, bil og MC. :)
:thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Den største feilen mange gjør er å bruke alt for mye produkt. Som feks. AJ på det bilde han la ut i tråden sin. Nå skal jeg ikke baksnakke AJ her i en tråd han muligens ikke leser, men det er ment som et eksmpel og et godt råd. Bruker man mye produkt og samtidig lar solsteken herde voksen, så sier jeg lykke til med å buffe det av.

Stå alltid i skyggen når du vokser og polerer, eller vasker bil i utgangspunktet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 02 apr 2020, 23:33
Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:19 Kjøp en skikkelig voks også. Jeg anbefaler virkelig Collinite 845. Denne skal legges på syyyyyltynt. Hvis du er usikker på om du har lagt nok, så har du garantert lagt for mye. Du skal knapt se at det ligger noe på lakken. La den herde i 15-20 minutter og buff av :) selvsagt med Eagle Edgeless 350 kluten :)

Ønsker du premium voks med carnaupa som ikke lukter parafin, men fersken, så kjøp Svisswax Shield. En veldig god allrounder. Fusso99 er kanskje den som holder lengst, men kan være noe vanskeligere og buffe av. Men ikke sammenlignet med det klinet med skillpadden på. Skulle vert forbudt å selge den jævelskapen der.
Husker i gamledager, den gang vi gikk på besern å kjøpte voks.
Da ble det jo selvfølgelig skilpadde voks, stort sett det de solgte.
Gikk jo en hel dag til voksing med påfølgende tennisalbue og senebetennelse i armene.
Kjøper du ordentlige saker, så er ikke hverken polering eller voksing tungt.
Men det finnes enda mange uvitende som kjøper dritt og blir utslitt før de er ferdig.
Tirtlewax har noen ytterst få gode produkter, men disse får man som oftest ikke tak i på bensern. De flaskene man får kjøpt der er bare så utrolig elendige. Men dem har bedre produkter. Bare så synd at dem er vanskelig å få tak i Norge. Sikkert grunnet gigantiske avtaler og massebestilling samt prispressing etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Ønsker dere å lære litt om vasking og produkter etc, så anbefaler jeg denne kanalen:
https://www.youtube.com/channel/UC_4lRo ... jsFGWS0Jzg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:40 Den største feilen mange gjør er å bruke alt for mye produkt. Som feks. AJ på det bilde han la ut i tråden sin. Nå skal jeg ikke baksnakke AJ her i en tråd han muligens ikke leser, men det er ment som et eksmpel og et godt råd. Bruker man mye produkt og samtidig lar solsteken herde voksen, så sier jeg lykke til med å buffe det av.

Stå alltid i skyggen når du vokser og polerer, eller vasker bil i utgangspunktet. :)
:knegg
Var rimelig kjølig da jeg polerte min gamle Hyundai med "skilpadde"voksen... ;) .
Likevel ikke uenig med deg på et et punkt Bjerknez, at jeg brukte for mye av produktet. Burde helt klart ha begrenset meg en god del.
Men igjen... Dette er en gammel bil, som jeg bevisst har hatt som mål å holde vedlikeholdskostnadene nede på et minimum.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Bra du følger med AJ :knegg :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 02 apr 2020, 23:22
Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 23:19 Kjøp en skikkelig voks også. Jeg anbefaler virkelig Collinite 845. Denne skal legges på syyyyyltynt. Hvis du er usikker på om du har lagt nok, så har du garantert lagt for mye. Du skal knapt se at det ligger noe på lakken. La den herde i 15-20 minutter og buff av :) selvsagt med Eagle Edgeless 350 kluten :)

Ønsker du premium voks med carnaupa som ikke lukter parafin, men fersken, så kjøp Svisswax Shield. En veldig god allrounder. Fusso99 er kanskje den som holder lengst, men kan være noe vanskeligere og buffe av. Men ikke sammenlignet med det klinet med skillpadden på. Skulle vert forbudt å selge den jævelskapen der.
Jeg må først få orden på en båt, så nå har jeg skallen og handlevogna full av båtlurium :crazy:
Så blir det mc og bil etter hvert, og da kan det hende jeg spør om råd, hvis ikke jeg finner tilbake til den posten her :twothumbs:
Jeg kjøpte denne for en stund siden https://bilpleiekongen.no/produkt/megui ... gKRWPD_BwE
Jeg kjøpte på eBay til under 1000 lappen når kronekursen var bedre.
Resultatet var helt rått.
Har tatt 5 biler med dette og har ca halvparten igjen, så den er drøy i bruk.
https://www.youtube.com/watch?v=WhJYFLgIjhE

Svar