Grus [Tips og Triks]

Forum for alle typer MC motorsport, på bane, off-road og grus- og vinterkjøring
Svar
Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

mekkern skrev: 16 feb 2020, 18:18 Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Hvis du mener at vanlig kjøring på grusveier (selv på litt løsere veier som man ganske ofte kommer borti) med Sport-touring dekk ikke setter grenser, så blir vi nok da ikke enige om dette ;) Og med vanlig kjøring mener jeg da å kunne holde noenlunde fart. Om ikke like fort som på asfalt, men ihvertfall 70-80km/t rett fram selv om det ruller litt. For 30-40-50km/t langs en grus-rettstrekke med litt løs grus på toppen og 80km/t i fartsgrense, forbinder ikke jeg med vanlig kjøring langs vei ihvertfall. Grus eller ikke. ;)
mekkern skrev: 16 feb 2020, 18:18 Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
Noen kan sikkert kose seg ved å "lunke" seg fram i lave hastigheter på humpete løse grusveier, sittende på en ganske stiv sykkel med brede asfalt-dekk med lite mønster. Er vel disse som ikke har det så travelt da kanskje :knegg
Men for egen del er dette mere en plage enn kos, og gjøres ikke mere enn evt. i de få tillfeller jeg "må".
Men vi er alle forskjellige, og bra er vel det :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 16 feb 2020, 18:18 Jeg mener vanlig kjøring på grusveier.
Skal en gasse litt mer så er det klart det er bedre med andre dekk- og ikke ren R sykkel.
Men dekka eller sykkelen er normalt ingen begrensning for å kunne kjøre grusveier.
Det har liksom dannet seg en greie med at en må ha spesialiserte greier for å kunne kjøre seg en tur på grusveier- dette mener jeg er en overdrivelse.

Det er heller ikke alle som har det så travelt. :knegg
I gamle dager, når du og jeg var unge (iallefall jeg), så var motorsykler stort sett like, som Bonneville, Honda CB, Suzuki GT osv ...
alle disse hadde litt oppreist sittestiling, som fungerer greit på løsere underlag.

Og i "gamle dager" var det jo kun hovedveiene som var asfaltert. Folk var vant til å kjøre på grus uten at det var noen big deal.
Idag er jo MC markedet så til de grader spesialisert, og dermed velger de "grusglade" som regel redskap som er tilpasset denne kjøringa.

Samme med dekk, det er et utvalg av en annen verden, innen alle sjangere.

Vet iallefall hva JEG vil velge, selv om alt går an :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern »

Har ikke motsagt at det er mer artig med tilpasset utstyr-sykkel/dekk.Spesielt hvis en føler seg litt leken.. :knegg
men konsusen om at det nesten er umulig å kjøre en normal sykkel på en vanlig grusvei jeg vil motsi.
opplevd flere ganger at folk er skeptiske til å kjøre ut på ei lomme langs veien fordi det er gruslagt der og er redde for at det skal skli-også med ADV sykler.. :-k
men selvfølgelig hvis en ikke føler seg komfortabel så er det ikke vits heller...

Personlig så har jeg en del mil på grus og i "terreng" i løpet av en sesong med varierende redskap.alt fra å fise rundt til "grus/gjørmesprut"

men utrolig nok var den beste sladdesyklen (både grus og asfalt) jeg har hatt en CB900Custom.. den var såpass tung at alt skjedde i "slowmotion" og kardangen gjorde at bakhjulet gikk opp og slapp underlaget ved gassavslag.. :roll

Men nå vurderer jeg hva som er de beste dekkene for en av"kombo-syklene" skal ha hva man kan kalle en umulighet.
Et dekk som funker bra når en får litt grus på asfalten, bra grep på ren asfalt og brukbare grusvei egenskaper.våtegenskapene er ikke SÅ viktig.dekket jeg har nå (DT3-R) er ok men blir for fort borte(ca 5-600 mil)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

mekkern skrev: 17 feb 2020, 10:47
Men nå vurderer jeg hva som er de beste dekkene for en av"kombo-syklene" skal ha hva man kan kalle en umulighet.
Et dekk som funker bra når en får litt grus på asfalten, bra grep på ren asfalt og brukbare grusvei egenskaper.våtegenskapene er ikke SÅ viktig.dekket jeg har nå (DT3-R) er ok men blir for fort borte(ca 5-600 mil)
Som jeg har sagt før, ut fra mine erfaringer fra sist sesong er disse MotoZ Tractionator GPS sålangt det beste allround dekket jeg har kjørt på.
Når det i tillegg framviser superb varighet, ser jeg fram til å finne ut hvor mange tusen km jeg klarer å få på de :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av mekkern »

