Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av oivindg »

Se der, ja. Nyttig sak!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 11 jun 2020, 10:28 Se der, ja. Nyttig sak!
Joda, den er ikke så dum denne. Ikke akkurat noe jeg kommer til å bruke hver dag, men den er fin og ha i skuffen når man feks. skal sortere resistorer og transistorer uten å måtte dra frem lupa :)

Kostet meg kun 7 dollar inkludert frakt, så jeg tok sjansen. Selvsagt finnes det helt sikkert mer proffe saker der ute, som er mer nøyaktige og kanskje kjenner igjen flere komponenter etc. men jeg tror vel kanskje at "proffene" klarer seg fint uten en slik uansett :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 10:36 Selvsagt finnes det helt sikkert mer proffe saker der ute, som er mer nøyaktige og kanskje kjenner igjen flere komponenter etc. men jeg tror vel kanskje at "proffene" klarer seg fint uten en slik uansett :)
Uansett proff eller ikke, så er en sånn boks nyttig hvis du har en bunke usorterte komponenter liggende. Eller hvis du bruker deler fra gamle kretskort. For eksempel mye kjappere å finne ESR på en gammel kondensator ved å plugge den i testeren enn det er å finne databladet på nettet. For ikke å snakke om en kjapp måte å teste om en gammel elektrolyttkondensator har begynt å miste kapasitans eller ikke.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 11 jun 2020, 10:59
Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 10:36 Selvsagt finnes det helt sikkert mer proffe saker der ute, som er mer nøyaktige og kanskje kjenner igjen flere komponenter etc. men jeg tror vel kanskje at "proffene" klarer seg fint uten en slik uansett :)
Uansett proff eller ikke, så er en sånn boks nyttig hvis du har en bunke usorterte komponenter liggende. Eller hvis du bruker deler fra gamle kretskort. For eksempel mye kjappere å finne ESR på en gammel kondensator ved å plugge den i testeren enn det er å finne databladet på nettet. For ikke å snakke om en kjapp måte å teste om en gammel elektrolyttkondensator har begynt å miste kapasitans eller ikke.
Jeg skal nok inrømme at jeg nok ikke kommer til å slite den ut, men som nevnt, til prisen er den fin og ha i skuffen.

Jeg har brukt ganske lang tid på og finne den perfekte N-channel Logic Level Mosfet Transistor for bruk sammens med Arduino og ESP32 etc. (5v og 3.3v). Jeg kjøpte først FQP30N06L, men denne er ikke like bra for bruk ved 3.3v enheter da Gate voltage ikke er stor nok for fullt potensiale.

Derimot er IRF3708 en veldig god allrounder og en Transistor alle som driver med Arduino og micro controllere burde ha i skuffen :)


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde du noe spesielt i tankene når du ga meg den linken, eller villde du bare dele litt generell kunnskap? :)

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av FredrikE24 »

Ser støtt du skriver resistor etc. :O

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 jun 2020, 16:22 Ser støtt du skriver resistor etc. :O
Hehe, det kommer nok av at jeg stort sett søker informasjon på utenlandske fora og der sier dem resistor :redface

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 11 jun 2020, 17:11
FredrikE24 skrev: 11 jun 2020, 16:22 Ser støtt du skriver resistor etc. :O
Hehe, det kommer nok av at jeg stort sett søker informasjon på utenlandske fora og der sier dem resistor :redface
Jeg er av den oppfatning at det å oversette faguttrykk er REN idioti. Jeg tenker mest på IT-relaterte problemstillinger men alt av fagfelt der mye av informasjonsøking og læring naturlig hører hjemme på nett bør foregå på engelsk etter min mening. Et eksempel jeg kommer på er Microsoft, som i sin visdom (eller mangel på sådan), ikke bare har oversatt Office pakken i sin helhet men også tastatur-snarveiene. Så lurt!
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker nå uansett at livet får videre. Jeg forstår engelsk bedre enn Norsk når det kommer til data og slikt. Jeg installerte norsk versjon av Adobe en gang ved en feiltakelse og da ble det jo bare klabb og babb for min del.

Det finnes ikke så mye informasjon og finne på norsk når det kommer til Arduino etc. Derfor blir det til at man søker på engelsk og får svarene da servert på samme språk. Funker som tusan for min del :)

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av mekkern »

Når mye er "google-translate" oversatt så er engelsk en bedre løsning...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Sakkle »

Nei, det er rett og slett mindre informasjon tilgjengelig på norsk, pussig nok...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Alle såkalte "turorials" etc foregår jo på engelsk. Når man sitter der med norsk program så blir det litt styr. Spesielt når det gjelder teknisk engelsk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' - En annerledes sommertur i år?

Legg inn av Bjerknez »

Må vel være noe uhorvelig galt med meg. Fine temperaturer i Fredrikstad den siste uken. Hver dag jeg drar på jobb og setter meg i bilen, så går jeg forbi Bimmern som står der uvasket og ikke engang klargjort for sommeren, mens jeg tenker (nææhh... tar bilen i dag også)

Helgene tilbringer jeg på kjøkkenet (vertfall den siste tiden) da det er en del småting og pusle med der, når jeg ikke befinner meg i furtebua.

Om tre uker har jeg fire ukers sommerferie. Spørsmålet er... Hva gjør jeg da??

Kan ikke akkurat si det kribler i trusa etter å kjøre... ennå vertfall. Det blir en tur, helt klart, men jeg merker jeg savner følelsen jeg hadde når jeg satt meg på cruisern for første gang med rykende ferskt førerkort. Jeg kan sjelden huske noe som var mer fornøyelig enn akkurat det.

Nå ser det også ut til at de vage svenskeplanene mine går åt skogen grunnet korona krisen å da gjenstår det bare Norge igjen som destinasjon. Ikke for at utlandet er noen stor nødvendighet og oppsøke for min del, men hadde håpet på at noen nye destinasjoner kunne gitt meg litt ny "input".

Nord for Bartebyen gidder jeg ikke. Skal jeg først nord for Trondheim så vil jeg i såfall til Lofoten. Men jeg tror det blir for langt i forhold til at entusiasmen ikke er helt på topp. Så da gjenstår midtnorge og sørlandet samt vestlandet som jeg har vært så uendelig mange ganger før.

Danmark er jo en mulighet kanskje... men da må jeg vel ta båten? I så fall er det lite interresant. Å sitte å glane på den båten i flerfoldige timer har jeg ikke tolmodighet til.

Men gud bedre... når jeg leser det jeg skriver så er jeg over middels negativ her. Dette er jo et luksusproblem uten sidestykke. :)

Jeg vet det blir en tur i år også, så den saken er biff. Man får bare håpe at entusiasmen stiger når sommerferien er et faktum og feriefølelsen kommer sigende :)

Svar