BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av FredrikE24 »

Regner med at du fikk dratt ned prisen noe?? Jeg synes den var i overkant dyr.

Først og fremst så tror jeg disse er vare for kast i felg/dekk.
Videre må den som har montert framhjulet sist passe på å la pinch-boltene være løse når akselen festes og strammes etter boka. Så må man sørge for at gaffelbeina ikke kniper. Så man må komprimere gaffelen et par ganger før man strammer pinch-boltene.
Så må hjulakselen være rett.

Er det høy frekvens og kommer det med en gang du slipper gassen, eller kan du la den rulle litt på motorbrems før det kommer?
Dersom det kommer med en eneste gang du slipper styret, så holder jeg en knapp på dekk/felg.
Ser du noen tegn til kræsj skade?

Har ikke så mye tro på svingarmslager egentlig med mindre du har andre rørelser i sykkelen i tillegg til woblinga.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av Esveen »

Prisen var satt desverre. Ringte folk på sykkelen mens jeg var der. Kunne takket nei å flydd tilbake, men litt kjedelig det å.

Wobblinga kommer 1-2 sek etter jeg går av gassen. Har trua på at det har med framdekk/avbalansering å gjøre. Samt det er viktig som du sier å følge boka når felg monteres. Ingen åpenbare tegn på at den er kollidert med. Håper noen har dekk i nærheten, slik at man kan stole på den resten av turen.

Merkelig nok møtte jeg en Bergenser i Lærdal som kjørte en R1200 cruiser. Han hadde også en K100RS SE (8 ventiler med ABS). Han opplevde det samme med sin med dårlige dekk.

Gleder meg merkelig nok til resten av turen 😎🍺
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av Esveen »

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av FredrikE24 »

Gjett om jeg sikler på den, men til den prisen kan jeg ikke rett og slett. Må nok spare noen år til gitt.
Den som kjøper den sykkelen der til den prisen er virkelig en nostalgiker. Jeg må nok godt ned på 40-tallet for å i det heletatt skaffe meg en sånn.

Nå har jeg brukt over 10 000kr på innsprøytnings- og servicedeler + nye dekk på K1200RSen, så nå får det holde en stund!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av FredrikE24 »

Fant forøvrig denne.

Denne har vært i en kræsj og har en skeiv felg.

https://www.youtube.com/watch?v=Z9XHQLIPnNk

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS x 2 - innfall

Legg inn av Esveen »

Turen fra Lærdal over Fagernes til Toten gikk meget bra. Strålende vær og tørre veier, noe som var betryggende mtp. Framdekket. Tar ikke sjangsen på å kjøre på dette helt til Trondheim.

Må si Lærdalsøyri var en flott plass.
20200715_213825_50.jpg
20200715_222644_50.jpg
20200715_221815_50.jpg
20200715_214601_50.jpg
Ble en ringerunde til forhandlere rundt Toten/Gjøvik, men de fleste måtte bestille. Kom omsider igjennom hos GMS på Gjøvik, å de hadde ett Metzler dekk i 100/90-18 liggene. De hadde også mulighet til å bytte dette i dag (Fredag). Vi skal på Hunderfossen idag, så setter igjen sykkelen på tur fra Toten og henter den etterpå før turen går nordover til Vinstra.
20200716_125814_50.jpg
Hvis man ser bort fra dårlig framdekk og wobbling i 90 km/t så har sykkelen oppført seg eksemplarisk. Liker den godt. Litt tilvenning av det smale styret, men ellers rimelig lettkjørt. Motoren passer bra til Norske hastigheter og oppfordrer ikke akkurat til noe grisekjøring.

Gleder meg til å få igang den sorte nå. Litt mer raffinert med 16V topp, paralever, styredemper ABS etc. Har bestillt skilt hos Vegvesenet, samt går på med service denne uken. 👍😀
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: BMW K100RS

Legg inn av Jompa »

Er det framdekket som er årsak til at sykkelen wobbler I 90 ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Tja, det finner jeg ut i dag med nytt dekk. Siden dekket var fra 2010 og knallhardt er det sikkert ikke helt balansert lengre.

Håper det er så enkelt. 👌
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes det smale styret er litt kult. Alle som prøvde K100RSen min klagde og mente at det bare var å få på et breiere styre, men det kan man jo ikke..! Er en tilvenning som du sier, jeg tenkte dog ikke noe på det.

