Startproblemer på varm motor

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av LarsE »

Honda-Bjarne skrev: 12 apr 2020, 13:43 Rengjør starter og bytt børster på den så blir det nok bra. Pass også på at det ikke er overslag fra kontakten på starteren og selve starterhuset.
Tror også på startmotor. Hadde defekte (smeltete) børster på startmotoren i en påhengs jeg hadde, virket som dårlig batteri/kontakt: Gikk fint rundt uten plugger, men gikk tregt når den møtte kompresjon. Gå over alle kontakter mellom startmotor og batteri, hjelper ikke det så kan du plukke fra hverandre startmotoren og se.

Thunderace
Innlegg: 63
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av Thunderace »

Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av Honda-Bjarne »

Thunderace skrev: 12 apr 2020, 16:08 Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm
Ut i fra de opplysninger trådstarter har gitt så kan man eliminere trange ventiler. Den starter som et skudd ved trillstart selv om den er varm. Resistansen i starteren øker når den er varm og utslitte børster eller anker øker også resistansen. Kan også være overslag i kontaktmutteren på starter mot starterhuset. Renover starter og sjekk kabel fra startrelè til starter så blir det nok bra.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av Geiroe »

Thunderace skrev: 12 apr 2020, 16:08 Kan det være trange ventiler? Når ventilklaringene er under spec så kan motoren fort bli tungstartet når den er varm
Det er vel forskjell på å være tungstartet, eller å dra tungt rundt.
Støtter teorien om enten dårlig kontakt i kabling til starteren, eller at starteren er dårlig, og klar for en rens/overhaling.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

Etter litt googling så ser jeg at dette er et kjent problem på motorer hvor det blir varmt i motorrrommet. Dette kalles heat soak.


https://www.knowyourparts.com/technical ... heat-soak/

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5300
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Akkurat det samme som vi har kommet frem til tidligere, her har du det hele på engelsk :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar