Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2020, 23:41 Clay har jeg aldri prøvd, men en kollega er fan av det. Clayer og vokser en gang i året, og den er rimelig fin i lakken til å være en 15 år gammel BMW X5. Jeg ville aldri nøyd meg med bare clay, men har vel ymtet til min kollega at vi skal gå på med maskin snart.
Clay fjerner jo ikke riper og slike ting, men skal visstnok være en god måte å fjerne asfalt og annen drit som sitter fast i lakken. Få bort det, og deretter maskinpolere, det er planen. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av FredrikE24 »

Bilen blir veldig fri for "forurensing" i lakken. Blir mye blankere allerede, så vokser han og bilen ser rimelig strekt opp ut. Den hadde nok sett ut som noe helt annet om han hadde polert i tillegg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Å legge voks rett etter clayingen, blir som å dusje for så og ta på seg den gamle boxern etterpå. Man vil aldri få noe blankere lakk av clayingen i seg selv. Glattere lakk ja, men ikke blankere. Vertfall ikke som gir noen wow. En voks gjør en allerede matt og sliten lakk blankere i seg selv. Men det hadde en pose margarin gjort også.

Det er poleringen (rubbingen) som er hele kluet til en blank bil. En voks oppå en ferdig preppet og nypolert lakk, vil ikke bidra med enda mere glans. Men den bidrar med å beskytte samt gjøre overflaten glattere.

Hvis bilen din blir vesentlig blankere kun med voks, så viser dte bare at grunnarbeidet ikke er bra nok :)

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av chromecast »

Ser du har kjøpt stor maskin spesielt til båt, men også for det meste av overflatene på bil. Ikke dumt valg det du handla :thumleft

Skal du etter hvert legge litt i det på bil og spesielt MC drister jeg meg utpå med ei anbefaling, selv om det er en maskin jeg selv ikke har prøvd ennå, men har stor tro på den. (Jeg har både Rupes Mini (75mm) og Nano Ibrid (30 og 50mm) selv, men denne maskinen vil for en stor del erstatte begge disse!)
Den er rimelig fersk, på samme måte som Liquid Elements A1000, begge kom rundt årsskiftet.

Maskinen heter Flex PXE 80! Hadde jeg ikke hatt Mini og Nano nå hadde jeg garantert handla denne :)

Prisene varierer en del, verdt å søke litt rundt om du skal shoppe.

En av mange videoer som viser den, men OBS: ser ut som den kommer uten 50mm bakplate i butikkene selv om det ble nevnt en del før den slapp ut på markedet.
https://www.youtube.com/watch?v=2o2I8SVakBA

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Ser du kan få den ned til 5500 kr.
Kanskje det blir neste kjøp? Har tenkt litt på Rupes Ibrid, men synes den er litt for dyr til mitt bruk

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av chromecast »

Ja, ser de er nede mot 5k noen steder :)

Pros and Cons; jeg mistenker at Ibrid Nanoen kan komme bedre til på noen steder. Spesielt forkant på MC-tanker der det gjerne er trangt. Og sikkert på moderne biler foran, enkelte av dem ser jo ut som de har kasta på deler fra transformer-leketøy som gir merkelige grotter som blir vanskelige å nå, spesielt med Flex-maskinen.
Nanoen staller lett når man kjører med utkast, hender det blir mange restarter. Fordelen er at man blir veldig bevisst på å holde paden flatt mot underlaget da :roll

På MC`er kan man oftest kjapt ta av tanken for å polere framre delen, vel verdt det om man holder på å freshe opp en sliten sak man skal gi et skikkelig løft. Ellers er det generelt best å polere når delene sitter fast på kjøretøyet...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 02 apr 2020, 22:26 Jeg kan leve med å dele den i to :)

Dette er gode kluter ja. Men husk at Microfiberkluter skal behandles på en egen måte og det er anbefalt at dem vaskes en gang før førstegangs bruk. IKKE vask dem sammens med andre klær og ALDRI bruk tøymykner. Heller ikke tørketrommel og aldri over 60 grader. Ved 90 grader kan man koke de syntetiske fibrene og dem mister effekten.

Milo brukes som vaskemiddel.

Etter vask bør dem ristes skikkelig ett par ganger. I to tre omganger under tørkingen.
Bare pass på at fruen ikke kommer over de, og putter dem i vaskemaskinen sammen med andre kluter og ting, og vasker de på 60'. Det skjedde med mine kluter, så det var ikke microfiber lenger :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Geiroe »

Jeg har en DA maskin, en rimelig "kopi" av Flex, Deltalyo Kestrel DAS6. Nå er vel ikke det noe problem med en så ny bil som du har, men vær forsiktig med hastigheten. Lakken har en tendens til å løsne litt rundt gamle steinsprutskader, ikke samme problem med roterende.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

chromecast skrev: 04 apr 2020, 14:57 Ja, ser de er nede mot 5k noen steder :)

Pros and Cons; jeg mistenker at Ibrid Nanoen kan komme bedre til på noen steder. Spesielt forkant på MC-tanker der det gjerne er trangt. Og sikkert på moderne biler foran, enkelte av dem ser jo ut som de har kasta på deler fra transformer-leketøy som gir merkelige grotter som blir vanskelige å nå, spesielt med Flex-maskinen.
Nanoen staller lett når man kjører med utkast, hender det blir mange restarter. Fordelen er at man blir veldig bevisst på å holde paden flatt mot underlaget da :roll

På MC`er kan man oftest kjapt ta av tanken for å polere framre delen, vel verdt det om man holder på å freshe opp en sliten sak man skal gi et skikkelig løft. Ellers er det generelt best å polere når delene sitter fast på kjøretøyet...
Tror nok at Ibrid er bedre på nettopp det den er perfekt til, trange steder osv ja.
Men for meg ser Flex ut til å være mer allsidig, ikke så spesialisert som Rupes sin.
Store puta er stor nok til mc paneler, tank osv, og en liten til de små, vanskelige plassene.
Med 3 og 12 mm utkast, DA og roterende......ja det må være den mest perfekte maskinen til mc hvis du bare skal ha 1 maskin.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Man må huske på at på MC er det mange "ujevnheter". Er vel knapt noe sted på en mc hvor overflaten er helt rett over 10-15 cm. Når man polerer med maskin over disse ujevnhetene vil det oppstå ujevn varme og resultatet blir der etter.

Med lite hode kan man få bedre resultat på slike steder.

Jeg testet selv min gamle flex på cruiseren jeg hadde. Den funket midt på den store tanken, men ikke andre steder. Og vertfall ikke på Bimmern.

Så til motorsykkel er en maskin som Rupes Nano helt perfekt. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Min sykkel er en K1200LT, og den har ganske store flater, altså til mc å være.

Jeg har null erfaring med dette. Men jeg ser at det finnes 125 bakplater til den Flexen jeg har kjøpt.

Jeg har ikke kjøpt maskin primært for å polere mc, egentlig mer med tanke på båtene og bilen.

Men vi får se hvordan dette barker i vei :crazy:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av FredrikE24 »

Polerer fint min mc med Rupes LHR15 mk2.
Sykkelen har jo faktisk kåper.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 04 apr 2020, 22:22 Polerer fint min mc med Rupes LHR15 mk2.
Sykkelen har jo faktisk kåper.
Ja, uten å ha prøvd, så trur jeg det skal gå greit på min også. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Så nettopp et bilde av en K1200LT og ser det er mange steder der man ikke kommer til med stor pad. Midt på kåpa, tanken etc. Går det nok fint, men hva med resten?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Har klutene kommet frem gutta?

Svar