Ja, jeg hadde lengtet hjem hadde jeg vært deg! Du har jo en K100RS16V hjemme!
Planer om å få den litt mer over i eurospec?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Det smale styret er godt til skuldrene/ryggen min. Får armene tettere inntil kroppen, slik at man avlaster armene noe. Det eneste jeg kjenner er tresmak i rævva. 😁

Byttet dekk hos GSM på Gjøvik i dag. Skikkelig god service. De gikk også over hjullager fram og bak samt sjekket slakke i kardangen. Sykkelen ble mye bedre å kjøre, klarte ikke å framprovosere noen wobbel, så håper den er lagt død.

Sjekket denne videoen ang. Forskjeller på EU/US:

https://m.youtube.com/watch?v=MA6G3vISetI

Er det kun demperen bak som er anderledes? Det med chocke lyset var merkelig. Ser jeg vurderer å bytte ut refleksene bak til touring merket på koffertene.

Merkelig nok har jeg kommet i kontakt med en som kjøper den hvite 8ventileren. Han henter den neste fredag i Trondheim. Å hvor skal den? Jo, selvfølgelig tilbake til Bergen 😅😅

Tidenes omvei for denne sykkelen. Men hadde ikke den sorte dukket opp, hadde den blitt beholdt.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Det er veldig mye rart som ikke stemmer i det som Chris sier. Det er noe muffens. Det er noe småtteri som han sier, men choke-lampa er fjernet på 16V, men det gule feltet der der enda. Enkelte tok imidlertid og kobla de opp også på 16V for moroskyld.
EUR har både tankmåler og tempmåler!

Bakdemper er forskjellig.
To hella-plugger på US

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Da kom vi endelig hjem fra ferie. Den hvite ble bare bedre å bedre etter hvert på turen. Føltes mindre nervøs, som om alt satt seg. Det ble 1000km totalt.
20200718_181918_50.jpg
Begynte med den sorte i kveld. Greit å få oversikt over tilstanden. Mye er bra, men noen ting må ordnes opp i. Bynnte med å fjerne alarmen og montere nytt batteri. Alarmen var koblet inn med strømtyver på det eksisterende anlegget, samt skjøtet inn på ett relee og en kabel gikk inn på en plugg som ikke gikk til noe annet (plugg for original alarm?) Batteriet passet ikke 100% da overløpet var på feil side (krasjet med kjøleveskebeholderen)

Må gå over elskjema for å se om dette påvirker noe. Det lå også ett relee løst i sikringsboksen. Det hadde en ledig plass, så dette må sjekkes ut.

Måtte av med tanken for å komme til sikringsboksen, så ble en sjekk av denne også samt tok ut luftfilter samtidig.
20200718_182235_50.jpg
20200718_184823_50.jpg
20200718_214017_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Tappet av olje på kardangklokka, gearboksen og motoren. Alle veskene så veldig bra ut. Glemte selvfølgelig at det blir krøll å tappe av gearolja med sykkel på midtstøtta, da renner oljen etterhvert ned på midtstøtta og ned på gulvet 😒

Det kommer olje ut av blødehullet under clutchen, så må nok kjøre på med clutchbytte, simmering og o-ring, samt smøre opp splines. Da bytter jeg også bakdemper, lakkerer svingarm og kardangklokke samt snører og bytter det som må byttes av lager etc. Lager en liste etterhvert.

Oppdager også at tanken har ett lite hull. Stusset på at den var knusktørr. Har snakket med sveiseren vår på jobben, han skal prøve å fikse det.

Lå også mye fukt i luftfilterboksen, filteret var fullt av mugg. Alt i alt er sykkelen komplett, trenger bare en skikkelig gjennomgang.
20200718_201928_50.jpg
20200718_202308_50.jpg
20200718_202458_50.jpg
20200718_203102_50.jpg
20200718_213836_50.jpg
20200718_213735_50.jpg
20200718_213902_50.jpg
20200718_213348_50.jpg
20200718_213418_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Mener Leeres i Fredrikstad har en speller ny tank liggende! Grunna, evt. Samme farge.

De hadde en Finn-annonse ute. Mulig det er best å ringe dem.

Dette ser bra ut!
Sist redigert av FredrikE24 den 19 jul 2020, 00:09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

En Sørlands-is boks passer perfekt til å tappe girolje uten søl. En stykk 2’4 på hver side av støtta og boksen oppå røret mellom beina på støtta. Søler aldri :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Du sitter ikke på en ventilshim på 2.70mm?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Takk for isbokstipset! Ble for ivrig 🤔

Må sjekke litt mer ang. Tank i morgen, ser ut som K75 (untatt RT) har annen tank enn K100. Men hadde vært perfekt med ny tank da.

Sjekker shims i morgen. Har 6-7 stk. Liggende 👍
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Beklager Fredrik. Har kun 2.85 og 2.80
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Fått sortert ut ett par el. Feil i dag. Fant en gammel instruksjonsbok for K1100 serien som hadde elskjema. Den ledningen som var kutta og gikk inn på alarmen må skjøtes sammen. Den var innslaget til startreleet. Brukt som startsperre i alarmsystemet. Det blå releet var til ABS systemet. Sikkert tatt ut pga. Feil i systemet. Har trua på at feilen i ABS systemet er en filleting. Har fine skjema på dette systemet også.
20200719_181126_50.jpg
20200719_223608_50.jpg
Blinklys framme fungerte ikke, de var rett å slett ikke plugget i. Plugget sammen på begge sidene og de fungerte. Eier nevnte at blinklysene falt av noen ganger da klipsene var slitte, han har også festet de med en hyssing, slik at de ikke forsvinner når de faller av.

Demonterte bensinfilter og bensinslanger i tanken. Filteret var fra 1993 🤔
Rengjorde innsiden av tanken samt undersiden på jakt etter flere hull, men det er kun det ene. Filte til hullet og fjernet råtten aluminium. Sveiseren har fremdeles trua på at dette kan fikses.
20200719_222911_50.jpg
20200719_221629_50.jpg
Fjernet også en ledning som gikk inn i styret som sikkert går til varmeholkene, det går inn to ledninger inn i styret fra samme plugg. Den ene hadde gått av, og kan være en strømtyv.

Ellers er det fint å se at alt i displayet fungerer, klokke, lys, gearindikator fungerer fint.

I morgen blir det kjøp av olje, filter, luftfilter, bensinfilter og skiver til tappeplugger etc.
20200719_232620_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Esveen skrev: 19 jul 2020, 13:41 Beklager Fredrik. Har kun 2.85 og 2.80
Typisk! Samma som jeg har på lager!

Takk uansett!

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Åpnet opp ventildekslet i dag. Sjekket ventilene. Noen som hadde en anelse større klaring, men ikke nok til at jeg gjør noe med det nå. Byttet oljefilter, luftfilter, samt olje på gearboks og kardang. Kammene og ventilsetene så veldig fine ut.

Da jeg turnet motoren for å måle (5 gear og turnet med bakdekket) kom det en stråle med rosa iron X avfetting som jeg vasket blokka med forrige uke. Det må ha kommet inn i innsuget ett sted. Kom ut tennplugghullet på sylinder nr. 3. Noe å bekymre seg over? Brukte ikke høytrykk.

Var som sagt ingenting i olja.
20200720_145534_50.jpg
20200720_145620_50.jpg
20200720_145656_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5035
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av FredrikE24 »

Disse motorene bruker ikke å bli trange visstnok. Og romslige klaringer er etter min mening helt OK. Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med den saken hvertfall, med mindre noen er trange.

Må ha kommet inn luftveien, kan ikke skjønne noe annet..

Jeg hadde byttet ut de pluggene. Så ville jeg hørt etter om sykkelen går godt på alle sylindre. For meg så virker det som det er litt skjeivfordelt hvor mye luft sylindrene får.. Så må man etterhvert se på pluggene igjen hvordan de avviker da.

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av Esveen »

Ja, har kjøpt nye plugger, blir å sette på å se an. Husker det var nr. 4 på k1200rs'en som også var mørkest. Åndinga bak på luftfilterboksen så grei ut.

Tror jeg fant synderen. Den ene slangen fra åndinga til framkant av luftfilterboksen var av. Du ser den hvite stussen bakerst litt opp til venstre over trykkregulatoren. Fikk ikke på noen slangeklemme, men satt på slangen. Tror jeg må ut med hele stasen i vinter å gå over. Iallefall en av slangene var morkne.
20200720_154237_50.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Esveen's BMW K100RS

Legg inn av niko »

Faderullan hva du og FredrikE24 kan. Sier som Jompa, moro å følge selv om det er svært mye jeg ikke skjønner. (Jompa sier ikke det siste, den står for egen regning, han skjønner sikkert det meste).

Svar