Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

Hei! Jeg tenkte å dra og se på en brukt Kawasaki Ninja 250R imorgen. Det er min første sykkel, og jeg vet veldig lite om MC'er, så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med noen spørsmål jeg har :D

Service: Selger sier den går som en klokke, uten noen feil eller mangler, så det hørtes jo bra ut.. men han har ikke servicehefte, kvitteringer på servicer eller noe som helst, fordi han nylig overtok sykkelen fra et familiemedlem. Medlemmet hadde heller ingen dokumentasjon. Går det bra tror dere? Tenker både på standen av sykkelen og med tanke på videresalg seinere - det er vel vanlig for potensielle kjøpere å spørre om dette?

Effektanlegg: Ninja 250R skal egentlig bare ha 24W (33hk), men denne har da 42. Jeg vet iiingenting om trimming eller effektanlegg o.l., men selger sa at han har putta på lovlig effektanlegg som gir litt "mer hester og bedre lyd". Har prøvd å lese meg litt opp på dette.. og er det 100% lovlig dersom det er E-merket (ser man dette på anlegget eller må jeg spørre om dokumentasjon?)? Har både lest at effektøkningen må meldes til statens vegvesen og fås inn på vognkortet, og at det ikke er nødvendig - jeg titta på sykkelens vognkort og det står hvertfall det originale 24w-33hk. I alle fall må det rapporteres inn til forsikringen, fordi forsikringsprisen øker med antall hestekrefter.
En annen ting, er effektanlegg noe som er enkelt å fjerne dersom jeg ønsker det, eller må det gjøres på et verksted (isåfall dyrt?)? Har ennå ikke skjønt om det er noe som erstatter en original del eller bare monteres på..

Det ble litt mange spørsmål.. men håper noen har anledning til å hjelpe. Jeg hadde vært super-takknemlig! :D
Sist redigert av mc-nybegynneren den 21 mai 2020, 18:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

I utgangspunktet hadde jeg styrt unna denne og brukt tid på en sykkel som har papirene i orden og heller diskutert pris når du finner den rette. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

dypen skrev: 21 mai 2020, 18:30 I utgangspunktet hadde jeg styrt unna denne og brukt tid på en sykkel som har papirene i orden og heller diskutert pris når du finner den rette. Lykke til :thumleft
Tusen takk for svar! Vet du noe om effektanlegget?:D

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

Du kan ha effektanlegg men det må være E- merket for å få det godkjent. Litt viktig å få med originale eksosanlegget hvis det var jeg som skulle kjøpe ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av LarsE »

Velkommen inn i miljøet!

Har aldri kjøpt sykkel med servicehefte, heller aldri bil når jeg tenker meg om... Det har stort sett ikke vært et problem, ser heller mer på standen på sykkelen. Merk også at servicehefte er ferskvare, selv om du har 10+ år med servicer så hjelper ikke det om forrige service var for 3-5 år siden.

Effektanlegget er litt vanskelig å si om du må ta på versksted, det varierer veldig mellom sykler og anlegg. Er det helanlegg eller bare endestussen som er byttet, f.eks? Siden du har fullkåpe så er det også litt styr med det. Men at han skal ha fått 9hk bare fra et effektanlegg har jeg store problemer med å tro på... Og som du sier, så er sykkelen nå ulovlig trimmet, med mindre han har fått det godskrevet i vognkortet (neppe)

Mitt tips er å styre unna denne og heller se på en som har dette på stell ;)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

I utgangspunktet skygger jeg unna hvis alt av dokumentasjon er borte, servicehistorikk er jo ikke ferskvare det er sykkelens logg på km med mer. Servicehistorikk i papirutgave eller elektronisk, brukermanual (er), kvitteringer for påkost etc vognkort selvfølgelig og kanskje verktøy som fulgte sykkel pluss originale deler som er byttet ut ex eksos. Alt dette vitner om at du tar vare på det du har ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av LarsE »

dypen skrev: 21 mai 2020, 18:55 I utgangspunktet skygger jeg unna hvis alt av dokumentasjon er borte, servicehistorikk er jo ikke ferskvare det er sykkelens logg på km med mer. Servicehistorikk i papirutgave eller elektronisk, brukermanual (er), kvitteringer for påkost etc vognkort selvfølgelig og kanskje verktøy som fulgte sykkel pluss originale deler som er byttet ut ex eksos. Alt dette vitner om at du tar vare på det du har ...
Om du har servicehefte som er flere å gammelt så er det helt klart mindre verdt enn et servicehefte som er fulgt hele veien, selv om det kanskje snart er på tide med en service. Husk at det meste på en service skal sjekkes eller byttes hvert/hvert 2./osv. år. Om de har byttet olje og filter hver 1000 km tidligere, er ikke det en garanti for at det er gjort i hele tatt i nåværende eiers eie.

Vognkort tenker jeg heller ikke noe særlig på, gjør eierskifte på nettet uansett og da er det vognkortet ugyldig før jeg er reist fra selger. Av samme grunn har jeg ikke helt oversikt over hvor del 2 av vognkortet ligger til syklene jeg eier heller. Alle de andre tinga du nevner kan klart påvirke inntrykket av selger/sykkel, men tenker ikke at det er et krav at de har alt sammen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av Geiroe »

Det viktigste med et servicehefte er vel om km stemmer sånn noenlunde. Dersom det ikke er der er det vel for å skjule noe, da bør man være ekstra oppmerksom. Det som er skrevet inn i vognkortet kommer ikke fram i søk på nettet.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av FredrikE24 »

Sikkert kjekt med servicehefte om sykkelen fortsatt har garanti.

Ellers spør jeg meg selv hva en service er. Særlig etter at jeg overtok en sykkel i 2016 med full servicehistorikk. Sykkelen så utad ganske OK den, men etter å ha fiklet litt på den, holdt den rett og slett ikke min standard. Så har skrudd mye for å få løftet den opp. Lite prekære ting, men detaljene må være i orden.. 4 år etter og nå kjører jeg bare. Alt er generelt tipptopp.

Her må man se på hvordan den ser ut generelt. Virker den godt holdt, ren og pen og det er skiftet olje ofte nok så er det bare å kjøre på.

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

LarsE skrev: 21 mai 2020, 18:47 Velkommen inn i miljøet!

Har aldri kjøpt sykkel med servicehefte, heller aldri bil når jeg tenker meg om... Det har stort sett ikke vært et problem, ser heller mer på standen på sykkelen. Merk også at servicehefte er ferskvare, selv om du har 10+ år med servicer så hjelper ikke det om forrige service var for 3-5 år siden.

Effektanlegget er litt vanskelig å si om du må ta på versksted, det varierer veldig mellom sykler og anlegg. Er det helanlegg eller bare endestussen som er byttet, f.eks? Siden du har fullkåpe så er det også litt styr med det. Men at han skal ha fått 9hk bare fra et effektanlegg har jeg store problemer med å tro på... Og som du sier, så er sykkelen nå ulovlig trimmet, med mindre han har fått det godskrevet i vognkortet (neppe)

Mitt tips er å styre unna denne og heller se på en som har dette på stell ;)

Takk for velkomst og svar!
Angående effektanlegg, er det dermed slik at det er lovlig kun dersom alle disse 3 kravene er oppfylt?: i) E-merket, ii) meldt til statens vegvesen og godskrevet i vognkortet, iii) hk er under 48 (klasse A2). Bare å sifra om jeg har forstått det feil, hehe.

Om du tviler på at han har klart å få 9hk, så kan jeg ihvertfall regne med at iii) er oppfylt, og han sier den er E-merket så da bør i) være oppfylt, og det eneste som gjenstår er ii). Det er et faktum at effekten ikke står på vognkortet. Dermed er den ulovlig trimmet? Hadde det gått og kjøpe sykkelen og få den godkjent på vegvesenet? Eller er dette en vanskelig sak.. men i og med at de to nevnte kravene er fylt så bør det ikke være vanskelig? :D

Brukeravatar
mc-nybegynneren
Innlegg: 17
Registrert: 19 mar 2020, 11:15
Motorsykkelen din: Ninja

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mc-nybegynneren »

Lurer fortsatt på spørsmålene fra forrige innlegg hvis noen vet det - men selgeren endra nettopp på effekten i annonsen fra 42 til 34hk (så å si original).. dette bør vel være et stort faresignal? Tenker han må ha fått en del skeptiske spørsmål om effektanlegget..

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mortenolb »

Jeg synes det virker litt shady. Er i utgangspunktet ikke noe i veien med å kjøpe en sykkel med manglende servicehefte, men det er nok mer komfortabelt om man har en del peil og kan gå over ting selv før et kjøp. Angående eksosen så er det nok mange som har påpekt at det skal godt gjøres å få ut 9hk mer ved å bytte eksos. Om han har gjort noe annet han ikke vil oppgi, om han prøvde å skryte på noen hester, eller om han rett og slett bare genuint tok feil er vanskelig å vite :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av kjellv »

48 hk er absolutt øvre grense for A2 sykler. Det er et to-delt effektkrav. Den har ikke lov å ha mer enn 0,2 hk pr. kg. også. Dvs. kan en sykkel som er 200 kg ha maks 40 hk. Denne sykkelen du vurderer er nok betydelig lettere? Sannsynligvis kan den ikke lovlig ha mer enn 34 hk.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av dypen »

Når eksosen er E-merket er den lovlig, hvis du ønsker kan du få dette inn i vognkortet ved å møte opp på en Trafikkstasjon med sykkel. Må bestille time. A2 må være 48 eller under ja.

Er det slik at sykkeln du kan kjøpe er veldig billig i forhold til andre tilsvarende?
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøpe sykkel imorgen - men vet veldig lite

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev: 21 mai 2020, 21:52 48 hk er absolutt øvre grense for A2 sykler. Det er et to-delt effektkrav. Den har ikke lov å ha mer enn 0,2 hk pr. kg. også. Dvs. kan en sykkel som er 200 kg ha maks 40 hk. Denne sykkelen du vurderer er nok betydelig lettere? Sannsynligvis kan den ikke lovlig ha mer enn 34 hk.
Den er 151kg tørr og 170kg våt, så 34hk blir maks siden jeg antar de bruker våtvekt og noe annet ville vært ulovlig uansett :scratch

Svar