xyvind's logg [ADVENTURE]
Re: xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]
Har lyst ut på tur i dag, men jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg evt. skal kjøre. Nå er jeg for lengst gått lei de vanlige dagsturene jeg kan ta i nærområdet. Så kanskje jeg skal sale på og komme meg litt lenger vekk i dag?
Jeg har jo lyst til å komme meg på grus, inn i skauen og opp på fjellet. Men det er vel litt for tidlig de fleste steder enda.
Det er ergerlig at man ikke kan dra over svenskegrensa og kjøre skogsveier. Det går jo an å forflytte seg opp til Skotterud eller Kongsvinger og se seg litt om nordøstover oppi der, men jeg er ikke noe kjent i de traktene, også vil jeg ikke ende opp på gjørmete og leirete grusveier, og dermed bidra til å gjøre løse grusveier enda løsere og stygge.
Én stk. usikker mann trenger innspill. Noen som vet om det er kjørbare grusveier i de områdene jeg nevnte nå i dag?
Jeg har jo lyst til å komme meg på grus, inn i skauen og opp på fjellet. Men det er vel litt for tidlig de fleste steder enda.
Det er ergerlig at man ikke kan dra over svenskegrensa og kjøre skogsveier. Det går jo an å forflytte seg opp til Skotterud eller Kongsvinger og se seg litt om nordøstover oppi der, men jeg er ikke noe kjent i de traktene, også vil jeg ikke ende opp på gjørmete og leirete grusveier, og dermed bidra til å gjøre løse grusveier enda løsere og stygge.
Én stk. usikker mann trenger innspill. Noen som vet om det er kjørbare grusveier i de områdene jeg nevnte nå i dag?
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Her i disse skogene er der en del grusveier, varierer stort fra hardpakket til med ny grus på.
Men her har du kanskje allerede vært?
Hei! Nei, jeg har aldri vært inni det området der. Men nå står det i alle fall på listahakhap skrev:Her i disse skogene er der en del grusveier, varierer stort fra hardpakket til med ny grus på.

Kjører jo av og til forbi Hokksund og Kongsberg, så da må jeg sjekke det ut neste gang.
Kjørte veldig mye fra Oslo til Kongsberg tidligere, da jeg hadde svigerfamilie der. Så jeg er litt lei av den strekningen, og kjører ikke den «for gøy» uten at jeg har et gjøremål i området. Men nå har jeg i hvert fall et grusområde å sjekke ut! Takk.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Er du med i OTC gruppa på Face? (Offroad Touring Club)
Der er det daglige oppdateringer fra alle gærninger og ikkefulltsågærninger som er ute og kjører.
En oppkomme av info.
Det begynner å tørke ut litt på Finnskogen, selv om noen strekninger fortsatt er litt blaute.
Der er det daglige oppdateringer fra alle gærninger og ikkefulltsågærninger som er ute og kjører.
En oppkomme av info.
Det begynner å tørke ut litt på Finnskogen, selv om noen strekninger fortsatt er litt blaute.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, er medlem der. Men er ikke så mye innom Facebook lenger. Skal sjekke litt nå før jeg drar.Olav K skrev:Er du med i OTC gruppa på Face? (Offroad Touring Club)
En oppkomme av info.
Jeg tror jeg kjører og ser litt på denne delen av TET-ruta

- Olav K

Sier som Martin Schanche så treffende sa det, engang..
Nu va du smart... nu var du JÆVLIG smart

God tur og ta det pent, siden du kanskje kjører aleine

Gleder meg til å se/høre åssen det gikk
Kjører aleine og har ikke de best egnede dekkene, så det blir ikke noe halsbrekkende kjøring.
Må forresten få ut fingern og bestille meg et sett med Motoz-dekk. Du skrev vel lenger opp her OlavK hvor det var best å gjøre dette.. jeg finner vel ut av det
Må forresten få ut fingern og bestille meg et sett med Motoz-dekk. Du skrev vel lenger opp her OlavK hvor det var best å gjøre dette.. jeg finner vel ut av det
- Olav K
Ja har kjøpt mine Tractionator GPS fra Adventure Specs i UK.
Og Rallz kjøpte jeg via Event MC i Sverige.
Vet ikke om Back Country MC på Finnskogen har noen igjen, tror alt han bestillte inn av MotoZ forsvant i en fei.
Men som en rask mellomløsning hadde det gått an og kjørt ut et sett med TKC 80 eller tilsvarende. Er litt leveringstid på de MotoZ dekka.
Og Rallz kjøpte jeg via Event MC i Sverige.
Vet ikke om Back Country MC på Finnskogen har noen igjen, tror alt han bestillte inn av MotoZ forsvant i en fei.
Men som en rask mellomløsning hadde det gått an og kjørt ut et sett med TKC 80 eller tilsvarende. Er litt leveringstid på de MotoZ dekka.
Det sies at man skal høre på folk med erfaring.
Det er ikke en dårlig idé faktisk. TKC80 er vel rimelig greie å få tak i på dekkonline eller noe.
Vel vel, nå er jeg omsider klar for take-off fra drabanten. Ut i skauen! Kjør Adventure!
(Ikke bry dere om plastidipen som sklir av koffertene
)

Det er ikke en dårlig idé faktisk. TKC80 er vel rimelig greie å få tak i på dekkonline eller noe.
Vel vel, nå er jeg omsider klar for take-off fra drabanten. Ut i skauen! Kjør Adventure!
(Ikke bry dere om plastidipen som sklir av koffertene

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg synes TKC80 fungerer veldig bra på asfalt også. Så det er en fin allrounder.
Takk for innspill på dekk. Dette skal jeg se nærmere på i kveld 
Skulle tro man var klok av skade, men jeg tenkte ikke at det kunne være ruskevær på turen. Det var jo så fint hjemme. Så jeg heiv på meg sommerkjørejakka og dro avgårde. Og som alltid når jeg skal på tur så regnet det på Ulven. Men bare på Ulven. Sånn er det hver gang.
Over Fetsundbroa regner det også i det fjerne, både til høyre og venstre. Men det ser lovende ut fremover, så jeg kjører på. Adventure!
Nå har jeg toppet opp tanken på Bjørkelangen. Rimelig drivstoff i dag.

Skulle tro man var klok av skade, men jeg tenkte ikke at det kunne være ruskevær på turen. Det var jo så fint hjemme. Så jeg heiv på meg sommerkjørejakka og dro avgårde. Og som alltid når jeg skal på tur så regnet det på Ulven. Men bare på Ulven. Sånn er det hver gang.
Over Fetsundbroa regner det også i det fjerne, både til høyre og venstre. Men det ser lovende ut fremover, så jeg kjører på. Adventure!
Nå har jeg toppet opp tanken på Bjørkelangen. Rimelig drivstoff i dag.

Sist redigert av xyvind den 03 mai 2020, 20:12, redigert 1 gang totalt.
Nummerskiltet er lett å huske!
Nå fant jeg endelig TET’en! Og her er det fint.

Nå fant jeg endelig TET’en! Og her er det fint.

xyvind's logg [Ny ADV-hjelm]
Veiene var veldig fine, det lille stykket jeg kjørte innover skauen. Hadde som mål å komme til Øyermoen i hvert fall. Men det ble mer og mer regn, og det så veldig mørkt ut i den retningen, så jeg snudde og kjørte ned til Skotterud igjen. Det frista ikke så veldig å stoppe i regnet og spise matpakka og drikke kaffe.
Men jeg fikk mye bedre vær etter at jeg snudde, så det ble en fin rast nede ved Setskog, før jeg kjørte tilbake til Oslo.
Jeg har fri på tirsdag og onsdag, pga permitteringen på jobb, og da er det meldt veldig mye bedre vær. Så jeg får se på onsdag, om jeg kommer meg av gårde en del tidligere og tar turen til Kongsvinger osv osv.
Nå skal jeg se på dekk!

Men jeg fikk mye bedre vær etter at jeg snudde, så det ble en fin rast nede ved Setskog, før jeg kjørte tilbake til Oslo.
Jeg har fri på tirsdag og onsdag, pga permitteringen på jobb, og da er det meldt veldig mye bedre vær. Så jeg får se på onsdag, om jeg kommer meg av gårde en del tidligere og tar turen til Kongsvinger osv osv.
Nå skal jeg se på dekk!