litt ukurant tilgang.. men er et alternativ ja... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev: 17 feb 2020, 17:31 Som jeg har sagt før, ut fra mine erfaringer fra sist sesong er disse MotoZ Tractionator GPS sålangt det beste allround dekket jeg har kjørt på.
Når det i tillegg framviser superb varighet, ser jeg fram til å finne ut hvor mange tusen km jeg klarer å få på de :)
Jeg kom over disse dekkene i en video om svenske TET på YouTube. Rettere sagt Motoz Tractionator Adventure. Er det kun fra utlandet vi kan få tak i disse dekkene? Kan jeg spørre hvor du fikk tak i de? Kunne tenke meg å prøve et sett med Motoz Tractionator Adventure..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

Når det gjelder dekk som funker bra på grus samt en del asfalt, så har jeg liksom låst meg litt på
Mitas E07 jeg altså (den "gamle" versjonen) :) Bra varighet og funker til alt :thumleft Har nå 750 mil på bakdekket,
og selv om det nærmer seg bytte så funker det en stund til, før det tørker opp på skauen og blir mere seriøs grus-kjøring og behov for mere mønster :twisted Framdekket har gått 800mil, og "good to go" sikkert 200-300 mil til.
Og har også 1 stk nytt og et halvslitt E07 bakdekk "på lager" til GS,n :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

xyvind skrev: 04 apr 2020, 20:23
Jeg kom over disse dekkene i en video om svenske TET på YouTube. Rettere sagt Motoz Tractionator Adventure. Er det kun fra utlandet vi kan få tak i disse dekkene? Kan jeg spørre hvor du fikk tak i de? Kunne tenke meg å prøve et sett med Motoz Tractionator Adventure..
Jeg kjøpte det første settet med MotoZ Tractionator GPS fra Adventure Spec i UK.
Dette er et veldig anvendelig 50/50 dekk, som skapt for tunge adv.sykler som kjører på ymse typer veger.

Det neste settet, Tractionator Rallz (en videreføring/utvikling fra Adventure dekket) kjøpte jeg på Event-mc i Sverige.

Men... nå har en kar oppå Finnskogen, Ole Christian Gundersen, tatt inn endel MotoZ dekk igjen.
Han driver Back Country MC, og gir god service og ålreite priser. Du finner han på Face, godt mulig han har ei hjemmeside også.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Olav K skrev:
xyvind skrev: 04 apr 2020, 20:23
Jeg kom over disse dekkene i en video om svenske TET på YouTube. Rettere sagt Motoz Tractionator Adventure. Er det kun fra utlandet vi kan få tak i disse dekkene? Kan jeg spørre hvor du fikk tak i de? Kunne tenke meg å prøve et sett med Motoz Tractionator Adventure..
Jeg kjøpte det første settet med MotoZ Tractionator GPS fra Adventure Spec i UK.
Dette er et veldig anvendelig 50/50 dekk, som skapt for tunge adv.sykler som kjører på ymse typer veger.

Det neste settet, Tractionator Rallz (en videreføring/utvikling fra Adventure dekket) kjøpte jeg på Event-mc i Sverige.

Men... nå har en kar oppå Finnskogen, Ole Christian Gundersen, tatt inn endel MotoZ dekk igjen.
Han driver Back Country MC, og gir god service og ålreite priser. Du finner han på Face, godt mulig han har ei hjemmeside også.
Takker for tips! Sånn som dette er gull å vite om Bilde
Jeg så en del reviews av disse dekkene i går, og de får veldig mye skryt. Det eneste minuset som blir nevnt er at de kan være litt glatte i kaldt, vått vær? Er det tilfelle, synes du?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

Ser det blir skrytt mye her av disse Motoz-dekkene. Men hvordan er levetiden (og prisen) på disse a..? For meg er dette, sammen med godt grep og ok pris, ganske viktig. :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Det er jo levetiden de skryter av, i tillegg til hvordan dekkene presterer "offroad".
Det blir sagt i noen videoer jeg har sett at de kan være glatte i kaldt vær eller på vått underlag.
Men i en annen video er det en som motbeviser dette igjen.. så de virker å være veldig bra.
Det nevnes også at de er tyngre enn andre dekk, at det er mer materiale i dekkene, dypere spor etc.. Tror rett og slett det er mer gummi på disse dekkene.
Jeg vil i hvert fall prøve meg på "knastedekk" som også funker på veien. Typ 50/50-dekk. Kjører ikke så mye offroad, men synes sykkelen kler den type dekk, også har jeg jo lyst til å kjøre mye mer grus og sti.
Men blir det veldig dyrt eller vanskelig å få tak i så kan jeg gå for noe annet selvfølgelig..

