FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Jeg gjorde en feilbestilling her om dagen og det jeg trodde var en nyuviklet ørepropp for motorsyklister viser seg å være noe helt annet.

Litt irritert over dette da jeg (endelig... :roll ) oppdaget det .Men så tenkte jeg at jeg skal da jammen prøve disse og se om de lover det som er sånn rimelig greit beskrevet i "pakningsvedlegget".
Altså ingen støydempingspropp, dette. Men en som for mange har hjulpet mot tinnitus og for andre igjen hevet lydkvaliteten på opplevelsen av lydgjengivelsen på det hjemlige popanlegget, være seg fra høyttalere eller hodetelefoner.
Skal visst gi bedre musikkopplevelse på konserter også.

Produktet det er snakk om er FLARE Calmer, som jeg sitter med i ørene akkurat nå mens jeg hører på BLUE ÖYSTER CULTs "Imaginos" (1988) og som jeg gjorde det samme med THE HU skiva "Gereg" tidligere i kveld.
Mulig det er innbildning, men lyden virker faktisk med fokusert og detaljert med strammere og dypere bass med FLARE Calmer på plass i ørene... :confused .

Er vel tvilsomt om det er noen her inne med FLARE Calmer erfaring... Men Toven, som utdanner seg eller kanskje allerede er ferdig utdannet innen et høyst relevant fag når det gjelder hørsel og lyd har kanskje en kvalifisert mening om disse tingene.

Mer FLARE Calmer info her:
https://www.facebook.com/flareaudio/vid ... 401049973/

og her:
https://www.flareaudio.com/pages/calmer-music

Og her en oppakningsvideo:


Så hva tror de lydinteresserte brukerne her på MCsiden.no; "snake-oil" for ørene eller har disse noe for seg, tror dere?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av FredrikE24 »

Har mer tro på skikkelige høyttalere og store forsterkere fremfor disse må jeg innrømme!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 16 jul 2020, 23:13 Har mer tro på skikkelige høyttalere og store forsterkere fremfor disse må jeg innrømme!
De tingene er allerede på plass :) .
Men kan disse bidra til det lille ekstra?
Det er det jeg lurer litt på...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Toven »

Tja.. ikke veldig lett å skjønne helt hva hensikten er med info. I videon forteller han at øregangsresonans skaper "distortion", som skaper ubehag og "stress" som ødelegger lydkvalitet. Øregangsresonans skaper forsåvidt en naturlig økning av lydstyrke opp mot 20 dB i et visst frekvensområde - peaker som regel ved 2 khz ettersom det er det viktigste frekvensen for taleforståelse, altså i det område inneholder tale viktig informasjon for å forstå tale (høyere frekvenser inneholder også viktig innhold for å forstå tale, men ja), og så faller øregangsresonansen igjen. Så denne øregangsresonansen er naturlig men varierer fra person til person. Det kommer an på hvordan øregangen 'svinger', men det er ikke en drastisk endring akkurat. Blant annet derfor i faget vårt det er viktig å tilpasse høreapparater med målinger for nettopp øregangsresonans, for å sjekke hvordan denne påvirker lyden som høreapparatene gir. Men å kalle den naturlige øregangsresonansen for distortion - forvrengning, syns jeg blir litt feil.

Jeg så etter en graf som viste hvordan denne proppen påvirket øregangsresonans, men det kunne jeg ikke finne. Jeg kan forestille meg den vil forsøke å jevne ut øregangsresonansen, og gjøre frekvensspektere flatt, men da vil lyden kunne oppfattes som lite tydelig siden man mister en del forsterkning i mellom og høyfrekvenser. Ikke så veldig HiFi akkurat? Det står "Calmer reduces resonance (distortion) by using a tiny waveguide to reflect sound into our ear which bypasses the effect of the Concha", og concha bidrar forsåvidt til øregangsresonans (sammen med øret, skuldre, øregang), så hvis man ser på denne grafen som viser disse delene som sammen skaper øregangsresonans, kan man jo kanskje trekke fra litt forsterkning pga denne proppen (?).