- Olav K
Flotte bilder,
vil bare tipse om at jeg kjøper TKC 80 like billig på min lokale Dekkmann butikk som jeg kan få det fra Motorsykkeldekk.com
Og Dekkmann leverer stort sett dagen etter, så verd å sende en forespørsel til en lokal pusher.
Siste settet jeg kjøpte i fjor høst betalte jeg 2850 for. Motorsykkeldekk.com skulle ha en krone mer
Best rabatter får man med NAF eller OTC medlemskap.
vil bare tipse om at jeg kjøper TKC 80 like billig på min lokale Dekkmann butikk som jeg kan få det fra Motorsykkeldekk.com
Og Dekkmann leverer stort sett dagen etter, så verd å sende en forespørsel til en lokal pusher.
Siste settet jeg kjøpte i fjor høst betalte jeg 2850 for. Motorsykkeldekk.com skulle ha en krone mer
Best rabatter får man med NAF eller OTC medlemskap.
Må bare takke for så god hjelp!
Nå har jeg meldt meg inn i OTC, gjenstår bare å få mail med kontigent-info..
Ser ikke for meg at jeg orker å vente tålmodig på dekk fra utlandet nå fremover, så det blir kanskje noen lokale TKC80 da. Så får vi se videre om jeg blir virkelig bitt av offroad-basillen.. tror skaden er skjedd der for lenge siden der altså

Ser ikke for meg at jeg orker å vente tålmodig på dekk fra utlandet nå fremover, så det blir kanskje noen lokale TKC80 da. Så får vi se videre om jeg blir virkelig bitt av offroad-basillen.. tror skaden er skjedd der for lenge siden der altså

- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
OTC - se der ja
- kommer du på Bukkerittet også?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Ja, det er veldig offroad-orienterte drømmer og planer for tiden.E-strom skrev:OTC - se der ja![]()
Når og hvor er bukkerittet 2020? Er ikke helt oppdatert, finner ikke noe info i farten.
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bestemte meg jo for litt siden at jeg skulle gi TCX-støvlene mine en shinings. Og de ble fine. Men nå i det siste har den ene støvelen begynt å løsne i sømmene

Så jeg har saumfart nettet etter nye støvler. Skjønte at jeg like så gjerne kunne gå for noen rimelige motocross/enduro-støvler. Har ikke helt greid å bestemme meg, men sveipa innom Finn en tur i går kveld.. og der lå det noen støvler ute, i nærheten der jeg bor, som var riktig størrelse, utseende og pris! Og de er helt nye! Så da ble det handel i dag tidlig!

Og siden jeg nå er 40% permittert for en periode, så har jeg to «fridager» i uka. Og i dag hadde jeg ingen plan, men fikk fryktelig lyst til å teste de nye støvlene
Så nå sitter jeg ved Svarttjennet inni Finnskogen et sted, på vei nordover. Kaffe og matpakke i sola.
Har med meg hengekøye og litt utstyr, men ikke sovepose..kunne nesten ha overnatta ute i natt. Tenkte ikke så langt. Neste gang.

Så jeg har saumfart nettet etter nye støvler. Skjønte at jeg like så gjerne kunne gå for noen rimelige motocross/enduro-støvler. Har ikke helt greid å bestemme meg, men sveipa innom Finn en tur i går kveld.. og der lå det noen støvler ute, i nærheten der jeg bor, som var riktig størrelse, utseende og pris! Og de er helt nye! Så da ble det handel i dag tidlig!

Og siden jeg nå er 40% permittert for en periode, så har jeg to «fridager» i uka. Og i dag hadde jeg ingen plan, men fikk fryktelig lyst til å teste de nye støvlene

Så nå sitter jeg ved Svarttjennet inni Finnskogen et sted, på vei nordover. Kaffe og matpakke i sola.
Har med meg hengekøye og litt utstyr, men ikke sovepose..kunne nesten ha overnatta ute i natt. Tenkte ikke så langt. Neste gang.

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Man blir jo ikke akkurat MINDRE kjørelysten av slike bilder. Skulle ønske jeg hadde ro nok i kroppen til slike turer du har. Men som du sier, du er 40% permitert og da er dte kanskje litt lettere og få noe ut av turene :)
Hyggelig å høreBjerknez skrev: 05 mai 2020, 15:22 Man blir jo ikke akkurat MINDRE kjørelysten av slike bilder. Skulle ønske jeg hadde ro nok i kroppen til slike turer du har. Men som du sier, du er 40% permitert og da er dte kanskje litt lettere og få noe ut av turene :)

Jeg blir bare mer og mer glad i å være ute, så det er ikke kun for å kjøre motorsykkel. Men motorsykkel er selvfølgelig en viktig del av mine turer..og kombinasjonen motorsykkel og friluftsliv/camping er uslåelig. Jeg mangler litt utstyr for å overnatte i minusgrader, men tenker jeg skal få til noen overnattingsturer når det blir mulig for meg.
Re: xyvind's logg [ADVENTURE]
Jeg bestilte et sett med dekk her om dagen.
Valget falt på Mitas E07+

Dette er vel mer et 60/40-dekk, takket være de større kontaktflatene, som vil gi bedre feste på asfalt. Men de er ganske grove på kantene. Så der underlaget er grus, eller løs grus, eller når man svinger, vil knastene på sidene gjøre en god jobb.
Jeg kjører jo nesten daglig i Oslo, til og fra jobb i ukedagene. Og skal jeg ut i Finnskogen, eller andre skogsområder, for å kjøre på grus, er det fort 1,5-2 timer transportetappe på asfalt.
Jeg tenker også at hvis det blir til at jeg kjører hele den norske TET'en i sommer, eller til og med får mulighet til å kjøre i Sverige, så kan det hende jeg kjøper TKC80 eller lignende og bruker de på akkurat den turen.
(Ikke mine bilder.. men sånn ser Mitas E07+ ut på en 1200GSA)

De er veldig mye grovere enn mine Anakee Adventure, som nå forøvrig har gått 6-7.000 km, og har begynt å vise tegn til slitasje. Det er ikke like mye gummi på midten lenger. Men jeg tenker å kjøre disse noen km til før bytte.
Jeg synes jeg har hatt veldig god følelse med bakdekket (Anakee Adventure) hele veien. Men fordekket har jeg ikke vært så glad i. For det første bråker det veldig mye, og for det andre så har jeg ikke hatt noen god feeling fra forhjulet, spesielt ikke på løst underlag (grus).
Mulig jeg burde kjøre et grovere knastedekk foran, og f.eks. Mitas E07+ bak, hvis jeg legger ut på en lengre grustur i sommerferien.
Nå blir det bare jobbpendling denne uka, også får jeg se om jeg legger ut på tur til helga igjen, eller hva jeg skal finne på. Har lyst på tur, samtidig som jeg må slite ut Anakee-dekkene. Kanskje ikke så lurt å kjøre de ferdig på grusen
siden de allerede begynner å bli slitt. Og kanskje ikke så lurt å reise så mye for tiden, heller.. jeg vet ikke 
Valget falt på Mitas E07+

Dette er vel mer et 60/40-dekk, takket være de større kontaktflatene, som vil gi bedre feste på asfalt. Men de er ganske grove på kantene. Så der underlaget er grus, eller løs grus, eller når man svinger, vil knastene på sidene gjøre en god jobb.
Jeg kjører jo nesten daglig i Oslo, til og fra jobb i ukedagene. Og skal jeg ut i Finnskogen, eller andre skogsområder, for å kjøre på grus, er det fort 1,5-2 timer transportetappe på asfalt.
Jeg tenker også at hvis det blir til at jeg kjører hele den norske TET'en i sommer, eller til og med får mulighet til å kjøre i Sverige, så kan det hende jeg kjøper TKC80 eller lignende og bruker de på akkurat den turen.
(Ikke mine bilder.. men sånn ser Mitas E07+ ut på en 1200GSA)

De er veldig mye grovere enn mine Anakee Adventure, som nå forøvrig har gått 6-7.000 km, og har begynt å vise tegn til slitasje. Det er ikke like mye gummi på midten lenger. Men jeg tenker å kjøre disse noen km til før bytte.
Jeg synes jeg har hatt veldig god følelse med bakdekket (Anakee Adventure) hele veien. Men fordekket har jeg ikke vært så glad i. For det første bråker det veldig mye, og for det andre så har jeg ikke hatt noen god feeling fra forhjulet, spesielt ikke på løst underlag (grus).
Mulig jeg burde kjøre et grovere knastedekk foran, og f.eks. Mitas E07+ bak, hvis jeg legger ut på en lengre grustur i sommerferien.
Nå blir det bare jobbpendling denne uka, også får jeg se om jeg legger ut på tur til helga igjen, eller hva jeg skal finne på. Har lyst på tur, samtidig som jeg må slite ut Anakee-dekkene. Kanskje ikke så lurt å kjøre de ferdig på grusen

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Så deg tøffe forbi YX på Vinterbro her forrige dagen. Jeg sto og hang på stasjonen der da BB8888 passerte
Hehe, ja, det stemmer nok. Jeg tror jeg vet hvordan hojen din ser ut nå også, så jeg tenker jo at jeg skal stoppe og hilse på neste gang jeg ser degFredrikE24 skrev:Så deg tøffe forbi YX på Vinterbro her forrige dagen. Jeg sto og hang på stasjonen der da BB8888 passerte