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

xyvind skrev: 05 apr 2020, 15:25 Det er jo levetiden de skryter av, i tillegg til hvordan dekkene presterer "offroad".
Ok.. Vet jo at levetiden kan variere litt i forhold til hvor hardt bruk etc, men er dette da dekk som minst holder 800-900 mil på bakdekk og 1000+ mil på framdekk, og hva ca ligger prisene på ? (ca samme som konkurenter..?) :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

... var inne på http://backcountrymc.no/product-categor ... er/page/2/ og tittet nå, og prisene på Motoz ser vel tålelig greie ut .
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av xyvind »

Jeg sjekker på adventure-spec.com nå og får dekkene til min sykkel (120/70-19 foran, 170/60-17 bak) til GBP 229,16.
Frakten med DHL kommer på GBP 21,16. Totalt GBP 250,32, som i dag er NOK 3.252,-
Har ikke sjekket noen andre steder, men kommer til å høre med de Olav K tipset om når det blir aktuelt for min del :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av biker7 »

xyvind skrev: 05 apr 2020, 15:25 Jeg vil i hvert fall prøve meg på "knastedekk" som også funker på veien. Typ 50/50-dekk.
Leste litt om de forskjellige Motoz-variantene på nettsidene deres, og det er vel da bare Tractionator GPS som er et såkalt 50/50-dekk, og som da evt. kan ha opp mot den levetiden jeg snakker om tipper jeg. :-k

Tractionator Adventure er et såkalt 25/75-dekk (road/offroad), mens Tractionator RallZ er et 10/90-dekk og enda mere "aggressivt".
Logikken tilsier vel da at disse versjonene ikke har så veldig lang levetid (og da spesielt Rallz),
men selvfølgelig da bedre grep på løst underlag hvis dette er det viktigste :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Grus [Tips og Triks]

Legg inn av Olav K »

Jeg monterte på GPS dekkene igår kveld etter at jeg var ferdig med dagens forpliktelser.
Har bare kjørt ca 4000km på GPS, men jeg har ikke reflektert over at de er glatte på vått.

Bilde

Heidenau K60 er jo litt i samme klasse, offroaddekk som skal holde "lenge". Disse er kjent for tildels forræderisk oppførsel på vått underlag.
Ifølge div Youtube videoer skal K60 være laget på en syntetisk gummiblanding, og som en svensk bekjent sa:
"Dom er som at kjøra på bakkelit"

Men MotoZ GPS er en direkte konkurrent til K60, et "round the world" dekk, men er laget av naturgummi og utfra egne erfaringer og lesing på internettet, har det tryggere egenskaper på vått føre.
Det er jo en slags "midtstripe" på GPS bakdekket som er med å sikre levetid og gode asfalt egenskaper.
Denne gir litt redusert grep på løst underlag, men trikset her er å slippe ut endel luft, så midtstripen synker inn, og den knudrete yttersia gjør jobben med å skaffe grep

Det er MYE mønsterdybde på MotoZ, og det medfører også en høyere vekt, og igjen gir en litt "tung" og stabil kjøreopplevelse, spesielt på råtten asfalt.

Prisen: sett i forhold til levetid er den fullt akseptabel.

Rallz har jeg ikke prøvd enda, men her er et bilde av hvordan de tar seg ut i forhold til "målestokken" TKC 80:

Bilde

40-45% mer mønsterdybde. Skal bli interessant å prøve de, for jeg veit jo hvor fort TKC 80 slites når man gladgasser litt.
Her er et par sett med TKC 80 og Anakee Wild etter en oval weekend på Grimsbu/Finnskogen:

Bilde

Virker som om Anakee Wild holder noe lengre.

Helt avslutningsvis, han svensken jeg refererte til lengre oppe, han og kona hadde kjørt opp 43 par med dekk, hver. På sin tur rundt jorda, og han sverget til Mitas E07.
Ingen andre gav tilsvarende gode allround egenskaper og varighet sett i forhold til den gode prisen.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar