Ble litt "off topic" dette, det var jo ikke stroppemetoder dette handler om, men rep av skader som følge av feil stropping.
Oppretting av sidestøtten er litt usikker. Uansett metode ved oppretting vil støtten aldri bli like sterk igjen. Er den av aluminium er den defekt allerede, aluminium tåler ikke å bøyes kald, det oppstår sprekker i materialet. Selv om den varmes og rettes opp igjen har den skader og betydelig svekket materiale. Dette kan også skje med stål.
Sjekk prisen på en ny før du gjør noe med denne. Ikke store jobben å bytte en slik. En skrue med mutter og en fjær som skal hektes på. Hekte på fjæra før den skrues på. Dette gjør du selv.
Gratulerer med sykkelen i allefall
Fikse bøyd støtte mot betaling?
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Poenget her er jo at transportør har gjort en feil .., jeg har stroppet med støtta ned på ulike ferger i inn og utland men aldri stroppa hardt ned mot støtta. Poenget er jo at fjæringa på sykkelen skal ta imot bevegelsene - ikke selve støtta. Har aldri sett at støtta har blitt bøyd men hørt at bolten som fester selve støtta har blitt knekt/strukket ved for hard stropping.
Det er urimelig at kjøper skal fikse dette selv med "lurium" som kan svekke funksjonen til støtta når transportør har gjort en åpenbar feil.
Hvis jeg har kjøpt en bil og fått den transportert og ser at speilet henger på halv tolv ved leveranse så vet jeg hvor ansvaret skal plasseres ,begynner definitivt ikke å tenke ut hvordan jeg skal reparere det.
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Skal være veldig lett å skifte, noe jeg anbefaler. Koster ikke mye for en ny støtte heller, men du må kanskje gå for innkjøp for en depotstøtte om du er alene. Depotstøtte kan også være kjekk å ha når du skal vaske og smøre kjedet, så jeg vil si det er en smart investering. Tok meg 15 min å skifte ut min på harleyen og det var bare en bolt. Kjipt å oppleve dette på den første sykkelen, men jeg ville ha snakket med personen som var ansvarlig for transporten og få en erstatning om det ikke er for sent? Lykke til!
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
På en ferje ville også jeg kjørt en strikk eller en stropp over sykkelen hvilende på sittestøtta. Du skal hindre at sykkelen velter over til høyre. Verken mer eller mindre.
På en tilhenger eller bil derimot, er det helt idiotisk å klemme ned på sitestøtta.. Sykkelen står i utgangspunktet stødig, men etterhvert vil støtta gi etter og stropping vil bli slakkere. Du stresser foringene i støtta helt unødvendig eller i verstefall knekker eller bøyer støtta.
Da stropper man for å takle alle mulig svinger i alle mulige hastigheter iblandet dumper. En stropp i hvert hjørne med lett kompresjon av fram- og bakfjæring er raskt og enkelt. Bil eller henger kan gå på taket eller trill rundt og det som fortsatt står uskadd er motorsykkelen..
På en tilhenger eller bil derimot, er det helt idiotisk å klemme ned på sitestøtta.. Sykkelen står i utgangspunktet stødig, men etterhvert vil støtta gi etter og stropping vil bli slakkere. Du stresser foringene i støtta helt unødvendig eller i verstefall knekker eller bøyer støtta.
Da stropper man for å takle alle mulig svinger i alle mulige hastigheter iblandet dumper. En stropp i hvert hjørne med lett kompresjon av fram- og bakfjæring er raskt og enkelt. Bil eller henger kan gå på taket eller trill rundt og det som fortsatt står uskadd er motorsykkelen..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Helt enig i at det stroppes i hvert hjørne. Nær sagt en selvfølge ved transport på planvogn.FredrikE24 skrev: ↑23 mai 2020, 21:25 En stropp i hvert hjørne med lett kompresjon av fram- og bakfjæring er raskt og enkelt. Bil eller henger kan gå på taket eller trill rundt og det som fortsatt står uskadd er motorsykkelen..
Men fortsatt på sidestøtta. Men uten å stramme sinnsykt. Noe som åpenbart må ha skjedd i dette tilfellet.
Om hengere går rundt tviler jeg likevel på at sykkelen fortsatt blir stående som uskadet...
Skal i så fall til maks flaks.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Hvorfor stresse med sidestøtta skjønner ikke jeg men.
Når det gjelder trådstarter. Ville jeg kjøpt ny.
Når det gjelder trådstarter. Ville jeg kjøpt ny.
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Jeg hadde bare byttet den, skal du fikse den så må den varmes såpass opp at det kan påvirke styrken i støtta, og den vil aldri bli like god. Kan du leve med det en liten stund så koster de 400-500 på eBay, men kan godt være at det er like billig eller til og med billigere hos forhandler.mc-nybegynneren skrev: ↑23 mai 2020, 19:19 Hei - fikk en Ninja 250R frakta til meg idag og alt var greit, men den ble strappa ned hardt på tilhengeren med kickstanden nede.. denne tåler da ikke all verdens og ble bøyd, og sykkelen er i en intens vinkel når den står på den..
Er det noen som klarer å fikse dette? Jeg tipper det er en 5-minutters jobb, men ikke vet jeg, men jeg betaler mer enn gjerne for bryet - hva er evt. prisen din? Jeg holder til 10 min unna Oslo :)
kickstand.png
- MaGr
- Innlegg: 59
- Registrert: 11 feb 2020, 18:19
- Motorsykkelen din: KTM SuperDuke R 1290
- Sted: Buskerud ;)
Re: Fikse bøyd støtte mot betaling?
Jeg vil tru at den sidestøtta gir seg før ramma, men jeg ville tatt en god kikk på den også.
Min MC historikk:
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290
82’ Suzuki GSX 750/1100, 84’ Honda VF 750F, 86’ Kawasaki GPZ 1000RX, 96’ Kawasaki ZX-7R Ninja,
98’ Suzuki TL 1000R, 98’ Honda CBR 900RR, 98’ Boom Trike, 98’ Honda CBR 900RR, 02’ Honda CBR 954RR,
04’ Aprilia RSV 1000R og nå 14’ KTM SuperDuke R 1290