Bilde

Det hadde vært gøy å gjort målinger med hvordan proppen påvirker øregangsresonans. Gjøres med små slanger tilkoblet mikrofoner som legges inn ved trommehinnen, og så får man en måling lignende den på grafen over. Så kan man gjøre det uten og med propper for å se hva som skjer :D

Sånn mot musikk så antar jeg at musikk er mikset med hensyn til vår øregangsresonans - og at ikke man må ha slike propper for å få "riktig" lyd :-k

EDIT:
Så det var mer informasjon via en link. Som antatt så forsøker de å flate ut øregangsresonans, eller fjerne noen peaks.

Bilde

Lyd er jo svært svært subjektiv, så kanskje for noen kan det oppfattes som bedre?
Også bildet som vist med øregangsresonans kan som sagt variere, eller det vil variere, fra person til person. Så ikke alle får 'likt' resultat sånn sett.

EDIT: Litt trøtt, øregangsresonans er forsåvidt det vi fokuserer på ved målinger og tilpassninger. Jeg har blandet litt ord når det gjelder den helhetlige resonansen og øregangsresonansen. Nå kom jeg på å gruble på hvorfor ikke summen av alle faktorer blir målt, eller tas i betrakning, men det får heller jeg ta et annet sted :crazy:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Her en Youtuber anmeldelse, for alt den er verd... :-k :



Og en av kommentarene til den. Muligens en nordmann...?
Hugo Østebø skrev: For 15 timer siden
I got my pair today. I should be going to sleep but here I am listening to music I have heard many times before, and discovering details in music that was hidden behind some sharp/loud instrument in the mix.
Sunglasses for your ears, yes its true.
Music just feels better for me wearing these.. Recommended
Har selv brukt disse noen timer i går og i dag og har hørt på flere plater på popanlegget her hjemme og aner en viss forbedring i opplevelsen av lyden. Mykere, mer fokusert og detaljrikt lydbilde, "rundere" og dypere bassgivelse og dynamisk lyd uten skarpe og litt sånn skjærende lydkanter. Så kanskje disse faktisk har noe for seg :scratch ...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Toven »

At man merker forskjell er jeg ikke i tvil om - man mekanisk manipulerer lydbilde som grafene viser. Så spørs det om samme opplevelse kunne blitt gjort med elektronisk EQ instillinger. Hadde vært gøy å prøvd :) Men legger heller penger i bedre høyttalere/hodetelefoner/DAC/Tidal HiFI.

En negativ langtidseffekt, hvis man ender opp med å gå med slike propper ofte eller heler tiden, er at man kan pådra seg overfølsomhet for hverdagslige lyder (hyperakusis) fordi man, på et hvis, går med små hørselvern. Dermed blir hørselssystemet vant til et lavere lydnivå enn vanlig, og 'skrur' opp følsomhet for lyder siden hjernen ikke får den balansen/normale lydnivået. Tar man så ut propper vil det meste av lyd virke svært høyt og ubehagelig. Og så kan det utvikle seg videre til å ikke tåle normale lyder i det hele tatt..
Ikke meningen å skremme folk til å prøve sånne propper, men ikke å anbefale å gå med hele tiden akkurat :)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Sakkle »

Jeg har ikke veldig tro på dette, må jeg innrømme. Jeg tviler ikke på at pluggen gjør... noe. Men om det er så veldig fordelaktig er vel i beste fall en smaks sak.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Toven skrev: 18 jul 2020, 18:41
Ikke meningen å skremme folk til å prøve sånne propper, men ikke å anbefale å gå med hele tiden akkurat :)
Det tror jeg absolutt er en god anbefaling :drg .
Selv kommer jeg nok til å bruke dem for det meste når jeg hører på musikk fra Infinity høyttalerne og STAX høretelefonene her hjemme.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Fjeldern »

Hvordan skal dem hjelpe mot tinitus? Jeg kan være flink til å sperre det ute, men for en som har veldig høy tinitus, med forskjellige toner i hvert øre, så hadde det vært veldig interessant å vite.
Toven skrev: 18 jul 2020, 18:41 At man merker forskjell er jeg ikke i tvil om - man mekanisk manipulerer lydbilde som grafene viser. Så spørs det om samme opplevelse kunne blitt gjort med elektronisk EQ instillinger. Hadde vært gøy å prøvd :) Men legger heller penger i bedre høyttalere/hodetelefoner/DAC/Tidal HiFI.

