Telt - hva bør man velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av TGR »

Nettopp kjøpt meg nytt telt jeg også. Var lei av lavvoen, solgte den for noen år siden. Tenkte å kjøpe meg et Mototent, men etter tips fra Flatop så endte jeg opp med et Atacama Expedition, i farge grå.

Er for gammal til å krabbe rundt på alle 4. Trenger ikke mc-garasje, men deilig å ha god plass og ståhøyde inne. Sola skinner jo ikke alltid.

Teltet blir slått opp for første gang på forumtreffet, så er spent på dette :)

http://ledena.no/produkt/redverz-atacam ... elt-gront/

Koster noen kroner, men etter 10 netter med innspart hytteleie, så er det betalt :)

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Rha »

Da har jeg hatt noen netter i outwell vigor 3.
Vil starte med å si at dette teltet er tungt og spesielt etter du har pakket det ned i regnvær. den tørre tyngden kommer stort sett av at stengene er av glassfiber.
Bunnen er laget av slik billigpressenning og bråker forferdelig mye.

Dette var faktisk dem to eneste tingene som var negativt.
Jeg kunne stå invendig å bytte klær, riktig nok litt bøyd siden jeg er 187cm høy og teltet bare 180 cm. Sove delen er noe lavere, men var fortsatt ikke noe problem med stiv rygg og vonde knær på morgenen.
Dette er også helt uproblematisk å sette opp, brukte ca 20 min på første gangen og 10 min på gang nr2.
Noe jeg likte veldig godt var at det var neongule barduner. Disse syntes godt når det var skumt.

Dette blir nok turkamaraten min når jeg drar alene på tur.
Kan annbefales for alle som ikke trenger garasje eller har lyst til å bruke mange tusen på telt.

Har ikke noe bilder, men AJ hadde et som viste dette ved siden av et slikt "garasje telt" fra treffet. Dette bildet var borte nå, men det kan hende at han får lurt inn dette under her :redface
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av AJ »

Dra på MC-tur og overnatte i telt er nok ikke for alle.
Jeg er heller ikke blant de ivrigste, men har overnattet i telt en del ganger opp gjennom årene på de store treffene her i landet, Norgestreff og Troll-Rally, og senest i fjor på to turer nordover og sør-vestover i landet.

Denne karen i videoen nedenfor slenger fra seg teltet og oppgir 9 grunner for dette. En av de vekten på teltet, som i hvert fall jeg synes er beskjeden.
En annen grunn er størrelsen på teltet. Og her er jeg helt på linje med fyren. Såpass lite telt som dette gjør telttilværelsen krampaktig og lite trivelig.
Åpenbart et feil teltvalg.
Hva han foretrekker i stedet for telt får man vite mot slutten av videoen.
Et bedre alternativ? Tja... si det :scratch ?

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MT09
Innlegg: 33
Registrert: 20 apr 2019, 21:27
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 2017

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av MT09 »

Connie skrev: 17 jul 2019, 07:56
Dansekris skrev: 16 jul 2019, 15:36
Min sykkel er heldigvis vanntett, så den står fint ute.
Vanntett min også, men den har det bedre når den er tørr. Ikke minst er det greit å skjerme den for solsteiken. Og dette settes også opp på få minutter, sett ned to plugger, tre inn stenger, trekk opp heile sjiten så står det!

Kjørte fra Hudiksvall i et forferdelig høstvær i går, regnet bøtter og blåste som F... Ankom Torsby Camping i går kveld. Her er det allerede stekende sol nå på kvisten. Som dere vet så tiltrekker motorsykler nysgjerrigperer og unger som fluer til møkk. Og det er fint å kunne bevege seg vekk fra tipien og vite at sykkelen står trygt og ute av syne, òg at den ikke står og steker i 30 grader i solen hele dagen.


Et annet moment … i Olden i fjor regnet det skikkelig om natta, da veltet den ene sykkelen da støtta sank ned i gjørmen, en klassiker, selv om han hadde en sånn R&G fot på støtta. Min stod inne på tørt underlag.

Det viktigste for meg med teltet er likevel å slippe å rulle rundt på bakken for å bytte klær! I dette kan jeg stå fullt oppreist. I tillegg så blir jeg gjerne på samme plassen i flere dager, da er det og greit med plass. Jeg har også med meg en hel haug med greier, Videokamera, Gopro, drone, PC +++ oxo greit med plass til å dille med det. Også praktisk med 4 innganger.


Til sist … sykkelen trenger faktisk ikke stå inne ikke sant? … den kàn faktisk stå ute selv om det er plass inne? Da har jeg rikelig med plass til andre ting. Jeg har et "gulv" jeg kan klipse på i "garasjedelen" slik at det blir et ypperlig fortelt.
Uansett så finnes det et vanvittig utvalg av telt, så må enhver velge ut fra egne behov.


Bildet er nettopp tatt her på Torsby, endelig funnet solen så her blir jeg i noen dager. Så fort bolaget åpner skal jeg bort å handle noen skøyere og rett og slett slappe av i solen.
Er det med regntett oppbevaringspose/bag til dette teltet?

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Telt, what to choose?

Legg inn av Connie »

Heisan

Teltet er levert med en vanlig oppbevaringspose. Har inntrykk av at den er tett, men vil ikke si at det er en bag. Er ellers veldig godt fornøyd med teltet. Bor i det i pinsen 😊

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av AJ »

Datter, svigersønn og deres to barn vil gjerne prøve seg på telttur og lurte på om vi hadde et til overs.
Dessverre, var første svaret vi kom med.
Men så kikka vi gjennom "rotet" vi har i garasjeloftet og der fant jeg jammen et telt jeg hadde radert ut av minnebanken.

Så dette måtte selvfølgelig prøveoppsettes. Og det gikk som en lek. Forholdsvis romslig firemannstelt, 140 cm. takhøyde i sovedelen på det høyeste.
Totalvekt 5 kg og MC-vennlig pakkstørrelse for øvrig.
Ingenting i veien for å dra på MC-tur med dette teltet om jeg ikke hadde hatt Vaude Chapel 3 teltet mitt med omtrent normal ståhøyde innvendig (170 cm).

Noen år gammelt dette teltet, men fortsatt fullt ut brukbart ser det ut som:
Gjenfunnet telt2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Er vel det man kaller "fair weather rider" på nynorsk, drar mest på tur om meldt bra. Så også på tidligere turer hvor teltet men nå i helgen ble teltet vått, hadde mye opphold men holder med en skur og når 5gr, 100% luftfuktighet og overskyet ble jo teltet vått og tørker aldri. Ytterteltet rullet jeg sammen og hadde under såkalte beaver tailen på topp-bagen men hjalp jo ikke så mye da teltbunnen var våt så når rullet sammen innerteltet ble jo alt vått der også (godt hadde drybag til soveposen så den holdt seg tør i bagen).

Nå løste jo ting seg elegant ved at vi tok inn på Vågå hotell påfølgende natt (som ble brukt også til telttørking) men hva gjør man om telter flere netter på rad i regn, blir ikke det bare kliss? Hva er trikset (om det er noe) :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Sattphalat »

pingvin skrev:Er vel det man kaller "fair weather rider" på nynorsk, drar mest på tur om meldt bra. Så også på tidligere turer hvor teltet men nå i helgen ble teltet vått, hadde mye opphold men holder med en skur og når 5gr, 100% luftfuktighet og overskyet ble jo teltet vått og tørker aldri. Ytterteltet rullet jeg sammen og hadde under såkalte beaver tailen på topp-bagen men hjalp jo ikke så mye da teltbunnen var våt så når rullet sammen innerteltet ble jo alt vått der også (godt hadde drybag til soveposen så den holdt seg tør i bagen).

Nå løste jo ting seg elegant ved at vi tok inn på Vågå hotell påfølgende natt (som ble brukt også til telttørking) men hva gjør man om telter flere netter på rad i regn, blir ikke det bare kliss? Hva er trikset (om det er noe) :scratch
Fyre.... ikke med ved da.
Sette på litt varme forsiktig. Sette brenneren på en finerplate Feks.
Moderne telt brenner godt. Så det er en viss risiko en bør være klar over slik at en har tilstrekkelig avstand til duken.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

OK, virker fornuftig nok...om noe risikofylt :D Vil en liten propanbrenner ala bildet under gjøre susen? Ulempen er jo at da svir av propan egentlig skulle bruke til mat men kan alltids ta med større eller ekstra....

Og om det høljer når pakker sammen har man tapt :sorry

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Telt - hva bør man velge?

Legg inn av Sattphalat »

Jeg bruker stormkjøkken med gassbrenner på skjærefjøl. Brenneren er litt mere beskyttet der.
Den brenneren din er ikke akkurat liten, selv om den ikke er så stor i volum.
Gir vel et par tusen watt på full effekt. Mye varme i et lite telt.
Det er ikke ofte jeg fyrer inne i telt, å jeg liker det ikke. Er nok litt pysete.
Monsen og Ausland og gjengen gjør det hele tiden.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Propan er visst no-no pga gass som kan lekke og antennes inne i teltet, "Ikke fyr med gass i telt".

En ulempe med teltet har er at teltstengene holder innerteltet, om teltstengene holder ytterteltet og innerteltet henges opp innvendig etterpå, kan man pakke innerteltet i ly for regnet fø tar ned ytterteltet. Ser også at mangler plass til utstyr i "forteltet", løste med tarp spente mellom MC og bakken, fungerte ok men mer usikker om blåser og regner mer enn gjorde.

Så myser litt på alternativer, betyr må opp i vekt og størrelse men slik er livet og om ikke annet så sparer jeg plass/vekt på ikke trenger tarp (selv om den er lett). MSR Hubba Tour 1 har "stort" fortelt, kan være alternativ men litt dyrt så får se litt og evt vente på tilbud.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av ejs »

Europris
Greit og rimelig.
H170 L360 B240
Pakkes ca. Ø20 L60
Telt-Tundra.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Det teltet så jo ikke dumt ut og unektelig rimelig :) Litt tungt for meg dog, faktisk 6 ganger vekten av det har. For noen er 6 kg ikke noe å bry seg om men på lett 690 offroad merkes vekten, særlig siden i praksis havner høyt og langt bak.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Telt - hva bør man velge?

Legg inn av pingvin »

Ble kjapp beslutning, Helsport Sarek 2+ veier 1.7kg (betydelig lettere enn MSR Hubba Tour 1) og har bra vestibyle. Satt ned fra fast lavpris på XXL 4.999,- til 3.999,- for medlemmer. Og da er fast lavpris ganske bra tror jeg, er en litt nedspekket variant av Fjellheimen som koster 7.000,-, Sarek selges visstnok kun på XXL. Og soveplass for 2 om skulle klare å lure med konemor på fjellet på overnattingstur (og plass til bikkja i vestibylen).

Nemo Hornet 1p funket isolert sett veldig bra og utrolig liten og nett nedpakket men må kunne ha med kjøreutstyr under tak også så da ble det slik. Hornet'en går nok på finn.

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

(Telt) Helsport Breheimen 2

Legg inn av KåreDump »

Er på utkikk etter nytt telt og har sett litt på Helsport Brehimen 2. Virker som et solid telt med god plass i fortelt.
Dette er en utgave som kun produseres for XXL, så det fins svært lite info om det på nett (ingen tester).
Noen som har erfaring med Helsport Breheimen 2?

Det jeg er mest interessert i er pakkestørrelse. Hvor kompakt er det mulig å pakke?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar