Slå følge med fremmede man møter på veien?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av FreewheelBurning »

Ja jeg kjører oftest alene, og synes det er mye "penere" å se en motorsykkel foran seg enn de vanlige kassene med fire hjul.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Ronning »

FreewheelBurning skrev: 31 mar 2020, 22:49 Ja jeg kjører oftest alene, og synes det er mye "penere" å se en motorsykkel foran seg enn de vanlige kassene med fire hjul.
Veldig enig, spesielt når jeg kjører bil. Da er det å sveive opp ruter og prøve å få inn mest mulig motorlyd fra motorsykkelen foran :)

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av FreewheelBurning »

Klarer nesten ikke kjøre bil om sommern, i fare for å se noen kose seg på motorsykkel i trafikken.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av rolf-arne »

Med min begrensede erfaring, så skal jeg alikevel, dele litt. Jeg har funnet at jeg ofte tar igjen folk.. og da benytter jeg anledningen ttil å dempe farta litt... ligger litt bakpå... holder den/de foran ok fart og er passelig effektive i trafikken, så kan jeg bli der bak, til det høver med en stopp. Når jeg var på vestlandstur , uten så altfor mye kjennskap, så spurte jeg to fra Bergen om jeg kunne henge på fra Trollstigen... vi slo følge til Geiranger og stoppet på de samme stedene, jeg fikk kjøre litt raskere enn jeg ellers ville ha gjort. Koste meg både bak og foran..

man ser folk ann og er lydhør for forskjellige fakter. Etter hvert lærer man... men den som legg seg rett i baken på mæ får en Hjallis.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er egentlig enig med deg der rolf-arne.

Men jeg vet ikke helt om jeg kunne fått meg til å spurt om lov vedrørende og få "henge på" andre. Det er det to grunner til.

1. Spørsmålet er uansett veldig ledende og selv om dem ikke har lyst, så byr det dem fleste i mot og svare nei på slike spørsmål. Så derfor får man uansett ett ja vil jeg tro, og det er jo litt kleint.

2. Greit med folkeskikk selvsagt, men i trafikken synes jeg ikke man bør trenge og spørre om lov til kjøre bak noen.

Men er enig med deg at det er forskjell på og høflig tilnærme seg et følge og legge seg på god avstand og vise "respekt" enn å klinke seg opp i ræva på siste mann og "yppe". Sistnevnte synes jeg rett og slett er ufint. Da er det bedre at dem kjører forbi.

Så sant man da ikke kjenner vedkommende i et følge. Da er det mer fritt frem synes jeg :)

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Sted: Oslo

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Kråka »

En gang fulgte jeg etter en gruppe på 10-15 personer. Stod Trondheim på skinnjakken deres og jeg skulle samme vei. De ville ikke bli forbikjørt for å si det sånn. Forsøkte en gang til med en gruppe jeg antok skulle på tur til Amsterdam. Ennå ikke forstått helt om det er folk på tur i skinnjakke eller om det er Harley eiere som ikke liker at fremmede slår følge.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Sakkle »

Kråka skrev: 30 jun 2020, 20:42 En gang fulgte jeg etter en gruppe på 10-15 personer. Stod Trondheim på skinnjakken deres og jeg skulle samme vei. De ville ikke bli forbikjørt for å si det sånn. Forsøkte en gang til med en gruppe jeg antok skulle på tur til Amsterdam. Ennå ikke forstått helt om det er folk på tur i skinnjakke eller om det er Harley eiere som ikke liker at fremmede slår følge.
Det der har jeg lurt litt på... Forventer de at du skal stoppe og vente i 5 minutter om du tar dem igjen på veien? Jeg mener om de ikke liker at du tar følge og ikke liker å bli forbikjørt?

Noen med fartstid i MC-klubb som kan forklarer dette (som for en utenforstående virker som tull)?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 03 jul 2020, 00:35
Kråka skrev: 30 jun 2020, 20:42 En gang fulgte jeg etter en gruppe på 10-15 personer. Stod Trondheim på skinnjakken deres og jeg skulle samme vei. De ville ikke bli forbikjørt for å si det sånn. Forsøkte en gang til med en gruppe jeg antok skulle på tur til Amsterdam. Ennå ikke forstått helt om det er folk på tur i skinnjakke eller om det er Harley eiere som ikke liker at fremmede slår følge.
Det der har jeg lurt litt på... Forventer de at du skal stoppe og vente i 5 minutter om du tar dem igjen på veien? Jeg mener om de ikke liker at du tar følge og ikke liker å bli forbikjørt?

Noen med fartstid i MC-klubb som kan forklarer dette (som for en utenforstående virker som tull)?
Jeg tror dette kan ha mange forklaringer. Jeg tipper dem fikk litt horn i pannen, og kanskje også ble litt "stresset" når det kommer en i godt driv og vil forbi dem. Kanskje dem gjørde det for å ha det litt gøy?

I en slik gruppe er det alltid en som kjører først. (Selvsagt) og det er han som bestemmer tempoet, mer eller mindre. Når han så deg og ga på, så fulgte dem andre etter. De fleste henger seg på lederen i gruppa innenfor rimelighetens grenser.

Jeg tror altså ikke man skal tilegne denne gruppen noen fordomsfulle meninger grunnet dette. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker å blåse forbi alt jeg klarer. Sjeldent populært, men det er en plage..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 09:23 Jeg bruker å blåse forbi alt jeg klarer. Sjeldent populært, men det er en plage..
Samme her. Hvordan følget reagerer på dette bruker jeg ingen tankevirksomhet på...
Men det hender av og til at jeg legger meg på hjul et stykke og kjenner litt på fellesskapsfølelsen med helt fremmede medmotorsyklister... :redface
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av cannon »

FredrikE24 skrev: 03 jul 2020, 09:23 Jeg bruker å blåse forbi alt jeg klarer. Sjeldent populært, men det er en plage..
Jeg også. Liker meg best i mitt eget tempo.
Et eksempel:
Kjørte fra Hyggen til Holmsbu, langs fjorden. Fin svingete vei. Tar igjen en klubb på tur, de stirrer på speedometer og ligger i 70. De kjører i "sikk-sakk-formasjon" og hele følget er ca 100 meter langt, og med slik avstand mellom syklene at man må presse seg inn mellom dem etter å ha kjørt forbi 5-6 stykker. Jeg trengte 4 forbikjøringer før jeg fikk fri vei.
Vi sitter og spiser is i Holmsbu når dette følget ankommer. "Lederen" tar øyekontakt, dunker i hjelmen sin og rister på hodet, til meg.

Hvorfor må en MC-klubb på tur kjøre i "kortesje", og sitte å stirre på kompisen foran. Nesten som en militær kolonne. Hvorfor ikke avtale reisemål, dra avgårde, og samles igjen når man er framme? Eller i det minste holde stor nok innbyrdes avstand, slik at andre veifarende kan komme trygt forbi?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av FredrikE24 »

Det har ikke jeg skjønt heller. Kjørte Randsfjorden rundt hvor jeg brøyt opp en lang kolonne på vestsida nedover. Sykkelen min kunne bare ikke være sprek nok, og forbikjøringene enda verre.. Jeg får sjeldent horn, men denne gangen var jeg irritert. Har ikke kjørt hele østsida opp for å spare det beste tilslutt og deretter ligger bak en 25-30 Harleyer i sikksakk i 65km/t..

Førstemann var ikke blid.. :crazy:

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av pekle »

Hmm, visste ikke at dette var en greie en gang. Er det 1%-folk (de kjører kanskje ikke så mye?) eller "Kaffe-og-bite'ti-MC" på tur som er slik?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 03 jul 2020, 11:16 Vi sitter og spiser is i Holmsbu når dette følget ankommer. "Lederen" tar øyekontakt, dunker i hjelmen sin og rister på hodet, til meg.
Opplevde en lignende situasjon på Kystriksveituren i fjor.
Vi to som kjørte sammen på turen kom til et fergeleie og kjørte her rolig forbi en gruppe som tydeligvis kjørte sammen.
I det vi passerte disse, som to i kø bak en lang rekke biler, ristet i hvert fall en i gruppen på hodet, veldig tydelig i retning av meg som førte an på vei fremst i køen.
Helt vanlig måte å gjøre det på ved de saller fleste fergeleier her til lands.

Ble ingen hyggeprat med den hoderistende motorsyklisten på dette fergeleiet, nei...

Men niko og jeg sikret oss hver vår behagelige dekkstol siden vi kom oss først ombord. De to eneste stolene, faktisk :crazy: .
Mulig jeg jeg husker feil, men men er ganske sikker på at det skjedde nettopp på dette fergeleiet med denne MC-gjengen.
Åpenbart uerfarne med fergeturer på MC-turene sine...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Slå følge med fremmede man møter på veien?

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 03 jul 2020, 12:12 I det vi passerte disse, som to i kø bak en lang rekke biler, ristet i hvert fall en i gruppen på hodet, veldig tydelig i retning av meg som førte an på vei fremst i køen.
Helt vanlig måte å gjøre det på ved de saller fleste fergeleier her til lands.
...
Åpenbart uerfarne med fergeturer på MC-turene sine...
Forsåvidt greit at de stiller seg i køen - når de velger å kjøre som en flercellet organisme så tar de jo mye plass. Men de burde gi beng i hva singelmotorsyklister foretar seg ja.

Svar