En negativ langtidseffekt, hvis man ender opp med å gå med slike propper ofte eller heler tiden, er at man kan pådra seg overfølsomhet for hverdagslige lyder (hyperakusis) fordi man, på et hvis, går med små hørselvern. Dermed blir hørselssystemet vant til et lavere lydnivå enn vanlig, og 'skrur' opp følsomhet for lyder siden hjernen ikke får den balansen/normale lydnivået. Tar man så ut propper vil det meste av lyd virke svært høyt og ubehagelig. Og så kan det utvikle seg videre til å ikke tåle normale lyder i det hele tatt..
Ikke meningen å skremme folk til å prøve sånne propper, men ikke å anbefale å gå med hele tiden akkurat :)
Kan man utvikle hyperakusis av feks støydempende headset ol?
Har jeg gått mye med det, eller hørselvern forsåvidt, så kan jeg legge merke til at jeg er mer irritert over lyder fra personer (men ikke andre ting) etter jeg har brukt dem. Eller kanskje det er fordi jeg er en ganske lett irritert person i utgangspunktet.

Toven

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Toven »

Fjeldern skrev: 18 jul 2020, 19:09 Hvordan skal dem hjelpe mot tinitus? Jeg kan være flink til å sperre det ute, men for en som har veldig høy tinitus, med forskjellige toner i hvert øre, så hadde det vært veldig interessant å vite.
Kan man utvikle hyperakusis av feks støydempende headset ol?
Har jeg gått mye med det, eller hørselvern forsåvidt, så kan jeg legge merke til at jeg er mer irritert over lyder fra personer (men ikke andre ting) etter jeg har brukt dem. Eller kanskje det er fordi jeg er en ganske lett irritert person i utgangspunktet.
Det er vel tenkt at 'mykere' lyd kan minske grad av tinnitus, ved at man utsetter seg for mindre lyd. Personer med tinnitus har som regel en grad av hyperakusis i tillegg, og ved å gjøre lyd mykere kan det bidra til å ikke trigge så mye av tinnitus fordi man kan føle seg mindre stresset ettersom man utsettes for mindre lyd. Som regel er overfølsomheten for lyder sterkest i det området hvor man har hørselstap, og som regel er bakgrunnen for oppstått tinnitus. Siden de frekvensene er høyere frekvenser kan det nok oppleves som mindre stressende ved at disse proppene kutter noen topper mellom- og høyere frekvenser. Uansett er det ikke en anbefalt løsning i det hele tatt, ettersom det kan utvikle seg videre til å ikke tåle hverdagslyder i det hele tatt og kan ende med at man isolerer seg hjemme. Hjelp til tinnitus er å omgjøre negativ tankegang til disse lydene som blant annet trigger stresshormoner som forsterker effekten av lydene, og kan leses mer om på HLF sine sider eller e-læringskurs på www.tinnitus.no

Merk at dette med å utvikle hyperakusis så er det snakk om å bruke typer for hørselvern store deler av dagen i hverdagslige omgivelser, hvor det ikke skal være nødvendig å bruke hørselvern. Tja.. opplevelsene du beskriver med å irritere deg over personer etter å ha brukt hørselvern , men ikke andre vanlige lyder, kan jo være at du ikke liker den/de personene spesielt godt (?). Eller at du er mer en introvert person som har behov for å lade batteriene etter sosialisering, oftere enn andre, og har behov for litt mer alene tid :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Det er vel på sin plass å påpeke at produsenten ikke har laget "Calmer" med tanke på å "kurere" tinnitus.
Det er derimot flere brukere som har tilbakemeldt at proppene har hjulpet dem med nettopp å takle tinnitus bedre.
Om dette er en form for placebo kan man selvfølgelig ikke si noe sikkert om så lenge det ikke foreligger vitenskapelige tester på dette.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Fjeldern »

Toven skrev: 18 jul 2020, 19:24 Det er vel tenkt at 'mykere' lyd kan minske grad av tinnitus, ved at man utsetter seg for mindre lyd. Personer med tinnitus har som regel en grad av hyperakusis i tillegg, og ved å gjøre lyd mykere kan det bidra til å ikke trigge så mye av tinnitus fordi man kan føle seg mindre stresset ettersom man utsettes for mindre lyd. Som regel er overfølsomheten for lyder sterkest i det området hvor man har hørselstap, og som regel er bakgrunnen for oppstått tinnitus. Siden de frekvensene er høyere frekvenser kan det nok oppleves som mindre stressende ved at disse proppene kutter noen topper mellom- og høyere frekvenser. Uansett er det ikke en anbefalt løsning i det hele tatt, ettersom det kan utvikle seg videre til å ikke tåle hverdagslyder i det hele tatt og kan ende med at man isolerer seg hjemme. Hjelp til tinnitus er å omgjøre negativ tankegang til disse lydene som blant annet trigger stresshormoner som forsterker effekten av lydene, og kan leses mer om på HLF sine sider eller e-læringskurs på www.tinnitus.no

Merk at dette med å utvikle hyperakusis så er det snakk om å bruke typer for hørselvern store deler av dagen i hverdagslige omgivelser, hvor det ikke skal være nødvendig å bruke hørselvern. Tja.. opplevelsene du beskriver med å irritere deg over personer etter å ha brukt hørselvern , men ikke andre vanlige lyder, kan jo være at du ikke liker den/de personene spesielt godt (?). Eller at du er mer en introvert person som har behov for å lade batteriene etter sosialisering, oftere enn andre, og har behov for litt mer alene tid :)
Med tanke på at de gangene jeg egentlig reagerer på tinnitusen er når det er helt stille rundt meg, så tror jeg ikke der er noen fare for at det har medført hyperakusis for min del.
Sjeldent jeg blir mer stresset av tinnitus, men det kan gå utover søvn hvis jeg først begynner å legge merke til den. Har vel hatt tinnitus omtrent så lenge jeg kan huske, så man blir ganske flink til å ikke legge alt for mye merke til den.

Tror heller irritasjonen kommer av at det er behagelig å på seg støydempende headset og at det ofte er interaksjoner med personer som gjør at jeg må ta dem av. I utgangspunktet er jeg i overkant sosial av meg, da jeg er med folk. Tror dem fleste ville satt meg øverst på extrovert listene sine, selv om jeg bor alene og bruker mesteparten av tiden min alene.

Uansett interessant om hvordan dem påvirker tinnitusen for noen.
Det jeg legger merke til er at jeg kanskje er overraskende sensitiv for støy fra elektronikk dem fleste andre ikke legger merke til. Feks transformatorer til tlf-ladere, PC-ladere, ledlys og summingen som kan komme fra det meste med et kretskort.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Har nok et snev av tinnitus jeg også etter flere tiår med tildels høy og brutal musikk på stereo, gjennom øreklokker og ikke minst konserter i yngre år hvor hørselbeskyttelse ikke ble ble brukt i særlig grad.
Antar at heller ikke motorsykkelkjøring siden 2006 har avhjulpet situasjonen...

Men allerede nå mener jeg å merke at FLARE Calmer demper tinnitustendensen etter å ha hørt på musikk på stereoanlegget på entusiastvolum i noen timer med disse i ørene.
Og som allerede nevnt, musikkgjengivelsen virker mer dynamisk og fokusert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av Toven »

Hvis det gjør at du koser deg mer med musikken, som du skriver, så har det positiv effekt for tinnitus da man kommer i et godt humør, stresser ned og koser seg, slik at tinnitus får mindre oppmerksomhet av bevissheten :twothumbs: Uten å dra det for langt har alle sine måter å takle det på, og hvis dette er et verktøy som funker for den enkelte er jo det positivt :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FLARE Calmer: ikke ørepropper for MC, men mulig interessant for oss musikkinteresserte...?

Legg inn av AJ »

Denne testrapporten kan kanskje være av interesse for noen?

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1721/ ... 1592400088

Selv bruker jeg Flare Calmer nå når jeg hører på musikk på popanlegget her hjemme med bnåder "åpen" Infinity- og "lukket" STAXlyd.

Og ja, de skarpe lydkantene låter mykere og mer analoge, for å si det slik.
Mao. en mer behagelig musikkopplevelse uten at tyngden og brutaliteten i det meste av det jeg lytter på blir redusert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar