nedplombering av 900cc
nedplombering av 900cc
Nå har det blitt slik at jeg har anskaffet meg en Yamaha XJ 900 83mod som jeg har tenkt å bygge om til en røff streetfighter kommer bilder av prosjektet etterhvert men sliter litt, siden jeg er 18 år og har et ferskt førerkort til tung mc "mellomtung" må jeg minke effekten til sykkelen Noen som vet hvem som gjør dette ennå?
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38135
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: nedplombering av 900cc
Spennende prosjekt du har på gang der, badasstom
Velkommen til Forumet, forresten
Har ikke peiling på slik nedplombering, jeg. Men kanskje andre her på Forumet har det?
Kanskje også erfarne Yamahaverksteder vet hvordan man gjør slikt
Kan hende det ikke er så lett, når alt kommer til alt... Jeg husker ikke når disse effektbegrensningene og mellomklassereglene ble innført, men det skjedde vel en god stund (mange år) etter '83. Og det kan fort betyr at det ikke var noen effektbegrensningsløsninger for den XJ'en du har...
Hva man i så fall må gjøre for å få til dette etter dagens regler kan kanskje by på litt hodebry...
Velkommen til Forumet, forresten
Har ikke peiling på slik nedplombering, jeg. Men kanskje andre her på Forumet har det?
Kanskje også erfarne Yamahaverksteder vet hvordan man gjør slikt
Kan hende det ikke er så lett, når alt kommer til alt... Jeg husker ikke når disse effektbegrensningene og mellomklassereglene ble innført, men det skjedde vel en god stund (mange år) etter '83. Og det kan fort betyr at det ikke var noen effektbegrensningsløsninger for den XJ'en du har...
Hva man i så fall må gjøre for å få til dette etter dagens regler kan kanskje by på litt hodebry...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: nedplombering av 900cc
Jo takk :) det er begrensning på 650cc og 34hk trist å kvele motoren også
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300.
Re: nedplombering av 900cc
83 mod. har vel ikke innsprøytning men forgasser?. Så da er vel ikke bare å stille elektronikken, må vel strupes både i innsug og eksos+ kanskje bytte dyser. Jeg vet ikke men jeg tror.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: nedplombering av 900cc
Tror gammelgutten er inne på noe.
Da forhandleren tok ut plomba på min Honda 50 i sin tid,brukte han ihvertfall
hammer og meisel....
Fartsøkning fra 40 til 90 var et bra resultat !
Da forhandleren tok ut plomba på min Honda 50 i sin tid,brukte han ihvertfall
hammer og meisel....
Fartsøkning fra 40 til 90 var et bra resultat !
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: nedplombering av 900cc
Røske bort tre av pluggledningene......? Neida....dette syns jeg hørtes vanskelig ut. Å få den ned fra 97 hk til 34 på lovlig vis e vel kanskje ikke helt enkelt. Men en tlf til yamaha kan kanskje hjelpe. Iallefall...lykke til and ride safe!:)
Re: nedplombering av 900cc
Det er forgasser ja tenker jeg ringer litt rundt i værstefall bytte motoren mot 600 cc til xj
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300.
Re: nedplombering av 900cc
Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.
For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.
Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.
For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.
Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38135
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: nedplombering av 900cc
Nyttig info, dette!Rune skrev:Kjøpte selv en 650cc Honda NTV som jeg må nedplombere...
Er ikke noen grense på kubikk som jeg har hørt.
For min del så må jeg få strupet innsuget med 2 "stoppskiver".. Forgassermotor.
Det må monteres av godkjent verksted.
Kjøpte nedplomberingssettet via Greybikes. Bare +++ fra meg. Rask og ryddig handel
http://www.greybikes.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Og velkommen til Forumet, Rune
Med flere som har peiling blir dette også et bedre Forum
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: nedplombering av 900cc
Takk for tipset det var et slikt sett jeg lette etter
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300.
Re: nedplombering av 900cc
Jeg ringte det "stedelige tilsyn" og spurte om hvordan man nedregistrerer en FJ1100 til 34 hk, altså A1.
Jo takk Det måtte isåfall gjøres med et plomberings sett fra fabrikanten (altså Yamaha)
Nå kan jeg jo bare håpe på at han her ikke hadde peiling, for han påsto også at jeg måtte betale hk-avgift når jeg skulle "åpne" den igjen (når guttungen fyller 20) 91 hk blir nok noen kroner, hvis figur'n i luren har rett.
Synes det hele virket rart: Vi snakker om en 25 år gammel sykkel....
Jo takk Det måtte isåfall gjøres med et plomberings sett fra fabrikanten (altså Yamaha)
Nå kan jeg jo bare håpe på at han her ikke hadde peiling, for han påsto også at jeg måtte betale hk-avgift når jeg skulle "åpne" den igjen (når guttungen fyller 20) 91 hk blir nok noen kroner, hvis figur'n i luren har rett.
Synes det hele virket rart: Vi snakker om en 25 år gammel sykkel....
Re: nedplombering av 900cc
Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.
Førerkort klasse A1 det er lettlappen, maks 125 ccm og 15 hk.
Etter 18 år så er det mellomtung sykkel det gjelder, maks 34 hk.
Førerkort klasse A1 det er lettlappen, maks 125 ccm og 15 hk.
Etter 18 år så er det mellomtung sykkel det gjelder, maks 34 hk.
Re: nedplombering av 900cc
Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert
Yamaha xj 900, Yamaha Fj1100, Yamaha fz750, Suzuki tsx 50, Honda nx 125, 150cc Kina atv, Honda cbx 750, Peugeot speedfight 2, Yamaha yzf 600r, Rieju rr, Triumph t595 "Speed triple" 995cc, 90cc Kina atv, Derbi senda x-race, Derbi dwf 50, Honda nsr 125 1989mod, Honda nsr 125 2001mod, Rieju rj, tempo panter, linhai 300.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38135
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: nedplombering av 900cc
Ikke verre? Bra!badasstom skrev:Det viste seg å kun kjøpe et sett med 4 metalskiver som blir satt i forgasseråpningen av et merkeverksted... for så å få sykkelen omregistrert
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: nedplombering av 900cc
At du ikke får ei krone igjen men det er sikkert en paragraf i loven som gjør at de kan avkreve deg avgift igjen. Da vi strupet 600en til jentungen så sa de på på Veistasjonen at det var bare å møte opp for visning og omregistrere den som fulleffekt hvis det ble aktuellt. Nå er den solgt men jeg går utifra at det må betales full reg avgift hvis strupingen fjernes.Gammelgutt skrev:Det er vel betalt full avgift på den sykkelen, og du får neppe igjen en avgiftskrone, så de kan nok ikke kreve mer avgift.