Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Kjøkkenet begynner nå så vidt og se ut som et kjøkken... men selvsagt hadde leverandøren glemt å sende med to overskap og noen lister. Hva er det som egentlig skjer når man glemmer å sende to overskap? EN liten pakke skruer, eller småting er innafor, men TO overskap?

Hvitevarene er selvsagt også forsinket. Dem har hatt 7 uker på seg siden jeg bestillte kjøkkenet, men allikevel blir dte forsinket. Merker jeg blir rett og slett sliten av slikt. Nå får jeg ikke flyttet inn alt og gjort klart kjøkkenet som planlagt i helgen. Alt stopper opp.

Snekkrene som var der her om dagen mente på at det var vanskelig og bytte foringene rundt vinduet da vinduet var limt. Jeg ble rett og slett himmelfallen. Jeg fant fram feinsaga og byttet foringen selv og det ble faktisk ganske bra. Nå i etterkant har jeg uansett bestemt meg for å bytte vinduet... så jobben jeg gjorde var forgjeves, men det endrer ikke det faktum at jeg ble oppgitt over svaret dems.

Hva lærer man på snekkerlinja i dag? Når en som meg med ti tommeltotter fikser det, hvorfor skulle ikke en snekker da klare det?

Så har vi elektrikern da. Offamæi altså!! Det blir bra til slutt, men eneste grunnen til det er fordi jeg følger med. Jeg sa jeg skulle ha skjult anlegg over alt. Men trikkern hadde klart og borret seg fra loftet og gjennom tak på UTSIDEN av foringene på veggen.

Når jeg ringte han så sa han at ledningen uansett ble skjult bak skapet... Men hva i heiteste brunsnegle... Man kan vel legge kabelen skult for det?? Så jeg borret nytt hull på rett sted og stakk røret gjennom der så det havnet bak foringene på veggen.

Jeg blir enkelte ganger fullstendig lamslått. Den eneste som har imponert meg har vert han som setter opp kjøkkenet. Han er nøye, ser løsninger og kommer med gode råd etc. Hadde alle vært som han, så hadde jeg sluppet og gjøre jobben for dem.

Sånn, nå har jeg fått blåst ut litt! :)

Men en ting er jeg helt sikker på at dem klarer. Fakturaen dukker nok opp i tide :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Etter mye knot og rot, så går det nå vertfall fremover med kjøkkenet. Siden det mangler to overskap så blir ikke disse montert flr om to uker. Gulv skal legges til søndag og deretter er det listing samt at vi skal slå på plater mellom skap og benkeplate etc. Nytt vindu skal inn også.

Slik ser det vertfall ut i skrivende stund.
7BB6661F-FC2C-4223-B95D-D48121693559.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg begynt på et nytt prosjekt. Jeg har tenkt til å kaste den bedritne fjernkontrollen vi har til garasjen som er åpnet og teipet sammen flere ganger og har sprukket etc. Planen er å bytte ut denne med en appstyrt garasjeportåpner styrt av Wemos D1 Mini og et rele.

Jeg kommer også til å bruke en ultrasonic sensor som skal gi meg beskjed om garsjeporten er åpen eller stengt. Til slutt skal jeg selvsagt overvåke temperaturen i garasjen, sånn for morroskyld. Alt skal vises i en app.
0AD96E93-C79E-475D-951E-943764D3DE19.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Lott lodding er gjort.
2ABBF5BF-AC58-4D12-BC17-EC8FB233E35D.jpeg
8869AEAA-4C37-467B-86E8-C0B59835C677.jpeg
3BB30A29-7A3A-40C2-A123-154D5D6F6525.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av freddy123 »

Spennende prosjekter med integrasjon mot app og smartsyring er det vel snart bare fantasien som setter grenser for hva man kan utrede av kule løsninger.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, den største utfordringen er egentlig kodingen. Men jeg begynner å komme inn i det nå :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

Er det ikke bedre med en induktiv føler eller en bryter for å konstantere om porten er åpen eller stengt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde gått for en mikrobryter eller induktiv giver selv , men ultrasonisk sensor er noe som er billig å integrere i en mikrokontroller. Får de fra Kina for kr1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har bestemt meg for å bruke en magnetsensor i steden. Den er mer robust, krever litt mindre koding og er mer idiotsikker. Den er heller ikke følsom for andre ting som skulle passere forran den og gi falsk alarm etc.

