MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Grendel »

erik m skrev: 13 jul 2020, 09:37
FreewheelBurning skrev: 13 jul 2020, 02:27 Blir veldig feil å kalle slikt for singelulykke.
Egentlig enig i det, men når det ikke er andre kjøretøy involvert, havner det i den boksen.
...og så kommer neste kapittel; Hvordan denne statistikken blir tolket og lest om 15-20 år...

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Vil ikke påstå at jeg er hverken -best -bra eller -dårlig sjåfør/motorsykkelist, men har jo opplevd en del på 40 år etter veien og kjenner jo på kroppen og hodet hva som er bedre og dårligere ettersom en blir eldre.

for min del er det ting i større eller mindre grad som:

Ta det "beste " først:
Mer rutinert og blir sjelden "overrasket"
merker at man tar mindre uoverveide sjanser.
erfaringen gjør at man "ser" situasjoner før de oppstår.
reagerer på situasjoner med "instinkt"
og har bedre økonomi til å holde sykkel i strekk.

Det som er "værre" er jo:
Reaksjonsevnen er jo litt tregere.
Holde fokus over lengre tid er mer slitsomt.
kroppen blir fortere sliten.
kroppen er også mer stiv.
Øynene reagerer saktere på lys/mørke.

Og hva har en å se frem til?:
Årlig kjøreerfaring blir mindre -antageligvis
Når man blir ennå eldre så kan man nok også oppleve at man har vanskeligere for å oppfatte helheten i situasjoner raskt.
samt at "mange" vil prøve å imponere andre med å henge på de yngre og/eller kjøpe seg mye større sykler enn de faktisk kan kontrollere på en sikker måte (vekt/type/svingmulighet/effekt)

Dette med stor lommebok og alt for stor /tung mc har jeg sett mange eksempler på spesielt de som har en forkjærlighet for diverse vester med logoer og fortapte drømmer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

MANN DØDE ETTER MC-ULYKKE I OSLO
Mannen som var involvert i en motorsykkelulykke ved avkjøringen fra Ekebergtunnelen i Oslo lørdag kveld, er død. Det er det tredje MC-dødsfallet i juli.

Ulykken skjedde i rundkjøringen ved avkjøringen til Sørenga fra Ekebergtunnelen, som er en del av Operatunnelen.

– Vi driver med etterforskning av saken, og foreløpig kan det se ut som det var en såkalt singelulykke, sier politiadvokat Eric Lindset i Oslo politidistrikt til NTB.

Mannen i 40-årene hadde bopel i Oslo og ble erklært død søndag kveld. Han fremsto ifølge politiet som alvorlig skadet like etter ulykken. De pårørende er varslet om dødsfallet.

Politiet meldte om ulykken rett før klokken 23.30 lørdag. Fram til 3-tiden natt til søndag var veien stengt i retning Middelalderparken.

Svein Ringen i Statens vegvesen bekrefter at det er det tredje MC-dødsfallet i juli. De to øvrige har vært på Gjøvik og Kolbotn. I juni omkom seks personer på motorsykkel. (NTB)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rolf-arne »

cannon skrev: 12 jul 2020, 21:24 Jeg mener føreropplæringen bør ha :
- mindre fokus på kjøregård og krypkjøring,
- mye mer fokus på kjøreteknikk. Sporvalg, inngangshastighet, bremsing, svinggjennomføring og bremsing i sving.

Det siste punktet bør alle med lappen oppsøke på banekurs, gjerne hver vår.
Det diskuteres mye min aldersgruppe som litt av hvert her over - og jeg tar med sitatet fra Cannon fordi jeg som fersk gammel MC-fører ikke føler at kjegle kjøring er det jeg har hatt mest bruk for de 7 mnd jeg har kjørt sykkel siden høsten 2018 - da må det vel legges til at det har blitt 40000 km siden starten - og 35000 i fjor sommer. 8 uker på langtur - gikk de første 2-3 uken til å lære meg å kjøre sykkel igjen.

3 Uker på Isle of Man med blandt annet fri fartsgrene og ikke møtende trafikk - fikk man spisset kjøreteknikk så det holdt - det var bare å prøve å henge på de som hadde kjørt mye :prf

Videre tok jeg med meg en lærdom av å se både treninger og løp , det var at det skjelden er sykkelen eller grepet som svikter - det er den som kjører. Når jeg etter mange rundet var kommet opp mot 120 miles i maks fart på runden og så så at gjenomsnitts farta til de som kjører konkuranse var 14 miles mer - så slo jeg meg til ro og stoler på sykkelen - og fikk inn ei sikkerhet i kjørestil som har berget et par nære på. :twothumbs:

Så jeg tror nok at jeg vil holde en knapp på banetrening.

Ellers så tror jeg man kan ta med et råd jeg gir til alle som ikke kan dykke jevnlig, bestem deg for fjorten dager - ta det med ro et par dykk- så kan du kose deg resten av perioden. SÅ pakker man vekk alt til man er klar for en ny runde,. Jeg tror jo at det kan sammenlignes med MC, - tar man det med ro - tilvenning og kjører mengde så vil opplevelsen bli bedre og sikrere.

Mens noen av oss bruker jo sykkel hver dag - og da slipper det ikke ut av kroppen.. ifjor ble et godt år :D satte meg på sykkelen ca 20 april og kjørte hver dag til 13 september (snøen kom tidlig) - med unntak av 5...

Det er klart at mengde kjøring/trening gir resultater , man blir trygg og dyktig selv når man har akkurat bikka 60... :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: MC-ulykker

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er fokus på teknikk, sporvalg, inngangshastighet, bremsing, sving osv under oppkjøring. Men veiene i urbane og landlige veier rundt statens vegvesen har som regel ok standard med kurrante fartsgrenser. Med middels/høy trafikk så settes fartsgrensen også ned. Hvis du holder fartsgrensene går de fleste slike veier lekende lett. Unntaket slik jeg har erfart det er skogsveiene der det som regel er 80 overalt, men som har grisete svinger som krever svært lav hastighet, gjerne ned i 30-40. Og dårlig humpete asfalt med huller og tele. Slike veier ble nesten aldri valgt av kjørelærer og hvertfall ikke under oppkjøring.

Hadde vært interessant å vite mer om veiene der dødsulykker skjer, også virker det som det har vært en del dødsulykker når flere kjører sammen. Lurer på hvorfor det, er det slik at man jager hverandre opp?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

NMCU er på banen.
Men om noe av denne infoen kommer ut i media er vel tvilsomt. Dessverre...
Media i Norge "elsker" å lage sine egne fortellinger om dagen uten hensynstagen til hva som skjer i det virkelig liv... Dette gjelder i mange saker
Mye har endret seg på få år.
Har merket dette selv som journalist de siste årene. En trist utvikling hvor mediafolk ikke lenger ser ut til å kunne (våge?) stille kritiske spørsmål og ser ut til å være pålagt føringer om en form for ensretting i nyhetsbildet... :sorry

Uansett om det er slik jeg opplever det eller ikke, her er pressemeldingen fra NMCU:

https://nmcu.org/wp-content/uploads/202 ... 7.2020.pdf
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MC-ulykker

Legg inn av pekle »

Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lauri »

Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Ja - og ikke bare ved nylagt asfalt, men også "ettergrusing" av veger generelt. Hensikten er å jevne ut forholdet mellom asfaltdekket og vegens skulder. I disse ferietider med møtende trafikk er det uhyre lett for bilister på smale veger å komme med høyre hjulpar utenfor asfaltkanten og dermed kjøre ut. Så hensikten til vegeier og entrepenør er veldig fornuftig - men jeg er enig i at dette skaper farlige situasjoner for oss to-hjulte. Drive Safe :prf
Sist redigert av Lauri den 15 jul 2020, 17:40, redigert 1 gang totalt.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Vistnok har entreprenør i oppgave å rengjøre for grus i etterkant. Fikk beskjed om det etter jeg meldte ifra om mye grus i veibanen via NMCU skjema - tror jeg - er en del år siden. Men hvor flinke de er... tja

iPaal
Innlegg: 32
Registrert: 30 mai 2020, 21:51
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: MC-ulykker

Legg inn av iPaal »

Geiroe skrev:Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Kan det være der vi dypstabiliserer veiene dette skjer?

https://youtu.be/nU2V1VpOw8U

Normalt sett gruser vi ikke veiskuldre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 CB650R ——-> i dag

Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MC-ulykker

Legg inn av Rha »

Tja, sett dette mange ganger, og dette lager mye krøll utpå veien.
Bilde
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sakkle »

pekle skrev: 15 jul 2020, 11:08
Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.
Er de høye asfaltkantene som noen ganger danner seg om de ikke gjør dette strengt tatt noe bedre?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

Sakkle skrev: 15 jul 2020, 18:23
pekle skrev: 15 jul 2020, 11:08
Geiroe skrev: 15 jul 2020, 09:57 Er det bare jeg som har lagt merke til at de har begynt å gruse veiskuldre, når de legger ny asfalt. Slik at det kastes rullegrus inn i veibanen, særlig i svinger. De rett å slett lager farlige forhold, særlig på smale svingete veier, som vi gjerne oppsøker.
Ja, virker som de fyller opp til asfaltkanten slik at det ikke skal være nivåforskjell. Veldig skummelt.
Er de høye asfaltkantene som noen ganger danner seg om de ikke gjør dette strengt tatt noe bedre?
Hvis de hadde brukt f.eks. 0-20 eller tilsvarende, og gått etter med hoppetusse, hadde problem vært løst. Men det koster jo penger det. Trafikksikkerhet er ikke så nøye når det kommer til økonomi. Det gjelder jo bare tohjulinger.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Kjellrf »

Burde vært fylt med god, gammeldags olje grus istedenfor vanlig grus, mange steder. Er jo ofte de samme svingene som fylles med grus hvert år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar