MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: MC-ulykker

Legg inn av 45316 »

Fra lokalavisa, kjørt utfor kanten og ned mot det grå bygger. Bilde

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: MC-ulykker

Legg inn av Greddy »

Jeg har sett litt på kartet over plassen, og nå lurer jeg på hvordan hun har klart å kjøre utfor. Jeg ser kjeglene for sving er på motsatt side.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

iPaal skrev: 10 jul 2020, 20:22 https://www.aftenposten.no/norge/i/mROq ... aa-gjoevik

Dette må være en hendelse når man minst forventer det. Er ikke kjent på lokasjon der, men må være en skråning eller tilsvarende. Farten var trolig veldig lav. Tragisk start på MC livet.
Og den verste dagen for kjørelærern. Det kan jo skremme folk fra å ta lappen. Tragisk for alle involverte.

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

FreewheelBurning skrev:
iPaal skrev: 10 jul 2020, 20:22 https://www.aftenposten.no/norge/i/mROq ... aa-gjoevik

Dette må være en hendelse når man minst forventer det. Er ikke kjent på lokasjon der, men må være en skråning eller tilsvarende. Farten var trolig veldig lav. Tragisk start på MC livet.
Og den verste dagen for kjørelærern. Det kan jo skremme folk fra å ta lappen. Tragisk for alle involverte.
Helt tragisk. Vil tro område blir godt sikret innen kort tid. Som en nybegynner på sykkel som jeg er gjør man seg noen tanker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Greddy skrev: 10 jul 2020, 21:42 Jeg har sett litt på kartet over plassen, og nå lurer jeg på hvordan hun har klart å kjøre utfor. Jeg ser kjeglene for sving er på motsatt side.
Her er litt mer forklaring fra Oppland Arbeiderblad:
"Det var i forbindelse med kjøregårdsøvelser på trafikkstasjonen i Hunndalen at ulykken skjedde. Det var i en tidlig fase av opplæringen til Lena & Centrum Trafikkskole og det ble kjørt sakte i svingen. Ifølge Brenden ble det holdt en hastighet på rundt 15–17 km/t. Alle elevene som deltok fredag har kjørt svingen mange ganger, både torsdag og fredag uten problemer. Men denne gangen gikk det galt.

– Plutselig hørte jeg mer gass bak meg. Det er sånn med motorsykkel at om en får et ukontrollert gasspådrag blir en automatisk dratt mer bakover, forklarer Brenden.

Det skjedde med kvinnen i 40-årene. Hun mistet kontrollen over sykkelen og i dette øyeblikket har hun antakelig gasset på enda mer i et forsøk på å holde seg i styret. Det førte til at hun ble med sykkelen over den bratte skråningen og inn i husveggen."

Tragisk!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.

Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

Tragisk for alle innvolverte -

I 87 kjørte jeg opp til MC, Buss og Vogntog akkurat der - og parkerte vogntoget der politibilen står - med bestått på alle 3.. , at noe slik kunne hende der - det tror jeg ingen har hatt tanker om , ikke jeg som kjørte sykkel akkurat der heller. Maks uflaks er vel det nærmeste man kommer i betraktning av hendelsen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Kråka
Innlegg: 42
Registrert: 05 apr 2018, 22:01
Motorsykkelen din: MC løs
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Kråka »

Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12
I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.

Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341
Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.

Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene.

Leser man Dagbladets feed nå toppes det av en alvorlig singelulykke i tunnel og en lettere skade i påkjørsel av bil. Men neste sak omhandler en brite som døde etter å ha blitt truffet av en mann som falt fra en balkong. Så enkelte ganger blir man nok bare «truffet av lynet»

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Kråka skrev: 12 jul 2020, 00:42
Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12
I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.

Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341
Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.

Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene
Ulykker skjer i trafikken uansett hva man kjører, og jeg tror nok generelt at de fleste som kjører motorsykkel ikke er mer ulykkesutsatt enn andre trafikanter. Det er bare det at vi er så innmari mye mer sårbare for fatale skader når noe skjer. Når ulykken skjer er marginene absolutt ikke på vår side.
Kjøre ut i naturen i 80 km/t med bil trenger ikke være farlig, det spørs hva bilen treffer. Gjør du det samme med MC er oddsene for at det går bra alt for dårlig for oss. En bil kan ha kontakt med autovernet og det er bare en kosmetisk skade som må fikses, faren for alvorlig personskade var ikke veldig stor. En motorsykkel som har kontakt med autovernet vil gjerne ende uendelig mye verre.

Dette er ting vi må ta inn over oss, dette er realiteter. Medtrafikanter vi møter i trafikken tenker ikke alltid slik, de fleste av dem har aldri kjørt MC før, og har heller aldri satt seg særlig inn i hva det dreier seg om.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Ble paff når jeg fant ut at min pensjonerte mor har A på sertifikatet. Hun har aldri syklet noe annet enn trøsykkel, men kan altså fullt lovlig legge ut på veien med en golding eller ninja eller hva som helst.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

FreewheelBurning skrev: 12 jul 2020, 01:03 Ble paff når jeg fant ut at min pensjonerte mor har A på sertifikatet. Hun har aldri syklet noe annet enn trøsykkel, men kan altså fullt lovlig legge ut på veien med en golding eller ninja eller hva som helst.
Nemlig, og hun er ikke noe enestående tilfelle. Det er veldig mange her i landet som har A-lappen og er praktisk talt helt uten opplæring og kjøreerfaring.
Det er også veldig mange som tok A-lappen og har sin kjøreerfaring fra trafikken for 20-30-40 år siden, og har hatt opphold i flere tiår. En typisk tungsykkel i 1990 var kanskje en 750cc med 80 hk, stålramme og 250 kg. I dag er en 750cc under 200 kg og kan ha dobbelt så mange hk! En som kjørte 750 i 1990 kan ha hatt et opphold i 30 år mens stasjonsvogn, unger og bikkje var hovedprioritet. Når ungene flytter hjemmefra gjenopptas den tapte ungdomstid med kjøp av MC, og ny skinndress der den betydelig nedsigne brystkassa får plass. Verdensmesteren fra 1990 skal gjenoppleve glanstiden fra 1990. Skumle greier i dagens trafikkbilde :-k

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

kjellv skrev: 12 jul 2020, 01:24 Det er også veldig mange som tok A-lappen og har sin kjøreerfaring fra trafikken for 20-30-40 år siden, og har hatt opphold i flere tiår. En typisk tungsykkel i 1990 var kanskje en 750cc med 80 hk, stålramme og 250 kg. I dag er en 750cc under 200 kg og kan ha dobbelt så mange hk!
Står en 95 Honda vfr750 ute i garasjen her. Veier 235kg, og har 99Hk med aluramme(forøvrig samme spec i 90)
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

Geiroe skrev: 12 jul 2020, 10:36
kjellv skrev: 12 jul 2020, 01:24 Det er også veldig mange som tok A-lappen og har sin kjøreerfaring fra trafikken for 20-30-40 år siden, og har hatt opphold i flere tiår. En typisk tungsykkel i 1990 var kanskje en 750cc med 80 hk, stålramme og 250 kg. I dag er en 750cc under 200 kg og kan ha dobbelt så mange hk!
Står en 95 Honda vfr750 ute i garasjen her. Veier 235kg, og har 99Hk med aluramme(forøvrig samme spec i 90)
Ja, det stemmer nok. Men en typisk tung motorsykkel i 1990 var nok likevel ikke så hissig som VFR. De fleste motorsyklister i 1990 kjørte kanskje sykler fra 1975-1985 det året? Jeg vet ikke dette nøyaktig, og det var heller ikke meningen min å legge fram bastante påstander. Poenget mitt er at det har skjedd en rivende utvikling på motorsyklene disse 30 år, og at det har også trafikkbildet.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

Vill gjetting fra min side er at det ikke er mange av disse som har fått A-lappen for titalls år siden uten oppdatert kjøreerfaring som slenger seg på en råsprek sportssykkel og kjører så fort at de risikerer å ende i grøfta eller i panseret på en møtende bil.

Edit: Fant disse tallene fra 2005-2014 (TØI rapport 1510/2016). Finner dessverre ikke noe nyere som tar for seg erfaring
Annotation 2020-07-12 123940.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ronning »

Det virker jo som der er veldig mange som tar lappen for mc for tida, og jeg regner med manglende erfaring ligger bak en del av ulykkene. Mye singelulykker med utforkjøring leser jeg.

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

Ronning skrev: 12 jul 2020, 12:51 Det virker jo som der er veldig mange som tar lappen for mc for tida, og jeg regner med manglende erfaring ligger bak en del av ulykkene. Mye singelulykker med utforkjøring leser jeg.
Du har et godt poeng der. NMCU understreket også at det er veldig mange flere MC-førere nå. Sett med dette for øyet så er ikke statistikken så ille, men en MC-fører drept er en for mye.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Det handler mye om det som sitter i hodet. Å holde for høy fart uten å vite hva som er bak svingen går galt tilslutt. Om det så går bra, men blir overrasket av noe eller blir forstyrret av noe man ser, så stivner man og skjeiner ut(mye kjøring og erfaring vil minimere denne risikoen). Dette gjelder uansett hva slags sykkel man har.
Jeg har kjørt bak en singelulykke med utforkjøring i sving, og det var litt idiotisk det som ble gjort der. Det var godt driv både før og inn i en helt blind sving på en smal vei. Det gikk ikke fort relatert til fartsgrensene, men jeg sa til meg selv at dette var sjansespill. 5sek sendere og ulykken er et faktum.

Jeg har tilgode å se midtlivskrise-menn med råskinn uten peiling faktisk. Jeg synes de fleste som kjører idiot er de som er på min alder. Modifisert sykkel etter siste trender på nett og mye å få utløp for.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Kråka skrev: 12 jul 2020, 00:42
Nomade skrev: 11 jul 2020, 09:12
I løpet av juni døde seks av ni personer i trafikken på motorsykkel, og så langt i juli har ytterligere to personer mistet livet i MC-ulykker.

Det gjør Havarikommisjonen bekymret. De vurderer nå om de skal se nærmere på enkelte av disse ulykkene.
https://www.nrk.no/norge/dyster-utvikli ... 1.15086341
Hadde vært interessant med litt mer utfyllende statistikk på disse ulykkene. Hva er trenden. Er det voksne som har hatt lappen i mange år? Fått klasse A med i andre pakker og mangler praktisk kjøring/trening og finner ut at man skal begynne å kjøre i voksen alder? Er det hastigheter som er årsak til utforkjøringene? Sykkeltyper som er høyere representert. Bør være lett å få frem en trend knyttet til tallene. Dagens opplæring er slik jeg opplevde veldig god. Så undrer selv om man bare er svært uheldig eller om det er spesielle faktorer som øker faren. Ulykken i kjøregården på Gjøvik er bare utenkelig, så at uflaks kan skje uansett hva man bedriver er ikke til å unngå. Men har selv bevitnet nesten krasj hos Statens vegvesen hvor unnamanøver aksellerte, mens en annen var i sving øvelsen. Trange forhold i enkelte av SV sine kjøregårder.

Har hørt om en utforkjøring som endte tragisk hvor årsaken trolig var nysing. Om det stemmer viser det hvor lite som skal til for å snu marginene.

Leser man Dagbladets feed nå toppes det av en alvorlig singelulykke i tunnel og en lettere skade i påkjørsel av bil. Men neste sak omhandler en brite som døde etter å ha blitt truffet av en mann som falt fra en balkong. Så enkelte ganger blir man nok bare «truffet av lynet»
Fra en undersøkelse Statens Vegvesen sammen med Trygg Trafikk har gjort for perioden 2014-19, dødsårsaker i trafikk, er følgende årsaker oppgitt for dødsulykker på mc: Singelulykker i sving ca 50% (ut til høyre i venstresving, til venstre i høyresving, altså for høy hastighet.) Møteulykker ca 25%, og utfra bilder og litt gjetting ser det ut til at det stort sett var det samme her, altså mc kom over i motgående kjørebane fordi fører hadde for stor fart i svingen, og her møtte den altså en bil/trailer. Det var litt uklart, så som sagt litt gjetting for disse 25%. for de siste 25% var det en rekke forskjellige faktorer, men de fleste ulykkene her skjedde i forbindelse med veikryss, og den største enkeltårsaken her var rus. Sjøl om det var en statistikk for dødsulykker ift alder var den dessverre ikke spesifisert på mc, så her var det ikke noe å hente. Heller ikke på mc-merker, men det gjaldt mc og ikke mopedulykker. Og årets dødsulykker var ikke med.
Totalt sett altså for høy hastighet i de aller fleste dødsulykker.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Når det gjelder totalt antall skadde førere og passasjerer på tung og mellomtung mc i 2019 ser tabellen sånn ut: (annen motorsykkel betyr andre enn lett mc)
Skadde i alt 2019 Alle aldre
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 327
0-5 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 1
6-15 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 2
16-17 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 3
18-19 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 8
20-24 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 34
25-34 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 55
35-44 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 45
45-54 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 81
55-64 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 71
65-74 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 21
75-84 år
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 4
85 år eller eldre
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 0
Uoppgitt alder
Førere og passasjerer på annen motorsykkel 2

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Interessant at det var flest skadde i aldersgruppene 55-64 og 65-74, mens det i hver av disse gruppene bare var 1 dødsulykke i hver av dem. Mens det altså var 5 døde i hver av de to aldersgruppene under.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: MC-ulykker

Legg inn av oivindg »

erik m skrev: 12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?

2005-2014 var det altså under 13% av de som omkom som hadde hatt lappen mindre enn fem år. Skulle vært interessant å se om dette har endret seg de senere årene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5040
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: MC-ulykker

Legg inn av FredrikE24 »

Ser på statistikken som helt naturlig da de mest belastede aldersgruppene er de som finner/har mest tid til å reise rundt på ukjente veier og lange turer. Det er flest motorsyklister i disse aldersgruppene av de jeg kjenner som kjører motorsykkel også, og disse er både flinke og kjører ikke som villmenn.
Det er sannsynligheten som er høyere i disse aldersgruppene for at skade oppstår.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

oivindg skrev: 12 jul 2020, 17:14
erik m skrev: 12 jul 2020, 16:33 Å finne alder på drepte mc-førere er ganske plundrete og tidkrevende, ut fra valgkriteriene. Men dersom vi bare ser på 2019, viser det seg at det var aldersgruppene 35-44 og 45-54 som sto for nesten alle; 5 døde i hver av disse gruppene. I tiårsgruppene over og under var det 1 i hver. Dette kriteriet gjaldt mellomtunge og tunge mc, for kriteriet lette mc var det kun ett dødsfall i 2019.
(Det går også an å finne tall for hvert enkelt år og hver enkelt aldersgruppe, samt for hvert enkelt politidistrikt men det tar lang tid for hvert enkelt søk kan bare ta et sett kriterier.)
Det som er interessant i studien fra 2005-2014 er at de har sett på erfaringen til de som har vært involvert i dødsulykkene, som jeg viste til over. Jeg klarer ikke å finne tilsvarende data i statistikkene som er tilgjengelige for 2015-2019. Vet du hvor dette finnes, erik m?
Det er som sagt veldig plundrete. En dybdeanalyse fra SVVfinner du her: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrade ... lykker+uag
men du må gå inn på det enkelte år, og så lete etter forskjellige kriterier; undersøkelsen tar utgangspunkt i alle trafikantgrupper, og så finner du f.eks. på side 9 i undersøkelsen for 2018 hvor mange som døde på mc av manglende eller feil hjelmbruk. For å få et bilde av samtlige årsaker til dødsulykker hhv alvorlig/lettere skadde her over en femårsperiode må bruke timer, og vil du i tillegg fordele på aldersgrupper blir det virkelig tungt.
De tallene jeg presenterer over er fra SSB, og her er det lettere å finne aktuelle tall, men også her må du regne mye tid på hvert enkelt år; jeg brukte nok et kvarter på å få fram alle talla for året 2019 som jeg la ut i de to innlegga over.:https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... er/vtu/aar
Som sagt finner jeg det interessant at det er så markert forskjell på antall døde i forhold til antall skadde mellom de forskjellige aldersgruppene. Altså de eldtste har langt flere skader, men langt færre dødsulykker enn de midt i livet. Der er det som kalles en signifikant forskjell.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av erik m »

Men jeg ser at når vi går inn på ALLE motorsykler samla, er det aldersgruppa 16-17 år som har uten sammenlikning de aller fleste skadde. Hele 128 i den gruppa ble skadd i 2019, og ingen andre grupper, sjøl om de var i 5-årsgrupper, kom opp i mer enn tosifra tall. Så om vi deler på toårsgrupper hadde denne gruppa røffly ti ganger så mange ulykker som alle andre toårsgrupper! Men altså bare 1 dødsulykke i 2019. Ungdommen tåler mer? Lettsykler kjører ikke så fort? Lettsykler kjører ikke på de farligste veiene? Eller er det at disse ungdomma kjører mest i nærområda, og vi veit at de aller fleste trafikkulykker skjer nær hjemstedet? Eller er det disse som kjører uten skikkelig verneutstyr, (shorts og T-skjorter i varmen; min kjepphest;) og dermed lettere blir skadd i mindre ulykker?

Svar