Magnetbryter er vel det jeg annser som det aller mest robuste valget. Ingen bevegelige deler og det er kun en magnet som viser om porten er åpen eller igjen.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Grunnen til at jeg vurderte ultrasonic sensor var at jeg kunne slå to fluer i en smekk. Med en slik kan jeg sjekke om både garasjedøren er igjen OG om bilen står garasjen. Men fant ut at jeg ikke har noe behov for å sjekke om bilen faktisk er der.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Du kan sikkert kjøpe industrielle induktive givere. Det er absolutt best og mest robust, men koster fort noen hundrelapper.

https://www.tu.no/artikler/slik-fungere ... ere/218863

Fås som regel i to virkeprinsipper.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, eneste grunnen til at dette er så gøy er fordi det ikke koster all verden. Endelig en hobby som ikke koster skjorta, og skulle man sprenge en sensor eller en micro controller så snakker vi kun noen få kroner. Det gjør at man kan sitte å fikle med dette uten at svettepærlene kommer snikende.

Det meste av elektronikk er laget i Kina. Ta en titt på laptop batteriet ditt, komponentene og innmaten i laptopen. Det meste kommer fra Kina.

En soik magnetsensor som jeg har valgt å bruke kan jo regelrett ikke gå i stykker da det ikke er bevegelige deler i denne. Kun en magnet. Den er dekket av plast så den vil heller ikke ruste, og skulle plasten forsvinne, så fungerer magneten allikevel. Den kan rett og slett ikke gå i stykker. Den koster heller ikke mer enn en krone.

Så mitt spørsmål blir, hvorfor skal jeg velge en industriell sensor til flere hundre kroner stykket?

Jeg har den siste tiden testet dusinvis av mikrokontrollere. Den første jeg kjøpte var en orginal Arsuino til 200 kroner. De andre microcontrollene er alle kjøpt fra Aliexpress (kina). Ikke en eneste har hatt en feil og alle har fungert og vært altive nå i 4mnd. I strekk uten brudd.

Nå har jeg forøvrig planer om å kikke nærmere på Lora nettverket. Har planer om å sette opp et slik her hjemme da rekkevidden er mye bedre enn Wifi. Frekvensen er mye lavere, men det har ingen betydning i den sammenhengen jeg skal bruke det. Det skal kun brukes til å sende signaler mellom microcontrollere etc.

Det som er litt gøy, er at jeg nå har kjelleren full av sensorer og utstyr, slik at jeg regelrett nesten kan lage meg når som helst når jeg føler for det. Da blir det også morsommere og holde på. Man kan lage ting litt på sparket. Det at jeg nå begynner å forstå C+ språket gjør det bare anda mer morsomt da det var dette som var hovedbarieren for min del. :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt, så åpnet jeg alarmboksen til Sectoralarm her om dagen. Det meste av innmaten der kommer fra Kina.

Jeg også fullstendig klar over at man virkelig kan få mye søppel fra Aliexpress. Den eneste komponenten som ryker over tid og som er hovedkilden til at skermer og tv'er plutselig ikke funker lenger er electrolytt kondensatorer. Disse vil over tid begynne å lekke. Spesielt minskes levetiden når dem blir utsatt for høy varme da dem tørker ut.

Helsigvis er det såre enkelt og bytte disse og en kondesator koster bare noen få øre.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

En bitteliten oppdatering angående kjøkkenrenoveringen her hjemme.

I dag blir endelig hvitevarene koblet til. Rørlegger kommer og kobler avkløp og vann til onsdag og i morgen blir det lagt nytt gulv. Om to uker har alle overskapene kommet og da skal også disse monteres. Så skal elektriker trekke lys i alle skapene samt montere led list ved gulv.

Etter dette skal det listes, byttes vindu og fore ut en dør.

Nå ser det ut til at elektriker endelig har skjønt hva jeg vil og jeg føler vi er inne i en god steam nå. :)

Foreløpig ser kjøkkenet slik ut:
IMG_2688.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Testet ut denne artige saken i dag. En liten og billig komponenttester fra Aliexpress. Den funker utmerket bra til mitt hobbybruk også :)
IMG_2702.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar