Hei folkens, helt ny på siden.
Men jeg har et problem med min Honda vf 750 c, 96 modell. Spenningsregulator røk, jeg kjøpte en brukt og satset på at det skulle virke. Men batteriet lader ikke når sykkelen går.
Jeg har da forstått at jeg må måle regulatoren, og statoren. Dette kan jeg lite om, men etter mye leting på nett om hvordan dette skal gjøres, har jeg målt i alle mulige kontakter.
Jeg får følgende tall:
Stator gir 0,00 ohm ved måling direkte i kontaktene, ved måling fra kontakt til blokken, viser det 1(uendelig?)
Ved måling når sykkel går, viser det at stator gir ca 15V? på tomgang, og ved 5000rpm ca 75-78.
Ifølge instruksjonsboken skal stator gi 340w?
Ligger problemet i stator da?
Jeg har rengjort kontakter mellom stator og regulator.
Jeg har også prøvd å måle regulator, men finner ikke helt ut av det.
Trenger noen råd her.
Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
de voltmålingene-er de like mellom all 3 ledningene?
i så fall er nok stator OK.
men regulatoren kan jo ha tatt kvelden hvis du ikke får spenningsøkning når motor går.
i så fall er nok stator OK.
men regulatoren kan jo ha tatt kvelden hvis du ikke får spenningsøkning når motor går.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
Ja, mellom de 3 ledningene er volt måling lik. Det samme er ohm måling, men den viser 0,00. Da sier noen at det er en kortslutning et sted?mekkern skrev: 10 jun 2020, 15:56 de voltmålingene-er de like mellom all 3 ledningene?
i så fall er nok stator OK.
men regulatoren kan jo ha tatt kvelden hvis du ikke får spenningsøkning når motor går.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
så lenge du ikke har 0.0 ohm mot "jord" så er det riktig.
Hvis du har "uendlig" ohm mot jord er det riktig
hvis du har 0 ohm mellom fasene så er det riktig
hvis du ikke har noe brudd i ledningsnettet eller def sikringer eller dårlig kontakter-OG batteriet er garantert ok(også med belastning-ikke bare volt) så er nok regulator kaputt.
Hvis du har "uendlig" ohm mot jord er det riktig
hvis du har 0 ohm mellom fasene så er det riktig
hvis du ikke har noe brudd i ledningsnettet eller def sikringer eller dårlig kontakter-OG batteriet er garantert ok(også med belastning-ikke bare volt) så er nok regulator kaputt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
Glimrende, tusen takk. Da vet jeg at stator er i orden.mekkern skrev: 10 jun 2020, 18:56 så lenge du ikke har 0.0 ohm mot "jord" så er det riktig.
Hvis du har "uendlig" ohm mot jord er det riktig
hvis du har 0 ohm mellom fasene så er det riktig
hvis du ikke har noe brudd i ledningsnettet eller def sikringer eller dårlig kontakter-OG batteriet er garantert ok(også med belastning-ikke bare volt) så er nok regulator kaputt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Stator/regulator problemer på Honda VF 750C, '96 mod.
Det skal måles motstand mellom alle fasene på stator. På denne sykkelen mellom 0,5 og 1,0 ohm, og likt nellom alle 3 parene. Mål med stator frakoblet og tenning av.